Bukefalos 28 år!

Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är intressant hur kina verkar hantera samhället i detta sjukdomsutbrott. De är lite mer ”pangpå” än vad jag är van vid iallafall men i Europas huvudstäder är ju poliser med vapen inte ovanligt.

Kina gör Isolering av sjukdomsfall och vägkontroller, kontroller överallt. Kina planerar uppenbarligen att samhället klarar av att maten kommer att kunna distribueras till de som isoleras och inte tvärtom som är normalläget, dvs att vi går ut och hämtar vår mat.

Spanien gör likadant iallafall på hotellet i Teneriffa enligt SVT. Jag vet inte hur de andra typ Sydkorea, Japan,Italien gör riktigt.

Åsikter på det, dvs diskussion?
Att Kina som är en diktatur med rätt rutten människosyn kan ta till grova åtgärder är väl inte så konstigt?
 
Blir ju mer och mer orolig för varje rapport som kommer. De finns ju de som säger ”det är bara en influensa!” Varför skulle då Japan stänga alla skolor? Nu kommer rapporter om att Sverige inte skulle klara en pandemi. Vad ska man tro på?
 
Blir ju mer och mer orolig för varje rapport som kommer. De finns ju de som säger ”det är bara en influensa!” Varför skulle då Japan stänga alla skolor? Nu kommer rapporter om att Sverige inte skulle klara en pandemi. Vad ska man tro på?

Japan har väl tre skolterminer, ligger det inte ett lov kring de här veckorna? Mig säger stängda skolor ingenting eftersom att jag inte vet hur Japans läsår är uppbyggt.
 
Blir ju mer och mer orolig för varje rapport som kommer. De finns ju de som säger ”det är bara en influensa!” Varför skulle då Japan stänga alla skolor? Nu kommer rapporter om att Sverige inte skulle klara en pandemi. Vad ska man tro på?
Det är inte en influensa, det är ett helt nytt virus som ingen har någon immunitet mot, så det finns ju risk för många smittade (och döda) om det så att säga får "härja fritt". Däremot ger det ju symptom som liknar influensa, och dödligheten ligger väl i samma storleksordning som influensa, även om den just nu är en bit högre.

Så: Risken för den enskilda människan att dö av Covid-19 är väldigt, väldigt liten. På det sättet behöver man ju inte vara så orolig. MEN - på samhällsnivå finns det ju ändå skäl att vara ganska orolig. Ett helt nytt virus som kanske smittar 15-20% av befolkningen (eller mer) skulle ju anstränga sjukvården till det yttersta och sätta djupa spår i ekonomin - därav väldigt kraftfulla åtgärder på en del håll, trots att risken för den enskilde fortfarande är liten.
 
Vad jag fattar det som börjar skolåret andra veckan i april och slutar tredje veckan i mars.

Okej! Ja då är ju det lovet förlängt en del. Men som @Roheryn skrev sätts kraftiga åtgärder in som samhällskydd, inte för att viruset är så farligt för enskilda individer i allmänhet.
Många unga och friska tycks få lindriga symptom och det gör då också viruset svårt att begränsa, vilket också kan vara en anledning till kraftiga åtgärder.
 
Okej! Ja då är ju det lovet förlängt en del. Men som @Roheryn skrev sätts kraftiga åtgärder in som samhällskydd, inte för att viruset är så farligt för enskilda individer i allmänhet.
Många unga och friska tycks få lindriga symptom och det gör då också viruset svårt att begränsa, vilket också kan vara en anledning till kraftiga åtgärder.

Tänker att skolor stänger är väl att elever kan vara potentiella bärare men inte drabbas så hårt av det själva men det skulle kunna bli en större spridning till andra vuxna om skolan är igång.
 
Blir ju mer och mer orolig för varje rapport som kommer. De finns ju de som säger ”det är bara en influensa!” Varför skulle då Japan stänga alla skolor? Nu kommer rapporter om att Sverige inte skulle klara en pandemi. Vad ska man tro på?
Det är "bara" "influensa". Symptomen och riskerna är likartade. Problemet är att denna "influensa" har ingen haft. Det är inte för att den är exceptionellt dödlig/farlig det är problem utan att börjar den spridas kommer i princip alla få den. Är för många sjuka samtidigt så klarar inte sjukvården av trycket och det blir en allmän samhällspåverkan.

"Inget" land klarar av att hantera en sjukdom som denna om den verkligen börjar spridas, inte utan besvär, många döda och en totalt överbelastad sjukvård men Sverige kommer inte att gå under och utplånas som land. Det är det som är faran, det hade varit det samma med vilken av de vanliga influenserna som helst om vi inte haft många med immunitet och riskgrupperna vaccinerade.
 
Det är "bara" "influensa". Symptomen och riskerna är likartade. Problemet är att denna "influensa" har ingen haft. Det är inte för att den är exceptionellt dödlig/farlig det är problem utan att börjar den spridas kommer i princip alla få den. Är för många sjuka samtidigt så klarar inte sjukvården av trycket och det blir en allmän samhällspåverkan.

"Inget" land klarar av att hantera en sjukdom som denna om den verkligen börjar spridas, inte utan besvär, många döda och en totalt överbelastad sjukvård men Sverige kommer inte att gå under och utplånas som land. Det är det som är faran, det hade varit det samma med vilken av de vanliga influenserna som helst om vi inte haft många med immunitet och riskgrupperna vaccinerade.
Fast nej, det är fel att kalla det influensa, ens med citationstecken. Det är en respiratorisk sjukdom, som sätter sig på luftvägarna primärt. Som jag har förstått det är det därför också större risk för att utveckla lunginflammation - som är det potentiellt dödliga i sammanhanget. Det har jag dock ingen säker källa på, utan är vad jag satt ihop av det jag läst.
 
Fast nej, det är fel att kalla det influensa, ens med citationstecken. Det är en respiratorisk sjukdom, som sätter sig på luftvägarna primärt. Som jag har förstått det är det därför också större risk för att utveckla lunginflammation - som är det potentiellt dödliga i sammanhanget. Det har jag dock ingen säker källa på, utan är vad jag satt ihop av det jag läst.

Jo, men det är rätt! Stämmer väldigt väl med vad en intervjuad läkare beskrev i ett inslag på SVT.
 
Det verkar finnas en ganska begränsad tillgång till respiratorer. Om det då kommer en uppsjö patienter samtidigt lär det bli problem.
 
Fast nej, det är fel att kalla det influensa, ens med citationstecken. Det är en respiratorisk sjukdom, som sätter sig på luftvägarna primärt. Som jag har förstått det är det därför också större risk för att utveckla lunginflammation - som är det potentiellt dödliga i sammanhanget. Det har jag dock ingen säker källa på, utan är vad jag satt ihop av det jag läst.
Inte enligt mig, vi har olika åsikter och din är knappast mer korrekt än min. Det är en sjukdom med influensaliknade symptom och jag markerar att det inte är influensa. Det är ju inte så att influensa inte leder till lunginflation utan den biten har de gemensamt att det ofta är det man dör av när man drabbas.
 
Jag blir bara så ledsen när alla påpekar att det "bara" är gamla och sjuka som riskerar att dö eller bli jättesjuka. SVT;s programledare i morse. Gud så de kämpade för att få läkaren att förklara att det bara var farligt för folk med den dåliga smaken att bli gamla och/eller sjuka :cry:

Dels pga människosynen och föraktet för svaghet.

Dels pga att det är så obota jättedumt. Vara ett stort ego är en sak, att vara ett dumt stort ego något helt annat. Att majoriteten av de som dött är gamla och sjuka innebär inte att det är ofarligt för övriga. Jag behöver inte påminnas om den utbredda dumheten i världen :banghead:
 
Jag blir bara så ledsen när alla påpekar att det "bara" är gamla och sjuka som riskerar att dö eller bli jättesjuka. SVT;s programledare i morse. Gud så de kämpade för att få läkaren att förklara att det bara var farligt för folk med den dåliga smaken att bli gamla och/eller sjuka :cry:

Dels pga människosynen och föraktet för svaghet.

Dels pga att det är så obota jättedumt. Vara ett stort ego är en sak, att vara ett dumt stort ego något helt annat. Att majoriteten av de som dött är gamla och sjuka innebär inte att det är ofarligt för övriga. Jag behöver inte påminnas om den utbredda dumheten i världen :banghead:
Man kan välja att se det på det viset eller att konstatera att ju äldre och sjukare man är dess större risk att man råkar ut för en sjukdom och få dör av ren ålderdom. Det är i allmänhet någon sjukdom som sätter den sista käppen i hjulet. Om det sen är Corona i februari, hjärtattack i mars, lunginflammation i juni eller uttorkning/överhettning i juli spelar mycket mindre roll för en sjuklig 87-åring än för en frisk 20-åring.

Om du vill kalla verkligheten med åldrande för förakt för svaghet så är det din ensak, men jag tror inte många håller med dig.

Klart att sjukdomen inte är ofarlig, det är det få sjukdomar som är. Dock är Corona näst intill ofarlig om man är under 10 (inga dödsfall i den åldersgruppen), men någon kan komma att bli den första även där.
 
Man kan välja att se det på det viset eller att konstatera att ju äldre och sjukare man är dess större risk att man råkar ut för en sjukdom och få dör av ren ålderdom. Det är i allmänhet någon sjukdom som sätter den sista käppen i hjulet. Om det sen är Corona i februari, hjärtattack i mars, lunginflammation i juni eller uttorkning/överhettning i juli spelar mycket mindre roll för en sjuklig 87-åring än för en frisk 20-åring.

Om du vill kalla verkligheten med åldrande för förakt för svaghet så är det din ensak, men jag tror inte många håller med dig.

Klart att sjukdomen inte är ofarlig, det är det få sjukdomar som är. Dock är Corona näst intill ofarlig om man är under 10 (inga dödsfall i den åldersgruppen), men någon kan komma att bli den första även där.
Nej verkligt åldrande är inte förakt för svaghet - MEN när man talar om att "BARA" gamla och sjuka människor dör. DÅ reagerar jag. När det argumentet dessutom används ungefär som att andra inte behöver bry sig. DÅ reagerar jag - för att vi måste bry oss även om de svagaste och minst användbara i samhället annars kan vi lika gärna begå seppuku hela bunten.

Sedan är detta är en helt ny sjukdom, den har bara varit känd i en månad. Vi vet inte mycket alls ännu (fast kanske är man immun om man heter Rumni. Ingen som heter Rumni har dött än).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 064
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 397
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp