Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här i Österrike återgår livet långsamt till det normala. Idag öppnade det sista som varit stängt, simhallar, utebad, hotell, campingplatser, teatrar biografer, gym osv. Med begräning på 100 personer och med minst 1 m avstånd.

Idag medelade även regeringen att om 2 v släpps kravet på mask nästan överallt. Form då måste mask bara bäras i kollektivtrafiken, hos läkare/apotek och där avstånd är svårt tex hos frisören.

Vi får röra oss fritt i landet och gränser öppnas upp. I helgen passar vi på att åka iväg med husvagnen innan campingplatserna invarderas av tyskar ;)

Skolan är igång igen, med undervisning varannan dag i halvklasser men barnen (11 och 9 år) tycker att det är ganska lugnt och skönt.
 
I våran by är det totalt runt 30 personer som varit sjuka, jag känner två, vår borgmästare och förskolechefen. Båda med väldigt lindriga symptom, de testades mest för att dom varit i kontakt med en sjuk.

I Sverige (östergötland, Motala) har min mormor varit sjuk. Men trots sina 90 år och flera sjukdomar verkar hon blieb frisk, hon hade tur. Frågan är hur hon psykiskt kommer Klara av den här tiden.
 
Här i Österrike återgår livet långsamt till det normala. Idag öppnade det sista som varit stängt, simhallar, utebad, hotell, campingplatser, teatrar biografer, gym osv. Med begräning på 100 personer och med minst 1 m avstånd.

Idag medelade även regeringen att om 2 v släpps kravet på mask nästan överallt. Form då måste mask bara bäras i kollektivtrafiken, hos läkare/apotek och där avstånd är svårt tex hos frisören.

Vi får röra oss fritt i landet och gränser öppnas upp. I helgen passar vi på att åka iväg med husvagnen innan campingplatserna invarderas av tyskar ;)

Skolan är igång igen, med undervisning varannan dag i halvklasser men barnen (11 och 9 år) tycker att det är ganska lugnt och skönt.

Hur ska man lyckas få håret klippt om man har mask på sig?
 
Känner flera som varit eller är sjuka. Endel testade, endel på symtom.
Endel lindrigt, andra långdraget. Diffusa symtom eller tydliga, väldigt få symtom eller många.
Några yngre (20ish) de flesta runt 40.

Känns så himla lömskt!

Och jag får erkänna att jag är rädd att bli sjuk..
Man vet liksom inte om man bara tappar lukt och smak bara, eller om man hamnar i respirator tillslut liksom.
 
Sakta men säkert öppnar gränser... jag "har hört" att länder som öppnar gränserna dock har en lista på vilka länder (medborgare från) som är berättigade. Och då vad jag hört, att Sverige, svenskar, är lååångt ner på listan.

Hur går det egentligen för Sverige?

Jag som boende utomlands får mest info från media och statistik funnen på internet.

Får även uppdateringar från min familj men det är ju mest personligt och hur de väljer att leva för tillfället, och deras personliga syn på saken...


Men i det stora hela, buke-folket är ju utspritt och med ofta kloka invändningar.

Hur går det för Sverige just nu?
 
Sakta men säkert öppnar gränser... jag "har hört" att länder som öppnar gränserna dock har en lista på vilka länder (medborgare från) som är berättigade. Och då vad jag hört, att Sverige, svenskar, är lååångt ner på listan.

Hur går det egentligen för Sverige?

Jag som boende utomlands får mest info från media och statistik funnen på internet.

Får även uppdateringar från min familj men det är ju mest personligt och hur de väljer att leva för tillfället, och deras personliga syn på saken...


Men i det stora hela, buke-folket är ju utspritt och med ofta kloka invändningar.

Hur går det för Sverige just nu?

Det är väldigt regionalt här precis som i många andra länder. Här i Skåne har vi haft ca 20 pers på IVA varje dag sen i början av april. Ingen ökning alls. I Skåne är dödstalet ungefär som Danmarks. I Stockholm är bilden en helt annan.

Det är mycket irritation mot danskarna här i Skåne. Vi får inte åka dit (trots att det är väldigt lite smitta här) men danskarna nästan vallfärdar till Skåne för att shoppa och åka till sina sommarstugor i Sverige. I söndags efter kristi himmelsfärdshelgen var det en rejäl trafikstockning på Öresundsbron. Danskar som skulle hem efter att ha semestrat i Sverige. I min kommun (ca 50000 inv.) har vi haft färre än 10 fall av covid-19. Så det känns fullständigt meningslöst (och rätt löjligt) av DKs regering att stoppa svenskar från att åka dit. Danskarna åker ju hit i stora antal. Varje gång jag kör på motorvägen ser jag flera danska bilar och de som varit på Emporia (stort köpcentrum i Malmö precis vid bron) säger att där är mycket danskar.
 
Det är väldigt regionalt här precis som i många andra länder. Här i Skåne har vi haft ca 20 pers på IVA varje dag sen i början av april. Ingen ökning alls. I Skåne är dödstalet ungefär som Danmarks. I Stockholm är bilden en helt annan.

Det är mycket irritation mot danskarna här i Skåne. Vi får inte åka dit (trots att det är väldigt lite smitta här) men danskarna nästan vallfärdar till Skåne för att shoppa och åka till sina sommarstugor i Sverige. I söndags efter kristi himmelsfärdshelgen var det en rejäl trafikstockning på Öresundsbron. Danskar som skulle hem efter att ha semestrat i Sverige. I min kommun (ca 50000 inv.) har vi haft färre än 10 fall av covid-19. Så det känns fullständigt meningslöst (och rätt löjligt) av DKs regering att stoppa svenskar från att åka dit. Danskarna åker ju hit i stora antal. Varje gång jag kör på motorvägen ser jag flera danska bilar och de som varit på Emporia (stort köpcentrum i Malmö precis vid bron) säger att där är mycket danskar.

Jag såg nåt inlägg på FB (absolut ingen källa så kan ju vara BS) om att "man" ( ? ) rekommenderar svenskar att inte resa längre än xxx km eller nåt sånt ( ? ) samtidigt som gränserna ÄR öppna (för alla?)........?

Bs?
 
Jag såg nåt inlägg på FB (absolut ingen källa så kan ju vara BS) om att "man" ( ? ) rekommenderar svenskar att inte resa längre än xxx km eller nåt sånt ( ? ) samtidigt som gränserna ÄR öppna (för alla?)........?

Bs?
Rekommendationen just nu är att inte resa längre än motsvarande 2 timmar med bil.
 
Själv bryr jag mig inte om att andra länder stoppar svenska turister. Rekommendationen är ändå att vi inte ska resa längre hemifrån än man kan komma på 1-2 timmar med bil. Det hade varit trevligt om man hade blivit insläppt i DK då jag har Köpenhamn inom det tidsintervallet. Men det känns inte så nödvändigt egentligen.
 
Jag såg nåt inlägg på FB (absolut ingen källa så kan ju vara BS) om att "man" ( ? ) rekommenderar svenskar att inte resa längre än xxx km eller nåt sånt ( ? ) samtidigt som gränserna ÄR öppna (för alla?)........?

Bs?

2 timmar med bil. Vi rekommenderas att inte resa längre än så. För om man blir sjuk ska man inte belasta sjukvården i en annan region än den man är skriven i.
 
Sakta men säkert öppnar gränser... jag "har hört" att länder som öppnar gränserna dock har en lista på vilka länder (medborgare från) som är berättigade. Och då vad jag hört, att Sverige, svenskar, är lååångt ner på listan.

Hur går det egentligen för Sverige?

Jag som boende utomlands får mest info från media och statistik funnen på internet.

Får även uppdateringar från min familj men det är ju mest personligt och hur de väljer att leva för tillfället, och deras personliga syn på saken...

Men i det stora hela, buke-folket är ju utspritt och med ofta kloka invändningar.

Hur går det för Sverige just nu?

Det finns officiell information på nätet som du kan ta del av exempelvis hos Folkhälsomyndigheten, Regeringskansliet och SVT. Där kan du själv se vad som sägs från regering och myndigheter utan de tolkningsfilter som ofta finns när informationen kommer ut på Fejan. Jag tycker att SVT:s rapportering har varit saklig och bra under hela krisen.

Sverige har ju haft en annorlunda strategi än de flesta andra länder. En anledning som har angivits (det finns fler) är att de restriktioner vi har nu kan tillämpas under längre tid. Av denna anledningar har jag har personligen varit inställd på ganska länge att resande även inom landet kommer att vara begränsat under hela sommaren och att resa utomlands inte är att tänka på. Att det sen verkar som att man i vissa länder är typ sura för att vi inte har haft lockdown (det är min högst personliga uppfattning) känner jag att jag inte kunde bry mig mindre om just nu. Det lär det ta ett tag innan internationellt resande för nöjes skull ens är möjligt om man följer rekommendationerna och det tänker jag göra. Men, jag känner att det väl är möjligt igen ska jag nog vara sur jag med och noga fundera över var jag spenderar mina pengar.

Jag bor i Uppsala och här märks pandemin tydligt i och med att mycket mindre folk har varit i omlopp generellt. Många, många jobbar hemma och universitetet, som är en stor arbetsgivare här, har haft distansundervisning sedan i mars. Personalen ska förbereda sig på att det kan fortsätta även till hösten. På Valborg, som är en högtidsdag här med tiotusentals tillresande normalt sett, var stan i princip folktom. Hur det går är svårt att säga. Näringslivet har fått hårda stötar inom många branscher och än har vi sannolikt bara sett början. Jag jobbar i ett område som knyter an till bygg, infrastruktursatsningar mm. Det har varit oroväckande tyst från beställare medan kollegor i södra Sverige rapporterar att där går det hela på högvarv. Så som det nämndes ovan är det stor regional variation på flera sätt. Själv är jag osäker på vad som händer, om jag har något jobb kvar om några månader och det är naturligtvis inte så kul. Så nu hoppas jag på att jag får fortsätta att vara frisk och tänker att jag i alla fall har en bra inkomstförsäkring. Samt jobbar som en iller.
 
Har inte hängt med i hela tråden så säg ifrån om detta redan dragits framlänges och baklänges men..

Hur vanligt är det att folk i 40-55årsåldern isolerar sig i typ sommarstugan för att undvika covid? Alltså inte för samhällets skull utan för att själva slippa bli sjuka? Och begränsar samtliga kontakter, inkl med nära vänner och familjemedlemmar till ett minimum?

Avstår kollektivtrafik trots att bara en av dem kan köra och så vidare?

För mig är detta helt absurt men var och en blir salig på sin tro.. Men covid kommer ju inte försvinna så jag blir orolig för att det ska vara resten av året för jag undrar om det verkligen är nyttigt att isolera sig på det viset?

Jag har en del dåliga erfarenheter av relationer med män i bagaget och blir alltid misstänksam när någon begränsar sina kontakter med omvärlden..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp