Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utsläppen i Kina består till stor del av persontrafik framför allt de som är inne i städerna.
Det är ju inte så konstigt med tanke på folkmängden?
Det är inte riktigt rättvist att jämföra Kina och deras förutsättningar mot Sverige och våra och indirekt tycka att det är synd att dom kan återgå till sina arbeten och kan tjäna pengar igen.

Sverige kan göra mer själva, producera egna reservdelar, flytta hem svenska företag och bedriva all tillverkning till 100% i Sverige, men det finns ju anledningar till att man inte gör det.

Bifogade filer

• 20200313_111043.webp
    20200313_111043.webp
    49 KB · Visningar: 57
Det är ju inte så konstigt med tanke på folkmängden?
Det är inte riktigt rättvist att jämföra Kina och deras förutsättningar mot Sverige och våra.
Nej inte alls konstigt, men personen du svarade kan ju knappast påverka hur människor i Kina väljer att resa? De allra flesta i Kina blev inte dödssjuka de blev helt enkelt förkylda eller fick influensa liknande symptom och stannade hemma pågrund av det. Man beräknar att 750 personer dör i trafikolyckor i Kina varje dag, 4720 personer hittills dött i Covid19 i Kina det motsvarar ungefär 6,5 dagar i trafiken. 14 000 personer dog i Kinas gruvindustri 2019 och då är det BARA gruvindustrin. Så det finns absolut anledningar till att inte handla från Kina även fast det är svårt att veta vilka produkter som kan härledas till Kinas industri, ursprunget till en produkts alla delar anges ju sällan bara produktionsland.

Nej inte alls konstigt, men personen du svarade kan ju knappast påverka hur människor i Kina väljer att resa? De allra flesta i Kina blev inte dödssjuka de blev helt enkelt förkylda eller fick influensa liknande symptom och stannade hemma pågrund av det. Man beräknar att 750 personer dör i trafikolyckor i Kina varje dag, 4720 personer hittills dött i Covid19 i Kina det motsvarar ungefär 6,5 dagar i trafiken. 14 000 personer dog i Kinas gruvindustri 2019 och då är det BARA gruvindustrin. Så det finns absolut anledningar till att inte handla från Kina även fast det är svårt att veta vilka produkter som kan härledas till Kinas industri, ursprunget till en produkts alla delar anges ju sällan bara produktionsland.
Folk dör helatiden av alla möjliga orsaker, men det gör väl det knappast speciellt schysst att då tex jubla över alla kineser som dör årligen i gruvindustrin för att man är emot den industrin? 🤔 Det är inte dom anställdas fel direkt

Sverige kan göra mer själva, producera egna reservdelar, flytta hem svenska företag och bedriva all tillverkning till 100% i Sverige, men det finns ju anledningar till att man inte gör det.
Sverige kan inte gör något av detta, möjligen kan Sveriges beslutande organ ta beslut som främjar detta antingen genom tvång eller morötter.

Eller menar du att staten ska expropriera företag?

Och sen behövs det en ansenlig mängd nya företag för att fixa det. Mobiltelefoner, datorer dammsugare, hästar, läkemedel osv...

Sverige kan inte gör något av detta, möjligen kan Sveriges beslutande organ ta beslut som främjar detta antingen genom tvång eller morötter.

Eller menar du att staten ska expropriera företag?

Och sen behövs det en ansenlig mängd nya företag för att fixa det. Mobiltelefoner, datorer dammsugare, hästar, läkemedel osv...
Staten, och vem väljer hur den ska se ut och styras? Jo du och jag.

Man kan ta till sig av *ironi*. Man kan tänka att det är intressant hur snabbt luftföroreningar sjunker tack vare ändrat beteende osv.

Jag har hört det från några olika håll. Att det kommer att finnas saker att lära sig av det beteende som nu påtvingas oss, som vi kan ta med oss framåt. Exempelvis hur fördelningen av flygresor till möten versus distanskonfererande kan se ut och ändå fungera.

Att långväga flygresande är väldigt billigt och lätt tillgängligt har inte varit en framgångssaga för klimateffekterna.

Ingen har hänvisat till positiva effekter av att människor dör i sjukdom eller sjunker ner i djupare fattigdom.

Det hoppas jag verkligen inte, staten sätter upp ramar, men inte sjutton detaljstyr de företag eller bestämmer var de ska producera var. Vill du leva i ett samhälle som gör på det viset? Kina kanske passar ditt synsätt bättre?
Det är beslut som styrs av staten som avgör vart man vill starta företag, tex skatter. Hört talas om det? Tänk steget längre

Jag har hört det från några olika håll. Att det kommer att finnas saker att lära sig av det beteende som nu påtvingas oss, som vi kan ta med oss framåt. Exempelvis hur fördelningen av flygresor till möten versus distanskonfererande kan se ut och ändå fungera.

Att långväga flygresande är väldigt billigt och lätt tillgängligt har inte varit en framgångssaga för klimateffekterna.

Ingen har hänvisat till positiva effekter av att människor dör i sjukdom eller sjunker ner i djupare fattigdom.
Precis

Jag har svårt att se att flygresor i jobbsyfte kommer att återgå till sin forna nivå, när folk tvingas kommunicera på distans så hittar man många fördelar med det också.

Det är beslut som styrs av staten som avgör vart man vill starta företag, tex skatter. Hört talas om det? Tänk steget längre
Givetvis, och det är det jag gör, tänker steget längre. Och när jag gör det är jag glad att jag inte lever i ett land som gör på det viset.

Ja vi kan gott bli mer självförsörjande men 100% och genom tvångsåtgärder mot företag låter direkt omysigt förutom bristen på realism.

Är den danska regeringen helt utan ryggrad, och gör exakt som Italien säger?

I så fall skulle jag flytta därifrån bums.
Det har jag väl aldrig varken skrivit eller antytt? :confused:
Där ligger säkert en hel massa bakom den här stängningen, bland annat en otroligt snabb ökning i antallet smittade. Tror inte man tar till sådana drastiska tilltag för att Italien tycker man skal det, det gynnar ju knappast Italien liksom? Och Polen, Norge mfl har ju tagit till liknande åtgärder.

Dottern (19) ska åka till Australien den 24 - via Köpenhamn-London-Hongkong-Melbourne....... Hon reser med ett företag (GoXplore) som anordnar såna resor, sk work and travel-resor. Hon bokade en gruppavgång - och fick idag veta att det bara är hon som reser, själv..... Alltså, hon borde ju verkligen inte resa. Men hon är myndig och bestämmer själv. Herregud, vad gör man?!? När hon kommer fram lär hon ju inte få jobb som nyss anländ från Europa..... För att nu ta en detalj av tusen.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 088
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 087
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur