Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig skrivit "ta efter", jag hade önskat att Sverige hade analyserat deras strategier på vad som fungerade och icke fungerade, dvs tänka om där.
Jag har länkat till en intervju med Italiens exPM, där han tar upp exempel på vad de gjorde för fel.
Varför denna misstro mot ”Sverige” vilka du nu syftar på där. Det verkar väl mycket rimligt att många instanser just nu jobbar 200% med att analysera både vad andra länder gjort under detta utbrott och hur tidigare utbrott hanterats. Vad är det som får dig att tro att det inte analyseras och utvärderas?

Ok, du kan bli åtalad för överlagt mord om du går ut i Italien med symptom.
Enligt vilken källa då?

Det är ju din tolkning. Jag uttalar mig endast efter forskares uttalanden samt mina erfarenheter i detta nu, med svårt sjuk anhörig :(
Jag syftade inte specifikt på dig där, utan det var mer allmänt. Det finns garanterat de som förstår konsekvenserna och i och med att det finns folk med både kunskap och erfarenhet bland ”vanliga” forumanvändare, och därför undvika att antyda att någon specifik person inte förstår. Dock ser jag rätt mycket av den typen av kommentarer, inte bara här utan på annat håll också, och jag har svårt att tro att alla som propsar på total nedstängning ser hur det kan påverka ett land på lång sikt.

Det är ju din tolkning. Jag uttalar mig endast efter forskares uttalanden samt mina erfarenheter i detta nu, med svårt sjuk anhörig :(

Jag förstår att du är orolig för din man :heart men sprida panik som du gör är inte rimligt och vettigt.

Vi är som sagt flera här som tillhör riskgrupper så vi vet faktiskt hur det känns. Att ha panik hjälper inte. Italien och individuella italienare har inte skött det här bra. Det finns uppgifter om att folk struntat i att de var satta i karantän och det bidrog till smittspridningen.

Dvs det bästa man kan göra är att lyssna på rekommendationerna från FHM, hålla sig lugn och tvätta händerna.

Dock ser jag rätt mycket av den typen av kommentarer, inte bara här utan på annat håll också, och jag har svårt att tro att alla som propsar på total nedstängning ser hur det kan påverka ett land på lång sikt.

Inte minst gällande just resurser och förmåga inom sjukvården.

Det blir intressant att se om smittkurvan får ungefär samma form som i Kina, med fördröjningen av start, även här, dvs att vi om 1 månad är på väg ned. Jag tror också att det kommer att finnas mycket att lära sig, i dagens samhälle har vi möjlighet till bra datainsamling som grund. Men lärdomarna går inte att dra med konfidens nu, innan data finns.

Vad gäller mataffärer så var jag och handlade igår. Jag såg ingen som hamstrade och inga hyllor gapade tomma. Däremot var mer färskvaror än annars sänkta pga kort datum. Har folk hamstrat klart och slutat handla kanske eller är det bara en slump? (Jag handlar alltid på samma tid och samma veckodag och antalet handlande var ungefär som vanligt, kanske något färre men marginellt.)

Något jag funderar på när det nu har slutat testas, kan inte det leda till att fler behöver stanna hemma längre eller till och med helt i onödan och att det i sin tur gör att viktiga samhällsfunktioner fungerar sämre än nödvändigt? Jag tänker på alla de som dras med långvariga lätta förkylningar vintertid vars symptom sådär lite omärkligt går över i allergisymptom framåt våren, omöjligt att avgöra om det är corona eller inte utan tester. Ska man följa rekommendationerna att stanna hemma vid förkylningssymptom kan ju det leda till att en familj med barn kan behöva vara hemma i månader när förkylningarna går runt. Kunde man inte tänka sig hemtest som man beställer, tar själv och skickar med vändande post? Jag tänker då att man precis som vi som bor på landet kan skicka med brevbäraren post genom att lägga det i brevlådan kunde lägga det i sin postbox/hänga på dörren om man har brevinkast och att brevbäraren tar det med sig så ingen behöver gå ut i onödan. Eller är testerna så dyra/proceduren att testa alla tester så lång att det är bättre att folk bara stannar hemma även om det handlar om en längre tid?

Det är ett nytt virus vars egenskaper ingen känner till på förhand. Det är väl självklart att forskare och myndigheter bara kan informera om det som observerats, vilket givetvis kan förändras med tiden. Det jag har sett och hört har varit tydligt att man sagt just typ "utifrån det vi sett hittills", "så här fungerar andra coronavirus" och "det verkar som att". Inga tvärsäkra uttalanden, utan hela tiden med hänvisning till att nan inte vet säkert.

Jag tycker inte att man kan jämföra hanteringen i Sverige med Kina eller Italien, där smittan bevisligen fått sprida sig relativt länge innan myndigheterna ens fattat att där finns smitta och börjat agera.
I Sverige har man ändå haft en förhoppning att lyckas begränsa smittan till inresta fall och deras nära omgivning, men inte lyckats. Och det kan man nog inte skylla på myndigheterna, de kan liksom inte styra varje steg som enskilda individer tar. Några individer lär ju ha slunkit igenom skyddsnätet och det är då den inhemska smittan kommer.

Personligen är jag inte särskilt orolig, men barnens skolor förbereder sig på olika sätt för eventuella restriktioner - även om de just nu bara uppmanar att inte gå till skolan om man visar förkylningstecken.
Sonens högstadieskola verkar fundera på distansundervisning (man får väl hoppas att alla elever har tillgång till internet hemma... de har iaf skoldatorer) och döttrarnas gymnasieskola verkar bl.a diskutera möjlighet till förlängning av terminen in på sommarlovet.

Blir matt av att läsa vissa inlägg i denna tråd. @prallan - tror du på fullaste allvar att regeringen inte samtalar med andra Europeiska länder och att du sitter inne på en lösning de inte vet om?

Och allt detta hyllande av Kina. De har absolut begränsat smittspridningen i landet, men det är en diktatur med en ekonomi som bygger på usla arbetsvillkor. Ingenting som ett demokratiskt land vill kopiera direkt.

Jag förstår att du är orolig för din man :heart men sprida panik som du gör är inte rimligt och vettigt.

Vi är som sagt flera här som tillhör riskgrupper så vi vet faktiskt hur det känns. Att ha panik hjälper inte. Italien och individuella italienare har inte skött det här bra. Det finns uppgifter om att folk struntat i att de var satta i karantän och det bidrog till smittspridningen.

Dvs det bästa man kan göra är att lyssna på rekommendationerna från FHM, hålla sig lugn och tvätta händerna.
Jag har verkligen inte panik... Tycker bara att det sköts utomordentligt dåligt, från Sveriges sida.

Jag tror inte någon av de länderna som har stängt ner ser lätt på det. Jag bor i Dk och det kommer bli jättetufft.
Men de stänger nu, efter att ha blivit uppmanade av Italien att agera nu innan sjukhusen kraschar av för många patienter på en gång. Så att göra som Italien kan också betyda att man försöker förhindra att det blir som i Italien.

Folk som jobbar på sjukhus vittnar om att alla planlagt inte livsnödvändiga operationer är inställda och anställda går runt och gör klart inför eventuella Coronapatienter, hittar alla respiratorer mm. Myndigheterna har tom frågat danska veterinärförbundet om där är några medlemmar där som kan ställa upp med respirator om det blir nödvändigt.
Och Italien har erfarenhet av att det hjälper att stänga ner samhället? Hur har de fått det?

Blir matt av att läsa vissa inlägg i denna tråd. @prallan - tror du på fullaste allvar att regeringen inte samtalar med andra Europeiska länder och att du sitter inne på en lösning de inte vet om?

Och allt detta hyllande av Kina. De har absolut begränsat smittspridningen i landet, men det är en diktatur med en ekonomi som bygger på usla arbetsvillkor. Ingenting som ett demokratiskt land vill kopiera direkt.

Då jag har följt händelseförloppet från start i Italien, så står det mig obvious att så inte är fallet. Då skulle beredskapen vara högre, för patienter i högre riskgruppen.
Det vi har upplevt är faan i mig att anmäla.
Men, det tänker jag inte dra här.

Vilken specialkompetens har du som kan säga att det skötts dåligt? Vad skulle ha gjorts istället?

Smittan är för ny för att vi ska kunna utvärdera vilka åtgärder som var bra och vilka som var mindre bra.
Fast det finns länder med mer erfarenhet, som Kina och Italien. Jag ser ju att Sverige går i samma fallgropar som Italien.

Jag har aldrig skrivit "ta efter", jag hade önskat att Sverige hade analyserat deras strategier på vad som fungerade och icke fungerade, dvs tänka om där.
Jag har länkat till en intervju med Italiens exPM, där han tar upp exempel på vad de gjorde för fel.
Och hur vet du att Sverige inte analyserar andra länders strategier? Eller hur tänker du här? Självklart analyserar Folkhälsomyndigheten data från alla håll och kanter.

Det är en sak att inte hålla med men det är ren desinformation att påstå att folkhälosmyndigheten är kompletta idioter som struntar i omvärlden eller i vart fall insinuera det.

Och hur vet du att Sverige inte analyserar andra länders strategier? Eller hur tänker du här? Självklart analyserar Folkhälsomyndigheten data från alla håll och kanter.

Det är en sak att inte hålla med men det är ren desinformation att påstå att folkhälosmyndigheten är kompletta idioter som struntar i omvärlden eller i vart fall insinuera det.
Fast jag har väl rätt till min åsikt? Precis som du? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 087
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 373
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 082
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?