Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ser planen och riktlinjerna ut inom kommunerna och regionerna? Jag har boendestöd och har berättat för hen att jag just nu är hemma med feber och hosta liknande Corona och hen säger att vi ska gå en promenad på onsdag om jag orkar ändå.

Jag har huvudvärk,feber, hosta, slem i halsen, extrem trötthet och svaghet (klarar inte minsta fysiska aktivitet) så nu känner jag mig rejält risig och inser att det är en bra bit tills jag är frisk. VC hörde att jag var sjuk och sa att jag nog behöver vila veckan

Men hur ser riktlinjerna ut om någon som besöker ca 4 personer varje dag och vistas i en massa olika miljöer kommer hem till folk som är sjuka? Om jag har Corona smittar jag kanske hen, om jag inte har det men är sjuk ändå är ju jag känsligare mot smitta från andra när jag är sjuk och nedsatt tänker jag.
Du borde nog inte gå ut och boendestödet borde inte besöka dig. Jag har en liten förkylning så sambons boendestöd är inställt tillsvidare.

Jaha, dom säger att riksdagsledamöter ska minskas till 55 åt gången i riksdagen nu, man är rädd för smittspridning. Konstigt att den regeln inte gäller vanligt folk 🤔

Just nu är dödligheten bland de bekräftade fallen 3,9% - med tanke på att det tar ett par dagar/veckor att dö kan du nog inte räkna med en dödlighet mycket under 2% även om mörkertalet bland de smittade (som då varken dött eller krävt intensivvård) är stort.
En "förkylning" som sprids så här snabbt och som har en uppskattad dödlighet runt 2-3% har man all anledning att ta på alvar!
Enligt de experter som uttalar sig om dödlighet, så vet ingen riktigt hur hög den är.
Nyss hörde jag folkhälsomyndigheten på P1, som hävdade att uppåt 90-95 % av de smittade knappt ens upplever sig som sjuka.
En övervägande majoritet som smittats, och tillfrisknat, har inte indentifierats någonstans i världen, utan det är huvudsakligen de som blivit såpass sjuka så att de sökt vård, som testats och identifierats.
Så dödligheten är liten, men vi vet inte nivån än, och i de flesta fall är förloppet milt.

Det för många, många hundra, ibland mycket över tusen, personer varje år som dör av vanlig influensa.

Nuvarande virus ska så klart inte bagatelliseras

Sluta bagatellisera det då. I Italien har 368 människor dött senaste dygnet, justerat för Sveriges befolkning är det strax över 60 människor. Om dagen. Men varför ens jämföra med det? Vi vet inte vart det här viruset kommer ta vägen. Folk är inte oroliga för 6 dödsfall om året, folk är oroliga för vart detta kommer sluta. Att jämföra med de som insjuknat och avlidit hittills med influensa blir bara konstigt.

Jaha, dom säger att riksdagsledamöter ska minskas till 55 åt gången i riksdagen nu, man är rädd för smittspridning. Konstigt att den regeln inte gäller vanligt folk 🤔
Övriga arbetsplatser får väl sätta sina egna riktlinjer, varför måste staten hålla alla i handen? De har ju gått ut med att i Stockholm så bör folk jobba hemifrån, så om något är väl reglerna för Riksdagen "mildare".

Du borde nog inte gå ut och boendestödet borde inte besöka dig. Jag har en liten förkylning så sambons boendestöd är inställt tillsvidare.
Ja, men tydligen fungerar inte boendestödet likadant här, kanske är olika från olika individer också men i och med att jag faktiskt är sjuk känns det dumt att riskera något. Och jag tror inte jag kommer orka träffa hen, promenad eller sittande i soffan eller uträtta ärenden, allt tar energi. Samtidigt skickade jag ett sms om jobbiga saker jag inte klarat att säga i samtal och hen ville prata om dom grejerna då det är väldigt viktiga och tunga saker.

Får nog säga nej till hen imorgon för hen ville att vi skulle höras av imorgon. Mår jag bättre och är feberfri imorgon kanske dom kan komma på fredag.

Jag vet åtminstone en skola där alla inte har datorer- jag antar det finns enstaka till, och ett par ungdomar där kvalitén på datorerna gör att de knappast är användbara.

Alla har dessutom inte smartphone och många klagar redan idag att deras surf inte räcker till. Det krävs en hel del surf för att vara uppkopplad några timmar om dagen med videoöverföring.
Problemen du nämner berör så få gymnasieelever sett över hela landet (1%?, 0,5%?) att problamen lätt löses genom att antingen låta de obsoleta gymnasier som inte försett sina elever med laptops att fortsätta sin verksamhet som vanligt. Smittspridningen för alla gymnasiesysselsatta blir ändå starkt hämmad.

Beträffande elever som inte har internet eller smartphone, kan teknikansvarig på skolan enkelt förse dessa sällsynta elever med mobilmodem och en dator. Eleverna ska naturligtvis förses med den bandbredd de behöver ur skolbudget.

Nej, inte ett dugg konstigt. För att landet ska fungera måste vi ha ett fungerande parlament.
Exakt, man får ju väga risker, ekonomi och funktion mot varandra. Blir hela riksdagen sjuka samtidigt får ju Sverige problem på riktigt, det är ju inte jämförbart med att alla anställda på exempelvis en marknadsföringsbyrå blir sjuka samtidigt. Det är väl bättre att folk får sätta regler utifrån vad som är lämpligast för dem än att regeringen bestämmer allt.

Riktlinjer och rekommendationer finns ju av en anledning, man kan med fördel följa dem utan att de är lagstadgade.

Sluta bagatellisera det då. I Italien har 368 människor dött senaste dygnet, justerat för Sveriges befolkning är det strax över 60 människor. Om dagen. Men varför ens jämföra med det? Vi vet inte vart det här viruset kommer ta vägen. Folk är inte oroliga för 6 dödsfall om året, folk är oroliga för vart detta kommer sluta. Att jämföra med de som insjuknat och avlidit hittills med influensa blir bara konstigt.
I Italien hann viruset sprida sig helt fritt under en okänd tidsperiod, eftersom de inte visste om att det fanns där.
I Sverige har det vidtagits åtgärder och spritts rekommendationer om att stanna hemma vid minsta förkylningstecken, så sannolikheten att vi kommer till Italiens nivå är relativt låg - så länge folk i allmänhet följer rekommendationerna.
Problemen du nämner berör så få gymnasieelever sett över hela landet (1%?, 0,5%?) att problamen lätt löses genom att antingen låta de obsoleta gymnasier som inte försett sina elever med laptops att fortsätta sin verksamhet som vanligt. Smittspridningen för alla gymnasiesysselsatta blir ändå starkt hämmad.

Beträffande elever som inte har internet eller smartphone, kan teknikansvarig på skolan enkelt förse dessa sällsynta elever med mobilmodem och en dator. Eleverna ska naturligtvis förses med den bandbredd de behöver ur skolbudget.
Du hävdar envist att gymnasieskolorna bör stängas. Har du lyssnat på vetenskapsradions program som jag länkade till? Där förklaras det varför man inte gör så.

Ja, men tydligen fungerar inte boendestödet likadant här, kanske är olika från olika individer också men i och med att jag faktiskt är sjuk känns det dumt att riskera något. Och jag tror inte jag kommer orka träffa hen, promenad eller sittande i soffan eller uträtta ärenden, allt tar energi. Samtidigt skickade jag ett sms om jobbiga saker jag inte klarat att säga i samtal och hen ville prata om dom grejerna då det är väldigt viktiga och tunga saker.

Får nog säga nej till hen imorgon för hen ville att vi skulle höras av imorgon. Mår jag bättre och är feberfri imorgon kanske dom kan komma på fredag.
Om du behöver samtalsstöd kanske de kan stötta dig via telefon eller skype med.

Klart man kan, eller så kan man låta de ansvariga för skolorna ta beslut som det är nu och inte göra det tvingande som du vill.

Det kanske kommer den dagen när man beslutar sig för att stänga skolorna

Det är inte personer i min närhet som gör så. Fult försök till härskarteknik det där du. Ett förslag är att se dig omkring, öppna ögonen för hur många agerar i samhället vanligen och även nu istället. Att bry sig om de som är svaga som man inte har någon personlig relation till eller kan relatera till är inget människor är särskilt bra på även om många vill hävda motsatsen.
Jag tror att vi har olika människosyn. Jag blir ofta förvånad över hur vettiga och hjälpsamma mina medmänniskor är, även de människor jag inte förväntade mig så mycket av.

Att låta nästan vuxna människor ha lärarledda, närvarokollade lektioner hemma, skyddar dem som inte kan sköts sitt arbete hemifrån, till exempel i lokaltrafiken. Dessutom skyddar det gymnasielärarna som kan ha 100 olika elever på en dag, eller upp till 200 på en vecka.

Den procent av eleverna som vanligtvis inte tar skolan på allvar kommer säkert att fortsätta med det, men resten kommer att jobba som de brukar, och skaffa sig en bra erfarenhet som de kommer att ha nytta av i kommande högskolestudier.

Finland tar från nu till undantagstillstånd. Bla 70 åringar och äldre i motsvarande karantän. De som inte jobbar håller sina småbarn hemma. Skolan fortsätter

Sammanlagt 19 punkter med riktlinjer. Gränserna ska stängas i viss mån.

I Italien hann viruset sprida sig helt fritt under en okänd tidsperiod, eftersom de inte visste om att det fanns där.
I Sverige har det vidtagits åtgärder och spritts rekommendationer om att stanna hemma vid minsta förkylningstecken, så sannolikheten att vi kommer till Italiens nivå är relativt låg - så länge folk i allmänhet följer rekommendationerna.

Italien fick sina första 400-500 fall ganska snabbt på grund av av det ja. I Sverige är vi förbi det stadiet, även om det tog oss längre tid att komma dit, och följer sedan dess samma smittospridningskurva som Italien. Bara att vi ligger några veckor efter. Förstår inte hur du kan bedöma att det är en relativt låg risk att vi hamnar där Italien är nu, när det mycket väl kan bli betydligt värre.

Självklart bör du avboka det när du nu är sjuk !

Du hävdar envist att gymnasieskolorna bör stängas. Har du lyssnat på vetenskapsradions program som jag länkade till? Där förklaras det varför man inte gör så.
Vetenskapsradion nämnde inte smitttrycket på lärarna, som utgör gymnasieskolans nyckelkompetens. Lägg till att en gymnasielärare i snitt har fler elever per vecka än lärare på andra stadier. Hur ska skolverksamheten bedrivas när många lärare är sjukskrivna?

Möttes av trötta, hålögda och uppgivna kollegor som kom till jobbet imorse, de ska åter igen jobba kort och läget ser inte ut att bli bättre framöver.. Jag spår att sjuktalen kommer öka när personalen hela tiden är underbemmannade 🙄. Själv ska jag in och jobba min femte natt och hoppas på att jag slipper bli inringd på ett tag nu när jag går av imorgon bitti.

Italien fick sina första 400-500 fall ganska snabbt på grund av av det ja. I Sverige är vi förbi det stadiet, även om det tog oss längre tid att komma dit, och följer sedan dess samma smittospridningskurva som Italien. Bara att vi ligger några veckor efter. Förstår inte hur du kan bedöma att det är en relativt låg risk att vi hamnar där Italien är nu, när det mycket väl kan bli betydligt värre.
Vi ligger betydligt före när det gäller åtgärder och än så länge har vi ingen allmän spridning inom vården. Så vi ligger bättre till. Om det är tillräckligt vet jag inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 316
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 604
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka