Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jisses (aftonbladet idag) :crazy::

En man i Nya Zeeland misstänks ha tagit uppemot tio vaccindoser mot covid-19 på en dag, rapporterar The Guardian.

Mannen ska ha tagit doserna åt andra personer och fått betalt för att ta dem.

För att vaccineras i Nya Zeeland måste man uppge sitt namn, födelsedatum och adress, men ingen ytterligare identifiering krävs.

När mannen vaccinerat sig i andra personers namn kommer det alltså se ut som att de vaccinerat sig – när det i själva verket är den nu misstänkta mannen som tagit deras doser.

Det är sorgligt när dessutom tillgången på kunskap om det är både lätt tillgänglig och riklig. Men trots det, till och med här på forumet beskrivs vaccinerna som ”halvkassa” emellanåt, i en slags drömlik värld där man jämför med ett idealt vaccin.
Fast vaccinen är halvkassa mot delta versionen jämfört med alfaversionen, och effekten klingar av snabbt, det verkar dessutom som om effekten mot omikron verkar sämre.

Jag tycker det är mer oroande att man sätter all tillit till vaccinet och låtsas som om ovaccinerade är det enda problemet.

Men jisses (aftonbladet idag) :crazy::

En man i Nya Zeeland misstänks ha tagit uppemot tio vaccindoser mot covid-19 på en dag, rapporterar The Guardian.

Mannen ska ha tagit doserna åt andra personer och fått betalt för att ta dem.

För att vaccineras i Nya Zeeland måste man uppge sitt namn, födelsedatum och adress, men ingen ytterligare identifiering krävs.

När mannen vaccinerat sig i andra personers namn kommer det alltså se ut som att de vaccinerat sig – när det i själva verket är den nu misstänkta mannen som tagit deras doser.
Vad gör man väl inte för att slippa den lägre risken att bli allvarligt sjuk och dö?

Fast vaccinen är halvkassa mot delta versionen jämfört med alfaversionen, och effekten klingar av snabbt, det verkar dessutom som om effekten mot omikron verkar sämre.

Jag tycker det är mer oroande att man sätter all tillit till vaccinet och låtsas som om ovaccinerade är det enda problemet.
Jag tycker det är helt absurt att kalla vaccinen halvkassa med den dokumentation av effekter som finns. Men just du och jag behöver nog inte dra det ett helt varv till.

Många, inte alla vaccinerade tror de blir odödliga. Många exempel fick sambon uppleva på sitt företag i veckan som var. Han jobbade men vi var i karantän och satt upp stor skylt om att man fick ringa och inte komma in pga covidkarantän ändå kommer kunder in och säger men jag är vaccinerad…

Nu har dotterns klass stängts av från att komma in till skolan resten av veckan. De ska ha distansundervisning. Detta borde de gjort redan förra veckan. Då visste de att smittan spreds i klassen.

Jag tycker det är helt absurt att kalla vaccinen halvkassa med den dokumentation av effekter som finns. Men just du och jag behöver nog inte dra det ett helt varv till.
Som sagt jag kallade vaccinet halvkast mot delta jämfört med alfa, inte halvkast i största allmänhet.

Och det trots att vaccinfirmorna haft runt ett halvår att uppdatera och de sagt att det är lätt att ta fram en ny version för att vara mer träffsäkert mot delta. Allt tyder dessutom på att effekten mot omikron är ännu sämre.

Det ser ut som om Osterikes lockdown och ovriga atgarder har fungerat, som @turbofling har berattat om.

Austria’s Restrictions on the Unvaccinated Appear to Be Working

Orkar inte läsa artikeln nu men jag tror att lockdownen för alla som precis är slut hade väldigt lite effekt, eftersom i stortsätt ingen följde den (när resturangen är stängd, hämtar vi pizza och träffas hemma ist tänk) och skolorna var öppna som vanligt. Man kunde även se pa rörelsedata att folk inte rörde sig mkt mindre än före lockdownen.
För hur mkt smitta sprids egentligen pa resturanger och i handel? Inte mkt tror jag. Skolorna sprids det iof en del men dom var ju öppna nu ända, och skolbarnen testas 3ggr/v och har gjorts hela höstterminen.

Ovaccinerade är ju fortfarande i lockdown men de som jag vet är ovaccinerade bryr sig inte sa mkt om det, men förflyttar sina träffpunkter till hemma istället för pa offentliga platser.

Det som jag tror fungerade bäst för att komma ur fjärde vagen var stängda barer och nattklubbar, 3G pa arbetsplatser (testad, vaccinerad eller tillfrisknad för att fa vara pa jobbet) samtidigt som manga har fatt sin tredje vaccindos.

Pa nyheterna igar varnade ända experter för en femte vag som dom tror kommer komma i mitten av januari. Bundeskanzlern utesluter inte att det kan bli ytterligare en lockdown da. Splittringarna i samhället är enorma, demostrationerna blir allt högljudare och aggresivare, ledaren för tredje största partiet uppmanar till protester. Hoten mot läkare och sjukvardspersonal ökar. Det kommer nog bara bli värre ju närmare 1 februari vi kommer. Jag funderar pa att ta en paus fran alla nyheter och internet, men samtidigt känns det obehagligt att inte ha koll samtidigt som jag märker hur allt börjar bli väldigt jobbigt att hantera.

Och det trots att vaccinfirmorna haft runt ett halvår att uppdatera och de sagt att det är lätt att ta fram en ny version för att vara mer träffsäkert mot delta. Allt tyder dessutom på att effekten mot omikron är ännu sämre.
Hörde att Biontech behöver ca 100 dagar för att ta fram uppdaterade vaccinversioner mot mutationer. Det tycker inte jag är direkt snabbt. Börjar dom nu för Omikron sa hinner det nog komma ytterligare ett antal mutationer inom 100 dagar.

Hörde att Biontech behöver ca 100 dagar för att ta fram uppdaterade vaccinversioner mot mutationer. Det tycker inte jag är direkt snabbt. Börjar dom nu för Omikron sa hinner det nog komma ytterligare ett antal mutationer inom 100 dagar.
Jag anser 100 dagar som extremt snabbt i sammanhanget, i synnerhet som man har haft i runda slängar den dubbla tiden på sig och att första versionen tog runt ett år och det var ett rekord i sig. Den normala tiden är många år.

Är det bara jag som tycker att det känns så bisarrt att vi levt i en pandemi i snart två år nu? Det känns liksom mer nu när julen är här och dottern har covid och om jag eller min man blivit smittade (trots vaccinering) så blir det en jul hemma bara vi tre ett år till. Det är lite skärmmande hur mycket pandemin har blivit normal på nåt sätt...

Nu har dotterns klass stängts av från att komma in till skolan resten av veckan. De ska ha distansundervisning. Detta borde de gjort redan förra veckan. Då visste de att smittan spreds i klassen.

Här blev det bara distans för åk 4-6. De yngre ska komma till skolan efter negativt test eller avklarad covid 19.

Här blev det bara distans för åk 4-6. De yngre ska komma till skolan efter negativt test eller avklarad covid 19.

Ja, det kan väl vara svårt att ha distansundervisning på lågstadiet eftersom de eleverna inte kan förväntas klara av att vara hemma själva. Det blir en helt annan diskussion än på mellanstadiet där eleverna är stora nog att vara hemma själva.

Splittringarna i samhället är enorma, demostrationerna blir allt högljudare och aggresivare, ledaren för tredje största partiet uppmanar till protester. Hoten mot läkare och sjukvardspersonal ökar. Det kommer nog bara bli värre ju närmare 1 februari vi kommer. Jag funderar pa att ta en paus fran alla nyheter och internet, men samtidigt känns det obehagligt att inte ha koll samtidigt som jag märker hur allt börjar bli väldigt jobbigt att hantera.
Ja, jag har inte sett eller hört någon som står på balkongen och applåderar när jag går till jobbet på mycket länge nu! *ironi*

Världen idag är otäck, då är inte ens dödliga pandemivirus det läskigaste i den. :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 624
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 907
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 314
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka