Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det, när jag var och handlade idag då var det en idi** som hostade rätt ut på alla bakverk utan att hålla för munnen. Hon fortsatte hosta när hon gick till nästa avdelning.
Hoppas hon inte smittade mig med vad det nu var.

@Enya det finns inga sådana direktiv i dagsläget ang kollektivtrafik etc. Det kan bli aktuellt som uttrycklig avrådan framöver beroende på var man befinner sig och vad som sker ang smittoläget rent allmänt.. Då kommer ju både dagis, arbetsgivare etc att ta ställning och gå ut med direktiv utifrån det.
Ja och det är ju det jag också tänker. Men just nu känns det liiite hysteri, så länge det inte utryckligen finns någon avrådan. Då är det ju hygien som gäller och att faktiskt undvika stora folksamlingar och smittoställen tänker jag.

Inte allt. En nära släkting jobbar med import av möbler från Kina och deras företag är i kris nu eftersom inga möbler skeppas ut. :cry:
Ojdå, då kanske de fabriker som de använder saknar arbetare pga viruset? 🤔

Allmänt; Ovan är en till sak som får en att känna lite ... hmm. Först att miljön faktiskt blir bättre av detta och så får saker som detta en att kanske inse hur mycket beroende man är av saker som tillverkas i Kina och av arbetare som troligen inte har samma rättigheter som arbetare här i Sverige. Nu kanske man får köpa dyrare varor som är gjorda närmare och ev arbetare med större rättigheter.
Vilket är ju inte ... så dåligt egentligen.

Allmänt; Ovan är en till sak som får en att känna lite ... hmm. Först att miljön faktiskt blir bättre av detta och så får saker som detta en att kanske inse hur mycket beroende man är av saker som tillverkas i Kina och av arbetare som troligen inte har samma rättigheter som arbetare här i Sverige. Nu kanske man får köpa dyrare varor som är gjorda närmare och ev arbetare med större rättigheter.
Men ekonomin blir nog så dålig av detta att det inte finns en chans att det inte blir en backlash som leder till ökade avgaser igen och satsningar på billiga exportvaror från Kinas sida :(

Det undrar jag också. Toapapper är det sista jag tänker på när det gäller isolering.
Ellerhur!
Jag har ju duschen nära ena toaletten, kommer det bara vatten så behöver jag ju inte toalettpapper egentligen. Och de flesta har väl ändå dusch i hemmet, så igen... Toalettpapper? WHY?!

Snyta sig i... Ja... Jag har precis upptäckt att mitt ena lakan är trasigt. Perfekt att göra små näsdukar av om det blir så :up:

Fast jag som blir typ döende av en förkylning lär väl tas om hand på något sjukhus gissar jag :rofl:

Ja och det är ju det jag också tänker. Men just nu känns det liiite hysteri, så länge det inte utryckligen finns någon avrådan. Då är det ju hygien som gäller och att faktiskt undvika stora folksamlingar och smittoställen tänker jag.

Det finns många som är jätterädda och oroliga ja. Det finns även en anledning att om man är mindre rädd/orolig utifrån att nu även smittskyddet och regeringen gått ut med ”hög risk” att vara uppmärksam på hur det fortlöper och noga uppdatera sig via dessas kommunikation och följa detta. Kvällspress etc är ju inte aktuellt osv, vilket du ju har bra insikt om.

Jag reagerade på dina argument och de var centrerade kring dig och dina behov inte kring behovet.
Ja "sånna som jag"... typ sånna som inte kan ta bilen utan pendlar kollektivt. Tror det var så jag skrev i ett av mina första inlägg om ämnet. Så, nej jag menade inte enbart mig, det är givet att det gäller alla, jag är inte ensam som pendlar, vilket jag skrev i något inlägg.
Att jag pratar om mig själv i några inlägg borde inte vara så alarmerande att allt jag skriver kan missförstås.

Fast just Kinas industri har ju redan börjat återhämta sig precis som Kinas smittkurva. Så problemet ligger ju i att Corona smittan påverkar hela världen, och att smittan har andra länder där den nu peakar. givetvis påverkas ju då hela världsekonomin. Inkl då produktion och tillgänglighet av varor osv.

Fast just Kinas industri har ju redan börjat återhämta sig precis som Kinas smittkurva. Så problemet ligger ju i att Corona smittan påverkar hela världen, och att smittan har andra länder där den nu peakar. givetvis påverkas ju då hela världsekonomin. Inkl då produktion och tillgänglighet av varor osv.
Givetvis. Jag tänkte mera utifrån vad som kommer att hända efteråt, det förnekar ju inte att det finns ett problem nu också när smittan är på uppgång eller peakar.

Det är trevligt att ha möjlighet att jobba hemifrån i stor utsträckning i dessa tider, känner jag. Mitt jobb har skärpt hälsorekommendationerna så om vi visar förkylningssymptom öht är det åka hem som gäller. Även för huvudvärk och snuva, som jag annars inte hade gått hem för alls. Direktivet är att jobba hemma några dar, går det över får vi komma tillbaka till kontoret. Jag kommer jobba hemma om något av barnen blir sjuka i vad som helst också, även med den äldste som annars reder sig utmärkt väl hemma ensam.

Klok arbetsplats. Vi har också alla möjligheter att jobba hemifrån på mitt jobb men precis nu är vi i en kritisk tidpunkt i ett viktigt projekt så citat chefen ”Om ni är så sjuka att ni inte orkar stå på benen kan ni jobba hemifrån”.
I min lilla arbetsgrupp är 3/5 riktigt sjuka.. Vi sitter och hostar på varandra hela dagarna. Känns sådär men ingen ”vågar” gå hem.

Fast varor från Kina kommer väl fortfarande ut? Det var ju lite frågor om paket från wish i början och då sa experter att det inte var någon fara när det gällde varor.

Eller har det ändrats sen dess?
Vissa saker kommer och andra inte. På syster fabriken är det folk som fått gå hem med full betalning då det inte kommer delar. Börjar även kännas av bristen på containern.

Klok arbetsplats. Vi har också alla möjligheter att jobba hemifrån på mitt jobb men precis nu är vi i en kritisk tidpunkt i ett viktigt projekt så citat chefen ”Om ni är så sjuka att ni inte orkar stå på benen kan ni jobba hemifrån”.
I min lilla arbetsgrupp är 3/5 riktigt sjuka.. Vi sitter och hostar på varandra hela dagarna. Känns sådär men ingen ”vågar” gå hem.
Men fy stackare, jag förstår att det känns sådär ☹️ Ingen bra situation i normalläget och extra dåligt nu!

Jag fick inte alls samma goda intryck av presskonferensen i SVT, politikerna verkar helt handfallna och har ingen plan för hur de (samhället) skall agera och försöker gömma sig bakom folkhälsomyndigheten som hitintills inte ingett något förtroende.

Bara en sådan sak som att det tydligen inte ens finns skyddsutrustning för vårdpersonal, munskydd etc, mer än till att vårda 100 personer i två veckor och det först nu efter flera månaders spridning i världen som man skall börja ta tag i detta och upphandla (vad det nu innebär) sådan utrustning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 319
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 609
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka