Bukefalos 28 år!

Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte så orolig (fortfarande) över viruset men det är lite intressant med andra affekter i samhället. Kina som är nummer 2 i världen när det gäller marknader, ekonomi osv har ju såklart ställt in mycket transporter, bla fraktfartyg. Hur många företag i Sverige har gjort sina risk och sårbarhetsanalyser med beroendekedjor? När leveransen inte dyker upp med mediciner, delar till bilar, högteknologi, mat osv, vad sker då? Det finns ju vissa ämnen som Kina är ensamma på att ta fram och distribuera i hela världen (bla till vissa mediciner), vad sker när det inte levereras?
 
Jag är inte så orolig (fortfarande) över viruset men det är lite intressant med andra affekter i samhället. Kina som är nummer 2 i världen när det gäller marknader, ekonomi osv har ju såklart ställt in mycket transporter, bla fraktfartyg. Hur många företag i Sverige har gjort sina risk och sårbarhetsanalyser med beroendekedjor? När leveransen inte dyker upp med mediciner, delar till bilar, högteknologi, mat osv, vad sker då? Det finns ju vissa ämnen som Kina är ensamma på att ta fram och distribuera i hela världen (bla till vissa mediciner), vad sker när det inte levereras?

Hur Corona påverkar handeln, börsen osv finns ju massor att ta del av - givetvis påverkar det väldigt mycket i dagsläget och sedan det drog igång .
 
Jag anser nog att Folkhälsomyndigheten borde vara mer bekymrade än de är - det är liksom deras jobb...

Jag som enskild person kan som du säger inte göra jättemycket, men ändå en del - ha god handhygien, undvika internationella resor, undvika mässor, konferenser, kryssningar osv. där det samlas mycket folk från många olika delar av världen.... Det finns ju inga officiella råd om detta, förmodligen för att varken WHO eller Folkhälsomyndigheten vill bära ansvaret för de ekonomiska konsekvenser det skulle bli om alla t.ex. slutade resa, men rent logiskt är det ju sånt man kan göra för att skydda sig själv.

I övrigt tycker jag mest att det är intressant - både den biologiska aspekten och de sociala, psykologiska och ekonomiska konsekvenserna. Det gör att jag intresserat följer nyheter och diskussioner, utan att personligen vara särskilt orolig för egen del.
Dom är förmodligen mer bekymrade än vad de ger sken av. Tror de inte går ut med så mycket för att folk inte skall bli hysteriska. Det gick ju lite överstyr med svininfluensan och de vill nog undvika att det händer igen.
 
Dom är förmodligen mer bekymrade än vad de ger sken av. Tror de inte går ut med så mycket för att folk inte skall bli hysteriska. Det gick ju lite överstyr med svininfluensan och de vill nog undvika att det händer igen.
Det tror jag också - att de vill tona ner, undvika panik, undvika påverkan på ekonomin etc. Jag tycker dock att de tonar ner lite väl mycket.
 
Screenshot_20200226-083220.jpg

Jag är medveten om att Aftonbladet inte är bästa källan. Men jag är personligen inte orolig för min egen del och kommer åka till Paris om några veckor.
 
Du är medveten om att du förmoligen inte ser merparten av deras åtgärder?

Vad vill du att de skulle ha gjort hittills? Stängt ner landet eller?

I nuläget förordat någon sorts karantän för resande från Iran och möjligen också Italien, i alla fall frivillig hemkarantän. Övervägt att rekommendera ett stopp för direktflyg från Iran (och tidigare kanske också från Kina). Visat någon sorts medvetenhet om att smittspridning inom Sverige faktiskt är ett tänkbart scenario - just nu har de ju bara uppgraderat risken från "mycket låg" till "låg" och säger att med den riskbedömningen är Sveriges beredskap god. Jaha? Men om den riskbedömningen hastigt ändras då? Och vi får ett läge liknande det i Italien - har vi god beredskap för det också?

Danmarks motsvarighet till vår folkhälsomyndighet har ändrat sin riskbedömning till "måttlig" - är det verkligen skillnad på svensk och dansk risk? I USA går man ut och varnar och säger till allmänheten att förbereda sig på eventuell smittspridning och att vara beredda på att det kommer att "disrupt everyday life". Men i Sverige finns alltså ingen anledning till oro? Självklart skall man inse att risken kanske just nu är låg och att det är en försvinnande liten del av världens befolkning som smittats, men därifrån till att bara vara lugnande och säga att vi inte behöver oroa oss tycker jag steget är långt, och det måste ju finnas lite mer balanserade mellanlägen?

Jag tycker ju också att det finns saker som man som individ kan göra för att minska risken för smitta som Folkhälsomyndigheten inte alls nämner (inte WHO heller för den delen). Minska sitt resande, till exempel. Det är ju genom resande/importfall som det finns för smitta även i Sverige. Minskar resandet så minskar risken - varför inte bara säga det?
 
Jag tycker det är intressant hur kina verkar hantera samhället i detta sjukdomsutbrott. De är lite mer ”pangpå” än vad jag är van vid iallafall men i Europas huvudstäder är ju poliser med vapen inte ovanligt.

Kina gör Isolering av sjukdomsfall och vägkontroller, kontroller överallt. Kina planerar uppenbarligen att samhället klarar av att maten kommer att kunna distribueras till de som isoleras och inte tvärtom som är normalläget, dvs att vi går ut och hämtar vår mat.

Spanien gör likadant iallafall på hotellet i Teneriffa enligt SVT. Jag vet inte hur de andra typ Sydkorea, Japan,Italien gör riktigt.

Åsikter på det, dvs diskussion?
 
Är det någon som har en länk till beskrivning om hur en ”generell” insjukning i denna typ av Corona-smitta beter sig? Jag har läst rätt mycket men tror jag missat den delen, alltså hur lång tid man generellt insjuknar från utbrott till tillfrisknande.

Snackas det mest om en veckas influensa eller drar den oftast iväg på tre-fyra veckor, eller längre? Finns det ens någon fastslaget generellt mönster?
 
Jag tycker också det är intressant vilka effekter detta kommer att få på USAs val i höst. Det är inte trumps styrka att minska skillnaderna i alla USAs medborgares tillgång till god sjukvård.
 
Är det någon som har en länk till beskrivning om hur en ”generell” insjukning i denna typ av Corona-smitta beter sig? Jag har läst rätt mycket men tror jag missat den delen, alltså hur lång tid man generellt insjuknar från utbrott till tillfrisknande.

Snackas det mest om en veckas influensa eller drar den oftast iväg på tre-fyra veckor, eller längre? Finns det ens någon fastslaget generellt mönster?


Jag har eftersökt den informationen, men hittar i princip ingenting...
 
Har såklart medveten om smittan och följt nyheter om den sedan början, men det är först nu jag tänkt "men shit, jag är väl en av dem som säkert skulle kola om jag blev smittad" pga. sänkt immunförsvar och haft problem med just luftvägarna till följd av min bromsmedicin. Tur att jag lever rätt isolerad som det är :D
 
Jag tycker också det är intressant vilka effekter detta kommer att få på USAs val i höst. Det är inte trumps styrka att minska skillnaderna i alla USAs medborgares tillgång till god sjukvård.
Nja, det är väl snarare att börsen sjunkit till följd av oroligheterna som man tror kan spela roll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 070
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 400
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp