Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lämnade covid19-prov 14/9. Följde instruktioner och lagar och väntade här hemma...och väntade...och väntade. Fick till slut nog och ringde vårdcentralen för att få svar idag. Enorm belastning just nu.
 
Mm. Negativt svar = meddelande på 1177. Positivt svar = samtal från vårdcentralen.
Jag har haft koll. Inget svar i journalen.

Kolla i dina journalanteckningar på 1177. En hag känner fick inget meddelande på 1177 men i journalanteckningarna stod det att det var negativt och att patienten blivit meddelad via 1177. Nåt måste gått fel!
 
Kolla i dina journalanteckningar på 1177. En hag känner fick inget meddelande på 1177 men i journalanteckningarna stod det att det var negativt och att patienten blivit meddelad via 1177. Nåt måste gått fel!
Jag fick svar när jag ringde.
Jag har full koll på 1177.

Två kollegor testade sig samma dag. En annan vårdcentral, men samma analyslab. De har inte heller fått svar.
 
Jag fick svar när jag ringde.
Jag har full koll på 1177.

Två kollegor testade sig samma dag. En annan vårdcentral, men samma analyslab. De har inte heller fått svar.
Det finns fortfarande inget provsvar i min journal. Sköterskan i telefon har skrivit en anteckning om mitt samtal, där provsvaret framgår, "enligt lablistan".
Så jo, enorm belastning här just nu.
 
Vi skickar i alla fall inte hem barn med restsymptom, men jag förstår varför vissa gör det.
Man kan ju också testa för covid19 och därmed få svar på om barnet kan komma eller ej.
Det görs inte på småbarn där detta är värst, men det görs på äldre barn, i skolåldern. Trots detta blir barn hemskickade. Tex dotterns klasskamrat för att hon med sina allergier och sin astma fick en hostattack. En. Vara hemma minst två dagar frisk efter det. Ungen var frisk från början.

Man kan se det från en annan sida. Att skicka hem "för säkerhets skull" trots att ungar inte är några enorma smittspridare i jämförelse med vuxna, hur påverkar det deras skolgång? Det är förkylningstider, blir man förkyld är man hemma längre numera än vad man var förut, lägg där till att det finns skolpersonal som skickar hem ungar för att de inte vågar lita på FHM, det kan i slutet på terminen bli en hel del frånvaro och svårt för barn att ta igen. Efter förra terminen finns det nog en del barn som redan nu har kommit lite efter pga frånvaro, är det till gagn för dem att bli hemskickade för minsta lilla den här terminen? Och om det fortsätter nästa termin, vilket är troligt? Vi ska vara rädda om barns skolgång. Om FHM anser att barn är friska och kan gå i skolan med restsymptom och barnen har följt rekommendationerna så tycker inte jag att det ska vara en massa invändningar från skolpersonal.
 
Lämnade covid19-prov 14/9. Följde instruktioner och lagar och väntade här hemma...och väntade...och väntade. Fick till slut nog och ringde vårdcentralen för att få svar idag. Enorm belastning just nu.
Dottern lämnade också den 14/9. Skulle få svar två dagar senare. Ringde vc men svaret hade inte kommit in men sjuksköterskan kollade direkt på labbet och såg att provet var negativt. Jag svarade att jag hade väntat mig det eftersom sp många på skolan var förkylda, men skolan vill ju att man testar. Han svarade att det var helt brutalt mycket med att testa nu med skolungdomar och så.
 
Undrar hur det blir nu när de ska öppna upp för antikroppstester...
Det kommer nog bli stor rusning de första veckorna, sedan lugnar det ner sig. Där jag jobbar kan man ta sådant test. Det var rusning, fanns extrapersonal för att möta upp, men nu är det rätt lugnt igen.

Nu är det gratis för vårdpersonal här om de visar upp sitt kort. Först var det gratis för vårdpersonal i Region Skåne, de kunde komma till vår privata vc och ta testet, medan vi som jobbar där fick betala 200 kr om vi ville ta det, men nu är det gratis för oss också. Komiskt! :)
 
Jaha @malumbub nu fattar jag vad du menade. Jag hade inte fattat att antikroppstester inte varit tillgängliga i hela landet.

I Stockholm har antikroppstester varit tillgängliga och gratis för alla sen juni. Det var lite rusning och appkaos i början men det la sig snabbt. Just nu finns det 83 723 lediga tider för antikroppstest ;)
 
Jaha @malumbub nu fattar jag vad du menade. Jag hade inte fattat att antikroppstester inte varit tillgängliga i hela landet.

I Stockholm har antikroppstester varit tillgängliga och gratis för alla sen juni. Det var lite rusning och appkaos i början men det la sig snabbt. Just nu finns det 83 723 lediga tider för antikroppstest ;)
Ja, här i VG är vi inte i samma fas som 08. Och om läget är så här nu, hur blir det då när alla ska antikroppstesta?
 
Jaha @malumbub nu fattar jag vad du menade. Jag hade inte fattat att antikroppstester inte varit tillgängliga i hela landet.

I Stockholm har antikroppstester varit tillgängliga och gratis för alla sen juni. Det var lite rusning och appkaos i början men det la sig snabbt. Just nu finns det 83 723 lediga tider för antikroppstest ;)
Finns det? Hur bokar man det? Eller menar du det där hemtestet man kan göra?
 
Ja, här i VG är vi inte i samma fas som 08. Och om läget är så här nu, hur blir det då när alla ska antikroppstesta?

Som jag fattar det så är PCR- och antikroppstest två skilda ”apparater”. Så för att det är högt tryck på den ena behöver det inte vara det på det andra, som i Sthlm nu.

Vad menar du med inte i samma fas?
 
Finns det? Hur bokar man det? Eller menar du det där hemtestet man kan göra?

Ja för antikroppstest, inte pågående infektion. Hur många lediga tider det finns står i regionens rapporter. Det är inte hemtest. Bokar gör man via 1177 och enligt dem finns det över 80 provtagningsställen i regionen. Där jag bor är det på vanliga VC och gissar det är så överallt.
 
Ja för antikroppstest, inte pågående infektion. Hur många lediga tider det finns står i regionens rapporter. Det är inte hemtest. Bokar gör man via 1177 och enligt dem finns det över 80 provtagningsställen i regionen. Där jag bor är det på vanliga VC och gissar det är så överallt.
Jag har sett något Apotek också och något annat företag också göra reklam för antikropp, men de är flera hundra dyrare än vc, inte värt att betala mer, bara vänta till rusningen är över i så fall tänker jag.
 
Fast småbarn är ju snoriga jämt även innan covid-19. Det blir inte rimligt att läkaren/sjuksköterskan som jobbar med svårt sjuka patienter ska vara hemma med friskt (men lite snorigt barn) istället för att vara på jobbet och ta hand om svårt sjuka patienter. Det är ju det som är problemet. Små barn är snuviga och hostiga ofta och länge helt utan inblandning av covid-19. Du kan inte jämföra djurarrangemang som är rena nöjesarrangemang med människors möjlighet att arbete, bidra till ett fungerande samhälle och tjäna de pengar de behöver för att livet ska gå runt. Det är otroligt arrogant att inte inse skillnaden.
Vad räknas som snorig? En nysning?

Sonen har *peppar peppar* inte varit förkyld sen i början av året, innan Corona. Han är snart 2,5 år. Går visserligen hos dagmamma och inte på dagis så träffar färre barn, men ändå. Så håller inte med om att småbarn är snoriga jämt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 176
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
769
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp