Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utan att ha läst på exakt hur läget är, så ja, jag hade åkt om inte det rekommenderades att inte åka till det området. Jag skulle inte åkt till Wuhan.
Själv hade jag inte vågat i dagsläget.
Anhöriga åker eventuellt om några dagar, jag planerar att hålla mig undan några veckor efter hemkomst. Nu är jag gravid och det gör mig nog lite extra orolig, plus att jag har andra anhöriga som absolut är i riskgrupp för att inte överleva om de blir smittade. Tycker ni att det är en överdriven oro?
 
Själv hade jag inte vågat i dagsläget.
Anhöriga åker eventuellt om några dagar, jag planerar att hålla mig undan några veckor efter hemkomst. Nu är jag gravid och det gör mig nog lite extra orolig, plus att jag har andra anhöriga som absolut är i riskgrupp för att inte överleva om de blir smittade. Tycker ni att det är en överdriven oro?
Som gravid förstår jag fullt ut att man är lite mer bekymrad och undviker att åka dit alt. träffa folk som varit där nyligen. Man vet väl inte hur denna sjukdom kan påverka fostret heller. Så bättre att vara extra försiktig då.
 
Själv hade jag inte vågat i dagsläget.
Anhöriga åker eventuellt om några dagar, jag planerar att hålla mig undan några veckor efter hemkomst. Nu är jag gravid och det gör mig nog lite extra orolig, plus att jag har andra anhöriga som absolut är i riskgrupp för att inte överleva om de blir smittade. Tycker ni att det är en överdriven oro?
Jag tycker att det är upp till var och en. Är du gravid så förstår jag självklart att du är mer försiktig. Jag och sambon tillhör ingen riskgrupp och skulle troligtvis överleva Corona. Man får ta stort ansvar efter en resa och meddela närmaste vårdcentral vid minsta oro efter hemkomst.
 
Ju mer jag läser på om Covid-19 så blir jag faktiskt mindre panikslagen. Ja det är viktigt att begränsa spridningen och vidta vanliga influensatider-åtgärder. Och det är väldigt rimligt att isolera potentiellt smittade personer. Vi måste skydda alla som inte har tillräcklig motståndskraft mot influensavirus.

Om jag inte misstolkar det jag läser så är det största problemet inte sjukdomssymtomen (influensa är obehagligt, men de flesta som drabbas behöver inte sjukhusvård, och en del smittade får bara vanliga förkylningssymptom) men att Covid-19 är en influensatyp som färre är immuna mot eftersom den är en ny typ och därför har potential att drabba flera.

Gemene man ser inte ut att bli mer sjuk än av ”vanlig influensa”.
Folkhälsomyndigheten har dagsaktuell info.

Själv hade jag inte vågat i dagsläget.
Anhöriga åker eventuellt om några dagar, jag planerar att hålla mig undan några veckor efter hemkomst. Nu är jag gravid och det gör mig nog lite extra orolig, plus att jag har andra anhöriga som absolut är i riskgrupp för att inte överleva om de blir smittade. Tycker ni att det är en överdriven oro?
Du kan gå in och läsa mer på länken jag bifogade ovan, det lugnade mig betydligt. Folkhälsomyndigheten är en pålitlig källa. Det ser ut som om det endast är ett fåtal (också inom troliga riskgrupper) som drabbas av allvarligare varianter av viruset. Så det verkar statistiskt sett som liten risk att dina anhöriga drabbas. (Särskilt som Rom inte heller ligger i ett riskområde i nuläget). Klart man kan ha otur på resan dit, men det verkar heller inte vara en luftburen smitta utan en droppsmitta. (Så man behöver i princip få i sig en smittad persons ”nys”/pussa på dem eller på annat vis komma i kontakt med deras saliv/snor för att kunna smittas).


EA84AD6D-0818-4469-AF1D-F7CF7773712B.png

Svenska ambassadens hemsida finns aktuella reseråd för Italien.
 
Senast ändrad:
Ju mer jag läser på om Covid-19 så blir jag faktiskt mindre panikslagen. Ja det är viktigt att begränsa spridningen och vidta vanliga influensatider-åtgärder. Och det är väldigt rimligt att isolera potentiellt smittade personer. Vi måste skydda alla som inte har tillräcklig motståndskraft mot influensavirus.

Om jag inte misstolkar det jag läser så är det största problemet inte sjukdomssymtomen (influensa är obehagligt, men de flesta som drabbas behöver inte sjukhusvård, och en del smittade får bara vanliga förkylningssymptom) men att Covid-19 är en influensatyp som färre är immuna mot eftersom den är en ny typ och därför har potential att drabba flera.

Gemene man ser inte ut att bli mer sjuk än av ”vanlig influensa”.
Folkhälsomyndigheten har dagsaktuell info.


Du kan gå in och läsa mer på länken jag bifogade ovan, det lugnade mig betydligt. Folkhälsomyndigheten är en pålitlig källa. Det ser ut som om det endast är ett fåtal (också inom troliga riskgrupper) som drabbas av allvarligare varianter av viruset. Så det verkar statistiskt sett som liten risk att dina anhöriga drabbas. (Särskilt som Rom inte heller ligger i ett riskområde i nuläget). Klart man kan ha otur på resan dit, men det verkar heller inte vara en luftburen smitta utan en droppsmitta. (Så man behöver i princip få i sig en smittad persons ”nys”/pussa på dem eller på annat vis komma i kontakt med deras saliv/snor för att kunna smittas).


Visa bifogad fil 46182
Svenska ambassadens hemsida finns aktuella reseråd för Italien.
Nej Covid-19 är inte en ny typ av influensa. Det är inte en influensa överhuvudtaget.
 
Ju mer jag läser på om Covid-19 så blir jag faktiskt mindre panikslagen. Ja det är viktigt att begränsa spridningen och vidta vanliga influensatider-åtgärder. Och det är väldigt rimligt att isolera potentiellt smittade personer. Vi måste skydda alla som inte har tillräcklig motståndskraft mot influensavirus.

Om jag inte misstolkar det jag läser så är det största problemet inte sjukdomssymtomen (influensa är obehagligt, men de flesta som drabbas behöver inte sjukhusvård, och en del smittade får bara vanliga förkylningssymptom) men att Covid-19 är en influensatyp som färre är immuna mot eftersom den är en ny typ och därför har potential att drabba flera.

Gemene man ser inte ut att bli mer sjuk än av ”vanlig influensa”.
Folkhälsomyndigheten har dagsaktuell info.


Du kan gå in och läsa mer på länken jag bifogade ovan, det lugnade mig betydligt. Folkhälsomyndigheten är en pålitlig källa. Det ser ut som om det endast är ett fåtal (också inom troliga riskgrupper) som drabbas av allvarligare varianter av viruset. Så det verkar statistiskt sett som liten risk att dina anhöriga drabbas. (Särskilt som Rom inte heller ligger i ett riskområde i nuläget). Klart man kan ha otur på resan dit, men det verkar heller inte vara en luftburen smitta utan en droppsmitta. (Så man behöver i princip få i sig en smittad persons ”nys”/pussa på dem eller på annat vis komma i kontakt med deras saliv/snor för att kunna smittas).


Visa bifogad fil 46182
Svenska ambassadens hemsida finns aktuella reseråd för Italien.
Som redan sagts är det inte en influensa alls, utan ett virus som framför allt drabbar luftvägarna. Samma typ av virus som SARS och MERS. Den orsakar alltså andningsbesvär och lunginflammation. Lunginflammation är alltså här en mer primär del i sjukdomen, till skillnad från influensa där lunginflammation är en följdsjukdom som drabbar vissa. Och det är i regel lunginflammationen som dödar.

Som ung och frisk är sjukdomen antagligen inte ett dugg farligare än en vanlig influensa, men för riskgrupperna lär det vara värre med tanke på symptomen. Det läskigaste i sammanhanget är spridningen. Jämför med SARS, som under ca 1,5 år smittade totalt drygt 8 000 personer. Dödligheten i procent var högre, men Covid-19 har på under tre månader drabbat över 80 000, alltså 10 gånger så många som blev smittade av SARS under hela det utbrottet, och dödat över 2 800 på den här korta tiden, jämfört med SARS drygt 700 på 1,5 år.

Det handlar alltså inte om att vara rädd för sjukdomen i sig, däremot bör vi vara extremt försiktiga när det kommer till spridningsrisken.
 
Ju mer jag läser på om Covid-19 så blir jag faktiskt mindre panikslagen. Ja det är viktigt att begränsa spridningen och vidta vanliga influensatider-åtgärder. Och det är väldigt rimligt att isolera potentiellt smittade personer. Vi måste skydda alla som inte har tillräcklig motståndskraft mot influensavirus.

Om jag inte misstolkar det jag läser så är det största problemet inte sjukdomssymtomen (influensa är obehagligt, men de flesta som drabbas behöver inte sjukhusvård) men att Covid-19 är en influensatyp som färre är immuna mot eftersom den är en ny typ och därför har potential att drabba flera.

Gemene man ser inte ut att bli mer sjuk än av ”vanlig influensa”.
Folkhälsomyndigheten har dagsaktuell info.

Det bekymrar mig en liten smula att detta tar så enormt mycket plats i media. Vem har intressen i att skapa rädsla för Kina? Finns det politiska motiv bakom att minimera utrymmet i media världen över just nu för att bevaka andra händelser? Vem vet. Kanske är jag bara konspiratorisk. :D

Du kan gå in och läsa mer på länken jag bifogade ovan, det lugnade mig betydligt. Folkhälsomyndigheten är en pålitlig källa. Det ser ut som om det endast är ett fåtal (också inom troliga riskgrupper) som drabbas av allvarligare varianter av viruset. Så det verkar statistiskt sett som liten risk att dina anhöriga drabbas. (Särskilt som Rom inte heller ligger i ett riskområde i nuläget). Klart man kan ha otur på resan dit, men det verkar heller inte vara en luftburen smitta utan en droppsmitta. (Så man behöver i princip få i sig en smittad persons ”nys”/pussa på dem eller på annat vis komma i kontakt med deras saliv/snor för att kunna smittas).


Visa bifogad fil 46182
Nej Covid-19 är inte en ny typ av influensa. Det är inte en influensa överhuvudtaget.
Tack för rättelsen, jag blandade ihop begreppen eftersom det talas om ”influensaliknande symptom.”
 
Kan lägga till att Newsner och msn just nu via Facebook lyckas med det de handlar om - viral spridning, då det finns en ”artikel” om att nCOV konstaterats på en hund i Kina . Delas som sjutton trots att källorna längre in i texten förklarar att inga symptom finns på hunden och De som delar verkar missa att både hundar, katter, hästar och flera andra djur har etablerat sina egna varianter av Corona.
Tröttsamt är det. Lite som när de började avliva tamgrisar i Egypten under svininfluensan, som inte ens hade någonting med grisar eller svin att göra.
 
Som redan sagts är det inte en influensa alls, utan ett virus som framför allt drabbar luftvägarna. Samma typ av virus som SARS och MERS. Den orsakar alltså andningsbesvär och lunginflammation. Lunginflammation är alltså här en mer primär del i sjukdomen, till skillnad från influensa där lunginflammation är en följdsjukdom som drabbar vissa. Och det är i regel lunginflammationen som dödar.

Som ung och frisk är sjukdomen antagligen inte ett dugg farligare än en vanlig influensa, men för riskgrupperna lär det vara värre med tanke på symptomen. Det läskigaste i sammanhanget är spridningen. Jämför med SARS, som under ca 1,5 år smittade totalt drygt 8 000 personer. Dödligheten i procent var högre, men Covid-19 har på under tre månader drabbat över 80 000, alltså 10 gånger så många som blev smittade av SARS under hela det utbrottet, och dödat över 2 800 på den här korta tiden, jämfört med SARS drygt 700 på 1,5 år.

Det handlar alltså inte om att vara rädd för sjukdomen i sig, däremot bör vi vara extremt försiktiga när det kommer till spridningsrisken.
Fast det är ju bla en topptränad 20 åring som dött i Iran så vi ska nog vara lite försiktiga med att säga att det är helt ofarlig för unga och friska!
 
Tröttsamt är det. Lite som när de började avliva tamgrisar i Egypten under svininfluensan, som inte ens hade någonting med grisar eller svin att göra.
Startade den inte genom att människor smittades av grisar på något sätt? Varför skulle den annars heta svininfluensan :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 552
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 351
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
830
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp