Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
För det första så har jag ingen idé om vilken strategi som är bäst, Sveriges eller Danmarks utan ville bara förklara en del av bakgrunden till att Danmark stänger ner. Alla är väl överens om att det inte har gått speciellt bra för Italien, även Italien själv. De menar ju att man ska agera proaktivt nu innan läget blir som i Italien där det är för sent. Igen, jag vet inte vad som är rätt eller fel. Danmark har valt att stänga ner pga det, om det var rätt beslut kommer ju tiden att visa det kan ju ingen veta, det enda man vet är väl att man inte vill ha en situation som i italien.

Är det nån som vet hur danskarna ordnar med passning av barn nu? Hur många inom danska arbetslivet (t.ex. sjukvården) kan inte gå till sina jobb nu? Påverkar det de insatser de kan göra mot coronaviruset?

Jag känner en dansk med små barn men han har turen att kunna jobba hemifrån så han har löst barnpassningen på det sättet. Men jag blir nyfiken på hur många det är som inte kan jobba alls.

Är det nån som vet hur danskarna ordnar med passning av barn nu? Hur många inom danska arbetslivet (t.ex. sjukvården) kan inte gå till sina jobb nu? Påverkar det de insatser de kan göra mot coronaviruset?

Jag känner en dansk med små barn men han har turen att kunna jobba hemifrån så han har löst barnpassningen på det sättet. Men jag blir nyfiken på hur många det är som inte kan jobba alls.
Fast hur mkt kan man jobba när barnet är hemma? Knappast fullt ut tänker jag. Får de lön ändå när de är hemma med barn och inte kan jobba?

Ärligt talat undrar jag också när jag hör statsepidemologen säga saker som att företag som väljer att låta sina anställda arbeta hemifrån borde allvarligt fundera över vad det får för påverkan ur ett jämställdhetsperspektiv eftersom inte alla kan arbeta så.

Att schablonmässigt föra ut att FHS är de som vet bäst och det de kommunicerar är absolut sant och de absolut bästa råden och att alla andra inte begriper någonting kan mycket väl vara en större grad av desinformation om man ser till vad de gått ut med hitintills.
Vem har framfört det om folkhälsomyndigheten alltid vet bäst, inte jag åtminstone? Jag är starkt kritisk till en del saker de valt att informera om och hur, vilket jag också skrivit i diverse inlägg. De påståenden du kommer med här har jag dock inte hört.

Däremot har jag haft mindre invändningar mot deras beslut bortsett från att de enligt mig borde uppmuntrat folk att jobba från hemmet där det är möjligt och de för länge sedan.

Jag tycker att Folkhälsomyndigheten kunde ha varit rakare och fokusera mer på att informera istället för att lugna. Jag som sysslar med information är lite sur för jag anser att det kostat förtroende för hela myndighetssfären. MEN mitt missnöje handlar om hur de informerar och i synnerhet hur de informerade i ett tidigt skede. (Samtidigt de lär sig av sina misstag och det handlar om en relativt liten myndighet som man från politiskt håll valt att spara på. FHM har inte resurser att konspirera mot oss :meh:)

Samtidigt bottnar mitt missnöje på att jag tror att ALLA har ett ansvar att göra vad de kan - och då duger det inte att myndigheter klappar folk på huvudet.

Men tänk er in i följande scenario - du har ett jobb där du ska råda andra myndigheter vad de ska göra i en kris. Du äger inte resurserna - kan råda men bara begränsat bestämma och ännu mer begränsat utföra. Faran är av en art du sett tidigare, men annars helt unik. Din personal ska alltså samla in information, analysera den och mappa mot hela det svenska samhället (om dagis stänger - vad gör föräldrarna? Vilken annan verksamhet står still då? Vilka blir följderna?) Och så hela tiden ansätts du av media... Och så kommer frågan om att vissa företag låter sin personal vara hemma. Personligen är du nog glad för allt som minskar smittrisken/smittakten, men vad skickar du då för budskap till dem som INTE får stanna hemma?

En sak vi lärde oss redan av AIDS - det finns jättemånga människor ffa inom vården som gör sitt bästa och tar stora risker för människor de inte känner (med facit i hand kanske de hade kunnat slopa plasthandskarna ibland - men där och då liksom här och nu har vi inte facit i hand). :heart

Fast hur mkt kan man jobba när barnet är hemma? Knappast fullt ut tänker jag. Får de lön ändå när de är hemma med barn och inte kan jobba?

Det beror nog på antalet barn, barnens ålder och vad för barn man har. Jag hade kunnat göra det utan problem. Har en lugn 10 åring som är duktig på att underhålla sig själv.

Men det är säkert ett problem för många. Därför undrar jag hur det funkar för danskarna nu när de stängt skolorna. Nyfiken.

De sparar ju in mycket tid genom att inte behöva transportera sig själv och ungarna fram och tillbaka till arbete och skola så det lär snarare bli mer gjort om de har möjlighet att arbeta hemifrån.

Det beror nog på antalet barn, barnens ålder och vad för barn man har. Jag hade kunnat göra det utan problem. Har en lugn 10 åring som är duktig på att underhålla sig själv.

Men det är säkert ett problem för många. Därför undrar jag hur det funkar för danskarna nu när de stängt skolorna. Nyfiken.
Nu kommer jag inte ihåg om det var Norge eller Danmark men de som jobbade tex inom sjukvården skulle få hjälp med barnpassning om det behövdes

Jag har en treåring.Omöjligt att göra något arbete eller plugg med honom hemma mer än Max typ en timme om dagen om man mutar med padda/TV.

Nu droppar den ene efter den andre av här på min arbetsplats. Tydligen sjuka. Antar att vi har det här.

Vi har också många som efter senaste restriktiva direktiven från ledningen stannar hemma. Sannolikheten att någon har Corona är marginell.

Är det inte lite konstigt att när människor tar ett större ansvar så kommer nästa dystopiska inlägg om att det skulle betyda att sannolikheten att de är smittade är större?

En grej jag har tänkt på för det är många som är oroliga och följer smittan kontinuerligt att det kan vara bra att begränsa inflödet av info.
Tex sätta en gräns hur många gånger per dygn man ska läsa nyhetsartiklar.
Jag tror inte att det är bra att man blir för insatt/uppdaterad för sin mentala hälsas skull.

Jag tycker att Folkhälsomyndigheten kunde ha varit rakare och fokusera mer på att informera istället för att lugna. Jag som sysslar med information är lite sur för jag anser att det kostat förtroende för hela myndighetssfären. MEN mitt missnöje handlar om hur de informerar och i synnerhet hur de informerade i ett tidigt skede. (Samtidigt de lär sig av sina misstag och det handlar om en relativt liten myndighet som man från politiskt håll valt att spara på. FHM har inte resurser att konspirera mot oss :meh:)

Samtidigt bottnar mitt missnöje på att jag tror att ALLA har ett ansvar att göra vad de kan - och då duger det inte att myndigheter klappar folk på huvudet.

Men tänk er in i följande scenario - du har ett jobb där du ska råda andra myndigheter vad de ska göra i en kris. Du äger inte resurserna - kan råda men bara begränsat bestämma och ännu mer begränsat utföra. Faran är av en art du sett tidigare, men annars helt unik. Din personal ska alltså samla in information, analysera den och mappa mot hela det svenska samhället (om dagis stänger - vad gör föräldrarna? Vilken annan verksamhet står still då? Vilka blir följderna?) Och så hela tiden ansätts du av media... Och så kommer frågan om att vissa företag låter sin personal vara hemma. Personligen är du nog glad för allt som minskar smittrisken/smittakten, men vad skickar du då för budskap till dem som INTE får stanna hemma?
Folkhälsomyndigheten har inte det ansvaret att ta den samlade bedömningen utifrån hur det påverkar samhället ur andra aspekter än smittskydd och hälsovård.

Jag har en treåring.Omöjligt att göra något arbete eller plugg med honom hemma mer än Max typ en timme om dagen om man mutar med padda/TV.

Varför diskuterar du det med mig? Jag talar inte för att man ska stänga skolorna och att alla ska jobba hemifrån. Jag säger bara att om de som kan jobba hemifrån gör det så minskar antal människor som är ute i t.ex. kollektivtrafiken.

Dessutom var mitt inlägg bara en undran om någon visste hur det funkar för Danmark nu med skolstängningen. Hur många är det som inte kan jobba i Danmark nu pga att skolorna är stängda?

Precis så jag känner det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 088
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 087
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka