Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Menar du verkligen att sjukvården inte varit belastat p g a pandemin och det antal personer som tvingats uppsöka sjukvården?

Belastningen har handlat om redan tidigare utarbetning, inte anstormningen p g a pademin?

Det fanns ingen eller liten marginal- självklart blev de mer än överbelastade direkt när många redan innan hade det jobbigt, som jag skrev mkt jobbigt för personal.
 
Det fanns ingen eller liten marginal- självklart blev de mer än överbelastade direkt när många redan innan hade det jobbigt, som jag skrev mkt jobbigt för personal.

Sjukvården är nedmonterad på ett sorgligt sätt, men den anstormning som kommit i form av pandemin kan inte bara bortses från. Pandemin har varit en game changer. Och om vi kan göra något (vaccinera oss) för att undvika att en samhällstjänst i form av sjukvården kan fortsätta fungera (cancer, planerade operationer etc) då tycker jag att vi bör göra det - mangrant.

Jag har inte hört någon säga "jag avstår vaccin men kommer också avstå sjukhusvård om det skulle behövas längre fram". Vissa litar på att alla andra ska täcka upp för dem, så de slipper.
 
Inte särskilt dödlig alls, tar man bort de åldringar/sjuka som pga detta innan hade sina dagar räknade så har inte många dött, belastar sjukvården-javisst-och det har givetvis varit mkt tungt för personal men vad är att vänta när många redan innan gick på marginalen av vad de orkade pga indragningar.

Jag blir faktiskt en aning förbannad på att du verkar ta så lätt på de som dött. Jag känner ett antal inte varken gamla eller sjuka som dött i covid 19.
 
Sjukvården är nedmonterad på ett sorgligt sätt, men den anstormning som kommit i form av pandemin kan inte bara bortses från. Pandemin har varit en game changer. Och om vi kan göra något (vaccinera oss) för att undvika att en samhällstjänst i form av sjukvården kan fortsätta fungera (cancer, planerade operationer etc) då tycker jag att vi bör göra det - mangrant.

Jag har inte hört någon säga "jag avstår vaccin men kommer också avstå sjukhusvård om det skulle behövas längre fram". Vissa litar på att alla andra ska täcka upp för dem, så de slipper.
Nu är det väl oftast så, att många av de som vägrar vaccin inte tror att vaccinet har nån effekt. Dvs att det är helt verkningslöst och tagits fram av andra suspekta skäl. På så sätt menar de att vaccin eller inte har noll påverkan på sjukvårdens situation. Då blir det också lättare att intala sig själv att man inte behöver några sprutor.
 
Jag tycker det är direkt improduktivt att kalla folk foliehattar som inte är det, det liksom motverkar sitt syfte och får folihatt att betyda något i still med "de som inte delar mina värderingar".. Jag tycker det mest är fördomsfullt. Det handlar inte om att stå för sin åsikt utan att du tilldelar en massa folk åsikter du vet att de inte har baserat på att enligt dig borde alla kolla upp, fast du vet att alla inte gör det.
Eller så läser du vad jag skriver istället.

Förtydligande: Jag anser att man får ta ansvar för vad man stödjer även indirekt även om man inte delar åsikterna med de man indirekt stödjer genom att exempelvis springa i demonstrationståg med foliehattsbudskap eller judehat, alltså även om de också har en liten banderoll med texten "rätt till bostad åt alla", som är en banderoll jag också kan sympatisera med.
 
Nu motsäger du dig själv.

Om du verkligen tycker det är upp till var och en, varför då blanda inn vaccinpass? Så fort man börjar med påtryckningar så är det inte upp till var och en. Vaccinpassen har nog ställt till med mer sjukdom än de skyddat från dessutom, det har inte funkat något vidare.
Jag säger inte emot mig själv. Ingen ska tvingas att vaccineras men om man väljer att inte ta vaccinet så är det ju så att man smittar mer aggressivt och längre. Dessutom kan man själv behöva söka läkarvård om man får covid 19. Så vill man inte ta vaccinet så måste man vara medveten om det anser jag. Det kallas ansvar. Vi lever i en pandemi.
 
För mig är det en viktig fråga att kunna välja själv så tydligen är jag i trotsåldern 🙃 ... nu kanske jag skulle kunna tänka mig att ta det trots vaccintvång (vi inte har än) men själva principen att tvinga i folk vaccin är något jag är tveksam till. Okej om sjukdomen varit extremt dödlig men det är den inte.

Så du tycker inte att fakta om vaccinet har större betydelse än om du blir tvingad eller inte?
 
Egentligen är det ju ingen idé att testa brett längre då. Bara att alla som har symptom ska vara hemma i så eller så många dagar och sen får se återgå till skola och arbete.
Med tanke på hur många med långvariga besvär som har svårt att få vård/vården utesluter covid som möjlig orsak till besvär pga brist på pcr-test (såklart inte av illvilja utan strukturellt, tidigare brist på kunskapsstyrning, nu kanske mer resurser och pga den relativa bristen på evidens) så känns det som där finns en väldigt viktig aspekt av att fortsätta testning. Tyvärr.

Jag blir faktiskt en aning förbannad på att du verkar ta så lätt på de som dött. Jag känner ett antal inte varken gamla eller sjuka som dött i covid 19.
Ja.

Och för min del är det också så oändligt tröttsamt och sorgligt att död verkar vara det enda som räknas som negativ konsekvens av att bli covidsjuk. Vi vet nu att risken att bli långvarigt allvarligt sjuk inte är försumbar, även hos folk som inte är i riskgrupp.
 
Det är väl i högsta grad pandemirelaterat? Det är ju samma grundorsak, bara lite andra hinder i hanteringen.
Nja som du skrev det (nedan) så uppfattade jag att du menade att det var ett beslut taget för att minska smittspridningen. Jag menar att det var ett affärsmässigt beslut (för liten publik tillåten). Oavsett är ju pandemin grundorsaken. HAde det bara varit tillåtet hade de kört på pandemi eller inte, de väntade till sista stund i hopp om att kunna köra.

Jag håller helt med dig! Nu ställde GHS in, och det är enligt mig väldigt vettigt - en supersmittsam variant (omikron) florerar och då är det ju rena idiotin att samla en massa folk från olika landsänder och låta det bli en covidfest.

Att hålla restauranger öppna under ansvar tycker jag är vettigt, men mer än så - stäng. Nu påverkar ju smittspridningen bland barn och unga även vuxna (en skola hade 900 elever som blev utan mat eftersom kökspersonalen var sjuk).
 
Menar du verkligen att sjukvården inte varit belastat p g a pandemin och det antal personer som tvingats uppsöka sjukvården?

Belastningen har handlat om redan tidigare utarbetning, inte anstormningen p g a pademin?

Hur drar du slutsatsen att @ginnies inte menar att sjukvården inte varit belastad när hon skriver att sjukvården varit belastad rakt ut " belastar sjukvården-javisst-och det har givetvis varit mkt tungt för personal men vad är att vänta när många redan innan gick på marginalen av vad de orkade pga indragningar."

Hela inlägget nedan


Inte särskilt dödlig alls, tar man bort de åldringar/sjuka som pga detta innan hade sina dagar räknade så har inte många dött, belastar sjukvården-javisst-och det har givetvis varit mkt tungt för personal men vad är att vänta när många redan innan gick på marginalen av vad de orkade pga indragningar.
 
Hur drar du slutsatsen att @ginnies inte menar att sjukvården inte varit belastad när hon skriver att sjukvården varit belastad rakt ut " belastar sjukvården-javisst-och det har givetvis varit mkt tungt för personal men vad är att vänta när många redan innan gick på marginalen av vad de orkade pga indragningar."

Hela inlägget nedan

... men vad är att vänta när många redan innan....

Att sjukvården går på knäna är p g a pandemin, i min åsikt. Utan pandemin hade det troligen inte varit värre än andra vintrar.

Att då inte bidra till att så viktig funktion (sjukvården) kan fungera (genom att vaccinera sig) är väl motsatsen till solidariskt?
 
Menar du verkligen att sjukvården inte varit belastat p g a pandemin och det antal personer som tvingats uppsöka sjukvården?

Belastningen har handlat om redan tidigare utarbetning, inte anstormningen p g a pademin?

Jag låg inne förrförra veckan och såg en klar belastning pga covid. Det tar mer tid att ta av och på skyddskläder när man ska in till en patient med covid. En patient som dessutom tryckte på knappen ett par ggr i timmen. En klar belastning
Med tanke på hur många med långvariga besvär som har svårt att få vård/vården utesluter covid som möjlig orsak till besvär pga brist på pcr-test (såklart inte av illvilja utan strukturellt, tidigare brist på kunskapsstyrning, nu kanske mer resurser och pga den relativa bristen på evidens) så känns det som där finns en väldigt viktig aspekt av att fortsätta testning. Tyvärr.


Ja.

Och för min del är det också så oändligt tröttsamt och sorgligt att död verkar vara det enda som räknas som negativ konsekvens av att bli covidsjuk. Vi vet nu att risken att bli långvarigt allvarligt sjuk inte är försumbar, även hos folk som inte är i riskgrupp.

Vet också det med post-covid. Inte att leka med 🙁
 
Eller så läser du vad jag skriver istället.

Förtydligande: Jag anser att man får ta ansvar för vad man stödjer även indirekt även om man inte delar åsikterna med de man indirekt stödjer genom att exempelvis springa i demonstrationståg med foliehattsbudskap eller judehat, alltså även om de också har en liten banderoll med texten "rätt till bostad åt alla", som är en banderoll jag också kan sympatisera med.
Jag läste det, men du missuppfattar folk medvetet hur mycket du än försöker friskriva dig, i vart fall i mina ögon.

Om du verkligen tror att alla är med för att demonstrera mot microchip, gift mm i sprutorna och att bill gates vill utrota delar av befolkningen så gör du givetvis rätt att dra alla över en kam, då ber jag om ursäkt. Jag är dock övertygad om att du håller med om att det är en blandad skara och det enda gemensamma är just protester mot vaccinpasset (eller vad nu temana är på diverse demonstrationer).
 
... men vad är att vänta när många redan innan....

Att sjukvården går på knäna är p g a pandemin, i min åsikt. Utan pandemin hade det troligen inte varit värre än andra vintrar.

Att då inte bidra till att så viktig funktion (sjukvården) kan fungera (genom att vaccinera sig) är väl motsatsen till solidariskt?
Javisst, men är det inte bättre att diskutera utifrån vad det faktiskt står än motsatsen till vad som står i inlägget? Det är så jobbigt att först dementera det folk skriver när de lägger på folk åsikter.
 
Och nu har Danmark tagit bort alla restriktioner (fr.om. den 31 januari) och menar att Covid inte längre är en samhällsfarlig sjukdom (fr.om. den 5 februari). Åtminstone är detta vad som väntas när statsministern håller presskonferens i morgon onsdag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
103 160
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 318
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
106 042
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp