Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast de verkar inte hantera det, med reservation för att jag inte vet exakt vad som sades. Det kan kosta många människor livet om vi inte får stopp på smittan. Att testa släktingen gör att de kommer åt personen som inte vill testa sig bakvägen utan att bråka. Och är det inte Corona så kanske det var falskt larm, är det Corona behöver man vidta åtgärder snabbt.

Ja, nyss var det ju väldigt viktigt att smittspårning skulle ske.
Men nu har man ju läst om flera som varit på ställen med smitta och som inte provtas när de är hemma igen fast de har symtom.
Hur många som potentiellt har smittats av dessa har vi ju ingen aning om.
 
Enligt HR chef för ett stort internationellt företag i Stockholm som vill ha tester på de medarbetare som varit utomlands i riskzonerna och därför kontaktat både myndigheterna och privata alternativ.

Om HR chef har fel så kommer hen bli extremt glad.

Vilket oerhört konstigt resonemang, att vilja dra tester rakt av för samtliga även om de inte har några som helst sjukdomssymptom. Och dessutom att dra in budget som denne tydligen gör - att "kostnad spelar ingen roll" :confused:

Dels blir det ju ett oerhört slöseri med resurser, dels säger ju provsvaren ingenting, och dels blir det en otäck privilegium fråga kan jag känna, att tycka att man "kan förhandla" med sjukvården att om man betalar x istället för y så skulle man få igenom det man vill. Men jag kanske helt missförstått vad du menar?
 
Inkubationstid är den tid som går mellan smitta till utbrott. I coronavirusets fall har den satts till 14 dagar. Det innebär inte att man blir sjuk på den fjortonde dagen utan inom fjorton dagar.
Inkubationstiden är 2-14 dagar tror jag eller om det var 1-14 dagar. Så precis som du skriver.
 
Den bästa åtgärden är att se till att sjuka människor håller sig hemma. Inte att alla som varit ute och rest och blivit förkylda åker till vårdcentralen för provtagning.

Och som sagt, vi vet inte vad som har sagts men det är inte ett orimligt råd att rekommendera en sjuk person att hålla sig hemma så länge inte sjukvård krävs.
Jag har inget problem med rådet att släktingen håller sig hemma utan kollegan till denne är ute i samhället och smittar folk, eventuellt med Corona utan att sjukvården tycks reagera.
 
Det är frågan. Jag fattar inte. Ego? Rädd för nålar? Strutsmetoden?

Kanske inte vill ta risken att bli tvångsinlagd på sjukhus ett par veckor? Jag tror det kommer att finnas en del som reagerar just så, och det är ju absolut en stor risk för smittspridning. Jag förstår känslan - jag hade också kunnat tänkas dra mig för provtagning om jag misstänkte Covid-19 och bara hade milda symptom, men jag hade definitivt haft vett på att hålla mig hemma!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja det är så min släkting resonerar. Testa hen så vet de sedan om kollegan sprider smittan. Sedan vet jag inte, de kanske inte kan tvinga hen att testa sig då heller? Eller tvinga hen att stanna hemma?

Eftersom Covid-19 är klassad som allmänfarlig sjukdom, så kan de både tvinga till provtagning och till karantän/isolering. Det kanske är det hen är rädd för?
 
Det är inte provtagningen som skyddar mot smittspridning (den är istället en risk för ytterligare smittspridning). Oavsett typ av virus.

Hellre en underskattning av antalet smittofall än fler smittade.
Hur tänker du här? Givetvis så blir ingen frisk av provtagning, och givetvis finns det en risk att sjukvårdspersonal blir smittade. Vet folk om att de utsatts för smitta så kan de agera utifrån det.

Har manen i fråga smittan (den som varit i Italien) så lär smittspridningen bli större än om han blivit isolerad.
 
Jag tycker att man ska agera likadant som vid andra sjukdomar typ influensa, man stannar hemma från jobbet. Finns väl ingen anledning att provta varenda en som tror att de har viruset. Jag tror inte att alla fall som varit hos oss provtas utan man tar anamnes och sedan beslutar infektion utefter det vad som ska göras. Är man inte allvarligt sjuk så får man hålla sig hemma, är man allvarligt sjuk och behöver vård så lär man provtas så man hamnar på rätt avdelning och handläggs rätt. Precis som vid andra sjukdomar typ influensan. De provtar ju inte varenda en som har influensa, men de som behöver sjukhusvård tar man ju prover på.
 
Jo så är det ju och det är min släkting i motsats till kollegan som varit i norra Italien klok nog att förstå utan att 1177 säger det men det är ju bra att veta om det är coronaviruset som kollegan sprider. Deras jobbs natur innebär att de träffar enorma mängder människor vilket i sin tur innebär att de kommer sprida coronaviruset till många om det är vad kollegan har. Detta förklarade min släktning för hen på 1177 men fick ändå svaret hen fick. Jag tycker dock att det är ett mycket märkligt svar.
Be din släkting att ringa 113 13 och se om det ger större effekt. Coronaviruset är anmälningspliktigt och på folkhälsomyndigheten står det att man SKA ringa 1177 och anmäla om man varit i område med utbrott och visar symptom.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...3-13-for-svar-om-coronavirussjukdom-covid-19/

Sen borde det givetvis också sättas press på chefen att vidta åtgärder, det är självklart inte acceptabelt att den sjuka personen befinner sig på jobbet! Personligen hade jag stannat hemma och krävt fullt betalt ändå tills chefen tagit tag i situationen om jag hade en kollega som visade symptom och befann sig på jobbet.
 
Kanske inte vill ta risken att bli tvångsinlagd på sjukhus ett par veckor? Jag tror det kommer att finnas en del som reagerar just så, och det är ju absolut en stor risk för smittspridning. Jag förstår känslan - jag hade också kunnat tänkas dra mig för provtagning om jag misstänkte Covid-19 och bara hade milda symptom, men jag hade definitivt haft vett på att hålla mig hemma!
Sköter man att hålla sig hemma och följa instruktioner från vården finns väl inte anledning att behöva tvingas in på vårdavdelning (om man inte pga symptom och vårdbehov behöver dit)
Är det verkligen realitet att bli tvångsinlagd idag om man inte skapar behovet pga. sitt eget (vårdslösa) beteende?
 
Sköter man att hålla sig hemma och följa instruktioner från vården finns väl inte anledning att behöva tvingas in på vårdavdelning (om man inte pga symptom och vårdbehov behöver dit)
Är det verkligen realitet att bli tvångsinlagd idag om man inte skapar behovet pga. sitt eget (vårdslösa) beteende?
Det vet jag inte. Nu har vi ju haft få fall i Sverige hittills, men det verkar ju som om alla de som visat positiva provsvar hittills också har vårdats på sjukhus, trots att sjukvården rapporterar att de "mår väl" (vad det nu innebär?). Så jag drar slutsatsen att det inte enbart är för patienternas egen skull som de vårdas på sjukhus (det finns ju egentligen ingen behandling att ge, annat än understödjande behandling för de svårast sjuka), utan också för att de skall förhindras sprida smitta. Läste dock om ett fall som fått åka hem från sjukhus, så kanske att de lättar på detta efterhand? Lär ju vara helt omöjligt att hålla alla på sjukhus om vi skulle få en större smittspridning i Sverige!
 
Sköter man att hålla sig hemma och följa instruktioner från vården finns väl inte anledning att behöva tvingas in på vårdavdelning (om man inte pga symptom och vårdbehov behöver dit)
Är det verkligen realitet att bli tvångsinlagd idag om man inte skapar behovet pga. sitt eget (vårdslösa) beteende?
Nä, man får hemkarantän med daglig kontakt med smittskyddsenhet men följer man inte instruktionerna så kan man bli tvingad till karantän på sjukhus. (Det finns lagstöd för tvångskarantän).
 
Det vet jag inte. Nu har vi ju haft få fall i Sverige hittills, men det verkar ju som om alla de som visat positiva provsvar hittills också har vårdats på sjukhus, trots att sjukvården rapporterar att de "mår väl" (vad det nu innebär?). Så jag drar slutsatsen att det inte enbart är för patienternas egen skull som de vårdas på sjukhus (det finns ju egentligen ingen behandling att ge, annat än understödjande behandling för de svårast sjuka), utan också för att de skall förhindras sprida smitta. Läste dock om ett fall som fått åka hem från sjukhus, så kanske att de lättar på detta efterhand? Lär ju vara helt omöjligt att hålla alla på sjukhus om vi skulle få en större smittspridning i Sverige!
Läste en artikel och där stod att även lindrigt sjuka är inlagda för att vården ska kunna lära sig mer om viruset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 737
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 443
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp