Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att barn oftast inte själv blir särskilt sjuka är jag med på men risken att de drar hem det till sina föräldrar eller mor-/farföräldrar är ju ganska stor. Dessa kan ju dessutom vara i riskgrupp och bli riktigt dåliga eller värre. Är det svinn man får räkna med enligt myndigheterna? Annars förstår jag inte alls det där med att drämma skolplikten i huvudet på oroliga föräldrar och att inte jobba för att de som vill kan få vara på utbildning via t ex distans.
Det är ju en väldigt god ide att inte umgås med äldre just nu eller andra som är i riskgruppen, man får skypa eller ringa istället. Det är viktigt att samhället fortsätter att fungera som det ska, men att vi skyddar de som är i riskgrupp eftersom smittan nu är ute i samhället och vi inte kan göra något åt att den sprids. Eftersom det är en pandemi betyder det att de flesta kommer att få den förr eller senare om vi inte isolerar oss från resten av världen i alla evighet. Nu gäller det alltså att skydda riskgrupperna och att se till att alla inte blir sjuka på samma gång så att sjukvården blir helt utslagen.

En fråga om hur man ska veta när man är frisk och kan börja räkna dom där 48 timmarna. Om jag tar Panodil nu och febern sjunker så kanske jag är feberfri redan ikväll eller imorgon, men om jag inte tar den och febern håller i sig eller ökar som den gör nu så är jag ju fortfarande sjuk utåt sett också. Men finns inte viruset kvar i mig även om jag tar Panodil? Hur ska jag då veta när jag kan börja friskförklara mig?
När du är feberfri, hostfri och symptomfri utan värktabletter börjar du räkna de 48 timmarna. Feberfri på grund av att du äter panodil gills inte.

En fråga om hur man ska veta när man är frisk och kan börja räkna dom där 48 timmarna. Om jag tar Panodil nu och febern sjunker så kanske jag är feberfri redan ikväll eller imorgon, men om jag inte tar den och febern håller i sig eller ökar som den gör nu så är jag ju fortfarande sjuk utåt sett också. Men finns inte viruset kvar i mig även om jag tar Panodil? Hur ska jag då veta när jag kan börja friskförklara mig?
Då väntar du ett dygn efter att panodilen gått ur kroppen, är du symptomfri då kan du börja räkna.

Det här med att stänga gränserna som ett politiskt beslut, vad finns det att vinna på det? Det enda jag kan komma på är att befolkningen på något sätt skulle uppleva en högre trygghet och få en högre tillit till sina politiker vilket iofs är ganska intressant för en politiker såklart.

Fast hälsokontroller har mer som talar för sig, inte bara det att fånga upp sjuka (vilket nog inte är sådär väldigt effektivt i sig). Det har bla visat sig att folk som kanske är sjuka tänker till lite extra för det att dom vet kontroller finns, vilket i sin tur minskar smittspridningen, man samlar även kontaktuppgifter så är det en sjuk på ett flyg är det lättare att kontakta alla resenärer från samma flyg efteråt, när man gör smittspårning. Jag är fram och tillbaka själv, förhoppningsvis vet vi mer efter detta.
Kontaktuppgifter har ju flygbolagen redan, man kan inte flyga anonymt.
Smittspårarna kontaktar flygbolaget och frågar vilka som satt närmast den smittade.

Vi har fått fyra sjuka på vårat uni, skrev till en kompis som busspendlar minst 4h och som jag vet att ska dit i veckan. Hon tycker allt är löjligt och tänker åka ändå.

Sen kläcker hon ur sig att hon har feber och skriver "yolo". Jag skriver vad som gäller, att har man något symptom så ska man stanna hemma och vara frisk två dagar. Får svaret "oki". Det känns faktiskt ganska ignorant, hon har ingen anledning att åka dit förutom att hon tycker bättre om att plugga med andra. 🤷

Det här med att stänga gränserna som ett politiskt beslut, vad finns det att vinna på det?
Det som finns att vinna på det är helt enkelt att det just nu, på timbasis, ändras ut- och inreseregler i många andra länder. Då är det enklare att säga 'du, det är dåligt att resa just nu', istället för att underhålla en oscillerande lista med olika how's n but's för världens samtliga länder och territorier.

Resa kan folk ju göra ändå. Man behöver inte lyssna på UD.
Men hamnar man i problem, riskerar man ju nu att få stå för (en större del av) extrakostnader själv.

Vi har fått fyra sjuka på vårat uni, skrev till en kompis som busspendlar minst 4h och som jag vet att ska dit i veckan. Hon tycker allt är löjligt och tänker åka ändå.

Sen kläcker hon ur sig att hon har feber och skriver "yolo". Jag skriver vad som gäller, att har man något symptom så ska man stanna hemma och vara frisk två dagar. Får svaret "oki". Det känns faktiskt ganska ignorant, hon har ingen anledning att åka dit förutom att hon tycker bättre om att plugga med andra. 🤷
Får någon/några blir det kanske yolo på riktigt...
Så ja hon får allt lugna ner sig och stanna hemma

Det här med att stänga gränserna som ett politiskt beslut, vad finns det att vinna på det? Det enda jag kan komma på är att befolkningen på något sätt skulle uppleva en högre trygghet och få en högre tillit till sina politiker vilket iofs är ganska intressant för en politiker såklart.
Det är nog främst det. Politikerna vill upplevas som att de gör något, och då är att stänga gränser något som märks. Sveriges regering får ju väldigt mycket skit för att de lyssnat på FHM och inte har tagit i med hårdhandskarna.

Smittspårarna kontaktar flygbolaget och frågar vilka som satt närmast den smittade.

Men det spelar ingen roll nu . F.ö så hittills har inte själva flygen på något sätt påvisat att de är själva anledningen till stor spridning. Dvs inte att folk sitter på samma flyg . Viruset är inte luftburet i termens rätta bemärkelse.

Det här är ju så jävla svårt.
Min man är sjuk, feber och hosta - låter som Corona.
Men, man vet ju inte? Känns ju helt orimligt att jag ska hålla mig hemma i 14 dagar om det inte är det han har. Men det kommer vi ju inte få veta och därmed bör ju jag vara hemma - iaf tills jag också blir sjuk och kan börja räkna två dagar efter sista symptom, istället för att vänta på att bli sjuk. Nästan så att jag vill bli dålig bara för att veta - istället för att gå och vänta på att eventuellt bli dålig, eller fortsätta vara frisk.

Men det spelar ingen roll nu . F.ö så hittills har inte själva flygen på något sätt påvisat att de är själva anledningen till stor spridning. Dvs inte att folk sitter på samma flyg . Viruset är inte luftburet i termens rätta bemärkelse.
Jag svarade på påståendet om att det är bra med hälsokontroll på flygplatser eftersom man då kan samla in kontaktuppgifter.

Det behövs ingen insamling av kontaktuppgifter på flygplatser eftersom flygbolagen redan har kontaktuppgifterna.

Förstår du nu vad jag svarade på?

Nja, du kan inte flyga anonymt nej, men inte alla lämnar sina privata kontaktuppgifter vid flygning. Större företag använder tex bokningstjänster från företag som erbjuder den tjänsten till sina anställda. Då kan det nog ta lite tid att få fram riktiga kontakt uppgifter på den som reser. Ett annat sinario, en kanske har bokat till släkten/ större familj som är på resa och har bokat alla flygbiljetter, då flyger alla på sitt eget namn men med hens kontakt uppgifter. Låter du alla på flyget fylla i ett formulär får du allas uppgifter samlat på ett och samma ställe dvs praktiskt när man har lite tid.

Det här är ju så jävla svårt.
Min man är sjuk, feber och hosta - låter som Corona.
Men, man vet ju inte? Känns ju helt orimligt att jag ska hålla mig hemma i 14 dagar om det inte är det han har. Men det kommer vi ju inte få veta och därmed bör ju jag vara hemma - iaf tills jag också blir sjuk och kan börja räkna två dagar efter sista symptom, istället för att vänta på att bli sjuk. Nästan så att jag vill bli dålig bara för att veta - istället för att gå och vänta på att eventuellt bli dålig, eller fortsätta vara frisk.
Har riktlinjerna ändrats? Jag trodde att både barn och vuxna skulle gå till arbete och skola så länge de var friska/inte hade några symtom?

Har riktlinjerna ändrats? Jag trodde att både barn och vuxna skulle gå till arbete och skola så länge de var friska/inte hade några symtom?

Så är det säkert, men där jag jobbar måste alla i min grupp gå hem om jag blir sjuk. Så, lever jag med en som är sjuk borde jag väl vara hemma antar jag?

Jag har hållit dålig koll, men innan skulle man väl vara hemma om man träffat någon med Covid-19?

Så är det säkert, men där jag jobbar måste alla i min grupp gå hem om jag blir sjuk. Så, lever jag med en som är sjuk borde jag väl vara hemma antar jag?

Jag har hållit dålig koll, men innan skulle man väl vara hemma om man träffat någon med Covid-19?
Du får väl kolla med din arbetsplats om de har andra (lokala) riktlinjer i så fall?

Riktlinjerna är väl så, eller har varit, att om en familjemedlem som man bor med får Corona så ska samtliga personer i hushållet vara hemma i 14 dagar eller om övriga personer blir sjuka, två dagar från att de blev friska. En väns kollega behöver vara hemma då kollegans man blev sjuk efter hemkomst från alperna. Kollegan var alltså inte i alperna och är alltså inte sjuk (än) men måste vara hemma vad jag fått höra.

Eller är detta riktlinjer som bolag har och inte från FHM?

Tack för svar, har funderat på det där med hur man ska veta när man räknar ner karantänen. Är det någon som vet hur lång tid man har sjukdomen ungefär? Eller är det så totalt olika att det inte går att säga en viss tid? Men någon medeltid borde det väl finnas?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 082
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 370
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 032
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur