Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ska du visa mig var jag har påstått detta.
Med tanke på att ha problem med det svenska språket.
Ett hett tips är då att läsa vad jag skrivit - inget annat.
Lägg inga egna tolkningar på det jag skrivit, tack. Den tekniken funkar inte på mig.
De som inte förstår att val inte är tvång menar du väl.

Övrigt du skriver är bara dumheter.
Men vi står ju i de olika lägren här och jag tycker att det är tragiskt att man inte kan tänka på sina medmänniskor, de som inte har ett val öht.

Det finns ingen tvångsvaccinering.
Det finns endast ett val att göra, och att de som väljer att inte vaccinera sig får stå sitt kast. Svårare än så är det inte.
Det fetade i andra citatet, där påstår du att det inte finns tvångsvaccinering, det finns endast ett val att göra.

Österrike talar om eller har infört avgifter för de som inte vaccinerar sig, land efter land inför "vaccinapartheid" , Tegnel sa rakt ut att åtgärderna i Sverige var för att få folk att vaccinera sig. Och du påstår att det är endast val och inte tvång fast land efter land går mot mer tvång och mindre frivillighet.

Vad är anledningen till att du menar att det inte finns någon form av tvång utan endas val då om mina gissningar alla fallit fel? För du har fel i att det inte både finns påtryckningar (som säkert upplevs av tvång av vissa) och det i många länder skruvats upp till tvångsåtgärder.

Det fetade i andra citatet, där påstår du att det inte finns tvångsvaccinering, det finns endast ett val att göra.

Österrike talar om eller har infört avgifter för de som inte vaccinerar sig, land efter land inför "vaccinapartheid" , Tegnel sa rakt ut att åtgärderna i Sverige var för att få folk att vaccinera sig. Och du påstår att det är endast val och inte tvång fast land efter land går mot mer tvång och mindre frivillighet.

Vad är anledningen till att du menar att det inte finns någon form av tvång utan endas val då om mina gissningar alla fallit fel? För du har fel i att det inte både finns påtryckningar (som säkert upplevs av tvång av vissa) och det i många länder skruvats upp till tvångsåtgärder.
Det finns fortfarande ingen tvångsvaccinering. Än.

Orden "uppleva" och "är" har två helt skilda betydelser.

En tanke slog mig, hur mycket agerar politiker efter devisen att det är lättare att hantera kritik mot att det inte gjorts tillräckligt, jämfört med kritiken mot att man tagit till drakoniska åtgärder, som resulterade i att inget hände.
Liksom, det enda sättet att stoppa smittan på riktigt, är att helt spärra in befolkningen i sina hem en månad eller två. Men är det ett realistiskt alternativ i andra länder än Kina?

En tanke slog mig, hur mycket agerar politiker efter devisen att det är lättare att hantera kritik mot att det inte gjorts tillräckligt, jämfört med kritiken mot att man tagit till drakoniska åtgärder, som resulterade i att inget hände.
Liksom, det enda sättet att stoppa smittan på riktigt, är att helt spärra in befolkningen i sina hem en månad eller två. Men är det ett realistiskt alternativ i andra länder än Kina?
Många länder har haft hårda nedstängningar med mycket tydliga och snäva restriktioner. Inte bara kina.

Jag är ju lite tveksam till att de låter oss studenter ca 33 i varje grupp umgås i två dagar på universitetet. Vi kommer också sitta i föreläsningssal allihopa en dag ( de vidtar ändå återgärder såklart!) Vi träffas max 2 gånger per år, visst vi kommer vara indelade i våra arbetslag ( som vi träffar varje vecka) men ändå dela lokal under flera timmar. De kunde sträcka sig till att ställa in torsdagens föreläsning där och de kommer ske på zoom. Ska vaccinera mig för 3 gången på Torsdag eftermiddag. Vårt län har öppnat upp för alla åldrar som behöver ta dos 3 efter 6 månader nu. Jag tillhör riskgrupp och fick tid innan de släppte på de här.

Men summa av kardemumman så är jag inte helt bekväm med allt detta helt enkelt. Jag har varit väldigt restriktiv med att träffa folk överhuvudtaget sedan de här startade.

Nä precis, ska man avliva djuret då? Eller hur långt ska de sträcka sig? Jag som verkligen inte är emot vaccin tycker detta börjar ta en mycket obehaglig väg. Till ett mycket obehagligt samhälle.
Jag vet minst ett djursjukhus som erbjuder att personal hämtar djuret på parkeringen.

Och hur många har lyckats hålla smittan borta tills pandemin försvann? Inte ens Nya Zeeland har ju lyckats fullt ut, trots att de är på en ö, och kan kontrollera alla som kommer in.
Det jag svarar på är ditt påstående att endast kina haft en hård nedstängning för sina invånare, vilket inte är sant. Jag sa inget om något om att någon lyckats hålla smittan borta?

Det jag svarar på är ditt påstående att endast kina haft en hård nedstängning för sina invånare, vilket inte är sant. Jag sa inget om något om att någon lyckats hålla smittan borta?
Och mig veterligen har inga andra länder bokstavligen svetsat igen dörrarna för invånarna, så att de inte kan lämna sitt boende.

Och mig veterligen har inga andra länder bokstavligen svetsat igen dörrarna för invånarna, så att de inte kan lämna sitt boende.
Det var heller inget jag svarade på, vad jag vet har detta med igensvetsade dörrar ett ursprung från de bilder vi fick se i början av pandemin från wuhan i inledande panik. Om det är något som fortsatt i hela kina efter det, vet jag inget om.
Jag tyckte du hade en intressant frågeställning till att börja med, men jag tyckte att du underskattade de nedstängningar och begränsningar många länder gjort när du uteslöt alla 'förutom kina', men uppenbarligen vill du bara tjafsa så jag avslutar det spåret här.

Det var heller inget jag svarade på, vad jag vet har detta med igensvetsade dörrar ett ursprung från de bilder vi fick se i början av pandemin från wuhan i inledande panik. Om det är något som fortsatt i hela kina efter det, vet jag inget om.
Jag tyckte du hade en intressant frågeställning till att börja med, men jag tyckte att du underskattade de nedstängningar och begränsningar många länder gjort när du uteslöt alla 'förutom kina', men uppenbarligen vill du bara tjafsa så jag avslutar det spåret här.
Nej, jag ville inte tjafsa, jag ville bara påpeka att politiker som vill bli återvalda inte vill riskera sitt anseende på drakoniska åtgärder som kanske inte hade behövts. Nu snackar jag alltså hur allmänheten hade uppfattat det hela, om smittan stoppats innan den fått fäste, för då hade ju de drakoniska åtgärderna inte upplevts ha behövts.

Jag var också överraskad över att man i en mindre ort i superrepublikanska Florida (inte en typisk turistort) visade mer medvetenhet (?) kring både munskydd, testresultat och avstånd, än i Sverige, eftersom jag INBILLAR mig att vi här hemma är mer medvetna om det mesta.

East Pasco county :-)

Den här medvetenhet trots superrepublikanska Florida kan ha att göra med att Covid 19 har härjat mycket elakare i Florida än i Sverige.

Pasco County har i dagarna 2882 döda per miljonen invånare, att jämföra med Sveriges snitt på 1488, näst intill dubbelt upp.
Det är ändå betydligt bättre än Hernando, dikt an norrut, ligger på 4775 - eller Polk österut med 3456 döda per miljonen.

Den här medvetenhet trots superrepublikanska Florida kan ha att göra med att Covid 19 har härjat mycket elakare i Florida än i Sverige.

Pasco County har i dagarna 2882 döda per miljonen invånare, att jämföra med Sveriges snitt på 1488, näst intill dubbelt upp.
Det är ändå betydligt bättre än Hernando, dikt an norrut, ligger på 4775 - eller Polk österut med 3456 döda per miljonen.
Ja, det kan säkert vara en del av förklaringen, att man lärt sig den hårda vägen så att säga. Men samtidigt så är det verkligen en poäng värd att lyfta med medvetenheten gällande åtgärder, och vad som är förankrat i vetenskap eller ej. Sverige och befolkningens sätt är ju... märkligt och inte riktigt vad jag väntat mig. Läste den här texten i DN just:
https://www.dn.se/ledare/lars-calmf...omliga-uppfattningar-om-vad-som-ar-vetenskap/

Ja, det kan säkert vara en del av förklaringen, att man lärt sig den hårda vägen så att säga. Men samtidigt så är det verkligen en poäng värd att lyfta med medvetenheten gällande åtgärder, och vad som är förankrat i vetenskap eller ej. Sverige och befolkningens sätt är ju... märkligt och inte riktigt vad jag väntat mig. Läste den här texten i DN just:
https://www.dn.se/ledare/lars-calmf...omliga-uppfattningar-om-vad-som-ar-vetenskap/
Öhh...

Du vet väl att Calmfors är professor, i låtsasvetenskapen nationalekonomi väl?
Nationalekonomi, är lika mycket vetenskap som t.ex. teatervetenskap, eller filosofi.

Och att artikeln är publicerad på Ledarsidorna?

Det är en åsiktsartikel, i en tidning som ägnar sig åt att försöka undergräva förtroendet för FHM och regeringen vad avser pandemihantering.

Att DN ska publicera så mycket snömos om pandemin begriper jag inte.

...som varit helt resultatlösa, om man ser det långsiktigt...
Resultatlöst har det nog inte varit, men långsiktigt absolut nej. Men om man ser det hela i det perspektiv som pandemin förtjänar, tror ju jag att det har mer med att göra hur ojämt dessa nedstänningar gjorts i relation till sin omgivning. Jag tror ju att hårda nedstängningar samtidigt hade gjort mer lånsiktig positiv effekt. Det hjälper inte att man svetsar in folk från kiruna till malmö, medan norrmän och danskar har öppet, igensvetsat italien och ett öppet grekland. Jag tror att i en global pandemi, måste nog världen samarbeta bättre än den gjort hittills.

Som jämförelse så varierar Sveriges län för samma siffra som lägst Västerbotten (743), Värmland (807) och Blekinge (821) till Stockholm (1908), Gävleborg (1970) och Västernorrland (1989)

Öhh...

Du vet väl att Calmfors är professor, i låtsasvetenskapen nationalekonomi väl?
Nationalekonomi, är lika mycket vetenskap som t.ex. teatervetenskap, eller filosofi.

Och att artikeln är publicerad på Ledarsidorna?

Det är en åsiktsartikel, i en tidning som ägnar sig åt att försöka undergräva förtroendet för FHM och regeringen vad avser pandemihantering.

Att DN ska publicera så mycket snömos om pandemin begriper jag inte.
Men såklart vet jag att det är en ledarartikel, det står ganska tydligt på den. Jag vet också vad skribenten är professor inom, och herregud vilket förakt för den vetenskapliga traditionen inom exempelvis filosofi (hört talas som vetenskapsfilosofi?)!! Att ens dra nationalekonomi och teatervetenskap som exempel på något likartat säger väl rätt mycket tänker jag.

Det är inte ens ledarskribentens ord som är intressanta, det intressanta är Coronakommissionen och KVA-rapporten och hur resultaten från de undergrävs.

Det är ett val var och en får göra 🤷‍♀️
Var tycker du gränsen mellan ”frivilligt val” och ”tvång under hot” går då? Med den typen av svartvit logik så är ju till exempel en våldtäkt inte heller en våldtäkt utan ett ”frivilligt val” så länge man inte blir fysiskt fasthållen och inte kan ta sig loss.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 244
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 817
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 313
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka