Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försäkringskassan skriver på fejjan att man inte får ta ut VAB om förskolan stänger.

Jag är glad att jag pluggar på distans.

En anledning är att om för många människor i Sverige kommer att behöva intensivvårdsresurser kraschar sjukvården, som redan balanserar på gränsen utan pandemi. Eftersom vi ligger i tre-i-topp i den globala skattebetalarligan, borde vi också kunna förvänta oss tre-i-topp offentlig sjukvård.

Så är inte riktigt fallet, och om många klaffpatienter och andra ur riskgrupperna, älskade morföräldrar, farföräldrar och vanliga människor avlider på grund av brist på andningshjälp kommer det att påverka hela samhällsklimatet. "Vad fick vi för pengarna vi betalt in månad för månad i förvissningen att vi skulle få hjälp den dag vi behövde den?" Då är samhällskontraktet brutet, och det kommer att få dyrbarare konsekvenser än dem du målar upp.

problemet är väl även att det inte finns sjukvårdspersonal. Då spelar det ingen roll hur mycket skatt du betalat

Jag tycker att det är dags att begränsa resandet rejält nu då många inte verkar kunna tänka själva. I Finland har man avrått från att resa utomlands punkt.
Är med i flera resegrupper på Facebook och förvånansvärt många resonerar som ja men det finns inga konstaterade fall där! Ja men ni då är det ok att NI tar med er smitta dit? Vem ska betala era omkostnader när ni blir fast där? Sjuka? Såg en artikel om en liten ö där de bränt flygplatsen (otroligt korkat för hur ska de nu själva ta sig därifrån) då sjukvården var så dålig hos dem att den inte räckt till vid ett ev utbrott.

Det räcker väl med den smitta vi har? Den behöver ju inte forslas vidare.

Bara ett exempel på hur Folkhälsoinstitutet informerar. Idag i DN ang. att stänga skolor (mina kommentarer inom parentes):

Norge och Danmark har valt att stänga förskolor och skolor. Vad är argumenten mot att Sverige ska göra det?
– Två saker. Den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter. Och vi har inte sett någon gigantisk spridning i skolor någonstans i världen hittills.

(Är det så konstigt att det inte skett någon gigantisk spridning i skolor när de stängts i alla länder med större utbrott som Kina, Iran, Sydkorea, Italien?)

Vad vet ni om vilken spridning av nya viruset barn kan orsaka?

– Det är ingen som vet något än.

(Ehh, du sa ju precis att det "den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter" av att stänga skolor och nu säger du ingen vet något alls om i vilken utsträckning barn sprider smittan?)

Fast nu är det ju inte Folkhälsomyndigheten som informerar utan DN som skrivit en artikel där de klippt ihop Folkhälsomyndighetens svar som de behagar. Om jag tänker på hur min bransch framstår ibland i tidningsartiklar så skulle man ju kunna tro att vi är en samling träskallar som jobbar i den branschen, men tack o lov är det inte riktigt så illa :angel: även om genomsnittssvensken naturligtvis vet mer om frågorna än vi som jobbar varje dag med dem;)

Jodå, de är förenliga. Det är skillnad mellan "den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter" och "den vetenskapliga litteraturen talar för att det inte finns några stora effekter"
Det är ju rent trams det du skriver. Tror du på fullt allvar att Folkhälsomyndigheten håller på med den typen av ordklyveri (som dessutom är felaktigt)?

Fast nu är det ju inte Folkhälsomyndigheten som informerar utan DN som skrivit en artikel där de klippt ihop Folkhälsomyndighetens svar som de behagar. Om jag tänker på hur min bransch framstår ibland i tidningsartiklar så skulle man ju kunna tro att vi är en samling träskallar som jobbar i den branschen, men tack o lov är det inte riktigt så illa :angel: även om genomsnittssvensken naturligtvis vet mer om frågorna än vi som jobbar varje dag med dem;)
Så kan det vara men i det här fallet tror jag DN låtit FHM granska artikeln innan publicering. Han har dessutom sagt ungefär samma i intervjuer.

Tydligen kan man t.o.m. få det att verka som att statsepidemiologen anser att kollodialt silver är bra virusbekämpning... :crazy:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...er-fungerar-mot-coronaviruset-men-ar-det-sant

problemet är väl även att det inte finns sjukvårdspersonal. Då spelar det ingen roll hur mycket skatt du betalat

Det gör det visst. Trots det höga skatteuttaget satsar inte landet tillräckligt med pengar på sjukvårdsanställda för att ha den sjukvård i världsklass som vi borde förvänta oss.

Om arbetsförhållandena och lönen är tillräckligt bra för sjukvårdpersonalen kommer det inte att finnas någon brist för då söker sig folk till sektorn, också från andra västländer. Det konstiga är att Sverige inte har råd att ge sin sjukvårdspersonal tillräckligt goda villkor, trots att så stor del av befolkningens arbetsinkomster beslagtas. Vår offentliga vård borde vara bland de tre bästa i världen, men så är det tyvärr inte.

Det gör det visst. Trots det höga skatteuttaget satsar inte landet tillräckligt med pengar på sjukvårdsanställda för att ha den sjukvård i världsklass som vi borde förvänta oss.

Om arbetsförhållandena och lönen är tillräckligt bra för sjukvårdpersonalen kommer det inte att finnas någon brist för då söker sig folk till sektorn, också från andra västländer. Det konstiga är att Sverige inte har råd att ge sin sjukvårdspersonal tillräckligt goda villkor, trots att så stor del av befolkningens arbetsinkomster beslagtas. Vår offentliga vård borde vara bland de tre bästa i världen, men så är det tyvärr inte.

Exakt. Blir så trött när det sägs att det är brist på personal för det är det inte, folk är bara trötta på dålig lön och dålig arbetsmiljö och söker sig därför någon annanstans.

Exakt. Blir så trött när det sägs att det är brist på personal för det är det inte, folk är bara trötta på dålig lön och dålig arbetsmiljö och söker sig därför någon annanstans.
Och om folk sökt sig någon annan stans så är bemanningen fortfarande fullgod eller hur menar du? Har man anställt andra? Jag bara undrar hur du tänker här.

Försäkringskassan skriver på fejjan att man inte får ta ut VAB om förskolan stänger.

Jag är glad att jag pluggar på distans.

Men va fan.

Det ante mig, iofs.

Mindre kul sits jag sitter i dock med barn i förskoleålder och noll möjligheter att jobba hemifrån. Jobbar i ett litet familjeföretag och chefen sa igår att om han tvingas stänga ner firman 2 veckor kan han lika gärna stänga ner för gott.

Screenshot_20200313-143254.webp

Och om folk sökt sig någon annan stans så är bemanningen fortfarande fullgod eller hur menar du? Har man anställt andra? Jag bara undrar hur du tänker här.
Du vet att många sjuksköterskor kör de stora gruvmonsterfordonen i malmfälten, eller hur? Eftersom det är kompetenta och ansvarsfulla människor som går igenom den utbildningen, har de inga problem att få jobb i branscher där det satsas mer på lönen och arbetsförhållandena.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 088
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 099
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 087
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka