Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det märks nog att det är coronatider….Hade angett tisdag som prel. återkomst till jobbet men efetrsom halsontet inte gett sig än vill jag avvakta lite till. Normalt sett hade någon från jobbet nu frågat om jag kommer innan man ens hinner ev. friskskriva sig före 12 meeen nu är det knäpptyst :P.

Hoppas att friskolor som agerar mor FHM anvisningar, får rejäla ekonomiska sanktioner.
Varför då? Ju färre personer i rörelse ju mindre risk för smittspridning för alla. Och vara lite rädd om barn och ungdomar är väl en bra grej. Det går faktiskt att köra bra undervisning via distans också.

*Hoppas att vi får känna oss dumma i maj-juni pga det blåste över och inte pga att vi inte var nog försiktiga*

Kan du ge exempel på en gymnasieskola där eleverna inte har en laptop i dagsläget? Finns ingen internetaccess får det ske genom smartphonen.

Dessutom finns det bombsäkra metoder för lärare att kolla närvaro vid distansundervisning.
Jag vet åtminstone en skola där alla inte har datorer- jag antar det finns enstaka till, och ett par ungdomar där kvalitén på datorerna gör att de knappast är användbara.

Alla har dessutom inte smartphone och många klagar redan idag att deras surf inte räcker till. Det krävs en hel del surf för att vara uppkopplad några timmar om dagen med videoöverföring.

Då kan de skolorna ha närvaroplikt, eftersom deras undervisning blir mer lidande av att skötas på distans och då smittrisken där bör vara mindre än i stora tätortsskolor :idea:
Och då är läget helt plötsligt att man inte stänger alla skolor utan anpassar efter omständigheterna, vilket är precis det som gäller nu :)

Borde väl gå att skjuta på? Har precis skjutit upp tandundersökningen (inte lika "allvarsamt" som en mammografi kanske men) samt att jag har en hormonspiral som nu passerat 5 år (mirena, fullgott skydd 5 år) men inte tänker jag åka och plocka ut den nu...Den får sitta kvar tills utbrottet lugnat sig, då ska den ut snarast möjligt. Men som Acto skrev ovan, ring och hör med dem :).

Inga problem att skjuta på det, det var mest en undran om vad ni tyckte jag borde göra.

Inga problem att skjuta på det, det var mest en undran om vad ni tyckte jag borde göra.
Jag tycker du ska gå som planerat.

Jag har årligt besök hos magläkaren nästa vecka. Brukar inte vara nån större undersökning än att känna på min mage och sen prata. Men jag tänker gå ändå, så länge jag är frisk. Har troligen en hel del saker att fråga om och det är lättare där än per telefon för mig.

Förutom att dödligheten förmodligen är lägre..

Men visst det är inte bara en förkylning.
Just nu är dödligheten bland de bekräftade fallen 3,9% - med tanke på att det tar ett par dagar/veckor att dö kan du nog inte räkna med en dödlighet mycket under 2% även om mörkertalet bland de smittade (som då varken dött eller krävt intensivvård) är stort.

Min dotter var först på förskolan idag. Det var tommare än vanligt och många barn var hemma pga snoriga. Jag jublar lite, inte på grund av corona. Magsjuka härjar på en annan avdelning :angel:

Du måste avsluta behandlingen med febernedsättande innan du kan veta om du är symptomfri. Kommer febern tillbaks när du slutar med Panodil, ja då är du inte symptomfri.
Det står att effekten mot smärta sitter i 4-5 timmar, kan inte hitta info om feber men det kanske är samma?

Jag har inte läst hela tråden, men vart tar man vägen om man tror att man har fått viruset och vill testas? För man är ju inte välkommen till sjukvården om man inte har akuta luftvägsproblem.

Hur vet man om man "bara" är förkyld eller om man har Covid 19? Vart testar man sig?
Vet inte om du fått svar än men jag pratade med min VC nyss och det verkar som att jag har mycket som tyder på Corona men hon sa att man inte testar någon som inte behöver akut sjukvård. Inte i min region iaf.

Edit, läste lite till och såg att du redan fått svar...

Det är väl klart att risken minskar ju mindre "kontaktytor" man har? Sen tror jag som sagt inte på att stänga skolorna i det här läget men det innebär också att en del personer i riskgrupper löper större risk att insjukna.
Absolut är det så. Men då kan man ju tänka mer på att inte krama och pussa på varandra hemma. Vara mer noggrann med hygienen. Finns ju fall där det bara är en som blivit sjuk i familjen. Om någon blir sjuk får man ju hålla sig ifrån den tex. Går ju för det mesta att isolera sig bra från varandra även i ett eget hem.

Distansundervisning är inte heller för alla. Finns de som klarar av studier i ett klassrum väldigt bra men klarar inte av distans. Sedan finns det givetvis de som klarar distans bättre än klassrum. På högskolorna har dem t.o.m problem med att få vuxna att klara av distansutbildningarna. Hur skall då särskilt yngre skolbarn klara av det?

Förutom att dödligheten förmodligen är lägre..

Men visst det är inte bara en förkylning.

Ja så länge sjukvårdens kapacitet räcker till är dödligheten förmodligen lägre, men dödligheten skjuter iväg när sjukvården tvingas arbeta utifrån triage.

Det kommer många rapporter om att italienska sjukhus inte intensivvårdar personer under 60 år eftersom plasterna fylls upp av människor under 60 år. Ja även yngre drabbas ju av detta eftersom det går ut över ordinarie sjukvård.

Nej det låter inte som vare sig en förkylning eller influensa....

Just nu är dödligheten bland de bekräftade fallen 3,9% - med tanke på att det tar ett par dagar/veckor att dö kan du nog inte räkna med en dödlighet mycket under 2% även om mörkertalet bland de smittade (som då varken dött eller krävt intensivvård) är stort.
Jag vet hur dödligheten ser ut utifrån aktuella siffror. Ingen vet hur stor dödligheten egentligen är och kommer att bli, mycket beror på mörkertalet. Ser man till Sydkorea som testat enormt många är den låg.

Hur stor den är debatterar de lärda om, men det råder ingen enighet om 2-3%. Det är nog först när vi genomlidit epidemin och börjar kolla hur stor andel av befolkningen som har antikroppar vi får ett svar. Sydkorea, om deras siffror är korrekt redovisade är ett land där enormt många testats, och där dödligheten av viruset borde vara hyfsat korrekt ligger den betydligt lägre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 612
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka