Bukefalos 28 år!

Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen är ett av problemen med coronaspridningen i Sverige att provet för Corona kan bara utföras på Huddinge i Stockholm. Vilket gör att man inte kan testa alla som kommer från riskområden vilket vore det mest effektiva.

I princip all labb som testar för virus som corona har numera lagts ut på privata labb som inte har kompetensen, utrustningen och ett ekonomiskt intresse att testa för okända och ovanliga virus och sjukdomar som corona. Politikerna beslutade tidigare om att koncentrera medicinsk kompetens till ett eller två sjukhus i Sverige eftersom man ansåg att det var mest ekonomiskt. Men det gör Sverige sårbart i sådana här situationer eftersom alla prov måste skickas till Huddinge från hela landet. Så om man behållit kompetens och utrustning för en sån här situation hade Sverige haft ett mycket starkare skydd, så egentligen är det största problemet ekonomiskt/politiskt.

Jämfört med samhällskostnaderna för karantän och smittspridning nu var det nog ett riktigt dåligt beslut.
 
Tydligen är ett av problemen med coronaspridningen i Sverige att provet för Corona kan bara utföras på Huddinge i Stockholm. Vilket gör att man inte kan testa alla som kommer från riskområden vilket vore det mest effektiva.

I princip all labb som testar för virus som corona har numera lagts ut på privata labb som inte har kompetensen, utrustningen och ett ekonomiskt intresse att testa för okända och ovanliga virus och sjukdomar som corona. Politikerna beslutade tidigare om att koncentrera medicinsk kompetens till ett eller två sjukhus i Sverige eftersom man ansåg att det var mest ekonomiskt. Men det gör Sverige sårbart i sådana här situationer eftersom alla prov måste skickas till Huddinge från hela landet. Så om man behållit kompetens och utrustning för en sån här situation hade Sverige haft ett mycket starkare skydd, så egentligen är det största problemet ekonomiskt/politiskt.

Jämfört med samhällskostnaderna för karantän och smittspridning nu var det nog ett riktigt dåligt beslut.
Det är ju lite Sverige i ett nötskal.
 
Det är ju lite Sverige i ett nötskal.

Ja, privatiseringen har verkligen inte varit en framgångssaga i Sverige, kolla bara på PostMord, Apoteket och Elförsörjning. Det lovades att bli mycket billigare men har väl bara drivit upp kostnader och resulterat i mycket sämre service och ingen tar ett övergripande ansvar och samordnar. Det bästa vore kanske om att samhällsfunktioner som skola, vård och omsorg skulle förstatligas igen.
 
Tydligen är ett av problemen med coronaspridningen i Sverige att provet för Corona kan bara utföras på Huddinge i Stockholm. Vilket gör att man inte kan testa alla som kommer från riskområden vilket vore det mest effektiva.

I princip all labb som testar för virus som corona har numera lagts ut på privata labb som inte har kompetensen, utrustningen och ett ekonomiskt intresse att testa för okända och ovanliga virus och sjukdomar som corona. Politikerna beslutade tidigare om att koncentrera medicinsk kompetens till ett eller två sjukhus i Sverige eftersom man ansåg att det var mest ekonomiskt. Men det gör Sverige sårbart i sådana här situationer eftersom alla prov måste skickas till Huddinge från hela landet. Så om man behållit kompetens och utrustning för en sån här situation hade Sverige haft ett mycket starkare skydd, så egentligen är det största problemet ekonomiskt/politiskt.

Jämfört med samhällskostnaderna för karantän och smittspridning nu var det nog ett riktigt dåligt beslut.
Det verkar testas på fler orter: https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/februari/hon-testar-for-coronaviruset/

Det finns även något eller några mobila labb.
 
Har för mig att det var här på buke som någon postade länk till världskarta där man kunde se antal smittade som röda prickar.
Men nu hittar jag inte den, vet någon vilken jag menar?
 
Tydligen är ett av problemen med coronaspridningen i Sverige att provet för Corona kan bara utföras på Huddinge i Stockholm. Vilket gör att man inte kan testa alla som kommer från riskområden vilket vore det mest effektiva.

I princip all labb som testar för virus som corona har numera lagts ut på privata labb som inte har kompetensen, utrustningen och ett ekonomiskt intresse att testa för okända och ovanliga virus och sjukdomar som corona. Politikerna beslutade tidigare om att koncentrera medicinsk kompetens till ett eller två sjukhus i Sverige eftersom man ansåg att det var mest ekonomiskt. Men det gör Sverige sårbart i sådana här situationer eftersom alla prov måste skickas till Huddinge från hela landet. Så om man behållit kompetens och utrustning för en sån här situation hade Sverige haft ett mycket starkare skydd, så egentligen är det största problemet ekonomiskt/politiskt.

Jämfört med samhällskostnaderna för karantän och smittspridning nu var det nog ett riktigt dåligt beslut.

Källor på detta?!?
Från början kunde bara folkhälsomyndigheten köra proverna men nu har ett flertal lab i Sverige satt upp analysen. Vad jag vet finns det bara ett fåtal privata aktörer inom lab i Sverige.
 
Källor på detta?!?
Från början kunde bara folkhälsomyndigheten köra proverna men nu har ett flertal lab i Sverige satt upp analysen. Vad jag vet finns det bara ett fåtal privata aktörer inom lab i Sverige.
Här är en hyfsat ok källa på motsatsen, alltså att det finns fler labb som kan göra proverna, närmre bestämt 8 stycken. Datumet för artikeln är 17/2.

https://www.nyteknik.se/samhalle/fler-svenska-labb-far-analysera-coronavirus-6987812
 
Tydligen är ett av problemen med coronaspridningen i Sverige att provet för Corona kan bara utföras på Huddinge i Stockholm. Vilket gör att man inte kan testa alla som kommer från riskområden vilket vore det mest effektiva.

I princip all labb som testar för virus som corona har numera lagts ut på privata labb som inte har kompetensen, utrustningen och ett ekonomiskt intresse att testa för okända och ovanliga virus och sjukdomar som corona. Politikerna beslutade tidigare om att koncentrera medicinsk kompetens till ett eller två sjukhus i Sverige eftersom man ansåg att det var mest ekonomiskt. Men det gör Sverige sårbart i sådana här situationer eftersom alla prov måste skickas till Huddinge från hela landet. Så om man behållit kompetens och utrustning för en sån här situation hade Sverige haft ett mycket starkare skydd, så egentligen är det största problemet ekonomiskt/politiskt.

Jämfört med samhällskostnaderna för karantän och smittspridning nu var det nog ett riktigt dåligt beslut.
Hm källkritik? Sprider man den här typen av uppgifter så bör man vara mycket noga med att verifiera sanningen, det är onödigt att sprida falsk skräckpropaganda.
 
Enligt HR chef för ett stort internationellt företag i Stockholm som vill ha tester på de medarbetare som varit utomlands i riskzonerna och därför kontaktat både myndigheterna och privata alternativ.

Om HR chef har fel så kommer hen bli extremt glad.
 
Enligt HR chef för ett stort internationellt företag i Stockholm som vill ha tester på de medarbetare som varit utomlands i riskzonerna och därför kontaktat både myndigheterna och privata alternativ.

Om HR chef har fel så kommer hen bli extremt glad.
Jag gissar att verksamheten kring analys håller på att byggas upp och det kan vara knepigt att beställa prover. Fler länkar

https://www.skovdenyheter.se/article/labbet-gor-sig-redo-att-analysera-misstankt-coronavirus/ (betalsite men man ser nog).

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/700455/har_kan_coronaviruset_diagnostiseras_i_sverige
 
Enligt HR chef för ett stort internationellt företag i Stockholm som vill ha tester på de medarbetare som varit utomlands i riskzonerna och därför kontaktat både myndigheterna och privata alternativ.

Om HR chef har fel så kommer hen bli extremt glad.
Så enskilda som vill göra egna tester utöver det som myndigheterna bedömer nödvändigt för smittskyddsarbetet kan inte alltid det?
Det betyder inte att det är något problem i smittspridningshänseende att dessa tester inte görs.
 
Enligt HR chef för ett stort internationellt företag i Stockholm som vill ha tester på de medarbetare som varit utomlands i riskzonerna och därför kontaktat både myndigheterna och privata alternativ.

Om HR chef har fel så kommer hen bli extremt glad.

Problemet är väl att analysen är framtagen för att testa sjuka patienter. Varför ska man ta kapacitet från sjukvården för att testa personer som inte är sjuka.
 
Nu är jag fundersam. En släkting till mig har en kollega som kom hem från norra Italien förra helgen. Kollegan kommer till jobbet på måndagen som vanligt och på tisdagen säger hen att hen har ont i halsen. Kollegorna frågar om hen verkligen ska vara där och var hen egentligen var i norra Italien men det vill hen inte uppge, försöker prata bort det och menar att hen inte var där de smittade fallen hittats. I torsdags var kollegan så sjuk att hen var grå i ansiktet men hem skulle hen inte gå. Flera kollegor påtalar att hen bör gå och testa sig för corona men det ser hen ingen mening med utan menar att det bara är en vanlig förkylning.
Min släkting vaknar med feber och ont i halsen i fredags och får senare hosta men när hen ringer 1177 så menar de att ingen testas för coronavirus om de inte har träffat någon som har testats positivt för corona. Det här låter ju helt snurrigt. Min släkting blev av 1177 rådd att stanna hemma om hen kände sig sjuk men att någon testning inte var aktuell. Hur kan 1177 ge sådana råd? Är det de råden de ska ge eller var just den här personen helt snurrig? Min släkting vet såklart varken ut eller in nu men har självmant hållt sig isolerad sedan hen blev sjuk.
 
Nu är jag fundersam. En släkting till mig har en kollega som kom hem från norra Italien förra helgen. Kollegan kommer till jobbet på måndagen som vanligt och på tisdagen säger hen att hen har ont i halsen. Kollegorna frågar om hen verkligen ska vara där och var hen egentligen var i norra Italien men det vill hen inte uppge, försöker prata bort det och menar att hen inte var där de smittade fallen hittats. I torsdags var kollegan så sjuk att hen var grå i ansiktet men hem skulle hen inte gå. Flera kollegor påtalar att hen bör gå och testa sig för corona men det ser hen ingen mening med utan menar att det bara är en vanlig förkylning.
Min släkting vaknar med feber och ont i halsen i fredags och får senare hosta men när hen ringer 1177 så menar de att ingen testas för coronavirus om de inte har träffat någon som har testats positivt för corona. Det här låter ju helt snurrigt. Min släkting blev av 1177 rådd att stanna hemma om hen kände sig sjuk men att någon testning inte var aktuell. Hur kan 1177 ge sådana råd? Är det de råden de ska ge eller var just den här personen helt snurrig? Min släkting vet såklart varken ut eller in nu men har självmant hållt sig isolerad sedan hen blev sjuk.

Det är väl ett sunt råd att hålla sig hemma vid sjukdom. Att uppsöka sjukvården bara för att testas innebär en potentiell smittorisk. Så länge hen inte är så sjuk att hen måste söka vård är rimligtvis det bästa att kurera sig hemma.
 
Det är väl ett sunt råd att hålla sig hemma vid sjukdom. Att uppsöka sjukvården bara för att testas innebär en potentiell smittorisk. Så länge hen inte är så sjuk att hen måste söka vård är rimligtvis det bästa att kurera sig hemma.
Jo så är det ju och det är min släkting i motsats till kollegan som varit i norra Italien klok nog att förstå utan att 1177 säger det men det är ju bra att veta om det är coronaviruset som kollegan sprider. Deras jobbs natur innebär att de träffar enorma mängder människor vilket i sin tur innebär att de kommer sprida coronaviruset till många om det är vad kollegan har. Detta förklarade min släktning för hen på 1177 men fick ändå svaret hen fick. Jag tycker dock att det är ett mycket märkligt svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 950
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 382
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
834
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp