Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den typen av antaganden vilar på väldigt lös grund. Från det jag läst bygger det på gissningen att risken för att en person smittar andra är starkt korrelerad till hur allvarligt sjuk personen är och eftersom de flesta barn endast fått lindriga symptom antas de inte föra smittan vidare. Med tanke på att det nu finns flera rapporter som starkt indikerar att personer kan vara mycket smittosamma redan innan de har symptom är det direkt oansvarigt tycker jag att från myndighetshåll gå ut med sådan info.
Det är två olika saker. Det handlar om halten av viruspartiklar. Den kan vara jättehög hos någon som precis ska insjukna, men verkar inte var det hos barn som regel.

Finns det flera sådana nu? Jag har bara läst en, har du lust att länka eller liknande?
Jag tror jag har läst två eller om det var tre preprints där dom bl.a. tittat på detta, det kommer nya hela tiden och har läst så många artiklar att jag tyvärr inte riktigt har koll på vem som skrivit eller sparat länkar.

Enligt den här studien så avger man viruspartiklar även efter att man har blivit symptomfri, ungefär en vecka efter; https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20030502v1

Om det stämmer så tycker iaf jag att man borde testa alla med symptom. Det är ju inte hållbart att man ska vara hemma från jobbet en vecka extra bara för att man kanske har corona?
Eller så kanske det är just så det måste vara ett tag? Ffa eftersom man har möjlighet nu att göra det.

Det verkar som att detta virus beter sig som mässling när det smittar, dvs att ju mer virus du exponeras för desto sjukare riskerar du att bli (sannolikt en orsak till att många av de yngre som dött i kina varit vårdpersonal som exponerats kraftigt). Och det verkar som att barn bär på mindre virus, har sett flera fall där barn/tonåringar varit sjuka och föräldrarna testat positivt men där man inte kunnat uppmäta/hitta viruset hos barnen, virushalterna verkar också minska fortare. Dvs barn verkar bli lindrigare sjuka och oxå sprida smitta betydligt mer ineffektivt.
Interessant, vart har du hittat den informationen?

Just nu publicerades massa om denna nya coronasjukdom vilket är bra, forskarna behöver kunna ta del av allt. Problemet är också att artiklarna inte genomgår sedvanlig peer-review vilket är en solklar svaghet. Forskare kan förhoppningsvis hantera detta med den respekt och ödmjukhet som krävs. Lekmän, not so much. Hur det faktiskt ser ut, i vetenskapliga termer kommer vi inte veta förrän om ett bra tag. Ha det i åtanke när ni läser alla de artiklar som publiceras just nu, särskilt om ni inte läser de vetenskapligt publicerade artiklarna utan någon annans tolkning av dem.

Intressant att corona är så centrerat i västvärlden och Kina där det först bröt ut (förutom Iran). I flyktinglägren i Turkiet borde corona frodas med tanke på hygien, hälsotillstånd och hur tätt folk bor, liksom dödligheten. Likaså i andra flyktingläger. Samma sak i länder som Indien, (Calcutta, Mumbai mfl) Bangladesh osv.

En del av mig undrar stilla om det blivit samma världsnyhet om det var andra världsdelar och befolkningar som drabbats hårdast. Men kanske jag underskattar regeringars och individers empati och villighet att hjälpa.

Det har man ju inte. Man ska vara hemma hela sjukperioden, som är mer än en vecka, och sedan ytterligare en vecka? Då behöver man ju sjukintyg. Så det är inte så himla enkelt.
Ja, och då får man skaffa det. 14 dagar kommer de flesta klara sig på, och för de som blivit sjuka längre är det nog inga problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 047
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 636
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025