Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alldeles nyss var det utmärkt att av klimatskäl samordna alla sina ärenden. Nu handlar jag i och för sig på väg till jobbet för att jag sedan långt innan denna pandemi hatar att handla i butiker med massor av människor, men det är för att jag har privilegiet att dels ha kyl och frys på jobbet med ledig plats och flextid.

För min del vore det ren idioti att resa massor av extra mil för att INTE handla i samband med arbetsresor. Av många skäl.

Hur många kilo koldioxid är det värt att minska risken med en promille för smittspridning? (distans och hygien har inte varit några problem att få till.)
Jag tycker faktiskt att det är viktigare att man tänker på klimatet än smittspridningen. Man kan åtminstone försöka hålla sig på avstånd i affären medan man inte kan förmå fordonet man tar att minska på avgasen 😅
 
Jag är rätt säker på att vi har färre smittade nu än innan. Det ser bara ut som en ökning pga den ökade testningen.
Jag håller med, men det går inte att förneka att vi fortfarande har många smittade och många fler än en del andra länder. Många andra länder har haft motsvarande vår ökade testning under en längre period och har betydligt färre fall.
 
Handla påväg hem från jobbet och åka på charter verkar va helt omöjligt att avstå ifrån om man är Svensk :grin:

Charter verkar 99,997 procent av svenskarna avstå den här sommaren. Och hur mycket klimatbelastning får man lägga till just nu för att inte handla efter jobbet, fortfarande beaktandes fysiska avstånd och hygien? Är det ok att öka bilåkandet med 20% i år, för att minska risken för smittspridning med några promille?
 
Handla påväg hem från jobbet och åka på charter verkar va helt omöjligt att avstå ifrån om man är Svensk :grin:

Tala för dig själv, de flesta svenskar verkar lyckas alldeles utmärkt med att avstå charter och tillräckligt många lyckas handla andra tider än sen eftermiddag.

Jag har alltid handlat på udda tider och märker klart ökad trängsel på udda tider sedan pandemin slog till. I synnerhet pensionär dras till udda tider i den butiken jag handlar. Det är väl oerhört onödigt om yrkesverksamma ska handla samtidigt som pensionärerna, eller hur?
 
Tala för dig själv, de flesta svenskar verkar lyckas alldeles utmärkt med att avstå charter och tillräckligt många lyckas handla andra tider än sen eftermiddag.

Jag har alltid handlat på udda tider och märker klart ökad trängsel på udda tider sedan pandemin slog till. I synnerhet pensionär dras till udda tider i den butiken jag handlar. Det är väl oerhört onödigt om yrkesverksamma ska handla samtidigt som pensionärerna, eller hur?

Håller med, dom som jobbar tillhör väl i majoritet dom som inte är i en riskgrupp. Känns mer logiskt om dom handlar samtidigt och låter riskgrupperna handla för sig själv på udda tider :)
 
En annan observation jag gjort är att det är färre personer rent allmänt i affären, då de flesta åker en person som gör ärendet och inte som tidigare ofta hela familjen, och inte släpar dit barn alls. Har svårt att minnas när jag senast såg ett barn i livsmedelsaffären. Kanske man till och med kan köpa lösgodis från de 2 understa hyllorna....

Med hela avståndsbiten har det också blivit mer angenämt att handla, då ingen tränger sig för att nå något framför näsan på en. Alla väntar på sin tur och köerna med 2m avstånd runt varstans i butiken är ganska rolig att betrakta. Det blir liksom mindre stress på totalen.
 
En annan observation jag gjort är att det är färre personer rent allmänt i affären, då de flesta åker en person som gör ärendet och inte som tidigare ofta hela familjen, och inte släpar dit barn alls. Har svårt att minnas när jag senast såg ett barn i livsmedelsaffären. Kanske man till och med kan köpa lösgodis från de 2 understa hyllorna....

Med hela avståndsbiten har det också blivit mer angenämt att handla, då ingen tränger sig för att nå något framför näsan på en. Alla väntar på sin tur och köerna med 2m avstånd runt varstans i butiken är ganska rolig att betrakta. Det blir liksom mindre stress på totalen.

Gå inte in på ICA Maxi i Falun eller Sundsvall då, där får du se allt ovanstående... :meh:
 
En annan observation jag gjort är att det är färre personer rent allmänt i affären, då de flesta åker en person som gör ärendet och inte som tidigare ofta hela familjen, och inte släpar dit barn alls. Har svårt att minnas när jag senast såg ett barn i livsmedelsaffären. Kanske man till och med kan köpa lösgodis från de 2 understa hyllorna....

Med hela avståndsbiten har det också blivit mer angenämt att handla, då ingen tränger sig för att nå något framför näsan på en. Alla väntar på sin tur och köerna med 2m avstånd runt varstans i butiken är ganska rolig att betrakta. Det blir liksom mindre stress på totalen.
Jag ser barn varje gång jag handlar. Tyvärr märks ingen sådan skillnad här. Det stod en mamma med två barn precis bakom mig i kön idag. Och när jag stod och betalade kom det en man och gick ut genom min kassa. Trängde sig förbi både mig och min kundvagn när jag stod och betalade.
 
Håller med, dom som jobbar tillhör väl i majoritet dom som inte är i en riskgrupp. Känns mer logiskt om dom handlar samtidigt och låter riskgrupperna handla för sig själv på udda tider :)
Ja jag tänker så också, de udda tiderna är ju inte udda när alla andra också ska handla där, och man utsätter sig liksom för samlad smitta i klump istället för fler gånger så att säga. Jobba ska jag ändå göra och handla måste jag göra ibland. Jag har inte bil eller körkort och kan inte smita iväg sent på kvällen och jag har inte heller psykisk eller fysisk ork att göra det. Jag har halv sjukersättning av en orsak liksom. Så jag samlar det jag måste göra till "en klump" i samband med när jag ändå är ute och rör på mig. Jag åker tåg och tar bara ett tåg en timme efter jag slutat och hinner därmed handla och gå till Apoteket tex. Trots allt går det ju ändå att hålla avstånd men när jag väl kommit hem behöver jag inte träffa fler människor ju.
Att istället åka direkt hem och sedan senare på kvällen åka till affären med bussen för att handla gör ju att jag utsätter mig för ännu en smittorisk, för trots att det är en udda tid är det ändå människor där, och det krävs ju sam sagt bara en person för att rent faktiskt kunna bli smittad.
 
Eller i alla livsmedelsaffärer jag varit i i Stockholm :down:
Jag har tyckt att folk hållit sig lite på avstånd i köerna faktiskt.
Men inuti affären .. nåja, man passerar åtminstone varandra ganska snabbt så man inte står och andas på varandra i ansiktet 😅
 
Jag har nog aldrig varit så glad över att bo i Skottland och inte England som jag är idag. Det känns väldigt skönt att Nicola Sturgeon tydligt tagit avstånd från Boris Johnson och hans idéer, och istället utnyttjar möjligheten att guida Skottland genom krisen på det sätt hon tycker är bäst. Det innebär bland annat att vi slapp gårdagens "Super Saturday" med allt det kaos det medförde, och den dominoeffekt vi lär se av den över de kommande veckorna.


Vem i hela helvete kom fram att det var en bra idé att låta pubar, barer och restauranger öppna för första gången på en lördag?! (ledtråd: hans namn börjar på Bo och slutar på -ris). Jag tycker så synd om polisen och sjukvården som tvingas hantera detta.

Naturligtvis kommer det att bli en tillströmning till pubar och dylikt även här i Skottland när de öppnar, men här har de i alla fall vett att öppna lite åt gången (uteserveringar först, istället för att öppna allt på en gång) samt att påbörja denna försiktiga öppning på en måndag istället för en lördag. Jag säger absolut inte att det innebär att det inte kommer att bli några problem, verkligen inte, men det finns ändå grader i helvetet. Att låta allt öppna på en lördag (klockan 6 på morgonen dessutom!) som nere i England känns bara som att man verkligen spottar på hela situationen. Det känns också väldigt märkligt att den del av Storbritannien som har haft det allra kämpigast sett till antalet smittade, IVA-behandlade och döda, är den del som är minst försiktig när det gäller att öppna upp igen.
 
Jag har nog aldrig varit så glad över att bo i Skottland och inte England som jag är idag. Det känns väldigt skönt att Nicola Sturgeon tydligt tagit avstånd från Boris Johnson och hans idéer, och istället utnyttjar möjligheten att guida Skottland genom krisen på det sätt hon tycker är bäst. Det innebär bland annat att vi slapp gårdagens "Super Saturday" med allt det kaos det medförde, och den dominoeffekt vi lär se av den över de kommande veckorna.


Vem i hela helvete kom fram att det var en bra idé att låta pubar, barer och restauranger öppna för första gången på en lördag?! (ledtråd: hans namn börjar på Bo och slutar på -ris). Jag tycker så synd om polisen och sjukvården som tvingas hantera detta.

Naturligtvis kommer det att bli en tillströmning till pubar och dylikt även här i Skottland när de öppnar, men här har de i alla fall vett att öppna lite åt gången (uteserveringar först, istället för att öppna allt på en gång) samt att påbörja denna försiktiga öppning på en måndag istället för en lördag. Jag säger absolut inte att det innebär att det inte kommer att bli några problem, verkligen inte, men det finns ändå grader i helvetet. Att låta allt öppna på en lördag (klockan 6 på morgonen dessutom!) som nere i England känns bara som att man verkligen spottar på hela situationen. Det känns också väldigt märkligt att den del av Storbritannien som har haft det allra kämpigast sett till antalet smittade, IVA-behandlade och döda, är den del som är minst försiktig när det gäller att öppna upp igen.
Kallas det bara super saturday för att det blev så här eller var det något särskilt tillfälle?
 
Kallas det bara super saturday för att det blev så här eller var det något särskilt tillfälle?
Jag vet faktiskt inte hur det kommer sig att det namnet började användas i det här sammanhanget från början, men det blev i alla fall lite av en marknadsföringsgrej som pubarna, media och allmänheten använde för att markera att detta är ett speciellt tillfälle som verkligen är värt att fira.
 
Jag har nog aldrig varit så glad över att bo i Skottland och inte England som jag är idag. Det känns väldigt skönt att Nicola Sturgeon tydligt tagit avstånd från Boris Johnson och hans idéer, och istället utnyttjar möjligheten att guida Skottland genom krisen på det sätt hon tycker är bäst. Det innebär bland annat att vi slapp gårdagens "Super Saturday" med allt det kaos det medförde, och den dominoeffekt vi lär se av den över de kommande veckorna.


Vem i hela helvete kom fram att det var en bra idé att låta pubar, barer och restauranger öppna för första gången på en lördag?! (ledtråd: hans namn börjar på Bo och slutar på -ris). Jag tycker så synd om polisen och sjukvården som tvingas hantera detta.

Naturligtvis kommer det att bli en tillströmning till pubar och dylikt även här i Skottland när de öppnar, men här har de i alla fall vett att öppna lite åt gången (uteserveringar först, istället för att öppna allt på en gång) samt att påbörja denna försiktiga öppning på en måndag istället för en lördag. Jag säger absolut inte att det innebär att det inte kommer att bli några problem, verkligen inte, men det finns ändå grader i helvetet. Att låta allt öppna på en lördag (klockan 6 på morgonen dessutom!) som nere i England känns bara som att man verkligen spottar på hela situationen. Det känns också väldigt märkligt att den del av Storbritannien som har haft det allra kämpigast sett till antalet smittade, IVA-behandlade och döda, är den del som är minst försiktig när det gäller att öppna upp igen.
Fast jag tycker egentligen att det mest märkliga - både där som här - är att folk verkar ta så litet eget ansvar för sina handlingar? Bara för att något öppnar behöver man ju inte helt plötsligt gå dit? Om jag hade kommit ut och sett detta vimmel hade jag genast backat och sprungit åt andra hållet. Hur tänker folk O_o :confused: ??
 
Fast jag tycker egentligen att det mest märkliga - både där som här - är att folk verkar ta så litet eget ansvar för sina handlingar? Bara för att något öppnar behöver man ju inte helt plötsligt gå dit? Om jag hade kommit ut och sett detta vimmel hade jag genast backat och sprungit åt andra hållet. Hur tänker folk O_o :confused: ??
Ja visst är det så, och i slutändan är det ju det som är det egentliga problemet - att man inte kan lita på att folk tar ansvar och håller sig till reglerna. Hade alla tänkt som du, jag och säkert de flesta andra här så hade det ju inte varit något problem. Men det är ju alla medvetna om, och då behöver man som ledare ta ansvar för landet och göra vad man kan för att se till att andras ansvarslöshet påverkar resten av samhället så lite som möjligt.
 
Eller i alla livsmedelsaffärer jag varit i i Stockholm :down:

Samma i förorterna utanför uppsala/Stockholm. Här är det alltid hela familjer som handlar där man dessutom inte har sina barn i sin direkta anslutning utan de springer tämligen fritt.
Nu är det ju inte de som är den stora smittospridarna men jag kan tycka det är jäkligt onödigt då båda föräldrarna måste med då. Kan inte en sitta ute i bilen med barnen?
Vi gr till Willys eftersom ICA supermarket ser ut som det alltid gjort medan Willys har lugnt och få kunder även under rusning.
 
Samma i förorterna utanför uppsala/Stockholm. Här är det alltid hela familjer som handlar där man dessutom inte har sina barn i sin direkta anslutning utan de springer tämligen fritt.
Nu är det ju inte de som är den stora smittospridarna men jag kan tycka det är jäkligt onödigt då båda föräldrarna måste med då. Kan inte en sitta ute i bilen med barnen?
Vi gr till Willys eftersom ICA supermarket ser ut som det alltid gjort medan Willys har lugnt och få kunder även under rusning.

Jag verkar med andra ord leva i en bubbla där rekommendationerna fortfarande sitter fast i medvetandet. Märkligt.

(Nu handlar jag aldrig i butiker och på tider där jag upplever att det är mycket folk, för jag gillar inte det. Det har inte med pandemin att göra. Bäst var tidigare Coop Forum här i Linköping, bra sortiment och alltid lugnt - men tyvärr så lugnt att det gick med stor förlust och försvann ....)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp