Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En anledning är att om för många människor i Sverige kommer att behöva intensivvårdsresurser kraschar sjukvården, som redan balanserar på gränsen utan pandemi. Eftersom vi ligger i tre-i-topp i den globala skattebetalarligan, borde vi också kunna förvänta oss tre-i-topp offentlig sjukvård.
Så är inte riktigt fallet, och om många klaffpatienter och andra ur riskgrupperna, älskade morföräldrar, farföräldrar och vanliga människor avlider på grund av brist på andningshjälp kommer det att påverka hela samhällsklimatet. "Vad fick vi för pengarna vi betalt in månad för månad i förvissningen att vi skulle få hjälp den dag vi behövde den?" Då är samhällskontraktet brutet, och det kommer att få dyrbarare konsekvenser än dem du målar upp.
Det är ju två påståenden som inte är förenliga men om du kan du visa på det ändrar jag gärna uppfattningDet finns ingen motsägelse där.
I vart fall blir vuxna sjukare än barn, det finns inga rapporterade döda upp till 10 år.Flera experter har ju dock uttalat sig om att just detta virus verkar drabba vuxna främst?
I vart fall blir vuxna sjukare än barn, det finns inga rapporterade döda upp till 10 år.
Bara ett exempel på hur Folkhälsoinstitutet informerar. Idag i DN ang. att stänga skolor (mina kommentarer inom parentes):
Norge och Danmark har valt att stänga förskolor och skolor. Vad är argumenten mot att Sverige ska göra det?
– Två saker. Den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter. Och vi har inte sett någon gigantisk spridning i skolor någonstans i världen hittills.
(Är det så konstigt att det inte skett någon gigantisk spridning i skolor när de stängts i alla länder med större utbrott som Kina, Iran, Sydkorea, Italien?)
Vad vet ni om vilken spridning av nya viruset barn kan orsaka?
– Det är ingen som vet något än.
(Ehh, du sa ju precis att det "den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter" av att stänga skolor och nu säger du ingen vet något alls om i vilken utsträckning barn sprider smittan?)
Jodå, de är förenliga. Det är skillnad mellan "den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter" och "den vetenskapliga litteraturen talar för att det inte finns några stora effekter"Det är ju två påståenden som inte är förenliga men om du kan du visa på det ändrar jag gärna uppfattning![]()
Det är ju rent trams det du skriver. Tror du på fullt allvar att Folkhälsomyndigheten håller på med den typen av ordklyveri (som dessutom är felaktigt)?Jodå, de är förenliga. Det är skillnad mellan "den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter" och "den vetenskapliga litteraturen talar för att det inte finns några stora effekter"
Försäkringskassan skriver på fejjan att man inte får ta ut VAB om förskolan stänger.
Jag är glad att jag pluggar på distans.
Så kan det vara men i det här fallet tror jag DN låtit FHM granska artikeln innan publicering. Han har dessutom sagt ungefär samma i intervjuer.Fast nu är det ju inte Folkhälsomyndigheten som informerar utan DN som skrivit en artikel där de klippt ihop Folkhälsomyndighetens svar som de behagar. Om jag tänker på hur min bransch framstår ibland i tidningsartiklar så skulle man ju kunna tro att vi är en samling träskallar som jobbar i den branschen, men tack o lov är det inte riktigt så illaäven om genomsnittssvensken naturligtvis vet mer om frågorna än vi som jobbar varje dag med dem
![]()
Tydligen kan man t.o.m. få det att verka som att statsepidemiologen anser att kollodialt silver är bra virusbekämpning...Fast nu är det ju inte Folkhälsomyndigheten som informerar utan DN som skrivit en artikel där de klippt ihop Folkhälsomyndighetens svar som de behagar. Om jag tänker på hur min bransch framstår ibland i tidningsartiklar så skulle man ju kunna tro att vi är en samling träskallar som jobbar i den branschen, men tack o lov är det inte riktigt så illaäven om genomsnittssvensken naturligtvis vet mer om frågorna än vi som jobbar varje dag med dem
![]()
problemet är väl även att det inte finns sjukvårdspersonal. Då spelar det ingen roll hur mycket skatt du betalat
Det gör det visst. Trots det höga skatteuttaget satsar inte landet tillräckligt med pengar på sjukvårdsanställda för att ha den sjukvård i världsklass som vi borde förvänta oss.
Om arbetsförhållandena och lönen är tillräckligt bra för sjukvårdpersonalen kommer det inte att finnas någon brist för då söker sig folk till sektorn, också från andra västländer. Det konstiga är att Sverige inte har råd att ge sin sjukvårdspersonal tillräckligt goda villkor, trots att så stor del av befolkningens arbetsinkomster beslagtas. Vår offentliga vård borde vara bland de tre bästa i världen, men så är det tyvärr inte.
Och om folk sökt sig någon annan stans så är bemanningen fortfarande fullgod eller hur menar du? Har man anställt andra? Jag bara undrar hur du tänker här.Exakt. Blir så trött när det sägs att det är brist på personal för det är det inte, folk är bara trötta på dålig lön och dålig arbetsmiljö och söker sig därför någon annanstans.
Försäkringskassan skriver på fejjan att man inte får ta ut VAB om förskolan stänger.
Jag är glad att jag pluggar på distans.
Du vet att många sjuksköterskor kör de stora gruvmonsterfordonen i malmfälten, eller hur? Eftersom det är kompetenta och ansvarsfulla människor som går igenom den utbildningen, har de inga problem att få jobb i branscher där det satsas mer på lönen och arbetsförhållandena.Och om folk sökt sig någon annan stans så är bemanningen fortfarande fullgod eller hur menar du? Har man anställt andra? Jag bara undrar hur du tänker här.
Och om folk sökt sig någon annan stans så är bemanningen fortfarande fullgod eller hur menar du? Har man anställt andra? Jag bara undrar hur du tänker här.