Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag tycker egentligen att det mest märkliga - både där som här - är att folk verkar ta så litet eget ansvar för sina handlingar? Bara för att något öppnar behöver man ju inte helt plötsligt gå dit? Om jag hade kommit ut och sett detta vimmel hade jag genast backat och sprungit åt andra hållet. Hur tänker folk O_o :confused: ??

Det finns en anledning till varför lockdown var nödvändigt här. Det var samma sak när pubarna var tvungna att stänga i mars, sista kvällen var det fullproppat med folk som drack sina sista pints och kramade alla andra pubbesökare hejdå. Och då var läget mycket mer allvarligt än det är just nu.

Kände mig rätt less imorse när jag såg nyheterna, det lät så himla "bra" innan med bara bordsservering, begränsade pints per person och allt de pratade om - men det verkar ju inte ha följts :(
 
Jag vet faktiskt inte hur det kommer sig att det namnet började användas i det här sammanhanget från början, men det blev i alla fall lite av en marknadsföringsgrej som pubarna, media och allmänheten använde för att markera att detta är ett speciellt tillfälle som verkligen är värt att fira.
O_o
Smart ... or not. :banghead:
Ingen från regeringen sa emot den här trenden?
 
Jag verkar med andra ord leva i en bubbla där rekommendationerna fortfarande sitter fast i medvetandet. Märkligt.

(Nu handlar jag aldrig i butiker och på tider där jag upplever att det är mycket folk, för jag gillar inte det. Det har inte med pandemin att göra. Bäst var tidigare Coop Forum här i Linköping, bra sortiment och alltid lugnt - men tyvärr så lugnt att det gick med stor förlust och försvann ....)
Kan tänka mig att det är annorlunda utanför rusningstiderna kanske?
 
Att det är lättast och av miljöskäl osv att handla på vägen hem från jobbet vid fem är absolut förståeligt och ett bra initiativ. Vilket även att avstå från sin charterresa i sommar är, inte bara för covid utan även av miljöskäl. Men när, i städerna iaf, många arbetar hemifrån borde det segmentet av befolkningen falla bort? Sedan kan livsmedelsaffärer göra som i andra länder och vissa andra affärer redan gör, dvs enbart låta ett begränsat antal personer vistas i affären på samma gång, medan andra står utanför i kö och släpps in samtidigt som någon går ut. Detta skulle minimera de problem som tagits upp tidigare. Enda nackdelen är väl att det skulle ta längre tid pga köandet.

Och ja, att en person i familjen går och handlar utan barn skulle också underlätta. Nu pratar vi inte ensamstående utan mamma och pappa och två barn som springer runt och tränger sig överallt och vrålar om vad de ska ta och pappa/mamma vrålar lika högt tillbaka att det var de svarta oliverna inte gröna. Iofs är kanske skrikandet att föredra framför när barnen springer fram och tillbaka för att visa föräldrarna vad de tog och det var fel så då måste de springa igenom hela affären igen för att hämta rätt.
 
Vår lokala livsmedelsbutik har ökat omsättningen med 60% sedan årskiftet ungefär. Det är en kombination av att de har generösare öppettider och att folk jobbar hemifrån och då handlar mer. Jag uppfattar det som bra disciplin i alla de butiker jag brukar handla i.
 
Att det är lättast och av miljöskäl osv att handla på vägen hem från jobbet vid fem är absolut förståeligt och ett bra initiativ. Vilket även att avstå från sin charterresa i sommar är, inte bara för covid utan även av miljöskäl. Men när, i städerna iaf, många arbetar hemifrån borde det segmentet av befolkningen falla bort? Sedan kan livsmedelsaffärer göra som i andra länder och vissa andra affärer redan gör, dvs enbart låta ett begränsat antal personer vistas i affären på samma gång, medan andra står utanför i kö och släpps in samtidigt som någon går ut. Detta skulle minimera de problem som tagits upp tidigare. Enda nackdelen är väl att det skulle ta längre tid pga köandet.

Och ja, att en person i familjen går och handlar utan barn skulle också underlätta. Nu pratar vi inte ensamstående utan mamma och pappa och två barn som springer runt och tränger sig överallt och vrålar om vad de ska ta och pappa/mamma vrålar lika högt tillbaka att det var de svarta oliverna inte gröna. Iofs är kanske skrikandet att föredra framför när barnen springer fram och tillbaka för att visa föräldrarna vad de tog och det var fel så då måste de springa igenom hela affären igen för att hämta rätt.

Det med att folk skriker i butiker blir jag tokig på, har inte så mycket med corona å göra kanske men ändå. Å inte bara barnfamiljer utan ofta gärna äldre snacksaliga halvdöva damer som håller låda, skriker hela samtalet så hela butiken tar del av deras konversation, och jobbar gärna upp tjut och högljudd kraxing ist för skratt O_o har ibland på mig öronproppar när jag e ute å handlar, misstänker iof att jag är extra ljudkänslig 🤷‍♀️
 
Jag verkar med andra ord leva i en bubbla där rekommendationerna fortfarande sitter fast i medvetandet. Märkligt.

(Nu handlar jag aldrig i butiker och på tider där jag upplever att det är mycket folk, för jag gillar inte det. Det har inte med pandemin att göra. Bäst var tidigare Coop Forum här i Linköping, bra sortiment och alltid lugnt - men tyvärr så lugnt att det gick med stor förlust och försvann ....)
Jag också trots att jag bor i en förort till Stockholm.
 
Jag bor i Uppsala. Handlar främst i tre olika affärer och i alla dessa tycker jag att det oftast funkar bra. Ingen av dessa affärer är dock typiska ”familjeställen” så det kan säkert vara en förklaring till att det sällan är hela familjer som handlar. Det var det inte före Corona heller.

Utanför min lilla närbutik finns skyltar som uppmanar till att låta en person handla och övriga väntar utanför om man är fler i ett sällskap.

Jag undviker stormarknader just nu.
 
Andra länder stänger gränsen mot Sverige för att vi har en ökning i antalet smittade. Men det är ju för att fler får testa sig. Många med lindrig sjukdom kan nu testa sig, vilket de inte kunde tidigare. Samtidigt som antalet smittade stiger så minskar antalet döda/dag och antalet inlagda på sjukhus/dag. De borde titta på det istället. Antalet smittade innehåller för många andra variabler än bara smittspridningen att det i princip är ett värdelöst mått.

Fast även andra länder testar ju numera alla med lindriga symptom/misstanke, och har ändå minskning i antal smittade.....

En sak som jag funderat på om är anledningen till att Sverige valt en annorlunda strategi, och siktat in sig mot flockimmunitet - vilket inget annat land numera har som officiell strategi vad jag vet - är att det känns inte som Sverige/AT tror det är sannolikt att det ska komma en fungerende vaccin inom kort? Medan lockdowns etc i andra länder har begrunnats med att få smittan under kontroll fram tills vi har ett vaccin mot Covid-19....
 
Fast även andra länder testar ju numera alla med lindriga symptom/misstanke, och har ändå minskning i antal smittade.....

En sak som jag funderat på om är anledningen till att Sverige valt en annorlunda strategi, och siktat in sig mot flockimmunitet - vilket inget annat land numera har som officiell strategi vad jag vet - är att det känns inte som Sverige/AT tror det är sannolikt att det ska komma en fungerende vaccin inom kort? Medan lockdowns etc i andra länder har begrunnats med att få smittan under kontroll fram tills vi har ett vaccin mot Covid-19....

Nej, huvudsakliga syftet med strategin har varit att begränsa smittan, med extrema åtgärder för att åstadkomma fysisk distansering, så det skiljer sig inte markant mot andra.

Sverige har aldrig haft flockimmunitet som strategi eller mål.
 
Funkar utmärkt mellan 8 och 9 en helgmorgon.

Jag hängde på låset kl 8 en vardag förra veckan för att ha handla på en stormarknad. Kändes som att jag drog ner medelåldern med ett par decennier :p (var inte öppet enbart för seniorer och riskgrupper ska jag tillägga!)

Jag tycker att det funkar bra att handla på ”udda” tider. Inte bara att det är mindre folk utan också att de som handlar då är folk som är noga med avstånd osv.

Var också på systemet för första gången sen typ februari. Även om det var en del folk var det ingen gång jag tyckte folk kom för nära.

Nu är vi i sommarstugan och här verkar ingen riktigt bry sig. Kanske för att det hela tiden varit lugnt just här med inte så många fall. Det finns typ tre hus i byn som är fritidshus så det är inte så att det är obrydda sommargäster som har kommit hit.
 
Senast ändrad:
Fast även andra länder testar ju numera alla med lindriga symptom/misstanke, och har ändå minskning i antal smittade.....

En sak som jag funderat på om är anledningen till att Sverige valt en annorlunda strategi, och siktat in sig mot flockimmunitet - vilket inget annat land numera har som officiell strategi vad jag vet - är att det känns inte som Sverige/AT tror det är sannolikt att det ska komma en fungerende vaccin inom kort? Medan lockdowns etc i andra länder har begrunnats med att få smittan under kontroll fram tills vi har ett vaccin mot Covid-19....

Jag tror absolut att det är så. Sen är frågan om Sverige varit pessimistiska eller realistiska i sitt antagande att ett fungerande vaccin som alla kommer få ta del av kommer dröja. Det får framtiden utvisa. Jag tror att länder som USA kommer få vaccinet fort och små länder som Sverige kommer få vänta. Tyvärr.
 
Jag har länge - både före och under pandemin - veckohandlat på "udda" tider, dvs på lördagar eller söndagar så tidigt som möjligt. Det funkade faktiskt bättre förut, tycker jag, så jag antar att det är fler än jag som har "upptäckt" strategin. Men det ju bra, antar jag. Jag önskar bara att folk kunde lugna ner sig lite, och inte känt behov av att stressa så mycket i köer, etc......
 
Detta kan säkert platsa i tråden om störiga saker, men det är ju relaterat till Covid så jag skriver här.
Jag försöker vara noga med att ha med handsprit när jag är ute och rör mig, för att skydda på mig själv och andra när jag inte kan tvätta händerna.
För nån månad sen var jag in på Apotea och handlade. Tog tre mindre förpackningar att ha på språng, en till mig, en till min man, och en till min mor.
Jag hade kunnat köpa fler både ekonomiskt för det kommer gå åt men jag valde att vara lite solidarisk ändå.
Nu är det soprent igen och går inte att köpa.
Det är säkert brist eftersom sjukvården behöver. Men jag har blivit lite cynisk och det skulle inte förvåna mig om visst bunkringsbeteende kvarstår hos befolkningen. Slut på rant!
 
Detta kan säkert platsa i tråden om störiga saker, men det är ju relaterat till Covid så jag skriver här.
Jag försöker vara noga med att ha med handsprit när jag är ute och rör mig, för att skydda på mig själv och andra när jag inte kan tvätta händerna.
För nån månad sen var jag in på Apotea och handlade. Tog tre mindre förpackningar att ha på språng, en till mig, en till min man, och en till min mor.
Jag hade kunnat köpa fler både ekonomiskt för det kommer gå åt men jag valde att vara lite solidarisk ändå.
Nu är det soprent igen och går inte att köpa.
Det är säkert brist eftersom sjukvården behöver. Men jag har blivit lite cynisk och det skulle inte förvåna mig om visst bunkringsbeteende kvarstår hos befolkningen. Slut på rant!
Provat att beställa från något annat apotek? När jag beställde för några veckor sedan fanns det inte heller något på Apotea, men Kronans apotek hade.
 
Provat att beställa från något annat apotek? När jag beställde för några veckor sedan fanns det inte heller något på Apotea, men Kronans apotek hade.

Har kollat de flesta men faktiskt inte Kronans :) Ska kolla där!
Verkar det förresten som att bunkringen minskat nu? Vad tycker ni andra?
Jag vågar inte handla i butik utan beställer online för avhämtning vid butiken, och där tror jag man får tag på det mesta. Till och med jäst ;)
Ni som är modigare och går i butiker, hur ser det ut där?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp