Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Med tanke på hur många med långvariga besvär som har svårt att få vård/vården utesluter covid som möjlig orsak till besvär pga brist på pcr-test (såklart inte av illvilja utan strukturellt, tidigare brist på kunskapsstyrning, nu kanske mer resurser och pga den relativa bristen på evidens) så känns det som där finns en väldigt viktig aspekt av att fortsätta testning. Tyvärr.

Det här jag funderat en del på. Jag tycker inte att det här verkar nämnas särskilt mycket längre, åtminstone inte vad jag har snappat upp. Men det är ju många som har konstaterat långvariga problem efter covid, så jag tycker att det känns lite märkligt att det här inte uppmärksammas mer nu, speciellt som testningen begränsas. Just det beror väl främst på testkapaciteten då, men kan det även vara tack vare vaccinen och/eller att omikron är lindrigare som det inte talas mer om detta? D.v.s. att långvariga besvär inte förekommer i lika stor eller allvarlig utsträckning som tidigare? Är det någon här som har hört något om det?

Och krävs det konstaterad infektion genom PCR-test för att kunna få diagnosen postcovid? Det är ju inte särskilt otroligt med tanke på hur lång tid pandemin nu har pågått och den enorma smittspridningen att en person har haft sjukdomen. Skiljer hjälp och behandling för likartade besvär utifrån om det finns en fastställd postcovid-diagnos eller inte?
 
Det här jag funderat en del på. Jag tycker inte att det här verkar nämnas särskilt mycket längre, åtminstone inte vad jag har snappat upp. Men det är ju många som har konstaterat långvariga problem efter covid, så jag tycker att det känns lite märkligt att det här inte uppmärksammas mer nu, speciellt som testningen begränsas. Just det beror väl främst på testkapaciteten då, men kan det även vara tack vare vaccinen och/eller att omikron är lindrigare som det inte talas mer om detta? D.v.s. att långvariga besvär inte förekommer i lika stor eller allvarlig utsträckning som tidigare? Är det någon här som har hört något om det?

Och krävs det konstaterad infektion genom PCR-test för att kunna få diagnosen postcovid? Det är ju inte särskilt otroligt med den här smittspridningen och långvariga pandemin att en person haft sjukdomen. Skiljer hjälp och behandling för likartade besvär utifrån om det finns en fastställd postcovid-diagnos eller inte?
Nej, det behövs inte pcr-bekräftad sjukdom för PACS-diagnos, men ändå avfärdas folk av den anledningen.

I de stödgrupper jag finns i så verkar det droppa in nya som varit sjuka över ett år. Men vi tycker (obs anekdotiskt) det verkar som färre med riktigt allvarliga besvär, vilket även min covidläkare nämnt att de hoppas kunna undersöka. Av förklarliga skäl vet ju ingen hur många som har fortsatta besvär av omikron ett år efter infektion och för mig verkar det vanskligt att chansa då vi vet att långa besvär kan uppstå även efter mild eller asymtomatisk infektion.

En bidragande faktor, vad jag förstått är att i första vågen var inläggningskriterier något annorlunda och vården har utvecklats gällande måttligt/allvarligt sjuka. Många jag känner (ja, anekdot) har fått höra av sin läkare att de skulle varit inlagda under den akuta fasen om vården då vetat vad den vet nu.

Jag tror också att de som blivit långvarigt sjuka efter första vågen har kunnat dra nytta av våra erfarenheter, som bl.a. innebär en tidigare förståelse för ansträngningsutlösta bakslag (där ansträngningen kan vara en dusch, 2 min promenad eller ett läkarbesök), vilket gör vissa kunnat hindra långvarig försämring uppkommen av ansträngning genom att inte som brukligt efter sjukdom och som både vården och hela samtidsskildringen ofta uppmuntrar till; att aktivera sig fysiskt.
 
Om nya varianten skrev Sydsvenskan såhär i söndags:
---
Smitto- och vårdtalen stiger mot nya höjder i Danmark, när en undervariant av omikronvarianten snabbt sprider sig i landet.
En teori är att varianten är bättre på att kringgå immuniteten.
...
En bakgrund till detta är att en undervariant av omikronvarianten av coronaviruset håller på att bli dominerande i Danmark. Undervarianten går under namnet BA.2 (och den ursprungliga under namnet BA.1) och står för närvarande för fler än hälften av de registrerade smittofallen i landet.

Kan man få bägge?
Den danska smittskyddsmyndigheten Statens serum institut (SSI) gick tidigare i veckan ut med ett pressmeddelande på engelska, där det slås fast att det är större skillnader mellan BA.1 och BA.2 än det är mellan den först upptäckta varianten av coronaviruset och den så kallade alfavarianten.
---
 
Tredje 💉 igår och precis som med de två tidigare så känner jag inte av den alls.

Jag tänker att i alla apokalypsfilmer (oavsett om det är zombies, virus eller nåt annat) så är det alltid några det inte biter på så jag är väl en sån. :D

Åker tunnelbana, jobbar i kundtät butik och lever som vanligt och har inte fått det trots nära kontakt med kollegor och andra som fått. 🙂
 
Och nu har Danmark tagit bort alla restriktioner (fr.om. den 31 januari) och menar att Covid inte längre är en samhällsfarlig sjukdom (fr.om. den 5 februari). Åtminstone är detta vad som väntas när statsministern håller presskonferens i morgon onsdag.
Inte särskilt konstigt, de är några veckor före oss och antalet inlagda på IVA är på väg ned.
 
Ska vi leva med restriktioner resten av livet då om utifall att det någon gång kommer ett samhällsfarligt virus?

Skrämmande hur normaliserat det blivit med restriktioner.
Ja det är skrämmande. Jag vet inte var dödligheten på omikron verkligen landar men med tanke på att man diskuterade att ursprungscorona landade en bit över influensan och omikron genererar betydligt färre fall av allvarlig än den ursprungliga sjukdom så kanske vi landar på att den är ungefär som influensa eller något snällare, åtminstone om den inte muterar alltför kraftigt.

Vi kommer inte att kunna eliminera dödliga virussjukdomar inom överskådlig framtid och covid är här för att stanna. Jag föredrar att vi bygger ut sjukvården (om det behövs) men det behövs i vart fall nya/omfördelade/fler resurser i vilket fall som helst med eller utan covid. Muterar inte viruset alltför kraftigt så kommer vi klara nya vågor bättre än denna. Sen får vi se hur länge t-cellsimmuniteten varar och om det behövs vaccination av riskgrupper precis som med influensa.
 
Ska vi leva med restriktioner resten av livet då om utifall att det någon gång kommer ett samhällsfarligt virus?

Skrämmande hur normaliserat det blivit med restriktioner.

Det har jag INTE skrivit. Skrev att det kan bli spännande om det muterar till en värre version. Och jag lever i betydligt mer restriktion än de som varit då jag är cancersjuk och är lovligt trött de få gånger man måste vistas ute i samhället och folk inte kan hålla avstånd och hostar en i nacken.
 
Jo men enligt mig är det som sagt upp till var och en. Men att inte ta vaccin och sedan vara bitter på att det införs vaccinpass är väldigt egoistiskt enligt mig. Sen är ju vaccinet rätt ofarligt att ta i jämförelse med hur illa det kan bli om man får covid. Tyvärr

Jag är emot de skarpare varianterna av covidpass/obligatorium och jag är inte ett dugg bitter. Jag är dessutom maxvaccinerad så jag får ju göra vad jag vill så länge jag inte är sjuk, enligt teorin att jag ändå inte smittar i någon betydelsefull grad. Solidarisk är jag tydligen dock inte enligt tidigare inlägg i tråden, eftersom jag inte är för vaccinpass utan tycker att ALLA borde bete sig smittsäkert när det är stor spridning i samhället.

Jag tycker verkligen inte att det finns någon logik i resonemanget. Att jag buntas ihop med foliehattar och betraktas som egoistiskt, trots att jag begränsat mina kontakter mer än vad som varit bra för min egen hälsa, men gjort det ändå för att bidra till minskad smittspridning.

Nä, det är faktiskt helt obegripligt hur tunnelseende vaccineringshetsen blivit. Jag är också för vaccinering, men ändamålen helgar faktiskt inte alltid medlen...
 
Det vet nog inte dom som bestämde det. Men det gällde bara under första lockdownen och det var extrem pa manga sätt. Sen har all högrisksport varit tillaten.

Men argumentet för att införa böter och fängelse om man inte vaccinerar sig är väl för att det är en extrem situation just nu, som ger alltför högt tryck på vården och som inte går att komma ur om inte alla vaccinerar sig...varför är då inte högrisksporter förbjudna i det läget?
 
Jag är emot de skarpare varianterna av covidpass/obligatorium och jag är inte ett dugg bitter. Jag är dessutom maxvaccinerad så jag får ju göra vad jag vill så länge jag inte är sjuk, enligt teorin att jag ändå inte smittar i någon betydelsefull grad. Solidarisk är jag tydligen dock inte enligt tidigare inlägg i tråden, eftersom jag inte är för vaccinpass utan tycker att ALLA borde bete sig smittsäkert när det är stor spridning i samhället.

Jag tycker verkligen inte att det finns någon logik i resonemanget. Att jag buntas ihop med foliehattar och betraktas som egoistiskt, trots att jag begränsat mina kontakter mer än vad som varit bra för min egen hälsa, men gjort det ändå för att bidra till minskad smittspridning.

Nä, det är faktiskt helt obegripligt hur tunnelseende vaccineringshetsen blivit. Jag är också för vaccinering, men ändamålen helgar faktiskt inte alltid medlen...
Du buntas väl inte ihop i nått? Du är ju vaccinerad. Att vara emot covid pass får man såklart vara. Jag tycker bara det är super bra med covidpass. Ser inget negativt alls med det. Man kan bära smittan utan symtom och är man då inte vaccinerad och rör dig bland människor så smittar man mkt mer aggressivt.
Vi har inte en chans att skydda oss 100% inne på Ica tex.
 
Minns de inte hur bra det gick sist :confused: ??
Jag vet inte om det är mina danska gener, men jag tror att virusvarianterna som ploppar upp nu av corona blir mildare och mildare och smittar lättare och lättare så att typ alla får det och så går det över. Kanske tänker danskarna att det är svårt att råda bot på, att hindra, att man kanske får ta att många faller bort från sina arbeten en tid nu (samtidigt som folk ändå inte verkar bli allvarligt sjuka) för att man sedan kan återgå så smått till livet utan att coronan har dem i så starkt grepp.

Jag tror nog att det kan bli så att corona är den nya förkylningen snart.
 
Jag vet inte om det är mina danska gener, men jag tror att virusvarianterna som ploppar upp nu av corona blir mildare och mildare och smittar lättare och lättare så att typ alla får det och så går det över. Kanske tänker danskarna att det är svårt att råda bot på, att hindra, att man kanske får ta att många faller bort från sina arbeten en tid nu (samtidigt som folk ändå inte verkar bli allvarligt sjuka) för att man sedan kan återgå så smått till livet utan att coronan har dem i så starkt grepp.

Jag tror nog att det kan bli så att corona är den nya förkylningen snart.

Jag hoppas också det blir mildare och mildare, men vågar knappt hoppas. Jag är kräktrött på covid 19.
 
Men argumentet för att införa böter och fängelse om man inte vaccinerar sig är väl för att det är en extrem situation just nu, som ger alltför högt tryck på vården och som inte går att komma ur om inte alla vaccinerar sig.
(Det här är inte ett direkt svar till Thaliaste utan "hugger" på en formulering och spinner vidare)

Har medvetet klippt bort frågan om högrisksport, men det är just formuleringen "... är väl för att det är en extrem situation just nu, som ger alltför högt tryck på vården..." som jag tycker är smått obehaglig. Ja, vi är alla medvetna och överens om att det är en speciell situation nu, men vad händer när vi inte är det? Vad händer när man inte är överens om att situationen är så pass allvarlig?
Jag kommer alltid vara skeptisk, kritisk och försiktig när det gäller tvång mot personer direkt eller indirekt när det gäller medicinska eller andra ingrepp och när möjligheter till deltagande i samhället begränsas. Ska vi ha vaccinpass MÅSTE vi exempelvis ha ett system som gör att ALLA vaccinerade kan skaffa det. Så är fallet inte idag, vilket är under all kritik och inte direkt hjälper min skepsis till passet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
103 160
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 318
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
106 042
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp