Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte hängt med i hela tråden så säg ifrån om detta redan dragits framlänges och baklänges men..

Hur vanligt är det att folk i 40-55årsåldern isolerar sig i typ sommarstugan för att undvika covid? Alltså inte för samhällets skull utan för att själva slippa bli sjuka? Och begränsar samtliga kontakter, inkl med nära vänner och familjemedlemmar till ett minimum?

Avstår kollektivtrafik trots att bara en av dem kan köra och så vidare?

För mig är detta helt absurt men var och en blir salig på sin tro.. Men covid kommer ju inte försvinna så jag blir orolig för att det ska vara resten av året för jag undrar om det verkligen är nyttigt att isolera sig på det viset?

Jag har en del dåliga erfarenheter av relationer med män i bagaget och blir alltid misstänksam när någon begränsar sina kontakter med omvärlden..

Har ingen uppfattning om hur vanligt det är, jag känner till ett par stycken.

Men jag förstår inte varför det skulle vara absurt? Om det är lämpligt att bo i sommarstugan beror väl framför allt på var den ligger i förhållande till bostaden. Att tex. avstå kollektivtrafik om man har tillgång till annat transportmedel ser jag som självklart, och helt i linje med rekommendationerna. Och det rekommenderas väl fortfarande att inte umgås med andra än dem man bor med förutom på avstånd utomhus?

Då tycker jag det är mer absurt med alla som glatt struntar i rekommendationerna, eller inte klarar av att avstå från uppenbart onödiga saker.

Att helt begränsa sina kontakter med omvärlden håller jag med om inte är nyttigt i längden. Men här är det ju dels en fråga om vad som är minst nyttigt, och dels att man kan ha väldigt mycket kontakt med omvärlden även om man bor i sommarstugan.
 
Har inte hängt med i hela tråden så säg ifrån om detta redan dragits framlänges och baklänges men..

Hur vanligt är det att folk i 40-55årsåldern isolerar sig i typ sommarstugan för att undvika covid? Alltså inte för samhällets skull utan för att själva slippa bli sjuka? Och begränsar samtliga kontakter, inkl med nära vänner och familjemedlemmar till ett minimum?

Avstår kollektivtrafik trots att bara en av dem kan köra och så vidare?

För mig är detta helt absurt men var och en blir salig på sin tro.. Men covid kommer ju inte försvinna så jag blir orolig för att det ska vara resten av året för jag undrar om det verkligen är nyttigt att isolera sig på det viset?

Jag har en del dåliga erfarenheter av relationer med män i bagaget och blir alltid misstänksam när någon begränsar sina kontakter med omvärlden.
Varför skulle detta vara absurt, detta att någon begränsar sina kontakter med omvärlden under en pågående pandemi? Vari ligger det absurda i att inte vilja bli sjuk i Covid-19?

Jag kan ju tycka att det snarare vore absurt att inte göra nånting åt att hindra smittspridning runt om mig själv.
 
Har inte hängt med i hela tråden så säg ifrån om detta redan dragits framlänges och baklänges men..

Hur vanligt är det att folk i 40-55årsåldern isolerar sig i typ sommarstugan för att undvika covid? Alltså inte för samhällets skull utan för att själva slippa bli sjuka? Och begränsar samtliga kontakter, inkl med nära vänner och familjemedlemmar till ett minimum?

Avstår kollektivtrafik trots att bara en av dem kan köra och så vidare?

För mig är detta helt absurt men var och en blir salig på sin tro.. Men covid kommer ju inte försvinna så jag blir orolig för att det ska vara resten av året för jag undrar om det verkligen är nyttigt att isolera sig på det viset?

Jag har en del dåliga erfarenheter av relationer med män i bagaget och blir alltid misstänksam när någon begränsar sina kontakter med omvärlden..
Du är ingen hästmänniska va? Fattar du hur mycket tid djur tar? Å så krånglar höbonden eller fång och då är helgen borta . Typ...
 
Varför skulle detta vara absurt, detta att någon begränsar sina kontakter med omvärlden under en pågående pandemi? Vari ligger det absurda i att inte vilja bli sjuk i Covid-19?

Jag kan ju tycka att det snarare vore absurt att inte göra nånting åt att hindra smittspridning runt om mig själv.

Jag har väl inte skrivit att det är bättre att leva som vanligt?
Jag begränsar mina kontakter till den närmaste familjen och (bokstavligen) en handfull vänner som jag oftast träffar utomhus.

Att göra större inskränkningar än så i mitt sociala liv i närmare ett år hade absolut inte fungerat för mig!!

Men skrev inte här för att anklaga någon för att vara absurd utan för att fråga om detta är en del av det nya normala eller ett avvikande beteende som kan vara rimligt att oroa sig för.. dåliga erfarenheter som sagt..

Du är ingen hästmänniska va? Fattar du hur mycket tid djur tar? Å så krånglar höbonden eller fång och då är helgen borta . Typ...

Jag har ingen häst nu men har haft foderhäst och medryttarhäst och vet mkt väl hur mkt tid det kräver!!!

Nu gäller detta inte hästmänniskor utan kattmänniskor..
Tänker att folk ofta inte har sommarstuga om de har hästar att sköta hemma?

Jag är bara lite orolig för att jag absolut inte trodde att min vän skulle reagera så här, så jag undrar om hon gör det för sin partners skull..

Och tycker nog att det är en väl stor uppoffring för en partner. Men som sagt, kanske inom ramen för det nya normala... vad vet jag egentligen om normala människor liksom..
 
Men skrev inte här för att anklaga någon för att vara absurd utan för att fråga om detta är en del av det nya normala eller ett avvikande beteende som kan vara rimligt att oroa sig för.. dåliga erfarenheter som sagt..

I så fall så skulle jag säga att nej medelålders människor som under vad som fortfarande är den akuta fasen av en pågående pandemi strikt följer rekommendationerna är vanligtvis inga galningar, utan fullt normala människor som av olika anledningar är oroliga att bli sjuka.

Jag skulle också gissa att folk som isolerar sig på grund av en pandemi inte är samma människor som de som i vanliga fall lever ensamma och aktivt undviker sociala kontakter. Oavsett som de är "konstiga" typer eller inte.

Och om det rör sig om en specifik person (som inte framgick av första inlägget) så vet du säkert väldigt mycket mer än oss om personen för att avgöra om det är avvikande eller inte :)
 
Jag har väl inte skrivit att det är bättre att leva som vanligt?
Jag begränsar mina kontakter till den närmaste familjen och (bokstavligen) en handfull vänner som jag oftast träffar utomhus.

Att göra större inskränkningar än så i mitt sociala liv i närmare ett år hade absolut inte fungerat för mig!!

Men skrev inte här för att anklaga någon för att vara absurd utan för att fråga om detta är en del av det nya normala eller ett avvikande beteende som kan vara rimligt att oroa sig för.. dåliga erfarenheter som sagt..



Jag har ingen häst nu men har haft foderhäst och medryttarhäst och vet mkt väl hur mkt tid det kräver!!!

Nu gäller detta inte hästmänniskor utan kattmänniskor..
Tänker att folk ofta inte har sommarstuga om de har hästar att sköta hemma?

Jag är bara lite orolig för att jag absolut inte trodde att min vän skulle reagera så här, så jag undrar om hon gör det för sin partners skull..

Och tycker nog att det är en väl stor uppoffring för en partner. Men som sagt, kanske inom ramen för det nya normala... vad vet jag egentligen om normala människor liksom..
Är du orolig för vännen att vännen isolerar sej av fel orsaker sas så håll ett extra öga och uppmärksamhet, jag förstår hur du menar.

Men att man isolerar sej nu är nog inte direkt konstigt.
Man måste tänka sej för.
Men så gör folk olika och tänker olika och är olika rädda och agerar därefter.
En väldigt social person som isolerar sej märks det ju rätt tydligt.
Men som för mej som inte är ute i svängen på det viset blir det ju inte nån jätteskillnad varken för mej eller hur utstående ser mej 🙈
 
I så fall så skulle jag säga att nej medelålders människor som under vad som fortfarande är den akuta fasen av en pågående pandemi strikt följer rekommendationerna är vanligtvis inga galningar, utan fullt normala människor som av olika anledningar är oroliga att bli sjuka.

Jag skulle också gissa att folk som isolerar sig på grund av en pandemi inte är samma människor som de som i vanliga fall lever ensamma och aktivt undviker sociala kontakter. Oavsett som de är "konstiga" typer eller inte.

Och om det rör sig om en specifik person (som inte framgick av första inlägget) så vet du säkert väldigt mycket mer än oss om personen för att avgöra om det är avvikande eller inte :)

Jag uttryckte mig visst betydligt vagare i mitt inlägg än jag mindes.

Rekomendationerna är väl inte alls att undvika all kontakt även med familjemedlemmar och nära vänner???

Utan en sådan typ av isolering är ju att på eget initiativ gå några steg längre än rekommendationerna.

Beteendet är avvikande för personen ifråga men att allmänt göra som "alla andra" hade varit nog med förklaring för mig.

Men jag har nog gett mig in på fel väg här, blir bara fel att diskutera ett specifikt fall i allmäna termer. Så ska inte skriva mer om min vän efter detta inlägg.

Men ifall andra trots det väljer att dela med sig av sina tankar vill jag förtydliga att jag syftade på att under flera månader avstå från att träffa varken de närmsta vännerna eller familjemedlemmarna och alltså begränsa social kontakt till partner och de i kassan på lokala butiken. Har inte läst nått här på buke som tyder på att folk faktiskt lever så.

Menar absolut inte att det är absurt att begränsa sitt umgänge!
 
Jag uttryckte mig visst betydligt vagare i mitt inlägg än jag mindes.

Rekomendationerna är väl inte alls att undvika all kontakt även med familjemedlemmar och nära vänner???

Utan en sådan typ av isolering är ju att på eget initiativ gå några steg längre än rekommendationerna.

Beteendet är avvikande för personen ifråga men att allmänt göra som "alla andra" hade varit nog med förklaring för mig.

Men jag har nog gett mig in på fel väg här, blir bara fel att diskutera ett specifikt fall i allmäna termer. Så ska inte skriva mer om min vän efter detta inlägg.

Men ifall andra trots det väljer att dela med sig av sina tankar vill jag förtydliga att jag syftade på att under flera månader avstå från att träffa varken de närmsta vännerna eller familjemedlemmarna och alltså begränsa social kontakt till partner och de i kassan på lokala butiken. Har inte läst nått här på buke som tyder på att folk faktiskt lever så.

Menar absolut inte att det är absurt att begränsa sitt umgänge!

På min kommuns hemsida står det fortfarande att man i så stor utsträckning som möjligt ska undvika att umgås med andra än de man bor med. Men det var också därför jag skrev "strikt".

Jag tror att det som blev fel var att folk tolkade ditt första inlägg som att du ifrågasatte rekommendationer och tyckte det var absurt att folk undvek kollektivtrafik. När du i själva verket var orolig för din vän :)

Sen vet jag inte. Jag har sen i mars jobbat 100 % hemifrån, handlat till 90 % på nätet och inomhus bara träffat de i min familj som jag bor med. Har träffat övrig familj och nära vänner utomhus, men då när det varit av speciella anledningar tex att någon fyllt år. Inte för att det är kul att hänga en fredagskväll typ.
Hoppas att jag inte är en galning O_o
 
Har inte hängt med i hela tråden så säg ifrån om detta redan dragits framlänges och baklänges men..

Hur vanligt är det att folk i 40-55årsåldern isolerar sig i typ sommarstugan för att undvika covid? Alltså inte för samhällets skull utan för att själva slippa bli sjuka? Och begränsar samtliga kontakter, inkl med nära vänner och familjemedlemmar till ett minimum?

Avstår kollektivtrafik trots att bara en av dem kan köra och så vidare?

För mig är detta helt absurt men var och en blir salig på sin tro.. Men covid kommer ju inte försvinna så jag blir orolig för att det ska vara resten av året för jag undrar om det verkligen är nyttigt att isolera sig på det viset?

Jag har en del dåliga erfarenheter av relationer med män i bagaget och blir alltid misstänksam när någon begränsar sina kontakter med omvärlden..

Det känns överdrivet om du frågar mig. Jag skulle känna samma oro som du att det är osunt att begränsa kontakt med omvärlden så totalt
 
Skulle vilja påstå att det är helt omöjligt att svara på en sådan fråga om en enskild person, om man vet noll och intet om hur den personen är som människa.

Jo vi får släppa det där med enskilda personer. Men är det nått många gör, som är normala personer i övrigt?
 
Jo vi får släppa det där med enskilda personer. Men är det nått många gör, som är normala personer i övrigt?
Jag skulle svara nej, om de inte är i riskgrupp. Visst ter sig livet annorlunda ffa socialt men så hårt tror jag få har distanserat sig
 
Jo vi får släppa det där med enskilda personer. Men är det nått många gör, som är normala personer i övrigt?
Vi har inte tillgång till bil och undviker kollektivtrafiken i möjligaste mån. Sedan mitten av mars har vi båda jobbat hemifrån och har månadshandlat online. Jag har haft enstaka jobbrelaterade resor under perioden (och har några dagars jobb "ute" på g nu) och maken har i princip inte haft några. Vi håller oss inom gångavstånd från hemmet och undviker folksamlingar även där. Hade vi bott mer centralt så hade jag inte haft några problem med aktiviteter som är luftiga inomhus exempelvis museum eller en lagom befolkad uteservering. Vi kommer nog att fortsatt hålla oss borta från kollektivtrafiken så länge det gäller nöjesresor, då den i vårt område gör det omöjligt att hålla distans. Jag räknar med att vi kommer att fortsätta att leva så här under överskådlig tid men då har vi jobb som fungerar mycket bra på distans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp