Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Drar vi inte väl mycket på de stora växlarna nu?
Jag tycker att det är bra att tänka igenom alla tänkbara scenarier och hur man ska hantera dem om de uppstår. Det tycker jag inte är att spä på paniken. Däremot att sticka huvudet i sanden gör ju att folk blir stressade.

En bekants bekant ville bli militär men han fick inte för han var FÖR lugn vilket gjorde att de andra i gruppen blev stressade.
 
Nej verkligt åldrande är inte förakt för svaghet - MEN när man talar om att "BARA" gamla och sjuka människor dör. DÅ reagerar jag. När det argumentet dessutom används ungefär som att andra inte behöver bry sig. DÅ reagerar jag - för att vi måste bry oss även om de svagaste och minst användbara i samhället annars kan vi lika gärna begå seppuku hela bunten.
Vadå åldrande är inte förakt för svaghet? Jag skrev "Om du vill kalla verkligheten med åldrande för förakt för svaghet så är det din ensak, men jag tror inte många håller med dig. " vilket inte har i närheten av samma betydelse, att åldrande skulle vara förakt (eller inte förakt) låter mest bara konstigt.

Jag tror att det är din tolkning att folk inte bryr sig och knappast något som är allmängiltigt. Tror du att den som säger det verkligen menar att sjuka och gamla är mindre värda? Jag tror inte det utan att du läser in något som inte finns.
 
Jag tycker att det är bra att tänka igenom alla tänkbara scenarier och hur man ska hantera dem om de uppstår. Det tycker jag inte är att spä på paniken. Däremot att sticka huvudet i sanden gör ju att folk blir stressade.

En bekants bekant ville bli militär men han fick inte för han var FÖR lugn vilket gjorde att de andra i gruppen blev stressade.

Och du tänker att du som lekman har bättre koll på "alla tänkbara scenarier" än de som t ex jobbar inom sjukvård och andra samhällsinstanser som kan få ett högt tryck på sig?

Att inte teoretisera om hur många respiratorer det finns i Sverige kan omöjligen vara likvärdigt med att sticka huvudet i sanden. Anser man det kanske man skulle försöka backa ett par steg i sin egen panik.
 
Jag tycker att det är bra att tänka igenom alla tänkbara scenarier och hur man ska hantera dem om de uppstår. Det tycker jag inte är att spä på paniken. Däremot att sticka huvudet i sanden gör ju att folk blir stressade.

En bekants bekant ville bli militär men han fick inte för han var FÖR lugn vilket gjorde att de andra i gruppen blev stressade.

Helt riktigt. Det finns inga skäl för enskilda människor att få panik och barrikadera sig, men sjukvården måste ju tänka krismedvetet. Vid influensan 2013 fick man flyga patienter utomlands pga att ECMO-apparaterna inte räckte till och så riskerar det i allra högsta grad även bli även nu.
 
En av mina bekanta tycker på riktigt att militär nu bör kallas in.

Alltså jösses.

Nyss på Aftonbladet läser jag också att en stor majoritet av de som röstat i deras barometer inte litar på myndigheterna.

Dessa mörka rörelser i samhället som brett ut sig i flera år nu börjar verkligen visa sina konsekvenser. Så oerhört mycket mer skrämmande än viruset i sig.
 
En av mina bekanta tycker på riktigt att militär nu bör kallas in.

Alltså jösses.

Nyss på Aftonbladet läser jag också att en stor majoritet av de som röstat i deras barometer inte litar på myndigheterna.

Dessa mörka rörelser i samhället som brett ut sig i flera år nu börjar verkligen visa sina konsekvenser. Så oerhört mycket mer skrämmande än viruset i sig.

Jag tror också att vi ska skjuta ned viruset med missiler. Det verkar rätt.
 
Jag tror också att vi ska skjuta ned viruset med missiler. Det verkar rätt.

2lwfcw.jpg


:meh:
 
En av mina bekanta tycker på riktigt att militär nu bör kallas in.

Alltså jösses.

Nyss på Aftonbladet läser jag också att en stor majoritet av de som röstat i deras barometer inte litar på myndigheterna.

Dessa mörka rörelser i samhället som brett ut sig i flera år nu börjar verkligen visa sina konsekvenser. Så oerhört mycket mer skrämmande än viruset i sig.
Varför tror du att det är så att så många där inte litar på våra myndigheter?
 
Som jag nämnde i inlägget har det med flera faktorer att göra. Misstro och rädslor har spätts på av vissa politiska rörelser sedan flera år tillbaka nu.
Jag tror nog mer att folk är missnöjda hur myndigheterna än har agerat vid kriser. Se Estonia, tsunamin (när de var sena på att reagera) eller svininfluensan (när de agerade alldeles för kraftigt). Jag tror nog inte det har så mycket med vissa politiska rörelser, tror mer att det inte går för myndigheter att blidka folk.
 
Jag tror nog mer att folk är missnöjda hur myndigheterna än har agerat vid kriser. Se Estonia, tsunamin (när de var sena på att reagera) eller svininfluensan (när de agerade alldeles för kraftigt). Jag tror nog inte det har så mycket med vissa politiska rörelser, tror mer att det inte går för myndigheter att blidka folk.

Det ligger i ordet kris natur att krishantering inte kan ske med en perfekt avvägd insats som även i efterhand kommer att anses vara den ideala lösningen under varje sekundbild som sedan analyseras. Det hör också till att denna analys är viktig för att lära sig ändå.

Jag tror att det låga förtroendet för myndigheter är ett resultat dels av fullständigt orimliga förväntningar på fördelning av ansvar och kapacitet mellan myndigheter och individer och sedan det långvariga krig vissa politiska rörelser bedriver mot alla typer av befintliga auktoriteter. Det handlar extremt lite om att något de facto har hanterats undermåligt, även om sådant också förekommer.
 
Nja, det är väl snarare att börsen sjunkit till följd av oroligheterna som man tror kan spela roll.
Kostnaden för sjukvård i USA är högst i hela världen. Blir det en stor mängd sjuka i USA så har de väsentliga problem med ekonomiska administrationen på sin sjukvård. Trump har dragit in pengar från obamacare, smittskyddsorganisationer etc.

Det kan kosta mycket pengar att besöka ett sjukhus i USA. De som inte har råd med sjukförsäkringar kommer inte att få sjukvård och kommer att ligga hemma och vara sjuka och sprida smitta. Blir smittspridningen stor så går försäkringsbolagen i konkursoch kan inte betala sjukhusen. Detta kan kanske förmodligen påverka valet i USA i höst eftersom allmän sjukvård och offentlig finansiering av denna är sanders politik inte trumpens.
 
Jag tror att det låga förtroendet för myndigheter är ett resultat dels av fullständigt orimliga förväntningar på fördelning av ansvar och kapacitet mellan myndigheter och individer och sedan det långvariga krig vissa politiska rörelser bedriver mot alla typer av befintliga auktoriteter. Det handlar extremt lite om att något de facto har hanterats undermåligt, även om sådant också förekommer.

Exakt min poäng.
 
Jag tror nog mer att folk är missnöjda hur myndigheterna än har agerat vid kriser. Se Estonia, tsunamin (när de var sena på att reagera) eller svininfluensan (när de agerade alldeles för kraftigt). Jag tror nog inte det har så mycket med vissa politiska rörelser, tror mer att det inte går för myndigheter att blidka folk.

Då får du med all fördel tro så. Men misstro till myndigheter, vetenskap, klimatfakta, politiker osv går hand i hand. Detta har vissa politiska vindar lobbat hårt för de senaste åren. Det är inte en tillfällighet att misstron mot myndigheter ökar just nu.
 
Vi som arbetar med krisberedskap och krishantering vet hur otroligt svårt det är med balansen mellan att skapa mer oro och panik än lugn. Min erfarenhet är att oftast tar det mer tid att hantera människor och rykten än själva händelsen och det vara ett heltidsjobb under en händelse att enbart ta hand om det. Det kan vara allt från människor som misstror information, till rättshaverister, till de som vill ha ut helt annan info... alla sorters människor dyker upp i en kris.
Som medborgare har man såklart inte all info varken hur myndigheter osv arbetar eller vad de vet, det handlar inte om att mörka något utan mer om den där balansen och dessutom så arbetar man med nuläget men också i omfall dvs man sitter och ” försöker se in i framtiden” dvs, vad gör vi om x händer, om y händer osv. Och såklart mot ett värsta scenario.
En grundstomme för alla scenario finns generellt och även specialplaner vid många specifika händelser.
Den ”nya” lagstiftningen kom 2006 där man efter både Estonia och Tsumanin insåg att det behövs ett regelverk som gäller kommuner och regioner. Sedan finns det mycket annat, i form av lagar, föreskrifter osv för samhällsviktiga verksamheter.
Det ligger ett otroligt arbete i landet när det gäller krisberedskap, vi är inte extremt många.
 
Kostnaden för sjukvård i USA är högst i hela världen. Blir det en stor mängd sjuka i USA så har de väsentliga problem med ekonomiska administrationen på sin sjukvård. Trump har dragit in pengar från obamacare, smittskyddsorganisationer etc.

Det kan kosta mycket pengar att besöka ett sjukhus i USA. De som inte har råd med sjukförsäkringar kommer inte att få sjukvård och kommer att ligga hemma och vara sjuka och sprida smitta. Blir smittspridningen stor så går försäkringsbolagen i konkursoch kan inte betala sjukhusen. Detta kan kanske förmodligen påverka valet i USA i höst eftersom allmän sjukvård och offentlig finansiering av denna är sanders politik inte trumpens.
Är du säker på att USA kommer att hantera Corona på det viset? Jag för min del är övertygad om att de kommer att hantera sjukdomsfall på ungefär samma vis som andra länder.
 
Vi som arbetar med krisberedskap och krishantering vet hur otroligt svårt det är med balansen mellan att skapa mer oro och panik än lugn. Min erfarenhet är att oftast tar det mer tid att hantera människor och rykten än själva händelsen och det vara ett heltidsjobb under en händelse att enbart ta hand om det. Det kan vara allt från människor som misstror information, till rättshaverister, till de som vill ha ut helt annan info... alla sorters människor dyker upp i en kris.
Som medborgare har man såklart inte all info varken hur myndigheter osv arbetar eller vad de vet, det handlar inte om att mörka något utan mer om den där balansen och dessutom så arbetar man med nuläget men också i omfall dvs man sitter och ” försöker se in i framtiden” dvs, vad gör vi om x händer, om y händer osv. Och såklart mot ett värsta scenario.
En grundstomme för alla scenario finns generellt och även specialplaner vid många specifika händelser.
Den ”nya” lagstiftningen kom 2006 där man efter både Estonia och Tsumanin insåg att det behövs ett regelverk som gäller kommuner och regioner. Sedan finns det mycket annat, i form av lagar, föreskrifter osv för samhällsviktiga verksamheter.
Det ligger ett otroligt arbete i landet när det gäller krisberedskap, vi är inte extremt många.

Jag tycker det är intressant att en del tror att de sitter inne på mycket bättre information hemma vid köksbordet genom diverse fake newssurfande än de myndigheter och organisationer som jobbar professionellt med internationella kontakter dagligen. Hur har vi kommit dit egentligen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 550
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 350
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
830
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp