Bukefalos 28 år!

Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag fundersam. En släkting till mig har en kollega som kom hem från norra Italien förra helgen. Kollegan kommer till jobbet på måndagen som vanligt och på tisdagen säger hen att hen har ont i halsen. Kollegorna frågar om hen verkligen ska vara där och var hen egentligen var i norra Italien men det vill hen inte uppge, försöker prata bort det och menar att hen inte var där de smittade fallen hittats. I torsdags var kollegan så sjuk att hen var grå i ansiktet men hem skulle hen inte gå. Flera kollegor påtalar att hen bör gå och testa sig för corona men det ser hen ingen mening med utan menar att det bara är en vanlig förkylning.
Min släkting vaknar med feber och ont i halsen i fredags och får senare hosta men när hen ringer 1177 så menar de att ingen testas för coronavirus om de inte har träffat någon som har testats positivt för corona. Det här låter ju helt snurrigt. Min släkting blev av 1177 rådd att stanna hemma om hen kände sig sjuk men att någon testning inte var aktuell. Hur kan 1177 ge sådana råd? Är det de råden de ska ge eller var just den här personen helt snurrig? Min släkting vet såklart varken ut eller in nu men har självmant hållt sig isolerad sedan hen blev sjuk.
Ja det är klart att man inte hittar någon med corona som inte har varit utomlands om man helt enkelt inte testar andra personer...
Herregud liksom!
Så jävla korkat!

Jag hade ringt runt mer för att få till en tid för testning faktiskt.
 
Jo så är det ju och det är min släkting i motsats till kollegan som varit i norra Italien klok nog att förstå utan att 1177 säger det men det är ju bra att veta om det är coronaviruset som kollegan sprider. Deras jobbs natur innebär att de träffar enorma mängder människor vilket i sin tur innebär att de kommer sprida coronaviruset till många om det är vad kollegan har. Detta förklarade min släktning för hen på 1177 men fick ändå svaret hen fick. Jag tycker dock att det är ett mycket märkligt svar.

Men finns det ingen chef som kan skicka hem kollegan som är alldeles grå? Oavsett vad hen är sjuk i ska hen ju inte vara på jobbet.

Jag utgår ifrån att 1177 har fått instruktioner kring hur de ska råda allmänheten. Det är rimligt att man endast testar en specifik grupp, initialt de som haft kontakt med bekräftat smittade.

Det är en nytta-risk-avvägning.
 
Såg Uppdrag Granskning nu. De som befinner sig i Wuhan verkar känna det som att världen håller på att gå under och är livrädda. Men det är väl inte så konstigt när myndigheterna går omkring och knackar dörr och tar tempen på folk och sen drar iväg med folk som har feber.

Kära nån, kan ju finnas en mängd anledningar till att man har feber, som inte är Corona-relaterat.
 
Nu är jag fundersam. En släkting till mig har en kollega som kom hem från norra Italien förra helgen. Kollegan kommer till jobbet på måndagen som vanligt och på tisdagen säger hen att hen har ont i halsen. Kollegorna frågar om hen verkligen ska vara där och var hen egentligen var i norra Italien men det vill hen inte uppge, försöker prata bort det och menar att hen inte var där de smittade fallen hittats. I torsdags var kollegan så sjuk att hen var grå i ansiktet men hem skulle hen inte gå. Flera kollegor påtalar att hen bör gå och testa sig för corona men det ser hen ingen mening med utan menar att det bara är en vanlig förkylning.
Min släkting vaknar med feber och ont i halsen i fredags och får senare hosta men när hen ringer 1177 så menar de att ingen testas för coronavirus om de inte har träffat någon som har testats positivt för corona. Det här låter ju helt snurrigt. Min släkting blev av 1177 rådd att stanna hemma om hen kände sig sjuk men att någon testning inte var aktuell. Hur kan 1177 ge sådana råd? Är det de råden de ska ge eller var just den här personen helt snurrig? Min släkting vet såklart varken ut eller in nu men har självmant hållt sig isolerad sedan hen blev sjuk.
Det låter sjukt rent ut sagt, men ingen av oss har hört samtalet och vad som egentligen sagts så svårt att bedöma om d gjort fel eller det varit brister i kommunikationen. Jag skulle ringa igen och om jag inte fått gensvar ringt en kvällstidning eller någon för att få snurr på testning och eventuell smittspårning- det kan vara Corona och den sjuka verkar förneka möjligheten - och sjukvårdsupplysningen Och är det Corona så är det just sådana här fall vi inte behöver.
 
Det låter sjukt rent ut sagt, men ingen av oss har hört samtalet och vad som egentligen sagts så svårt att bedöma om d gjort fel eller det varit brister i kommunikationen. Jag skulle ringa igen och om jag inte fått gensvar ringt en kvällstidning eller någon för att få snurr på testning och eventuell smittspårning- det kan vara Corona och den sjuka verkar förneka möjligheten - och sjukvårdsupplysningen Och är det Corona så är det just sådana här fall vi inte behöver.

Eller så låter vi sjukvårdssystemet hantera det här, inte kvällspressen.
 
Såg Uppdrag Granskning nu. De som befinner sig i Wuhan verkar känna det som att världen håller på att gå under och är livrädda. Men det är väl inte så konstigt när myndigheterna går omkring och knackar dörr och tar tempen på folk och sen drar iväg med folk som har feber.

Kära nån, kan ju finnas en mängd anledningar till att man har feber, som inte är Corona-relaterat.
Jag såg den också och tänkte samma som du. Självklart är det inte konstigt att man där känner sig rädd och orolig när situationen är som den är där, men det kändes lite ...att ta i att gå och febertesta folk och dra i väg med dem. var hamnar de då? På samma ställe som bekräftat sjuka? Ojm de inte är sjuka innan i corona utan i influensa typ så lär de ju få corona när de umgås med ett gäng sjuka! Bättre att ha fullständigt "utegångsförbud" då kan jag tycka. Nu verkar de ju inte vilja elelr riktigt få gå ut ändå, men att placera febriga personer hos sjuka personer känns ju som att man bidrar till att sprida smittan istället för att stoppa den.

Jag saknar även info om hur det fungerar med mat till de som sitter hemma i sina hem, hur har de fått mat under den här tiden när staden är nedstängd?
 
Såg Uppdrag Granskning nu. De som befinner sig i Wuhan verkar känna det som att världen håller på att gå under och är livrädda. Men det är väl inte så konstigt när myndigheterna går omkring och knackar dörr och tar tempen på folk och sen drar iväg med folk som har feber.

Kära nån, kan ju finnas en mängd anledningar till att man har feber, som inte är Corona-relaterat.
Fy fan på ren svenska, svetsar fast dörrar så ingen kommer in eller ut🤬

Inte ug utan någon dokumenterar från aus som går på SvT play
 
Eller så låter vi sjukvårdssystemet hantera det här, inte kvällspressen.
Fast de verkar inte hantera det, med reservation för att jag inte vet exakt vad som sades. Det kan kosta många människor livet om vi inte får stopp på smittan. Att testa släktingen gör att de kommer åt personen som inte vill testa sig bakvägen utan att bråka. Och är det inte Corona så kanske det var falskt larm, är det Corona behöver man vidta åtgärder snabbt.
 
Fast de verkar inte hantera det, med reservation för att jag inte vet exakt vad som sades. Det kan kosta många människor livet om vi inte får stopp på smittan. Att testa släktingen gör att de kommer åt personen som inte vill testa sig bakvägen utan att bråka. Och är det inte Corona så kanske det var falskt larm, är det Corona behöver man vidta åtgärder snabbt.

Den bästa åtgärden är att se till att sjuka människor håller sig hemma. Inte att alla som varit ute och rest och blivit förkylda åker till vårdcentralen för provtagning.

Och som sagt, vi vet inte vad som har sagts men det är inte ett orimligt råd att rekommendera en sjuk person att hålla sig hemma så länge inte sjukvård krävs.
 
Nu är jag fundersam. En släkting till mig har en kollega som kom hem från norra Italien förra helgen. Kollegan kommer till jobbet på måndagen som vanligt och på tisdagen säger hen att hen har ont i halsen. Kollegorna frågar om hen verkligen ska vara där och var hen egentligen var i norra Italien men det vill hen inte uppge, försöker prata bort det och menar att hen inte var där de smittade fallen hittats. I torsdags var kollegan så sjuk att hen var grå i ansiktet men hem skulle hen inte gå. Flera kollegor påtalar att hen bör gå och testa sig för corona men det ser hen ingen mening med utan menar att det bara är en vanlig förkylning.
Min släkting vaknar med feber och ont i halsen i fredags och får senare hosta men när hen ringer 1177 så menar de att ingen testas för coronavirus om de inte har träffat någon som har testats positivt för corona. Det här låter ju helt snurrigt. Min släkting blev av 1177 rådd att stanna hemma om hen kände sig sjuk men att någon testning inte var aktuell. Hur kan 1177 ge sådana råd? Är det de råden de ska ge eller var just den här personen helt snurrig? Min släkting vet såklart varken ut eller in nu men har självmant hållt sig isolerad sedan hen blev sjuk.
Vettigt råd tycker jag. Inkubationstiden för Corona verkar ju vara betydligt längre än från "förra helgen". Däremot normal för en vanlig säsongsförkylning.
 
@TinyWiny
Men hur kan din släktings kollega inte vilja testa sig när hen har varit i norra Italien och dessutom är sjuk :confused:
Jag var sjuk förra helgen men jag har inte varit ute och rest heller inte haft nära kontakt med någon som varit ute och rest
 
Senast ändrad:
Ja det är klart att man inte hittar någon med corona som inte har varit utomlands om man helt enkelt inte testar andra personer...
Herregud liksom!
Så jävla korkat!

Jag hade ringt runt mer för att få till en tid för testning faktiskt.
Ja jag tycker att det är konstigt. Vet inte var mer man skulle kunna tänka sig att ringa faktiskt. Det är ju 1177 som ska slussa vidare. Vårdcentralen lär ju inte vara någon idé att ringa och infektion lär nog inte ha tid att svara på sådant nu.
 
Men finns det ingen chef som kan skicka hem kollegan som är alldeles grå? Oavsett vad hen är sjuk i ska hen ju inte vara på jobbet.

Jag utgår ifrån att 1177 har fått instruktioner kring hur de ska råda allmänheten. Det är rimligt att man endast testar en specifik grupp, initialt de som haft kontakt med bekräftat smittade.

Det är en nytta-risk-avvägning.
Det kan jag däremot inte svara på.

Visst blir det en nytta-riskavvägning men jag tycker att de gör bedömningen på konstiga grunder i det här fallet. Jag hade velat se att min släkting testades när nu kollegan vägrar.
 
Det låter sjukt rent ut sagt, men ingen av oss har hört samtalet och vad som egentligen sagts så svårt att bedöma om d gjort fel eller det varit brister i kommunikationen. Jag skulle ringa igen och om jag inte fått gensvar ringt en kvällstidning eller någon för att få snurr på testning och eventuell smittspårning- det kan vara Corona och den sjuka verkar förneka möjligheten - och sjukvårdsupplysningen Och är det Corona så är det just sådana här fall vi inte behöver.
Nja, någon kvällstidning skulle nog inte bli aktuellt att min släkting ringer men konstigt är det.
 
Fast de verkar inte hantera det, med reservation för att jag inte vet exakt vad som sades. Det kan kosta många människor livet om vi inte får stopp på smittan. Att testa släktingen gör att de kommer åt personen som inte vill testa sig bakvägen utan att bråka. Och är det inte Corona så kanske det var falskt larm, är det Corona behöver man vidta åtgärder snabbt.
Ja det är så min släkting resonerar. Testa hen så vet de sedan om kollegan sprider smittan. Sedan vet jag inte, de kanske inte kan tvinga hen att testa sig då heller? Eller tvinga hen att stanna hemma?
 
Vettigt råd tycker jag. Inkubationstiden för Corona verkar ju vara betydligt längre än från "förra helgen". Däremot normal för en vanlig säsongsförkylning.
Inkubationstid är den tid som går mellan smitta till utbrott. I coronavirusets fall har den satts till 14 dagar. Det innebär inte att man blir sjuk på den fjortonde dagen utan inom fjorton dagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 065
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 399
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp