Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer att åka ned till London med tåg nu i slutet av Mars. Smitta finns, smitta är. 🤷‍♀️ Jag måste ha mitt pass helt enkelt och det finns redan fall både i London och här.
Jag förstår inte riktigt vilken poäng du vill göra. Det är ju helt givet att vi alla i ett försök att hindra smittan ska avstå från onödiga resor och sammankomster. Ju fler som följer desto mindre behov av tvingande karantäner. Jag förstår att du anser din resa vara nödvändig men @Mineur ’s resa var ju def inte det.
Ja precis. I ditt fall @Sel hade jag nog också åkt ändå (lite beroende på hur situationen utvecklar sig, naturligtvis) eftersom resan är nödvändig och jag vet precis hur svårt det är att få tid för passförnyelse på ambassaden. Men mitt fall är ju helt annorlunda - jag skulle liksom bara ner för att hälsa på vänner för skojs skull vilket jag lika gärna kan göra senare i år! Då känns det för mig inte alls bra i magen att åka eftersom det ändå ökar risken markant för att jag drar på mig viruset och smittar min sambo som har astma, min svärmor som är 70+ eller min chef som nyligen genomgått cellgiftsbehandlingar.

Är inte den stor del av det man åstadkommit i sydkorea en ganska omfattande beteendeförändring hos gemene man? I praktiken frivilligt ansvar att begränsa vart man rör sig och vilka man träffar. Och att folk har varit duktigare på att följa de instruktionerna från start än i Italien?

Ungefär som man önskar att folk ska göra här också. Men med viss skillnad i hur myndigheter arbetar och kommunicerar pga. olikheter i kultur och samhälle.

Är inte den stor del av det man åstadkommit i sydkorea en ganska omfattande beteendeförändring hos gemene man? I praktiken frivilligt ansvar att begränsa vart man rör sig och vilka man träffar. Och att folk har varit duktigare på att följa de instruktionerna från start än i Italien?

Ungefär som man önskar att folk ska göra här också. Men med viss skillnad i hur myndigheter arbetar och kommunicerar pga. olikheter i kultur och samhälle.

Ja, det verkar på rapporterna som att individuella sydkoreaner tagit ett väldigt stort egenansvar och att det helt klart hjälpt.

Jag gissar att det inte bara handlar om myndigheternas kommunikation utan även om hur folk lyssnar. I Sverige har ju folk väldigt svårt för inskränkning på den egna friheten, t.ex att ställa in resor som är bokade sen länge så länge UD inte avråder från det specifika resmålet.

Jag gissar att det inte bara handlar om myndigheternas kommunikation utan även om hur folk lyssnar. I Sverige har ju folk väldigt svårt för inskränkning på den egna friheten, t.ex att ställa in resor som är bokade sen länge så länge UD inte avråder från det specifika resmålet.
🤔 låter inte helt orimligt.

Jag skulle lätt kunna jobba hemifrån fyra dagar i veckan. Men det har inte kommit nåt direktiv från jobbet och jag vet inte hur jag ska lägga fram det hela. Känns ju mest som att det skulle vara smidigt för mig att slippa åka in till kontoret. :o

En bra artikel som förklarar varför UK inte nödvändigtvis kommer att "följa i Italiens fotspår" med antal smittade och döda, vilket är en väldigt vanlig rädsla som folk vädrar här: https://www.bbc.co.uk/news/uk-51858987

Sammanfattningsvis finns det tre punkter som talar emot detta:

1. UK har inte haft samma "spike" i antalet bekräftade fall som Italien hade (den 23 februari). Man tror att denna spike i Italien beror på att viruset smittade vidare rätt aktivt under en period innan det upptäcktes, vilket naturligtvis gjorde att sjukvården låg back när det väl uppdagades hur många som hunnit smittas under denna "tysta" period.

2. Italiens epidemi var betydligt mer koncentrerad än den är i UK. 60% av fallen upptäcktes i en region där endast 15% av Italiens befolkning bor. Tittar man på UK så har London, där 15% av UK's befolkning bor, endast 25% av de totala fallen än så länge. Det är alltså 60% på 15% vs. 25% på 15%. Detta ökade i Italien trycket på sjukvården i den berörda regionen, samtidigt som det naturligtvis ökade risken för viruset att spridas.

3: Italien har haft fler allvarliga fall, delvis p.g.a att landet har en väldigt gammal befolkning, vilket naturligtvis innebär att det varit mycket mer press på sjukvården än om det varit 25-åringar som smittats och kunde skickas hem för självisolering. Italiens sjukvårdssystem bedöms även ha varit mer överbelastat än UK's redan från början, vilket naturligtvis inte heller hjälpt.

(ber om ursäkt om min svenska är lite otydlig i detta inlägg, jag försökte översätta så gott jag kunde :D)

Jag tror inte någon av de länderna som har stängt ner ser lätt på det. Jag bor i Dk och det kommer bli jättetufft.
Men de stänger nu, efter att ha blivit uppmanade av Italien att agera nu innan sjukhusen kraschar av för många patienter på en gång. Så att göra som Italien kan också betyda att man försöker förhindra att det blir som i Italien.

Folk som jobbar på sjukhus vittnar om att alla planlagt inte livsnödvändiga operationer är inställda och anställda går runt och gör klart inför eventuella Coronapatienter, hittar alla respiratorer mm. Myndigheterna har tom frågat danska veterinärförbundet om där är några medlemmar där som kan ställa upp med respirator om det blir nödvändigt.
Är den danska regeringen helt utan ryggrad, och gör exakt som Italien säger?

I så fall skulle jag flytta därifrån bums.

Osmakligt? Det är ju ren fakta att när Kina stängde ner minskade luftföroreningarna.
Sluta handla? Du har väl ingen aning om var/vad jag handlar.
Det är inte ren fakta att sucka åt att Kina återhämtar sig efter en pandemi som slog tungt mot deras samhälle och dödad massvis med gamla som varit någons älskade. Det är oerhört osmakligt.

Hoppas verkligen du enbart köper begagnat och inte äger någon bil och heller inte jobbar med något som har samröre med Kina öht.

Det är knappast kinesernas fel att omvärlden köper deras varor, dom har hittat ett sätt att resa sitt land från u- land till ledande i-land på flera områden, it, teknik, medicin tex

Så ja, ditt spydliga svar är oerhört osmakligt och totalt opassande

Det är inte ren fakta att sucka åt att Kina återhämtar sig efter en pandemi som slog tungt mot deras samhälle och dödad massvis med gamla som varit någons älskade. Det är oerhört osmakligt.

Hoppas verkligen du enbart köper begagnat och inte äger någon bil och heller inte jobbar med något som har samröre med Kina öht.

Det är knappast kinesernas fel att omvärlden köper deras varor, dom har hittat ett sätt att resa sitt land från u- land till ledande i-land på flera områden, it, teknik, medicin tex

Så ja, ditt sydliga svar är oerhört osmakligt och totalt opassande
Utsläppen i Kina består till stor del av persontrafik framför allt de som är inne i städerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 088
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 087
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka