Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att vi har olika människosyn. Jag blir ofta förvånad över hur vettiga och hjälpsamma mina medmänniskor är, även de människor jag inte förväntade mig så mycket av.

Att låta nästan vuxna människor ha lärarledda, närvarokollade lektioner hemma, skyddar dem som inte kan sköts sitt arbete hemifrån, till exempel i lokaltrafiken. Dessutom skyddar det gymnasielärarna som kan ha 100 olika elever på en dag, eller upp till 200 på en vecka.

Den procent av eleverna som vanligtvis inte tar skolan på allvar kommer säkert att fortsätta med det, men resten kommer att jobba som de brukar, och skaffa sig en bra erfarenhet som de kommer att ha nytta av i kommande högskolestudier.
Tycker du alltså att det är realistiskt att tro att alla som nu arbetar hemifrån håller sig hemma trots att de inte är sjuka eller potentiellt smittade och därför hålls i karantän? Att de inte träffar vänner, inte går till några ställen där det finns andra människor, att de inte handlar, inte åker kollektivt, inte åker till stallet osv. osv. för det är vad jag syftar på och det tycker inte jag är hållbart att kräva av gymnasieelever. Vad tror du händer när de här x-antal veckorna med stängda skolor är över? Tror du att smittan då är försvunnen eller kan du tänka dig att det blir samma effekt som det blir efter varje lov då smittorna sprids och många blir sjuka? Att folk håller sig hemma om de är sjuka kan man ju hoppas på men inte heller det är något att lita på.

Titta på videon som @Ninnurur länkade till så har du en mycket pedagogiskt förklaring på det jag menar.
 
Apropå dödlighet. De som dör är gamla multisjuka personer som hade haft svårt att klara en vanlig influensa också.
Någon skrev att vi nu är uppe i 6 avlidna. Lägg då märke till att dessa samtliga är gamla människor med andra sjukdomar involverade.
Om man då sansar sig lite och andas en stund så, ja, strax under 6000 personer i Sverige har fått influensa den här säsongen och av dessa har hittills 65 personer avlidit (jämfört med hittills 6 av corona (eller underliggande sjukdomar)). Säsongen 2017/2018 insjuknade enligt uppgift ca 20 000 personer i Sverige av influensa och drygt 1000 personer avled. Siffrorna kan man googla fram. Ett "normalår" brukar väl antalet avlidna av influensa handla om ca 200 personer.

Nuvarande virus ska så klart inte bagatelliseras, men det är inte pesten det handlar om där folk dog som flugor. De allra flesta blir inte särskilt sjuka alls, men viruset är snabbt på att sprida sig. Och som vanligt ska äldre, multisjuka, astmatiker etc etc vara försiktiga och vi andra ska värna dessa personer och inte utsätta dem för onödiga risker.
Vi måste också värna de sjuka eller skadade personer som kommer att bli tvungna att konkurrera med Corona-patienterna om för få intensivvårdsplatser. Det kan röra sig om trafik- eller arbetsolyckor som personer med många år framför sig råkat ut för.

Det kommer alltså bli högre dödlighet för samtliga personer som behöver intensivvård.
 
Vetenskapsradion nämnde inte smitttrycket på lärarna, som utgör gymnasieskolans nyckelkompetens. Lägg till att en gymnasielärare i snitt har fler elever per vecka än lärare på andra stadier. Hur ska skolverksamheten bedrivas när många lärare är sjukskrivna?

De är också de som kan hålla störst distans till eleverna, de som har de yngre eleverna utsätter sig förmodligen för mycket mer närkontakt. Och bedömer huvudmannen för skolan att det är risk så kan man stänga den.
 
Sluta bagatellisera det då. I Italien har 368 människor dött senaste dygnet, justerat för Sveriges befolkning är det strax över 60 människor. Om dagen. Men varför ens jämföra med det? Vi vet inte vart det här viruset kommer ta vägen. Folk är inte oroliga för 6 dödsfall om året, folk är oroliga för vart detta kommer sluta. Att jämföra med de som insjuknat och avlidit hittills med influensa blir bara konstigt.

Att vara realist är inte att bagatellisera.
 
Tycker du alltså att det är realistiskt att tro att alla som nu arbetar hemifrån håller sig hemma trots att de inte är sjuka eller potentiellt smittade och därför hålls i karantän? Att de inte träffar vänner, inte går till några ställen där det finns andra människor, att de inte handlar, inte åker kollektivt, inte åker till stallet osv. osv. för det är vad jag syftar på och det tycker inte jag är hållbart att kräva av gymnasieelever. Vad tror du händer när de här x-antal veckorna med stängda skolor är över? Tror du att smittan då är försvunnen eller kan du tänka dig att det blir samma effekt som det blir efter varje lov då smittorna sprids och många blir sjuka? Att folk håller sig hemma om de är sjuka kan man ju hoppas på men inte heller det är något att lita på.

Titta på videon som @Ninnurur länkade till så har du en mycket pedagogiskt förklaring på det jag menar.
Naturligtvis inte alla, men tillräckligt många för att smittan ska spridas långsammare, vilket är det enda vi kan hoppas på och jobba för nu.

Det handlar om att sakta ned smittspridningen så att patienter som behöver en respirator i fyra dagar kan få den hjälpen istället för att dö av andningssvårigheter, vilket kommer att bli följden av okontrollerad spridning eftersom sjukvården är underdimensionerad.
 
Enligt de experter som uttalar sig om dödlighet, så vet ingen riktigt hur hög den är.
Nyss hörde jag folkhälsomyndigheten på P1, som hävdade att uppåt 90-95 % av de smittade knappt ens upplever sig som sjuka.
En övervägande majoritet som smittats, och tillfrisknat, har inte indentifierats någonstans i världen, utan det är huvudsakligen de som blivit såpass sjuka så att de sökt vård, som testats och identifierats.
Så dödligheten är liten, men vi vet inte nivån än, och i de flesta fall är förloppet milt.

Det för många, många hundra, ibland mycket över tusen, personer varje år som dör av vanlig influensa.
Dödligheten är stor jmf med säsongsinfluensans 0,1% (också där ett stort mörkertal - de flesta går hem och blir friska utan att träffa läkare) - jmf med rabies (100%) är dödligheten dock jätteliten, i det närmsta försumbar. Men @skogaliten eftersom du tydligen har färsk statistik över vilka som dör och hur stor dödligheten är - dela med dig. Det enda jag sett är en sammanställning från Kina som använts till en sammanställning av WHO.
 
Något som jag funderat över och inte riktigt hittar svar på är om man redan är förkyld (har man influensa så rör man sig väl ändå inte ute) kan man få lite 'kaka på kaka' dvs även smittas av corona på samma gång? Alltså är man immun mot corona så länge man är förkyld?
 
Presskonferensen var bra ! Tegnell tydlig och frågeställningarna tydliga! Även intressant ang att Sverige följer Storbritannien och varför.
 
Något som jag funderat över och inte riktigt hittar svar på är om man redan är förkyld (har man influensa så rör man sig väl ändå inte ute) kan man få lite 'kaka på kaka' dvs även smittas av corona på samma gång? Alltså är man immun mot corona så länge man är förkyld?

Det kan jag aldrig tro, om något lär man väl lättare bli sjuk eftersom kroppen är under attack redan. Jag såg ett reportage där de berättade att höga mängder pollen gör en infektionskänsligare eftersom kroppen är belastad redan.

Edit: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskare-sa-forvarrar-pollen-coronasymtomen
 
Något som jag funderat över och inte riktigt hittar svar på är om man redan är förkyld (har man influensa så rör man sig väl ändå inte ute) kan man få lite 'kaka på kaka' dvs även smittas av corona på samma gång? Alltså är man immun mot corona så länge man är förkyld?
Självklart är du inte immun mot corona för att du är förkyld. Du är ju inte ens immun mot andra förkylningsvirus bara för att du redan är förkyld. Snarare tvärtom, att du lättare smittas eftersom slemhinnor redan är irriterade.
 
Självklart bör du avboka det när du nu är sjuk !
Jo men jag har försökt två gånger, hen fortsätter dock hävda att vi ska ses. Men jag har alltid varit säker på att jag ska ställa in men jag funderade mest på hur riktlinjer som kommunen har låter sina anställda gå hem till sjuka brukare/patienter osv
 
Hos oss märks de ökade kraven på att stanna hemma vid förkylningssymptom.
Från att ha haft gott om folk med jourer och reserver nästan varje dag kommer det istället ut mail om vakanta turer.
 
Enligt uppgift är det från och med imorgon påstigning i bakdörrar och ingen biljettvisering på SL's bussar.
Jag borde vara tacksam...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
340
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
798
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 033
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp