Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kina är ett stort land. 11,8 miljoner människor bor i wuhan och det är nog mer korrekt att jämföra mot provinsens invånare.
Så nästan lika många invånare som i Sverige. Låt säga att 41 dog i sveirge av ett virus. Jag skulle bli orolig.

Ja men det är ju inte till Wuhan du ska.

Jag förstår inte hur du kan bli så orolig för detta samtidigt som du blundat för mässlingen. Skrämd av media?
 
Ja men det är ju inte till Wuhan du ska.

Jag förstår inte hur du kan bli så orolig för detta samtidigt som du blundat för mässlingen. Skrämd av media?
Varför tror du det? Jag blundar absolut inte för mässlingen, men den vet man mer om och känner igen snabbt om man blir smittad. Får se om jag vågar åka nu, vi kanske kör bil ner istället.

Anledningen till att jag är orolig är ju att på en flygplats kommer folk från hela världen. Många kineser och dessutom stängt utrymme där virus lätt sprids.
 
Precis. Med tanke på att det kan mutera snabbt och man inte ens hunnit studera viruset ännu och inte ens vet säkert varifrån det kommer mer än att det förmodligen kommit från ormar, så blir jag lite skärrad av hur ignorant folk är när det gäller virus i dagens tider. Inte undra på att dom sprids så fort...😪

En aning off men. Jag anser fortfarande att filmen Contagion borde visas utifrån hur smittspridning fungerar.
 
Den vanliga säsongsinfluensan kan enligt myndigheterna vissa år orsaka upp emot 4000 dödsfall i Sverige. Det handlar då om människor med svagt immunförsvar eller andra sjukdomar som gör det svårare för kroppen att hantera viruset.
Så hittills tycker jag att Coronaviruset låter som att de är av samma dignitet som den vanliga säsongsbundna influensan. Men självklart är det bra med försiktighet innan forskarna vet mer om viruset.
 
Varför tror du det? Jag blundar absolut inte för mässlingen, men den vet man mer om och känner igen snabbt om man blir smittad. Får se om jag vågar åka nu, vi kanske kör bil ner istället.

Anledningen till att jag är orolig är ju att på en flygplats kommer folk från hela världen. Många kineser och dessutom stängt utrymme där virus lätt sprids.

För att oron tycks vara oproportionerlig. Ja du kan träffa på kineser på flygplatser men hur troligt är det att du träffar just någon från Wuhan? Och hur troligt är det att du träffar någon som är smittad? Du har en orimlig oro för gruppen kineser (1000 smittade av 1,4 miljarder). Men det är min tolkning, ni ska givetvis göra vad som känns bäst för er.
 
Att ett land sätter hela städer i karantän låter inte som ett vanligt influensavirus och de bilder man ser från flygplatser i Asien där alla bär munskydd förstärker den bilden. Det är nog lite tidigt att säga varken det ena eller andra om det här viruset men med ett halvt år gammalt barn hade inte jag tagit några onödiga risker.
 
Både ja och nej..
Är "orolig" som vid alla andra sjukdomsutbrott, vaccinationsmotståndare osv. Blir det en massvaccination likt svininfluensan kommer jag vaccinera mig framförallt för andras skull.
När det gäller nej-spåret så vet jag inte om detta alls har någon koppling, men eftersom jag under mina 28 år aldrig ens haft vanlig säsongsinfluensa så är jag inte speciellt orolig för mig själv som individ.
 
Både ja och nej..
Är "orolig" som vid alla andra sjukdomsutbrott, vaccinationsmotståndare osv. Blir det en massvaccination likt svininfluensan kommer jag vaccinera mig framförallt för andras skull.
När det gäller nej-spåret så vet jag inte om detta alls har någon koppling, men eftersom jag under mina 28 år aldrig ens haft vanlig säsongsinfluensa så är jag inte speciellt orolig för mig själv som individ.

Jag kommer inte vaccinera mig om de gör ngt snabb-vaccin. Har en närstående som fick permanenta hjärnskador av svininfluensa-vaccin så jag tar inte risken.
 
Att ett land sätter hela städer i karantän låter inte som ett vanligt influensavirus och de bilder man ser från flygplatser i Asien där alla bär munskydd förstärker den bilden. Det är nog lite tidigt att säga varken det ena eller andra om det här viruset men med ett halvt år gammalt barn hade inte jag tagit några onödiga risker.
Men alltså på min lokala lilla flygplats bär typ alla asiater alltid munskydd och har alltid gjort. Det har inte enbart med just denhär smittan att göra.
 
Jag kommer inte vaccinera mig om de gör ngt snabb-vaccin. Har en närstående som fick permanenta hjärnskador av svininfluensa-vaccin så jag tar inte risken.
Jag kommer heller inte vaccinera mig i panik. Gjorde inte heller det när svininfluensan var i farten, men mest för att jag inte hann. Tanken var att vaccinera mig då, men som tur är så kom jag aldrig så långt.
 
Men alltså på min lokala lilla flygplats bär typ alla asiater alltid munskydd och har alltid gjort. Det har inte enbart med just denhär smittan att göra.
Nu skyddar ju inte munskydd speciellt väl mot det och munskydd är faktiskt mer av ett mode i tex japan än för att förebygga smitta. Gissar att det även är lite av ett mode i Kina.


Länk ang munskydd.

 
Senast ändrad:
Att ett land sätter hela städer i karantän låter inte som ett vanligt influensavirus och de bilder man ser från flygplatser i Asien där alla bär munskydd förstärker den bilden. Det är nog lite tidigt att säga varken det ena eller andra om det här viruset men med ett halvt år gammalt barn hade inte jag tagit några onödiga risker.
Fast munskydd ser du fullt av vardagligen på exempelvis tunnelbanan och andra platser med mycket folk i Asien, så just de bilderna säger ingenting.
 
Jag kommer heller inte vaccinera mig i panik. Gjorde inte heller det när svininfluensan var i farten, men mest för att jag inte hann. Tanken var att vaccinera mig då, men som tur är så kom jag aldrig så långt.

Jag skippade det helt, tyckte inte jag behövde. Och efter att ha sett hur skadad min närstående blev så kommer jag aldrig någonsin ta ett snabbvaccin. Är inte anti-vaxxare men vill inte ta annat än gamla beprövade vaccin.
 
Fast munskydd ser du fullt av vardagligen på exempelvis tunnelbanan och andra platser med mycket folk i Asien, så just de bilderna säger ingenting.
Jag kollade på några videos från flygplatser i Kina innan virusutbrottet och såg inte någon med munskydd, så jag tycker nog bilderna är ganska talande för hur människor där upplever risken. Oavsett hur det är med det har Kina nu 18 städer satta i karantän på grund av riskerna med det här viruset.
 
Jag kollade på några videos från flygplatser i Kina innan virusutbrottet och såg inte någon med munskydd, så jag tycker nog bilderna är ganska talande för hur människor där upplever risken. Oavsett hur det är med det har Kina nu 18 städer satta i karantän på grund av riskerna med det här viruset.
Jag tror folk kanske blandar ihop Kina med japan? I Japan har man iallfall länge använt munskydd.
 
Jag är inte ett dugg orolig för min egen del. Jag är mer orolig när mina kusiner och min syster envisas med att åka med sina ständigt sjuka dagisbarn och hälsa på alla halvskruttiga gamlingar i släkten utan en tanke på att det kan vara det sista de smittas av.

Tex nu i julas när det var så viktigt att få fira med familjen trots att barnen var sjuka. Resulterade i att familjen bestående av mommo och moffa (mina föräldrar) låg sjuka i 3 veckor och i sin tur inte kunde hjälpa sina i sin tur gamla föräldrar med nånting i rädsla att föra smittan vidare... bara ren tur att barnbarnsbarnen inte hann åka och hälsa på gammelmormor och gammelmorfar, då hade de väl aldrig levt idag alt fått ställa in en planerad cancerbehandling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 251
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 302
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp