Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad räknas som snorig? En nysning?

Sonen har *peppar peppar* inte varit förkyld sen i början av året, innan Corona. Han är snart 2,5 år. Går visserligen hos dagmamma och inte på dagis så träffar färre barn, men ändå. Så håller inte med om att småbarn är snoriga jämt.

Så roligt för dig. Andras verklighet är lite annorlunda. Lite snorig då menar jag enbart lite snorig som en liten snuva som finns kvar ett tag efter att förkylningen försvunnit. Det kan jag själv vara länge efter en förkylning. För att inte tala om hosta. Den kan vara kvar länge!
 
Så roligt för dig. Andras verklighet är lite annorlunda. Lite snorig då menar jag enbart lite snorig som en liten snuva som finns kvar ett tag efter att förkylningen försvunnit. Det kan jag själv vara länge efter en förkylning. För att inte tala om hosta. Den kan vara kvar länge!
Jag vet det kan vara så, ville bara poängtera att det absolut inte är så för alla.
 
Det finns privata aktörer som testar, utöver vårdgivare. T ex på apotek. Kostnaden hos apoteken har jag inte koll på, men såg att nån privat vårdgivare tog över 800 för nåt test.
 
Jag har sett något Apotek också och något annat företag också göra reklam för antikropp, men de är flera hundra dyrare än vc, inte värt att betala mer, bara vänta till rusningen är över i så fall tänker jag.

och @malumbub Ja det verkar lite olika. Vissa företag är på uppdrag av regionen och det är gratis (tex Kry och Unilab) och vissa verkar man få betala själv för väldigt många pengar.
 
Jag skulle ha jobbat i måndags, men då jag låg med konstig känsla i kroppen i söndags så fick jag sjukanmäla mig. Jag kan få denna känsla innan ett migränanfall, bli varm, frysa, bli varm, frysa, sen känna mig varm och tung i nacken. I 99% av fallen så blir det ”bara” migrän, men fick endå sjuka mig. Det blev migrän sen på kvällen och hela natten, sen när det anfallet var över så var jag normal igen så jag kunde jobba i går/idag.

Det är jättejobbigt att veta, men jag har valt att hålla mig hemma då jag jobbar som personlig assistent, och min brukare skulle inte överleva om vi får in Corona då han är en högriskpatient på alla plan. Jag får ta smällen helt enkelt. Hade absolut kunnat jobba i måndags så anfallet klingade av vid 4-5 på morgonen, och jag skulle inte ha börjat förens vid 12,men eftersom jag redan satte in vikarie på söndagen när jag vaknade med symtomen så var det bara att hålla sig hemma. Tråkiga förlorade pengar, men vad gör man. 🤷🏻‍♀️

Skulle det komma Covid-19 till jobbet så har jag ju inget jobb kvar, det är ännu tråkigare pengar, plus känslomässigt.
 
Läste precis det här i Aftonbladet:
" Det stora flertalet, 80 procent, smittas inte av någon närstående. Och det är oklart hur länge en familjekarantän skulle pågå. En eller två veckor? "

Det förvanade mig väldigt mkt, här säger man att den största smittspridningen sker inom familjen. Är det ngt hon (Agnes Wold) kommit pa själv eller är det sa i Sverige?
 
Läste precis det här i Aftonbladet:
" Det stora flertalet, 80 procent, smittas inte av någon närstående. Och det är oklart hur länge en familjekarantän skulle pågå. En eller två veckor? "

Det förvanade mig väldigt mkt, här säger man att den största smittspridningen sker inom familjen. Är det ngt hon (Agnes Wold) kommit pa själv eller är det sa i Sverige?

Folkhälsomyndigheten står på presskonferens efter presskonferens och säger att det största smittspridningen sker i hemmen och på arbetsplatserna. Var Agnes Wold har fått sina procentsatser ifrån har jag ingen aning om. Men hon brukar ha egna åsikter om mycket... och gillar att vara i tidningen ;)

PS. Sluta läs Aftonbladet :p
 
Folkhälsomyndigheten står på presskonferens efter presskonferens och säger att det största smittspridningen sker i hemmen och på arbetsplatserna. Var Agnes Wold har fått sina procentsatser ifrån har jag ingen aning om. Men hon brukar ha egna åsikter om mycket... och gillar att vara i tidningen ;)

PS. Sluta läs Aftonbladet :p

Tänkte väl det, läser sällan Aftonbladet med artikeln dök upp pa facebook sa jag läste (tyvärr).
Jag känner inte till henne mer än att jag sett namnet.
 
Jag vet inte heller, men jag tänker (kanske felaktigt) när jag läser hela artikeln att det snarare ska tolkas som att hon menar att de flesta inte smittas alls? D.v.s att smittspridningen till resterande familjemedlemmar mer troligt uteblir, snarare än att 80% av alla som smittas blir smittade någon annanstans än inom familjen/hushållet.

”Det stora flertalet, 80 procent, smittas inte av någon närstående. Och det är oklart hur länge en familjekarantän skulle pågå. En eller två veckor? Och kostnaden för att hålla de 80 procent som troligen inte smittas av närstående hemma i 14 dagar är hög. Dels i form av ersättning från Försäkringskassan, dels i form av utebliven arbetskraft inom exempelvis vården, menar hon.

– Och åtta av tio som stannar hemma nog kommer att göra det helt förgäves.”
 
Jag skulle ha jobbat i måndags, men då jag låg med konstig känsla i kroppen i söndags så fick jag sjukanmäla mig. Jag kan få denna känsla innan ett migränanfall, bli varm, frysa, bli varm, frysa, sen känna mig varm och tung i nacken. I 99% av fallen så blir det ”bara” migrän, men fick endå sjuka mig. Det blev migrän sen på kvällen och hela natten, sen när det anfallet var över så var jag normal igen så jag kunde jobba i går/idag.

Det är jättejobbigt att veta, men jag har valt att hålla mig hemma då jag jobbar som personlig assistent, och min brukare skulle inte överleva om vi får in Corona då han är en högriskpatient på alla plan. Jag får ta smällen helt enkelt. Hade absolut kunnat jobba i måndags så anfallet klingade av vid 4-5 på morgonen, och jag skulle inte ha börjat förens vid 12,men eftersom jag redan satte in vikarie på söndagen när jag vaknade med symtomen så var det bara att hålla sig hemma. Tråkiga förlorade pengar, men vad gör man. 🤷🏻‍♀️

Skulle det komma Covid-19 till jobbet så har jag ju inget jobb kvar, det är ännu tråkigare pengar, plus känslomässigt.
Jag har ansökt om betald karensdag via FK, men det kanske du redan känner till finns?
 
Håller med om tolkningen från @aiquen
Av de som har en anhörig smittad hemma smittas 20% och 80% smittas inte av sin anhörige. Lite fundersam på hur vi kan veta de siffrorna dock.
Men kan hålla med henne om att det verkar som en troligtvis dyr och svårmotiverad åtgärd.
 
Jag har ansökt om betald karensdag via FK, men det kanske du redan känner till finns?

Ja, det har jag också, men tyvärr så blir det långt ifrån hela beloppet. Skulle fått närmare 1300kr om jag jobbat dom timmarna istället för karensdag, och man får runt en 500ing från FK. Blir lite förlust då jag som sagt får två karensdagar tyvärr, men det är ju som det är.
 
Woop woop, nu behöver man inte längre sitta i karantän när man kommer från Sverige till UK! Hoppas det håller i sig nu för det underlättar mitt liv massor, för att inte tala om alla som inte kunnat åka "hem" och hälsa på på hela året eftersom de inte hade tillräckligt med semesterdagar för både semestern och karantänen.

Jag kastade mig in på Skyscanners hemsida och bokade flygbiljett hem till min farmors begravning, innan resten av alla svenskar i Storbritannien köpte upp alla...
... och nu har de istället infört karantänkrav för de som kommer från Danmark vilket påverkar väääldigt många svenskar som, som jag, har Kastrup som närmsta flygplats. Så jääävla retligt, hela våren och sommaren har Danmark varit OK men för Sverige har det krävts karantän. När de äntligen släpper karantänkravet för Sverige lägger de till det för Danmark istället! :arghh: :arghh: :arghh:

Mina känslor inför Danmark summeras just nu bäst av Ernst Hugo Järegård:

 
... och nu har de istället infört karantänkrav för de som kommer från Danmark vilket påverkar väääldigt många svenskar som, som jag, har Kastrup som närmsta flygplats. Så jääävla retligt, hela våren och sommaren har Danmark varit OK men för Sverige har det krävts karantän. När de äntligen släpper karantänkravet för Sverige lägger de till det för Danmark istället! :arghh: :arghh: :arghh:

Mina känslor inför Danmark summeras just nu bäst av Ernst Hugo Järegård:


Så otroligt störigt!!
 
Så otroligt störigt!!
Verkligen! Jag lider så med de som detta påverkar mer än mig. För mig blir det liksom "bara" att jag ännu en gång tvingas sitta inomhus i 14 dagar när jag kommer tillbaka, jag jobbar liksom redan hemifrån fullt ut så det är inga problem så, men för flera andra är det så mycket värre! Det var SÅ många som blev lättade och lyckliga när karantänen för Sverige togs bort eftersom det innebar att de äntligen kunde åka och hälsa på familjen, och så blir det såhär istället :(
 
Håller med om tolkningen från @aiquen
Av de som har en anhörig smittad hemma smittas 20% och 80% smittas inte av sin anhörige. Lite fundersam på hur vi kan veta de siffrorna dock.
Men kan hålla med henne om att det verkar som en troligtvis dyr och svårmotiverad åtgärd.
Har man inte kunnat kolla det genom att jämföra de siffror där de som smittat ner sin familj med de där de inte smittat en enda i familjen? Alltså smittspårning.
 
Min dotter berättade om ett rykte i skolan som hela klassen diskuterade i dag. Hennes högstadieskola sitter ihop med en annan mellanstadieskola. Där sades det att enligt ryktet ska två lärare ha gått sjuka till jobbet och så har det visat sig att de har covid-19, så tydligen hade det börjats pratas om att eventuellt stänga den skolan. Eleverna i hennes klass hoppades förstås, på tonåringars vis, att deras skola som ju sitter ihop, också skulle stängas. Lärarna ska alltså ha gått till skolan otestade och sjuka, så inget medvetet vad jag förstått.

Jag hoppas verkligen att detta bara är ett rykte som inte har en grund alls! Ska bli intressant att höra vidare om det dock. Det har ju uppstått på något vis.
 
Håller med om tolkningen från @aiquen
Av de som har en anhörig smittad hemma smittas 20% och 80% smittas inte av sin anhörige. Lite fundersam på hur vi kan veta de siffrorna dock.
Men kan hålla med henne om att det verkar som en troligtvis dyr och svårmotiverad åtgärd.

Jag har ingen aning om ifall de siffrorna stämmer eller inte. Men jag har lite svårt att få ihop logiken med att viruset ändå är såpass smittsamt och samtidigt smittas inte 4/5 som delar hushåll med en sjuk person.
 
Min dotter berättade om ett rykte i skolan som hela klassen diskuterade i dag. Hennes högstadieskola sitter ihop med en annan mellanstadieskola. Där sades det att enligt ryktet ska två lärare ha gått sjuka till jobbet och så har det visat sig att de har covid-19, så tydligen hade det börjats pratas om att eventuellt stänga den skolan. Eleverna i hennes klass hoppades förstås, på tonåringars vis, att deras skola som ju sitter ihop, också skulle stängas. Lärarna ska alltså ha gått till skolan otestade och sjuka, så inget medvetet vad jag förstått.

Jag hoppas verkligen att detta bara är ett rykte som inte har en grund alls! Ska bli intressant att höra vidare om det dock. Det har ju uppstått på något vis.

Alltså ett rykte på en högstadieskola med komponenten "skolan måste stänga och vi slipper gå dit" känns onekligt som något som sprids betydligt fortare än detta virus :p

Jag tänker att om det faktiskt var så att två lärare bekräftats sjuka med Covid och varit sjuka på jobbet hade man diskuterat detta internt OCH fattat beslut om ev stängning eller inte innan ett rykte hunnit nå en angränsande skola.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 194
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp