Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
I Norge firar eleverna att de slipper gå till skolan med ” Coronafester” säkert ingen risk att bli smittad där :crazy:
I dag sa min dotter att i hennes skola hoppas en hel del elever på att någon smittas så att skolan stänger så att man får lov att vara hemma. Hon går i 7an. Att tro att tonåringar flitigt kommer sköta skolarbetet utan föräldrars och lärares ögon i nacken är nog att tro lite åt det för goda hållet, tror jag. Delar av dem kanske, men klasserna består av så många olika ungdomar liksom, många av dem behöver vuxnas ögon på sig för att sköta sitt uppdrag i längden. Hemundervisning är inget som fungerar i längden för en hel del av ungdomarna. Deras konsekvenstänk är ju inte helt utvecklat ännu.

Om inte vuxna kan ge fan i att hosta och nysa på folk, hålla sig hemma efter semestrar, låta bli att gå till jobbet sjuka, hur kan man då förvänta sig att ungdomarna ska kunna ha diciplin nog att sköta skolan hemifrån.
 
Det slog mig idag när jag var och handlade att det är jättelänge sen jag hörde/såg en hostande människa på stan. Det brukar ju alltid vara förkylda, hostande folk ute men inte nu på ett bra tag.
Verkar som om folk följer rådet att stanna hemma om de har symtom. :up:

Har ni sett hostande personer ute på sistone?
Nej egentligen inte och det är sanslöst skönt att slippa hostpellarna! Visserligen hördes en hostning på tåget i dag och det var en unge, som fick en blick av mig. Lite hård, inte min mening, men jag skulle bara se vem som hostade så högt....
 
I dag sa min dotter att i hennes skola hoppas en hel del elever på att någon smittas så att skolan stänger så att man får lov att vara hemma. Hon går i 7an. Att tro att tonåringar flitigt kommer sköta skolarbetet utan föräldrars och lärares ögon i nacken är nog att tro lite åt det för goda hållet, tror jag. Delar av dem kanske, men klasserna består av så många olika ungdomar liksom, många av dem behöver vuxnas ögon på sig för att sköta sitt uppdrag i längden. Hemundervisning är inget som fungerar i längden för en hel del av ungdomarna. Deras konsekvenstänk är ju inte helt utvecklat ännu.

Om inte vuxna kan ge fan i att hosta och nysa på folk, hålla sig hemma efter semestrar, låta bli att gå till jobbet sjuka, hur kan man då förvänta sig att ungdomarna ska kunna ha diciplin nog att sköta skolan hemifrån.

Eh... jag var en av de ordentliga eleverna men hade jag plötsligt fått order om att vara hemma pga smitta hade jag typ bosatt mig i stallet ;)

Visst att jag hade pluggat också men främst det som var roligt (jag tyckte ju om att lära mig saker trots allt).
 
Jag har allergisk snuva som triggas av temperaturomslag. Jag snörvlar alltså konstant hela vintern. Jag kör sjukt mkt nässpray just nu, i "onödan" för att inte skrämma upp folk (och för att inte bli betraktad som en skit..)

Så jag kan absolut tänka mig att folk dels lyssnar på råden, men även helt enkelt inte törs hosta runt i samhället ens om de tycker råden är trams.

En kollega kom hem från Spanien i förr veckan. Jobbade en dag och nu sjuk. Joråsåatte... Nu är vi hypokondriska deluxe på jobbet. Och skolorna skickar hem barn på löpande band för minsta lilla, så VAB går i taket med
Min dotter berättade att personalen i skolan sagt att hostar eleverna bara lite blir de OMEDELBART hemskickade utan att ens fundera på varför eleven har hostat. Jag kunde inte låta bli att säga till henne att jag tycker att det är korkat, man kan ju faktiskt hosta av MÅNGA orsaker, pollensäsongen är på väg i full blom, frågor på det liksom.
 
Min dotter berättade att personalen i skolan sagt att hostar eleverna bara lite blir de OMEDELBART hemskickade utan att ens fundera på varför eleven har hostat. Jag kunde inte låta bli att säga till henne att jag tycker att det är korkat, man kan ju faktiskt hosta av MÅNGA orsaker, pollensäsongen är på väg i full blom, frågor på det liksom.

Problemet är väl att man inte vet om folk hostar pga pollen eller annan anledning.
 
Eh... jag var en av de ordentliga eleverna men hade jag plötsligt fått order om att vara hemma pga smitta hade jag typ bosatt mig i stallet ;)

Visst att jag hade pluggat också men främst det som var roligt (jag tyckte ju om att lära mig saker trots allt).
Tja, jag var en ordentlig elev jag också, men hade gjort samma! :D Varför inte liksom? Konsekvenstänket är inte fullt utvecklat, man tänker inte längre än röven ibland, vissa beslut jag tog i den åldern skakar jag på huvudet åt, men anser mig inte vara dum i huvudet för det. Bara ung.:o
Har en son på 18 år som hankar sig fram i gymnasiet, bokstavligt talat. Att göra något hemma är att glömma, han vägrar, har inte disciplin till att fixa det, hatar skolan på riktigt, men förstår att den är viktig. lite sen i mognaden, men inte dum i huvudet. Han har klarat sig så här långt för att jag är som en piska i röven på honom. Jag är vuxen, jag vet hur mycket han förlorar om han inte fixar sitt gymnasium. Men hans ork är inte alltid där. Distansundervisning funkar INTE alls där. Inte en chans.

Dottern tycker flera ämnen i skolan är tråkiga och det är ju ofta de ämnena hon har läxa i.... lättare att säga till mig att hon inte har läxa. Lärarna sa till slut ifrån till mig att hon inte gjorde läxorna och att betygen inte var ok, så vi bestämde att hon tre gånger i veckan ska gå på läxhjälpen skolan har och göra läxorna där, så slipper hon det när hon väl är hemma, för det äääääääääääär så tråkigt med läxor hemma, bättre i skolan och få det gjort. Betygen är nu bättre... berodde alltså på just läxbiten, vi är alla överens om att hon på intet sätt har svårt för sig, bara det att det är astråkigt med vissa saker och då skjuter hon gärna det framför sig och hoppar över det.

Jag tror inte alls att det är ovanligt, tvärtom.
 
Tja, jag var en ordentlig elev jag också, men hade gjort samma! :D Varför inte liksom? Konsekvenstänket är inte fullt utvecklat, man tänker inte längre än röven ibland, vissa beslut jag tog i den åldern skakar jag på huvudet åt, men anser mig inte vara dum i huvudet för det. Bara ung.:o
Har en son på 18 år som hankar sig fram i gymnasiet, bokstavligt talat. Att göra något hemma är att glömma, han vägrar, har inte disciplin till att fixa det, hatar skolan på riktigt, men förstår att den är viktig. lite sen i mognaden, men inte dum i huvudet. Han har klarat sig så här långt för att jag är som en piska i röven på honom. Jag är vuxen, jag vet hur mycket han förlorar om han inte fixar sitt gymnasium. Men hans ork är inte alltid där. Distansundervisning funkar INTE alls där. Inte en chans.

Dottern tycker flera ämnen i skolan är tråkiga och det är ju ofta de ämnena hon har läxa i.... lättare att säga till mig att hon inte har läxa. Lärarna sa till slut ifrån till mig att hon inte gjorde läxorna och att betygen inte var ok, så vi bestämde att hon tre gånger i veckan ska gå på läxhjälpen skolan har och göra läxorna där, så slipper hon det när hon väl är hemma, för det äääääääääääär så tråkigt med läxor hemma, bättre i skolan och få det gjort. Betygen är nu bättre... berodde alltså på just läxbiten, vi är alla överens om att hon på intet sätt har svårt för sig, bara det att det är astråkigt med vissa saker och då skjuter hon gärna det framför sig och hoppar över det.

Jag tror inte alls att det är ovanligt, tvärtom.
Min stora har också läxhjälp och det är värt hur mycket som helst. Vi slipper tjata om läxor hemma och han slipper sitta hemma och göra dem medan 1 åringen distraherar. Tänkte försöka få det till 8 åringen också just pga lillasyster
 
På hotellet hostar och snörvlar gästerna precis som vanligt tycker jag, medan personalen får gömma sig i garderoberna och skrubbarna om de råkar svälja fel! 😅 Det är fantastiskt hur mycket det kan börja kittla i halsen när man vet att man inte får hosta högt.
 
Hon har ett ansvar utifrån direktiven regeringen gett att inte bidra till risken att smittas av dig och därmed smitta andra vidare. Detta bör hennes AG vara medveten om vid detta laget. Sen om ni träffas ute och går en promenad är ju risken betydligt mindre, men du är ju rejält krasslig utifrån beskrivningen .
Ja så tänker jag med, att dom borde ta sin del av ansvaret då dom som vårdgivare är dom som ska ta besluten utefter informationen om mig som jag gett och den som samhället har satt upp.

Jo jag är ganska risig, fick för mig att se om jag kan ta hem hundarna då jag saknar ihjäl mig efter dom och gick från porten till grinden och tillbaka men det var på tok för mycket, en promenad på ca 50 meter, pratade med mamma i telefon samtidigt men fick lägga på för att jag inte kunde andas, fick astmaanfall och fick ta dubbel dos, hostanfall, blev helt yr och matt och febern steg direkt vid minsta aktivitet.

Jag känner mig väl sjuk hela tiden men det svänger lite mellan toppar och dalar och där i dalen fick jag för mig att jag kunde ta hem hundarna för att jag var så mycket bättre men ville se om jag skulle klara att promenera med dom, svaret blev nej och hundarna får vara kvar hos mina föräldrar åtminstone en eller två dagar till trots min enorma saknad. Längre tid om jag inte förbättras.

Och jag ska vänta med att anstränga mig, man blir så lätt lurad när man i glädjen av att orka sitta upp utan att må dåligt tror att det innebär att man är frisk. Nu är jag nere i en dal igen och orkar knappt sitta upp så får acceptera att det nog blir vila hela veckan men förhoppningsvis inte karantän hela veckan för jag kanske blir frisk innan dess men sen ska jag vila och ta igen mig efter sviterna av sjukdomen också tänker jag.

Och så vill jag undvika möten med grannar i allra största möjliga mån och därför hålla mig inne pga det. När hundarna kommer hem har jag ju inget val än att gå ut men just nu så är dom inte här och då ska jag hålla mig inne om inget oförutsett sker.
 
Fler kommer dö av Coronaviruset, ännu fler av den vanliga säsongsinfluensan. Merparten av dem, precis som nämnts, tillhör riskgrupperna.

Du borde inte uttala dig så. Du vet inte någonting om det. Preliminärt så tyder allting på att Coronaviruset är flera till många gånger så dödligt som vanlig säsonginfluensa och att det sprider sig mycket lättare. Vi bör inte uttala oss på det sättet som du gör om detta nya virus som vi saknar gedigen kunskap om.
 
Min stora har också läxhjälp och det är värt hur mycket som helst. Vi slipper tjata om läxor hemma och han slipper sitta hemma och göra dem medan 1 åringen distraherar. Tänkte försöka få det till 8 åringen också just pga lillasyster
Båda mina söner har också haft det i många år, men nu på gymnasiet vägrar de konsekvent det. Likaså vägrar de konsekvent att göra läxor hemma. Den ena har svårt för skolan och avskyr den, är en riktig arbetare, den andra har lätt för skolan och avskyr den för att det är för lätt och i och med att båda gör som de gör kräver de ju någon som håller efter dem stenhårt så de inte slänger bort sin gymnasietid. De vet, rent logiskt att de behöver den, men i deras värld ordnar allt sig, för det har det ju alltid gjort. Så för min del är jag glad så länge skolorna håller öppet!

Nu är det som sagt dottern i 7an som har läxhjälp, stackars ungen är purken över det, men eftersom hon vill bli veterinär kanske hon skulle behöva börja tänka på betyg redan nu. Ja, konsekvenstänk som tonåring, nja, finns inte alltid där trots att de vet vad som kan hända liksom! :D

Läxhjälp är skitbra, ungarna gör vad de ska i skolan med utbildad personal och hemma kan de vara fria! Inget tjat och gnat hemma och frihet att göra mer vad de vill liksom, känns som mer tid över! Det är faktiskt bättre så, de tycker ju det egentligen, men läxor är ju tråkigt hur man än vänder på det! :D
 
Jag är så glad åt att jobba där det ska mycket till innan vi beordras jobba hemifrån. Jag avskyr att jobba hemma. Bara ha en skärm, inte kunna gå iväg och rådfråga en kollega, någon som drar iväg mig på rast osv.

Jag skulle såklart acceptera ett "jobba hemma" men hoppas slippa!

Håller med helt. Jag doktorerar och har ingen fast arbetsplats och hatar det innerligt! Nu jobbar både jag och min sambo hemifrån och vi håller på att krevera efter bara en dag...
 
Varför har hen åkt dit nu? Om hen har haft en bokad resa sedan tidigare borde de ju inte ha bokat in oss samtidigt. Hen lär ju inte heller ha gjort en sista minuten resa till alperna nu..
Inte vet jag, personen kanske varit där ett tag, vi vet inte. Jag begriper bara inte motivet till att ljuga, vad skulle det tjäna till? Det hade sett mycket bättre ut för företaget om han suttit i karantän eller varit sjuk. Det är ju uppenbarligen en del "odödliga" som åkt på semester trots omständigheterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
337
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
784
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 915
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp