Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är onödigt att vara där samtidigt som de andra iaf. Är man hemma från jobbet kan man ju styra sina tider. Plus smittorisken via redskap osv som alla tar i, så är man rejält sjuk ska man ju definitivt inte vara i stallet alls.

Absolut men med lite sunt förnuft och beroende på hur stallet ser ut går det att undvika att smitta. Hur det än är måste ju hästen tas omhand och vill inte någon annan i stallet göra det så finns det inte så många alternativ.

Jag är i valet och kvalet...

Jag jobbar, som jag skrivit tidigare, på ett äldreboende.
Imorgon är/var tanken att jag ska ta bussen till grannorten och besöka biblioteket och gå till frisören och sen fika på café med mamma.
Men, det är ju inte direkt livsnödvändigt. Borde jag avstå från att vara ute bland folk?

Känner ansvar gentemot jobbet... Vi är underbemannade redan som det är och nu har vi strikta order att minsta symtom = stanna hemma. För en stund sen fick jag sms att vi mtp det ökade behovet ska se över och lägga in oss extra i kalendern när vi kan.

Eller är det att gå till överdrift? Bäst o passa på innan frisörer och caféer stänger? Ni som jobbar som frisörer eller på café/restaurang, vad har ni fått för råd/info? Tänker att avståndet på 1,5 meter mellan varann går ju inte hos frisören.

Finns det studier på att man öht kan bli immun mot SARS CoV-2? Någon som vet? Har mest läst att man inte vet samt att man kan insjukna flera gånger. 🤔

@skogaliten Du gör tvärsäkra påståenden om spridningen av viruset i skolmiljöer i ett läge när i stort sett samtliga myndigheter och experter över hela världen är av en annan åsikt och väljer att stänga skolorna. Vilket ansvar kommer tas för de mycket allvarliga konsekvenser som blir i Sverige om det visar sig att de påståendena när det gäller hur viruset sprids är fel?
Jag gör inga påståenden alls om spridningen av viruset i sig i skolmiljöer. Där har jag ingen tillräcklig kunskap.
Jag har något mer kunskap i nationalekonomi, och då ser jag en stängning av skolor, för ett förhållandevis milt virus, som hål i huvudet.

Tycker det är så tråkigt när vuxna bara antar att ungdomar inte kan ta ansvar och göra det som behövs/förväntas av dom. Varför skulle inte dom förstå allvaret och ta sitt ansvar? En liten andel kanske inte kan eller vill förstå vad dom ska/borde göra men tänker även att det är bättre om dom umgås i mindre grupper mot att hela skolor med 100 vis av elever och anställda umgås?

Ja precis, är man så gammal som 15-18 år och inte förstår att man ska hålla sig hemma så är man väl nästintill att klassas som retarderad eller nåt.
Gymnasiet är ju dessutom högst frivilligt så klarar man inte av att ta det ansvaret som hemstudier skulle innebära så har man väl inget på gymnasiet att göra ändå.

Nu tappade du mig, förstår inte riktigt vad du menar.
Om förskolan stänger så antar jag att man kommer kunna vara hemma på något sätt för att ta hand om sitt barn. Och även om det skulle bli jag som är hemma så minskar ju risken för smitta om han bara träffar kollegorna på jobbet jämfört med om sonen dessutom går på förskola. Nu tror jag inte på att stänga skolorna i det här läget men min poäng är att det är svårt att skydda folk i riskgrupperna om dom inte kan arbeta hemifrån och kanske dessutom har familjemedlemmar som måste till jobb/skola/förskola. Känns som att man bara tänker på dom äldre eller sjuka som ej jobbar när man tänker på riskgrupper.

Och när det gäller att ta ut semester så är det väl inget som säger att man skulle få det beviljat när man antagligen kommer vara kort om folk.
Om man i dags läget är tvungen till att gå till jobbet. Hur skall man då kunna vara hemma med barnen om skolorna stänger? Det blir ju problematiskt för väldigt många i vårt samhälle om skolorna stänger.

Du skrev om riskgrupper att de skall skyddas med att stänga skolorna? Om föräldern tillhör riskgrupp då. Och jag förstår inte hur det hjälper att stänga skolan då. Verkar ju som att vuxna sprider smittan mer än barn. Så värre att gå till jobbet än att barnen går i skolan isåfall.

Fast nu rör vi till det här, jag håller med dig om att situationer är olika och att olika åldersgrupper bör värderas olika.

Sen förstod jag det som att du inte tycker att det är någon vits för gymnasier att hålla i hemundervisning i en period, där tycker vi olika.
Jag har aldrig skrivit att jag inte tycker det är någon vits att gymnasier håller hemundervisning, det beror givetvis på orsaken till varför man gör det och om eleverna överhuvudtaget kan delta (alla har inte dator+ bredband). Jag kan se både för och nackdelar med hemundervisning.

Jag argumenterade mot en obligatorisk stängning av alla gymnasier och är tveksam till samhällsnyttan.

Ja precis, är man så gammal som 15-18 år och inte förstår att man ska hålla sig hemma så är man väl nästintill att klassas som retarderad eller nåt.
Gymnasiet är ju dessutom högst frivilligt så klarar man inte av att ta det ansvaret som hemstudier skulle innebära så har man väl inget på gymnasiet att göra ändå.
Då finns massor av "retarded" i det här landet och även på buke. Jag förstår inte varför folk tror att 15-18 åringar skulle vara klokare än andra.

Hur gör man om man inte har bredband? Och dator?

Man kanske inte är så rädd för viruset? De flesta i den åldern är ju "odödliga". Då skiter man i plugget för man ser det som lov och väljer att hellre hänga med vännerna.

Med vilken rätt anger din arbetsgivare att de kan sätta er i karantän utan lön? Jag har pratat om detta med min kompis som är arbetsrättsjurist och man kan inte som arbetsgivare bara innehålla lön utan det krävs ju en legal grund (rätt) att göra det. Är du medlem i facket? Om du är det så skulle jag ringa dit och diskuterar detta.
Hänvisar din arbetsgivare till smittskyddspeng (dock inget arbetsgivaren kan bestämma)?
Jag jobbar också statligt, och har fått en liknande information på mail.
Dock tror jag @Ramona saknar information i sitt mail, alt. har läst lite för fort. Om jag stryker hälften i min information, så får jag samma resultat som @Ramona.

För min del gäller från och med nån gång i förra veckan att jag inte privat får resa till utpekade smitthärdar, så att jag hamnar i karantän vid hemkomsten.
I så fall riskerar jag att jag inte får lön under karantän-tiden - beslut om lön eller inte lön tas i varje enskilt fall. Bristande tjänstemannaansvar är väl vad man fiskar efter.

Däremot om jag redan var bortrest till en utpekad smitthärd den där dagen i förra veckan, så blir det inga problem att få lön under karantän.

Om man i dags läget är tvungen till att gå till jobbet. Hur skall man då kunna vara hemma med barnen om skolorna stänger? Det blir ju problematiskt för väldigt många i vårt samhälle om skolorna stänger.

Du skrev om riskgrupper att de skall skyddas med att stänga skolorna? Om föräldern tillhör riskgrupp då. Och jag förstår inte hur det hjälper att stänga skolan då. Verkar ju som att vuxna sprider smittan mer än barn. Så värre att gå till jobbet än att barnen går i skolan isåfall.

Det är väl klart att risken minskar ju mindre "kontaktytor" man har? Sen tror jag som sagt inte på att stänga skolorna i det här läget men det innebär också att en del personer i riskgrupper löper större risk att insjukna.

Nu verkar det ev. som att dotterns skola ska stänga delvis iaf. Vi fick utskick igår att i förra veckan var 80% av eleverna på plats mot 75% av lärarna. I morse kom ett nytt utskick att de ska ha det stängt imorgon för att förbereda för distansundervisning. Detta eftersom de idag bara hade en lärarnärvaro på 50% och då anser de att det är svårt att bedriva kvalitativ undervisning.
Informationen från skolan har varit tät och mycket bra. Skolan har ställt ut handsprit överallt och uppmanar att händer ska tvättas och spritas.

Sonens skola, en gymnasieskola, har vi fått några få mejl från som varit extremt intetsägande. Där har det mest stått att skolan följer FHM direktiv och allt fortsätter som vanligt.
Finns ingen handsprit någonstans och i fredags sa sonen att det inte ens finns tvål på toaletterna. Jag har skickat med honom en egen handsprit.
Undervisningen är ju sådär med håltimmar här och var eftersom lärare är borta. Sjukt drygt att behöva sitta och ha två timmars håltimme för att ha en lektion och sedan håltimme igen. Är inte imponerad. Detta är ju heller inget som meddelas i förhand utan först när eleverna är på plats, trots att läraren varit sjuk flera dagar.

Kan någon gissa vilken skola som är kommunal och vilken som är en friskola :grin:

Senast ändrad:
Då finns massor av "retarded" i det här landet och även på buke. Jag förstår inte varför folk tror att 15-18 åringar skulle vara klokare än andra.

Hur gör man om man inte har bredband? Och dator?

Ja, tyvärr är ju folk rent generellt ganska dumma i huvudet. Det bevisas ju dagligen när folk t ex envisas med att hosta rakt ut på bussen, gå in på vårdcentraler trots stora lappar om att inte göra det etc etc.

Men som jag sa, gymnaiet är frivilligt så klarar man inte av att ta det ansvaret som hemstudier innebär så har man kanske inget på gymnasiet att göra iaf.

Jag vet inte hur det är i resten av landet men här får iaf alla gymnasielever en dator till låns under terminerna och jag skulle nog tro att de allra flesta har tillgång till bredband i nuläget. De som mot förmodan inte har det får väl utnyttja skolans lokaler då.

Man kanske inte är så rädd för viruset? De flesta i den åldern är ju "odödliga". Då skiter man i plugget för man ser det som lov och väljer att hellre hänga med vännerna.

Gymnasiet är ju frivilligt så väljer man det istället så är det ju ingen annan som blir drabbad än man själv. Om man för övrigt tycker så där - vad är det som säger att man inte skiter i plugget vanligtvis också då? Det är ju som sagt inget tvång att gå på gymnasiet.

Ja, tyvärr är ju folk rent generellt ganska dumma i huvudet. Det bevisas ju dagligen när folk t ex envisas med att hosta rakt ut på bussen, gå in på vårdcentraler trots stora lappar om att inte göra det etc etc.

Men som jag sa, gymnaiet är frivilligt så klarar man inte av att ta det ansvaret som hemstudier innebär så har man kanske inget på gymnasiet att göra iaf.

Jag vet inte hur det är i resten av landet men här får iaf alla gymnasielever en dator till låns under terminerna och jag skulle nog tro att de allra flesta har tillgång till bredband i nuläget. De som mot förmodan inte har det får väl utnyttja skolans lokaler då.
Gymnasiet är bara frivilligt i teorin, det är starka påtryckningar att alla ska gå så att utgå från att det är ordning på alla för att det är frivilligt.

Jag funderade över en sak angående det där med att "stänga gränser", och varför politiker i vissa (västeuropeiska-)EU-länder varit så snabba med det, trots att smittan redan finns landet.

Sverige "stängde" gränserna redan 2015, med utökad gränskontroll, som till viss del fortfarande finns kvar, för att hantera flyktingkrisen. Det finns alltså få skäl till att utöka gränskontrollen av människor i Sverige.

Samtidigt, så tror jag att det finns en rätt stort bakomliggande missnöje med Schengenavtalet, och den fria rörligheten av människor inom EU.
Desto mer nationalistisk regeringen blivit i ett land, desto mer missnöjd har man blivit med att"vem som helst utifrån" bara kan komma till landet i fråga.
Särskilt missnöjda har man varit i t.ex. England med "polska rörmokare", i Sverige med "Baltiska stöldligor", och i många länder med "Rumänska tiggare", eller för den delen i Spanien med "europeiska pensionärer". (Se detta som några exempel på inomeuropeiska migrationsströmmar, som till stor del möjliggjorts tack vare EU:s regler om fri rörlighet).

Jag tror att det finns en bakomliggande idé om att slippa "det främmande", och "värna sitt eget" där man använder det aktuella viruset, för att äntligen kunna stänga gränserna för inkommande "främlingar".
Det är alltså ren främlingsfientlighet som står i första rummet.

Jag tror att det finns en mer eller mindre långt tänkt tanke, där man egentligen aldrig mer ska behöva öppna gränserna, och att man genom de här åtgärderna i samband med viruset, ska tvinga fram en omförhandling av Schengenavtalet, och därmed kunna återinföra gränskontroller inom EU.

På så sätt så tänker sig politikerna att man både kan reglera rörligheten för personer inom EU, och skaffa sig ett skydd mot utom europeiska migrations- och flyktingströmmar.

Lägg märke till hur snabba t.ex. Polen och Ungern varit med att stänga gränserna, med sina extrem extremnationalistiska regeringar...

Absolut men med lite sunt förnuft och beroende på hur stallet ser ut går det att undvika att smitta. Hur det än är måste ju hästen tas omhand och vill inte någon annan i stallet göra det så finns det inte så många alternativ.
Jag tror de flesta stallkompisar hjälper till om behov uppstår. Eller stallägaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 015
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 079
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 320
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 625
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka