Bukefalos 28 år!

Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja och får man inte fram frivilliga arbetare så fungerar tvång i Kina. Ja alltså jag vet inte alls hur det här bygget går till, jag konstaterar bara att det är Kina och informationen får bedömas utifrån det.

Ja det är väl samma sak som att i Sverige kalla in hemvärn och militär? Det är också ett tvång. De kineser som bygger sjukhuset förstår säkert hur viktigt det är, kanske rentav känner stolthet i hur viktigt det är. Eller har du pratat med kinesiska tvångsarbetare på just detta sjukhus? Tror inte direkt de fått välja mellan ”hjälp till och bygg sjukhuset annars dödar vi dig”.
 
Min vän vaccinerade sina barn mot svininfluensan... och hade gjort det igen även när det kom fram angående narkolepsin. Hon kan sin historia och vet att höja blicken lite till vad som är viktigt. Vi har haft det för bra för länge och är inte förberedda på farligare farsoter.

Tyvärr men 500 personer är ett litet antal i sådana här frågor. Jag beklagar naturligtvis vad som hänt dem men de som dör först i en influensapandemi är barn och de som är försvagade. Tror ni mig inte så kolla upp spanska sjukan. Blir det en risk för en pandemi liknande den är det BRÅTTOM.
Ja alltså, det är ju antagligen lättare att säga när barnet inte blev drabbat. Jag tror föräldrarna till de barn som drabbades skulle ha ett annat svar.

Fördelen idag är att vi har fantastiska kommunikationsmedier, vi känner till sjukdomen långt innan den ens är i närheten av oss, något som sannolikt inte skedde vid tiden för spanska sjukan. Vi har antagligen också bättre koll på rutiner för att skydda oss (det faktum att de drabbade städerna snabbt isolerades säger ju sitt).

Som sagt, jag säger inte att det är enkelt, men jag tycker det är obehagligt med folk som "tvingar" på andra obeprövade vaccin.
 
Ja alltså, det är ju antagligen lättare att säga när barnet inte blev drabbat. Jag tror föräldrarna till de barn som drabbades skulle ha ett annat svar.

Fördelen idag är att vi har fantastiska kommunikationsmedier, vi känner till sjukdomen långt innan den ens är i närheten av oss, något som sannolikt inte skedde vid tiden för spanska sjukan. Vi har antagligen också bättre koll på rutiner för att skydda oss (det faktum att de drabbade städerna snabbt isolerades säger ju sitt).

Som sagt, jag säger inte att det är enkelt, men jag tycker det är obehagligt med folk som "tvingar" på andra obeprövade vaccin.

Trevligt om ett sådant tänk lugnar dig. Det fungerar inte på mig dock. Men visst, blir det skarpt läge liknande spanska sjukan har jag inga problem med isoleringsläger för de som vägrat vaccinering. Jag rekommenderar att läsa Farsoternas historia. Det är rätt skrämmande läsning.
 
Trevligt om ett sådant tänk lugnar dig. Det fungerar inte på mig dock. Men visst, blir det skarpt läge liknande spanska sjukan har jag inga problem med isoleringsläger för de som vägrat vaccinering. Jag rekommenderar att läsa Farsoternas historia. Det är rätt skrämmande läsning.
"Vägrat" vaccinering? Du menar att du ser framför dig att befolkningen ska tvångsvaccineras?
 
Står vi inför en liknade pandemi skulle det inte förvåna mig om det införs undantagstillstånd och något sådant sker. Eller att man inte tar vaccinet men får då finna sig i att bo i ett läger tills smittan lagt sig. Farsoter är ingen lek.
Självklart inte, det har jag heller aldrig sagt. Men då är vi på en helt annan nivå än svininfluensan. Jag tycker absolut inte att det är nåt att se lätt på, eller som är enkelt. Dock lär vi se en ökning av muterade influensavirus framöver med tanke på hur det sett ut senaste tiden och med tanke på jordens ökade befolkningsmängd. "Problemet" är att vi omöjligt kan veta hur farliga de faktiskt är när de uppstår och jag tycker väl inte att det är så enkelt som att hävda att alla ska massvaccineras så fort något uppstår när vaccinet potentiellt kan göra större skada än viruset självt (helt enkelt för att vi inte vet något om det). Så jag ser stora dilemman och problem i de här sammanhangen, för mig är det inte enkelt för det finns inte bara ett skrämmande alternativ.
 
Väg det mot 50-100 miljoner döda i spanska sjukan. Det är väldigt lätt att vara efterklok, åt båda hållen.
Fast när svininfluensa vaccineringen skedde så visste vi mycket väl att den influensan inte var i närheten av lika farlig som Spanska sjukan. Hela historien förstorades upp rejält i medierna.
Skulle något liknande Spanska sjukan dyka upp så lär intresset för vaccination vara betydligt större även utanför riskgrupperna. Hade jag umgåtts med någon som var i riskgrupp som inte kunde vaccinera sig så hade jag kanske gjort det även med svininfluensan men med mitt mycket begränsade sociala liv (typ 5-6 pers utanför jobbet samt de jag stöter på på ICA) och med en person i riskgrupp i omgivningen som vaccinerades så kändes saken rejält överflödig.
 
Jag tycker dock att Kina har agerat riktigt bra, tydligt, öppet och handlingskraftigt denna gång.

Det finns en del bra klipp på Youtube om man söker på "corona virus".


En kanadensare beskriver situationen inifrån Wuhan senare i inslaget



Annat kort inslag som visar hur allvarligt det här är

 
Senast ändrad:
Ja alltså, jag vill förtydliga igen att jag absolut INTE är emot vaccinering på något sätt, tvärtom!! Men de här snabbt framtagna obeprövade vaccinen tycker jag är skitläskiga. Personligen skulle jag nog hellre dö själv än att behöva se närstående försöka leva med nåt liknande, men det är ju jag, och av den enkla anledningen att jag hellre skulle dö än leva med det själv.

Jag har full förståelse för att det finns de som ser det annorlunda, men jag har lite problem när man då har så starka åsikter om vilka val andra ska göra. Då får jag lite känslan att nån tar sig friheten att bestämma vem som ska offra sig för vem.

Jag skulle hellre ha barn med narkolepsi än döda barn. När vaccinationerna mot svininfluensan drog igång var mitt äldsta barn knappt halvåret. Till en början fick han inte vaccineras, senare ändrade de rekommendationen till 6 månader så både han och jag vaccinerades. Detta beslut tog jag efter att ett litet barn i min region hade skickats hem trots att han var mycket dålig. Sjukvården missade att han hade svininfluensa och han dog. Spiken i kistan, jag tog med mig mitt barn och vaccinerade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 195
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 403
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
838
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp