Covid-19 del 13

Har antivaxx i bekantskapen, jag hänger inte med i resonemanget men nu verkar de tro att bill gates tillsammans med en storbank tänkte lansera en ny smitta?
Vad tror de att det kommer för smitta i sommar? Jag blir nyfiken ändå på det konstiga teorierna, för att kunna förstå vad människan är rädd för...
Jag har aldrig hört talas om att Bill Gates ligger bakom nån smitta. Däremot har jag hört (inget jag vet så kan inte hänvisa med källor) att han redan 2013 beklagade sig över hur överbefolkad jorden är och att man borde få fram ett vaccin som sänker populationen med 10-15%. Han är ju med i Pfizer-BioNTech så det är ju intressant koppling. Huruvida det stämmer eller ej vet inte jag, vi varsnar väl om några år. Kanske. Ingen jäkla aning.
 
Jag har aldrig hört talas om att Bill Gates ligger bakom nån smitta. Däremot har jag hört (inget jag vet så kan inte hänvisa med källor) att han redan 2013 beklagade sig över hur överbefolkad jorden är och att man borde få fram ett vaccin som sänker populationen med 10-15%. Han är ju med i Pfizer-BioNTech så det är ju intressant koppling. Huruvida det stämmer eller ej vet inte jag, vi varsnar väl om några år. Kanske. Ingen jäkla aning.

Det är en ren misstolkning av något helt annat Bill Gates sade 2010. Helt uppåt väggarna. Uttalandet handlade om klimatkrisen och att en stor satsning på hälsa (inkl vacciner som en av flera nämnda satsningar) och utbildning för fattiga länder är en del av lösningen, för att minska ökningen av befolkningen (vilket är ett känt samband, att bättre utvecklade länders befolkning skaffar färre barn). Att den förväntade stora befolkningsökningen är en stor utmaning när det gäller klimatbelastning.

Det är verkligen sjukt hur man kan triggas så av ordet vaccin att läsförmåga och förståelseförmåga sänks till noll Kelvin.
 
Ja jag glömde ju att en av hans påhittadw smittor skulle döda 90% av mänskligheten.
Jag vill ju veta när jag ska börja spendera mina pengar....
Den där har jag inte hört men mamma berättade att de diskuterat sååå mycket om dessa vaccin på hennes jobb...En påstod att alla vaccinerade kommer få mjukdelscancer om 2 år. En annan att alla vaccinerade kommer dö inom 5 år. Det ena låter ju märkligare än det andra. Jag vet inte vad jag ska tro men som sagt. Eftersom flera inom mitt kontaktnät har fått plötsliga hjärtproblem från helt friska och ett flertal avlidit så blir jag ju fundersam, hur det kommer sig alla på en gång under samma tidsintervall.
 
Det är en ren misstolkning av något helt annat Bill Gates sade 2010. Helt uppåt väggarna. Uttalandet handlade om klimatkrisen och att en stor satsning på hälsa (inkl vacciner som en av flera nämnda satsningar) och utbildning för fattiga länder är en del av lösningen, för att minska ökningen av befolkningen (vilket är ett känt samband, att bättre utvecklade länders befolkning skaffar färre barn). Att den förväntade stora befolkningsökningen är en stor utmaning när det gäller klimatbelastning.

Det är verkligen sjukt hur man kan triggas så av ordet vaccin att läsförmåga och förståelseförmåga sänks till noll Kelvin.
Tack för ditt svar för som jag skrev har jag bara hört det jag skrev om, då har jag lättare att förstå att det inte var/är så!
 
Min granne som läser allt "alternatvit" om Covid (hon själv är skeptisk men inte extrem) berättade att nuvarande virus bara är ett test för att se hur världen reagerar. Om ngr ar kommer det släppas ut ett mkt farligare virus.

Om Bill Gates, 5G master, sammarbetet mellan läkemedelsbolag, media, sjukvarden och mäktiga personer har jag hört sa manga ganger att jag inte ens orkar sortera allt i min hjärna.

Jag träffar grannen väldigt sällan numera, vilket är väldigt trakigt. Innan var vi vänner och bra grannar och träffades ngr ganger i veckan. Vara barn är ocksa i samma alder men träffas ocksa väldigt sällan numera (absolut inget jag hindrar utan det har bara blivit sa).
 
Den där har jag inte hört men mamma berättade att de diskuterat sååå mycket om dessa vaccin på hennes jobb...En påstod att alla vaccinerade kommer få mjukdelscancer om 2 år. En annan att alla vaccinerade kommer dö inom 5 år. Det ena låter ju märkligare än det andra. Jag vet inte vad jag ska tro men som sagt. Eftersom flera inom mitt kontaktnät har fått plötsliga hjärtproblem från helt friska och ett flertal avlidit så blir jag ju fundersam, hur det kommer sig alla på en gång under samma tidsintervall.
Det kan vara att du nu aktivt letar efter och snappar upp det som du inte ens reflekterat över tidigare eller så är det en ren slump. Tänk lite logiskt, om många fler än tidigare dör av hjärtproblem så skulle det synts i statistiken. Vi skulle haft en överdödlighet och dödsorsaker relaterade till hjärtproblem skulle skjutit i höjden om din bekantskapskrets vore representativ. Så har inte skett vad jag vet. Tar man minbekantskapskrets så är det lugnt, ingen har dött så utifrån det har vaccinet gjort oss odödliga ;). Inte heller den spekulationen stödjs av statistik, folk dör fortfarande.
 
Det kan vara att du nu aktivt letar efter och snappar upp det som du inte ens reflekterat över tidigare eller så är det en ren slump. Tänk lite logiskt, om många fler än tidigare dör av hjärtproblem så skulle det synts i statistiken. Vi skulle haft en överdödlighet och dödsorsaker relaterade till hjärtproblem skulle skjutit i höjden. Så har inte skett vad jag vet. Tar man minbekantskapskrets så är det lugnt, ingen har dött så utifrån det har vaccinet gjort oss odödliga ;). Inte heller den spekulationen stödjs av statistik, folk dör fortfarande.
Kan ju vara en slump, absolut, men tycker det är lite mycket. Skönt att ni klarat er bra, många gör ju det med.
 
Min granne som läser allt "alternatvit" om Covid (hon själv är skeptisk men inte extrem) berättade att nuvarande virus bara är ett test för att se hur världen reagerar. Om ngr ar kommer det släppas ut ett mkt farligare virus.

Om Bill Gates, 5G master, sammarbetet mellan läkemedelsbolag, media, sjukvarden och mäktiga personer har jag hört sa manga ganger att jag inte ens orkar sortera allt i min hjärna.

Jag träffar grannen väldigt sällan numera, vilket är väldigt trakigt. Innan var vi vänner och bra grannar och träffades ngr ganger i veckan. Vara barn är ocksa i samma alder men träffas ocksa väldigt sällan numera (absolut inget jag hindrar utan det har bara blivit sa).
Det där med 5G master har jag lyssnat på om med ett halvt öra men förstått att det finns några som försöker hindra då strålningen kan vara farlig. Och det där om att nuvarande är ett "test" har jag aldrig hört. Nä så jävla trött på allt kring corona så jag kräks.
 
Det kan vara att du nu aktivt letar efter och snappar upp det som du inte ens reflekterat över tidigare eller så är det en ren slump. Tänk lite logiskt, om många fler än tidigare dör av hjärtproblem så skulle det synts i statistiken. Vi skulle haft en överdödlighet och dödsorsaker relaterade till hjärtproblem skulle skjutit i höjden om din bekantskapskrets vore representativ. Så har inte skett vad jag vet. Tar man minbekantskapskrets så är det lugnt, ingen har dött så utifrån det har vaccinet gjort oss odödliga ;). Inte heller den spekulationen stödjs av statistik, folk dör fortfarande.
Exakt. Jag känner ingen som har fått värre reaktion än feber på vaccinet. En kollega fick feber i en vecka, det är det värsta jag hört. Hon är dock en sådan person som blir jättesjuk för varenda förkylning och alltid får feber som håller i sig. Gissar att det har ett samband med att just hennes kropp av någon anledning är så feber-benägen eller hur man ska säga ;)
Annars så är det bara ont i armen, feber osv under något dygn, lite trötthet eller ingen reaktion alls. Och typ alla jag känner (förutom sambos familj) vaccinerar sig.
 
Den där har jag inte hört men mamma berättade att de diskuterat sååå mycket om dessa vaccin på hennes jobb...En påstod att alla vaccinerade kommer få mjukdelscancer om 2 år. En annan att alla vaccinerade kommer dö inom 5 år. Det ena låter ju märkligare än det andra. Jag vet inte vad jag ska tro men som sagt. Eftersom flera inom mitt kontaktnät har fått plötsliga hjärtproblem från helt friska och ett flertal avlidit så blir jag ju fundersam, hur det kommer sig alla på en gång under samma tidsintervall.
När man hör såna saker så behöver man ju inte ens fundera. Det är så befängda grejer att det bara är att avfärda rakt av.
 
Kan ju vara en slump, absolut, men tycker det är lite mycket. Skönt att ni klarat er bra, många gör ju det med.

Det finns totalt 366 rapporterade dödsfall där misstanke om vaccinbiverkning existerat, dvs det finns en tidskorrelation. Det finns en extrem vikt i numerären gällande ålder. Gamla människor har en väldigt mycket högre sannolikhet varje återstående dag av sitt liv att dö.
7500000 medborgare är nu vaccinerade.

Det finns också runt 20.000 allvarliga biverkningar rapporterade på de 18 miljoner doser som är utdelade. Så det kan finnas upp till en risk på en promille att få en allvarlig biverkning av en dos vaccin, även om det brukar finnas en överestimering i datat (alltså den riktigt orsakskopplingen mellan vaccin och sjukdom är mindre eftersom misstanken kommer av en ren tidskorrelation)

Det finns totalt 15674 rapporterade dödsfall där covid-19 är konstaterat. Det finns en extrem vikt i numerären gällande ålder.
Det är nästan 30.000 diagnosticerade fall av post-covid där man har allvarliga men efter sin covid-19-infektion, och här det bekymmersamt nog inte samma åldersvikt, även om den allra yngsta gruppen är mindre drabbad.

Vi vet att samtliga vacciner skyddar med en faktor 10-13 mot allvarlig sjukdom.

De flesta jag känner är betydligt mer rädda för post-covid än för själva covid-infektionen i sig.
 
Just nu är det ju många som blir drabbade både vaccinerade och inte vaccinerade. Flera av våra föreläsningar är inställda pga av sjukdom. Minst två i min arbetsgrupp är konstaterade med Corona, den tredje ska testa sig idag. Vi har dock inte träffats sedan innan jul bara på zoom.
All undervisning under delkurs 1 är förlagd till zoom hemifrån.

Min systers familj är 4 av 5 konstaterade med Corona. Det vuxna är vaccinerade. Två av barnen har blivit väldigt sjuka med hög feber. Så ja bara försöka göra det bästa av situationen.
 
Fick upp följande i FB-flödet idag och håller med:
—-
Marcus Birro skrev följande på annan sida, och jag kan inte annat än att hålla med.

Tusentals demonstrerar mot vaccinpass idag.
Jag tänker att de sannerligen har rätt till sin frihet att välja bort vaccin. Det är en självklar frihet för alla människor.

Men ett samhälle behöver byggas på solidarisk grund.

Om den grunden kan vila på en vetenskaplig sanning om att vaccin kan rädda liv och/eller mildra verkningarna av en allvarlig pandemi, så äger också samhället friheten att införa ett vaccinpass.

Jag vaccinerar mig för att få tillträde till min rättmätiga frihet. Jag vaccinerar mig i solidaritet med andra människor men också för att signera kontraktet mellan mig och samhället.

Friheten går åt båda håll. Ja, du har rätt att vägra ta vaccin mot en sjukdom. Men samhället borde äga rätten att förvägra dig att utsätta andra för möjlig smitta.

Ett vaccinpass är inte det ultimata skyddet mot allting. Men det är ett kontrakt upprättat mellan medborgarna och samhället i en situation som nästan ingen av oss tidigare har varit med om.

Jag tänker med värme på alla de i svensk sjukvård som slitit halvt ihjäl sig under de här åren. Jag tänker på de tusentals människor som dött i den här sjukdomen. Jag tänker på dem som precis överlevde. Jag tänker på vetenskapen som i rekordfart fick fram ett vaccin. Jag tänker på de tiotusen ton tårar som gråtits. Jag tänker på militärlastbilarna i Bergamo som rullade i skytteltrafik med döda människor.
Jag tänker på kyrkklockorna som aldrig tystnade.

Ett vaccinpass är inte den ultimata lösningen. Men det är inte orimligt att ett solidariskt samhälle ställer kravet på sina medborgare att kunna visa ett sådant mitt i en pandemi.

Allt i ett samhälle är byggt på kombinationen av frihet/skyldigheter. Det finns en konflikt i individuell frihet och det kollektiva ansvaret och det är det vi ser här.

I Neapel, när lagen om säkerhetsbälte på kom, trycktes det snabbt upp t-shirts med målade bälten på... Ingen jävel skulle komma och tala om för napolitanaren att hen måste ha bilbälte i den egna bilen...
Uppfriskande och upproriskt? Absolut.
Smart?
Inte lika.

Så skrik hur högt du vill om din frihet att vägra vaccinpass. Jag är den förste att ge dig den friheten. Men som med all frihet kommer en konsekvens och den måste ändå bli att du inte får tillträde till alla delar av det offentliga rummet utan ett vaccinpass.

Vårt svar måste ändå bli: " Du får självklart låta bli att ta ditt vaccin, det är din frihet att äga. Men VÅR frihet handlar om att säkra solidariteten mellan människor. Varje frihet följs av en konsekvens. Vi kan bara ta oss ur det här tillsammans."

Tillsammans är alltid nyckelordet i varje sund och solidarisk gemenskap."
------
 
Senast ändrad:
De här snabbtesterna kanske vi borde helt sluta med (bemärk det ovetenskapliga i testet som refereras till). Nytta eller bara till skada?

"
Fem olika märken av antigentest som just nu finns att köpa på svenska apotek testades med en genomsnittlig virusmängd, det vill säga ett slags normalvärde baserat på positiva pcr-test som labbet tar emot. Testet genomfördes både med deltavarianten och omikronvarianten.

Många negativa​

Resultatet visade att tre av fem antigentest gav positivt utslag på deltavarianten men inget antigentest gav positivt utslag på omikronvarianten med genomsnittlig virusmängd.
"
 
De här snabbtesterna kanske vi borde helt sluta med (bemärk det ovetenskapliga i testet som refereras till). Nytta eller bara till skada?

"
Fem olika märken av antigentest som just nu finns att köpa på svenska apotek testades med en genomsnittlig virusmängd, det vill säga ett slags normalvärde baserat på positiva pcr-test som labbet tar emot. Testet genomfördes både med deltavarianten och omikronvarianten.

Många negativa​

Resultatet visade att tre av fem antigentest gav positivt utslag på deltavarianten men inget antigentest gav positivt utslag på omikronvarianten med genomsnittlig virusmängd.
"
Jag fattar inte heller varför man ska använda dem. Möjligen för rutintestning av helt symptomfria.
 
Fick upp följande i FB-flödet idag och håller med:
—-
Marcus Birro skrev följande på annan sida, och jag kan inte annat än att hålla med.

Tusentals demonstrerar mot vaccinpass idag.
Jag tänker att de sannerligen har rätt till sin frihet att välja bort vaccin. Det är en självklar frihet för alla människor.

Men ett samhälle behöver byggas på solidarisk grund.

Om den grunden kan vila på en vetenskaplig sanning om att vaccin kan rädda liv och/eller mildra verkningarna av en allvarlig pandemi, så äger också samhället friheten att införa ett vaccinpass.

Jag vaccinerar mig för att få tillträde till min rättmätiga frihet. Jag vaccinerar mig i solidaritet med andra människor men också för att signera kontraktet mellan mig och samhället.

Friheten går åt båda håll. Ja, du har rätt att vägra ta vaccin mot en sjukdom. Men samhället borde äga rätten att förvägra dig att utsätta andra för möjlig smitta.

Ett vaccinpass är inte det ultimata skyddet mot allting. Men det är ett kontrakt upprättat mellan medborgarna och samhället i en situation som nästan ingen av oss tidigare har varit med om.

Jag tänker med värme på alla de i svensk sjukvård som slitit halvt ihjäl sig under de här åren. Jag tänker på de tusentals människor som dött i den här sjukdomen. Jag tänker på dem som precis överlevde. Jag tänker på vetenskapen som i rekordfart fick fram ett vaccin. Jag tänker på de tiotusen ton tårar som gråtits. Jag tänker på militärlastbilarna i Bergamo som rullade i skytteltrafik med döda människor.
Jag tänker på kyrkklockorna som aldrig tystnade.

Ett vaccinpass är inte den ultimata lösningen. Men det är inte orimligt att ett solidariskt samhälle ställer kravet på sina medborgare att kunna visa ett sådant mitt i en pandemi.

Allt i ett samhälle är byggt på kombinationen av frihet/skyldigheter. Det finns en konflikt i individuell frihet och det kollektiva ansvaret och det är det vi ser här.

I Neapel, när lagen om säkerhetsbälte på kom, trycktes det snabbt upp t-shirts med målade bälten på... Ingen jävel skulle komma och tala om för napolitanaren att hen måste ha bilbälte i den egna bilen...
Uppfriskande och upproriskt? Absolut.
Smart?
Inte lika.

Så skrik hur högt du vill om din frihet att vägra vaccinpass. Jag är den förste att ge dig den friheten. Men som med all frihet kommer en konsekvens och den måste ändå bli att du inte får tillträde till alla delar av det offentliga rummet utan ett vaccinpass.

Vårt svar måste ändå bli: " Du får självklart låta bli att ta ditt vaccin, det är din frihet att äga. Men VÅR frihet handlar om att säkra solidariteten mellan människor. Varje frihet följs av en konsekvens. Vi kan bara ta oss ur det här tillsammans."

Tillsammans är alltid nyckelordet i varje sund och solidarisk gemenskap."
------
Jag är emot vaccinpass men! Jag tycker INTE det är smart att samlas och trängs för att demonstrera mitt i en pandemi!! Det är rent vansinne! Lixom jag tycker det är helt vansinnigt att uppmana folk att sluta testa sig. Det stödjer jag verkligen inte heller!
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 649
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 234
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 058
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp