Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Här i Österrike är/var det manga som inte vill vaccinera sig för att dom känner ett tvang att dom maste och vill da inte som en protest mot det.

Jag förstår inte att så många vuxna människor passerat trotsåldern. Att vuxna människor baserar ett beslut som handlar om deras hälsa, deras närståendes hälsa och samhällets väl på att någon sa till dem att de borde göra det och enbart därför låter bli. Jag förstår det inte alls! Jag fattar mina beslut på fakta. Inte på nån bullshit om att absolut inte göra som myndigheterna säger till mig att jag borde göra.
 
Jag ser det också som ett sätt att skydda sjukvården att ha covidpass på stora evenemang. De som är vaccinerade löper mycket mindre risk att behöva sjukvård om/när de får covid-19 jämfört med ovaccinerade. Jag är för covid-pass men tycker väl att just nu är samhället tillräckligt ansträngt p.g.a. alla som är hemma med milda symptom (utan att behöva sjukvård) att det kanske ändå är klokt att ställa in stora evenemang ändå. Men när den här vågens topp passerat hoppas jag att de är snabba med att sätta igång allt igen!

Jag håller helt med dig! Nu ställde GHS in, och det är enligt mig väldigt vettigt - en supersmittsam variant (omikron) florerar och då är det ju rena idiotin att samla en massa folk från olika landsänder och låta det bli en covidfest.

Att hålla restauranger öppna under ansvar tycker jag är vettigt, men mer än så - stäng. Nu påverkar ju smittspridningen bland barn och unga även vuxna (en skola hade 900 elever som blev utan mat eftersom kökspersonalen var sjuk).
 
Jag frågade en fråga bara... ? Jag är öppen för en diskussion och vill gärna veta mer om hur ovaccinerade tänker. Tycker det är intressant.

Jag tvingar ingen att vaccinera sig. Alla gör som de själva vill...
Om du går in i en diskussion med inställningen "Ser nog ändå att man antingen är egoist eller har foliehatt alt inte FÅR ta vaccinet. " så verkar du inte så värst öppen. Det går att få allting till egoism inklusive att vilja att andra vaccinerar sig.

Har du hört så värst många motivera sig med att "jag är egoist så jag vaccinerar mig inte?"
 
Jag tror på att det finns en arrangör man måste förhålla sig till innan man går mitt bland idiotbanderollerna.
Ja du skulle säkert göra det, och jag också för den delen. Alla tänker dock inte så.... är man foliehatt för att man inte kolla upp arrangören eller går med i ett demonstrationståg för att man inte håller med om allt på skyltarna?

Huvudsaken är väl vad folk menar och verkligen står för om man ska bedöma dem som foliehattar eller?
 
Här i Österrike är/var det manga som inte vill vaccinera sig för att dom känner ett tvang att dom maste och vill da inte som en protest mot det.
Ja det blir lätt så, den som tvingas att göra något är inte alltid så pigg på det. Och även om man göt det pga tvånget så blir man ju inte mer positiv till varken vaccinet eller de som tvingar en. Och skulle man få biverkningar så lär inställningen inte bli bättre, och väldigt många får biverkningar, även om de flesta går över på en dag eller två.
 
Jag förstår inte att så många vuxna människor passerat trotsåldern. Att vuxna människor baserar ett beslut som handlar om deras hälsa, deras närståendes hälsa och samhällets väl på att någon sa till dem att de borde göra det och enbart därför låter bli. Jag förstår det inte alls! Jag fattar mina beslut på fakta. Inte på nån bullshit om att absolut inte göra som myndigheterna säger till mig att jag borde göra.
Så man är i trotsåldern om man ogillar att bli tvingad, det är ju fakta att man blir tvingad också, åtminstone i Österrike. Det gäller för övrigt troligen de som redan är tveksamma, det är droppen som får det att rinna över.

Det är ett suveränt sett att få folk att överväga att inte vaccinera sig att bli tilldelad diverse epitet.
 
Om du går in i en diskussion med inställningen "Ser nog ändå att man antingen är egoist eller har foliehatt alt inte FÅR ta vaccinet. " så verkar du inte så värst öppen. Det går att få allting till egoism inklusive att vilja att andra vaccinerar sig.

Har du hört så värst många motivera sig med att "jag är egoist så jag vaccinerar mig inte?"
En egoist skulle nog aldrig formulera sig så...

Jag är säkert egoist som tycker att om folk inte vill vaccinera sig så är covidpass väldigt bra eftersom vi lever i en pandemi och sjukvården bör inte belastas för mkt. Sen är det ju självklart upp till var och en att vaccinera sig eller inte. Men de flesta har (i mitt tycke) lite dåliga ursäkter att inte vaccinera sig...
 
Så man är i trotsåldern om man ogillar att bli tvingad, det är ju fakta att man blir tvingad också, åtminstone i Österrike. Det gäller för övrigt troligen de som redan är tveksamma, det är droppen som får det att rinna över.

Det är ett suveränt sett att få folk att överväga att inte vaccinera sig att bli tilldelad diverse epitet.

Jag förstår bara inte hur det ensamt kan ändra ens åsikt i frågan. Helt obegripligt att vuxna människor låter en sån sak avgöra en så här viktig fråga.
 
En egoist skulle nog aldrig formulera sig så...

Jag är säkert egoist som tycker att om folk inte vill vaccinera sig så är covidpass väldigt bra eftersom vi lever i en pandemi och sjukvården bör inte belastas för mkt. Sen är det ju självklart upp till var och en att vaccinera sig eller inte. Men de flesta har (i mitt tycke) lite dåliga ursäkter att inte vaccinera sig...
Hur skulle en egoist formulera sig då? Jag har hört ett par av de du kallar egoister formulera sig i den här stilen "Jag tar inte fler sprutor för jag blir så jävla sjuk, har varit på det två gånger, och inte en gång till? " och "Jag litar inte på myndigheterna, jag tror visserligen inte på foliehatsteorierna men ingen kan garantera att det inte har biverkningar på sikt och jag har många år kvar att leva"


Jag antar att du hört dessa argumenten förr och de ingår bland egoister och foliehattar enligt vad du skrev tidigare. Det är liksom inget bra utgångsläge när någon kallar folk för foliehatt/egoist om man har goda grunder att anta att man får kraftiga biverkningar eller om man är rädd för framtiden.
Ser nog ändå att man antingen är egoist eller har foliehatt alt inte FÅR ta vaccinet. Vilka är de övriga?
Det är därför det för mig är meningslöst att diskutera.
 
Jag håller helt med dig! Nu ställde GHS in, och det är enligt mig väldigt vettigt - en supersmittsam variant (omikron) florerar och då är det ju rena idiotin att samla en massa folk från olika landsänder och låta det bli en covidfest.

Att hålla restauranger öppna under ansvar tycker jag är vettigt, men mer än så - stäng. Nu påverkar ju smittspridningen bland barn och unga även vuxna (en skola hade 900 elever som blev utan mat eftersom kökspersonalen var sjuk).
Jag tvivlar på att de ställde in pga annat än att de såg det omöjligt att arrangera GHS med nuvarande restriktioner och affärsmässigt inte vågade satsa på att de skulle lättas innan det var dags.
 
Hur skulle en egoist formulera sig då? Jag har hört ett par av de du kallar egoister formulera sig i den här stilen "Jag tar inte fler sprutor för jag blir så jävla sjuk, har varit på det två gånger, och inte en gång till? " och "Jag litar inte på myndigheterna, jag tror visserligen inte på foliehatsteorierna men ingen kan garantera att det inte har biverkningar på sikt och jag har många år kvar att leva"


Jag antar att du hört dessa argumenten förr och de ingår bland egoister och foliehattar enligt vad du skrev tidigare. Det är liksom inget bra utgångsläge när någon kallar folk för foliehatt/egoist om man har goda grunder att anta att man får kraftiga biverkningar eller om man är rädd för framtiden.

Det är därför det för mig är meningslöst att diskutera.
Jo men enligt mig är det som sagt upp till var och en. Men att inte ta vaccin och sedan vara bitter på att det införs vaccinpass är väldigt egoistiskt enligt mig. Sen är ju vaccinet rätt ofarligt att ta i jämförelse med hur illa det kan bli om man får covid. Tyvärr
 
Fast en del har ju foliehatt på ang vaccin och tror det skickas in en GPS sändare med vaccinet och att man blir radioaktiv och syns med speciella kameror osv.
Ja givetvis, om det inte finns foliehattar så kan man inte bunka ihop alla med dem. De är ju förutsättningen. Jag tror dock vi är eniga om att alla vaccinmotståndare inte tror på att det skickas in en GPS-sändare med vaccinet. Jag tycker det är olyckligt att koppla ihop exempelvis spruträdsla, rädsla för biverkningar (man kanske redan upplevt) mm med att man tror det är gift i sprutan eller 5G-trackers.
 
Jo men enligt mig är det som sagt upp till var och en. Men att inte ta vaccin och sedan vara bitter på att det införs vaccinpass är väldigt egoistiskt enligt mig. Sen är ju vaccinet rätt ofarligt att ta i jämförelse med hur illa det kan bli om man får covid. Tyvärr
Nu motsäger du dig själv.

Om du verkligen tycker det är upp till var och en, varför då blanda inn vaccinpass? Så fort man börjar med påtryckningar så är det inte upp till var och en. Vaccinpassen har nog ställt till med mer sjukdom än de skyddat från dessutom, det har inte funkat något vidare.
 
Jag förstår bara inte hur det ensamt kan ändra ens åsikt i frågan. Helt obegripligt att vuxna människor låter en sån sak avgöra en så här viktig fråga.
För mig är det en viktig fråga att kunna välja själv så tydligen är jag i trotsåldern 🙃 ... nu kanske jag skulle kunna tänka mig att ta det trots vaccintvång (vi inte har än) men själva principen att tvinga i folk vaccin är något jag är tveksam till. Okej om sjukdomen varit extremt dödlig men det är den inte.
 
Okej om sjukdomen varit extremt dödlig men det är den inte.

Inte särskilt dödlig alls, tar man bort de åldringar/sjuka som pga detta innan hade sina dagar räknade så har inte många dött, belastar sjukvården-javisst-och det har givetvis varit mkt tungt för personal men vad är att vänta när många redan innan gick på marginalen av vad de orkade pga indragningar.
 
Ja du skulle säkert göra det, och jag också för den delen. Alla tänker dock inte så.... är man foliehatt för att man inte kolla upp arrangören eller går med i ett demonstrationståg för att man inte håller med om allt på skyltarna?

Huvudsaken är väl vad folk menar och verkligen står för om man ska bedöma dem som foliehattar eller?

Nej, men man får finna sig i att man i praktiken stödjer det livsfarliga foliehatteriet eller kanske judehatet om man väljer ett annat fel tåg och därmed också får ta konsekvenserna av att andra tycker att man agerar tokigt och att man stödjer saker som är livsfarliga.

Jag tycker inte man ska gå med i ett demonstrationståg där man inte känner till arrangör och syfte. Men det är ju min värdering. Jag vill kunna stå för vad jag gör och de åsikter jag har, och då är det inte kompatibelt att gå med i närmaste folksamling som skriker slagord, bara för att senaste slagordet jag hörde är något jag kan hålla med om.
 
Nej, men man får finna sig i att man i praktiken stödjer det livsfarliga foliehatteriet eller kanske judehatet om man väljer ett annat fel tåg och därmed också får ta konsekvenserna av att andra tycker att man agerar tokigt och att man stödjer saker som är livsfarliga.

Jag tycker inte man ska gå med i ett demonstrationståg där man inte känner till arrangör och syfte. Men det är ju min värdering. Jag vill kunna stå för vad jag gör och de åsikter jag har, och då är det inte kompatibelt att gå med i närmaste folksamling som skriker slagord, bara för att senaste slagordet jag hörde är något jag kan hålla med om.
Jag tycker det är direkt improduktivt att kalla folk foliehattar som inte är det, det liksom motverkar sitt syfte och får folihatt att betyda något i still med "de som inte delar mina värderingar".. Jag tycker det mest är fördomsfullt. Det handlar inte om att stå för sin åsikt utan att du tilldelar en massa folk åsikter du vet att de inte har baserat på att enligt dig borde alla kolla upp, fast du vet att alla inte gör det.
 
Inte särskilt dödlig alls, tar man bort de åldringar/sjuka som pga detta innan hade sina dagar räknade så har inte många dött, belastar sjukvården-javisst-och det har givetvis varit mkt tungt för personal men vad är att vänta när många redan innan gick på marginalen av vad de orkade pga indragningar.

Menar du verkligen att sjukvården inte varit belastat p g a pandemin och det antal personer som tvingats uppsöka sjukvården?

Belastningen har handlat om redan tidigare utarbetning, inte anstormningen p g a pademin?
 
Jag tvivlar på att de ställde in pga annat än att de såg det omöjligt att arrangera GHS med nuvarande restriktioner och affärsmässigt inte vågade satsa på att de skulle lättas innan det var dags.

Det är väl i högsta grad pandemirelaterat? Det är ju samma grundorsak, bara lite andra hinder i hanteringen.
 
Blir intressant och se om Danmark släpper sina Corona restriktioner på Måndag och hur det kommer att bli om det genomförs.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
102 658
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 289
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 531
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 804
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp