Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men jag har försökt två gånger, hen fortsätter dock hävda att vi ska ses. Men jag har alltid varit säker på att jag ska ställa in men jag funderade mest på hur riktlinjer som kommunen har låter sina anställda gå hem till sjuka brukare/patienter osv

Hon har ett ansvar utifrån direktiven regeringen gett att inte bidra till risken att smittas av dig och därmed smitta andra vidare. Detta bör hennes AG vara medveten om vid detta laget. Sen om ni träffas ute och går en promenad är ju risken betydligt mindre, men du är ju rejält krasslig utifrån beskrivningen .
 
Visst. Nu är det sju personer som har dött. Så din jämförelse har tappat 15% i realism på en timme. Vi får se hur den står sig om några månader.
det är fortfarande enbart äldre personer med andra sjukdomar som har avlidit, vilket är precis som med vilken influensa som helst, helt förutsägbart
Fler kommer dö av Coronaviruset, ännu fler av den vanliga säsongsinfluensan. Merparten av dem, precis som nämnts, tillhör riskgrupperna.
Hur gärna vi än vill så kan man inte förhindra att människor dör, det sker hela tiden, pga ålderdom, diverse sjukdomar och olyckor.
 
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

År 2019 så dog det alltså sammanlagt 88,766 personer i Sverige. Merparten är äldre och ofta med bakomliggande sjukdomar. Corona kommer skörda fler dödsoffer i Sverige, hur många är oklart men de är och kommer vara en mycket liten del av totala antal dödsfall. Jag ifrågasätter absolut inte vetenskapliga slutsatser om insatser men att få panik hjälper ingen, ej heller att sprida katastrof och apokalypsteorier. Vilket vissa verkar göra med någon slags makaber njutning.

Nu är läget som det är och vi får alla rätta oss efter det. Att hamstra toapapper och stjäla handsprit från sjukhusen är inte rationellt. Att hjälpa människor i riskgrupperna och vara empatiska och osjälviska och iaktta rekommenderade försiktighetsåtgärder är det däremot. Hela civilsamhället kommer inte att kollapsa. Den stora merparten av coronasmittade kommer att vara sjuka mer eller mindre allvarligt och sedan tillfriskna. Det är inte DOMEDAGEN som nu stundar.
 
Det slog mig idag när jag var och handlade att det är jättelänge sen jag hörde/såg en hostande människa på stan. Det brukar ju alltid vara förkylda, hostande folk ute men inte nu på ett bra tag.
Verkar som om folk följer rådet att stanna hemma om de har symtom. :up:

Har ni sett hostande personer ute på sistone?
 
Det slog mig idag när jag var och handlade att det är jättelänge sen jag hörde/såg en hostande människa på stan. Det brukar ju alltid vara förkylda, hostande folk ute men inte nu på ett bra tag.
Verkar som om folk följer rådet att stanna hemma om de har symtom. :up:

Har ni sett hostande personer ute på sistone?
På tåget till och från jobbet hörde jag ingen som hostade eller snörvlade.
 
Det slog mig idag när jag var och handlade att det är jättelänge sen jag hörde/såg en hostande människa på stan. Det brukar ju alltid vara förkylda, hostande folk ute men inte nu på ett bra tag.
Verkar som om folk följer rådet att stanna hemma om de har symtom. :up:

Har ni sett hostande personer ute på sistone?

Bara i stallet, men där håller vi avstånden. De tre som är förkylda jobbar hemifrån eller är hemma från skola, men är pigga nog att rida och sköta om hästarna.

Jag har iofs inte varit bland folk sen i fredags, imorgon ska jag till bibblan och lämna igen en bok samt köpa hämtmat. :)
 
På tåget till och från jobbet hörde jag ingen som hostade eller snörvlade.

Jag har allergisk snuva som triggas av temperaturomslag. Jag snörvlar alltså konstant hela vintern. Jag kör sjukt mkt nässpray just nu, i "onödan" för att inte skrämma upp folk (och för att inte bli betraktad som en skit..)

Så jag kan absolut tänka mig att folk dels lyssnar på råden, men även helt enkelt inte törs hosta runt i samhället ens om de tycker råden är trams.

En kollega kom hem från Spanien i förr veckan. Jobbade en dag och nu sjuk. Joråsåatte... Nu är vi hypokondriska deluxe på jobbet. Och skolorna skickar hem barn på löpande band för minsta lilla, så VAB går i taket med
 
Det slog mig idag när jag var och handlade att det är jättelänge sen jag hörde/såg en hostande människa på stan. Det brukar ju alltid vara förkylda, hostande folk ute men inte nu på ett bra tag.
Verkar som om folk följer rådet att stanna hemma om de har symtom. :up:

Har ni sett hostande personer ute på sistone?
Det var någon som hostade på föreläsningen idag. Men det kunde ha varit för de "hostade till" för man hörde det bara en gång under två timmar. Jag får ju gärna mycket slem om jag äter eller dricker sött och kan därför "hosta till". Men man vågar ju inte göra det heller nu :laugh:
 
Jag har allergisk snuva som triggas av temperaturomslag. Jag snörvlar alltså konstant hela vintern. Jag kör sjukt mkt nässpray just nu, i "onödan" för att inte skrämma upp folk (och för att inte bli betraktad som en skit..)
Jag blir också alltid snorig när jag har varit ute och kommer in. Till exempel när jag har cyklat till stationen och går in på tåget. Tack och lov brukar det räcka med att jag snyter mig en gång och så är det ok.
 
Veterinärkliniken ringde idag, hästen skall till tandläkaren där på onsdag. Men de sa att hen är och åker skidor.. O_o Det borde de ha vetat om när tiden bokades för en månad sen eller ringt om detta tidigare än bara två dagar före? Låter troligare isf att hen är i karantän eller sjuk?
 
Det slog mig idag när jag var och handlade att det är jättelänge sen jag hörde/såg en hostande människa på stan. Det brukar ju alltid vara förkylda, hostande folk ute men inte nu på ett bra tag.
Verkar som om folk följer rådet att stanna hemma om de har symtom. :up:

Har ni sett hostande personer ute på sistone?

Jag mötte en kille idag på avstånd ute i det fria på promenad i det vackra vädret. Han hostade en gång och pratade i mobilen om att han ju behövde vara hemma från jobbet i morgon. Jag håller med dig - jag tror de flesta tar ansvar . Om inte annat så för att undvika att bli lynchade i affären ...😎 Arbetsgivarna styr ju också upp och restrikerar för fullt, så totalt sett tror jag som du att merparten tar det hela ansvarsfullt ja!
 
Veterinärkliniken ringde idag, hästen skall till tandläkaren där på onsdag. Men de sa att hen är och åker skidor.. O_o Det borde de ha vetat om när tiden bokades för en månad sen eller ringt om detta tidigare än bara två dagar före? Låter troligare isf att hen är i karantän eller sjuk?
Men varför skulle de ljuga om något sådant?

Hen kanske fastnat och har svårt att komma hem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
340
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 035
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp