Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
DN Kultur verkar ha ett ganska blandat innehåll med resonerande artiklar över ett brett område, inte bara konst, litteratur och liknande man brukar förknippa med begreppet kultur. Varför har jag ingen aning om, borde legat under Samhälle eller någon liknande rubrik. Kanske de inte vill ha för många avdelningar?

DN kultur må vara brett, men det är ändå ljusår mellan nyhetssidan och ”Kulturdebatt”, där denna artikel ligger.

Jag tänker att med tanke på ämnet och hur lång och gedigen artikeln verkar vara så är ju detta något DN borde toppat med. Om allt var som det skulle. Inte låtit den vara en debattartikel i kulturdelen.

Jag har ingen koll på författaren men det var ungefär det som @skogaliten skrev som jag misstänkte.
 
Vad avser Zarembas artiklar på DN:s kultursidor genom åren, så har det alltid handlat om väldigt vinklat tyckande, som därför bäst publiceras på just Kultursidorna. Med tanke på att faktainnehåll, val av intervjupersoner m.m., är noggrant utvalt av författaren, för att stödja den tes han vill driva för tillfället, så kan man endast se hans texter som "personligt tyckande".

Många här kanske minns hans artikelserie för kanske 15 år sedan "den polske rörmokaren", ett antifackligt inlägg i debatten, avseende den fria rörligheten inom EU.

Zaremba är i mina ögon föga trovärdig i sakfrågor, i synnerhet vad avser hans slutsatser.
Det han skriver bör kontrolleras både en och flera gånger, och inte tas för fakta.
Det här är ju något som inte bara han skrivit om utan ett antal andra, även kliniska läkare, har uppmärksammat att äldre prioriterats bort och inte fått den vård de behövt. Det har även anmälts till IVO.
 
Ge dig!

Zaremba är en person med väldigt låg trovärdighet.
Om du inte ens vill läsa det han svarade så är ju ett förkastande meningslöst. Av repliken framgår att de som skrev artikel du länkade till försöker bluffa och blanda bort korten genom att referera till en ändrad senare version av reglerna som skickades ut.
 
Om du inte ens vill läsa det han svarade så är ju ett förkastande meningslöst. Av repliken framgår att de som skrev artikel du länkade till försöker bluffa och blanda bort korten genom att referera till senare riktlinjer.
Han har skrivit några få rader, där han säger att tjänstemännen ljuger. Knappast en bedövande argumentation, av någon som redan i ursprungsartikeln ägnar sig åt diverse konspirationsteorier...
 
Han har skrivit några få rader, där han säger att tjänstemännen ljuger. Knappast en bedövande argumentation, av någon som redan i ursprungsartikeln ägnar sig åt diverse konspirationsteorier...
Så du tror att de läkare och annan vårdpersonal som slagit larm och anmält till IVA, de berättelser om hur äldre behandlats som det skrivits om i dagspressen, den statistik som finns över vilka som intensivvårdats i olika regioner m.m. är bluff, allt är bara ett påhitt av konspirationsteoretiker?
 
Så du tror att de läkare och annan vårdpersonal som slagit larm och anmält till IVA, de berättelser om hur äldre behandlats som det skrivits om i dagspressen, den statistik som finns över vilka som intensivvårdats i olika regioner m.m. är bluff, allt är bara ett påhitt av konspirationsteoretiker?
Det centrala i Zarembas artikel, är att massor med äldre-äldre dött på grund av vårddirektiv från "överheten".
Folk som alltså inte skulle ha dött alls utan direktiven, utan som istället levt ett långt och friskt liv.

Att det är ett typiskt påstående från en konspirationsteoretiker, som den misogyna, antifackliga högerdebattören Zaremba, förvånar inte.

Hans syfte är att underminera den sittande regeringen, på alla sätt han kan.

Hur han avvänt statistik, kan vare sig du eller jag uttala oss om i detalj, så den frågan blir bara fånig.
Tar du fram lite detaljerade uppgifter som verkligen går att granska, så går det nog att göra.

Att en och annan gjort anmälningar till IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) (inte IVA - det betyder "intensivvårdsavdelning"), som givetvis kommer att utredas är en annan fråga.
 
Det centrala i Zarembas artikel, är att massor med äldre-äldre dött på grund av vårddirektiv från "överheten".
Folk som alltså inte skulle ha dött alls utan direktiven, utan som istället levt ett långt och friskt liv.

Att det är ett typiskt påstående från en konspirationsteoretiker, som den misogyna, antifackliga högerdebattören Zaremba, förvånar inte.

Hans syfte är att underminera den sittande regeringen, på alla sätt han kan.

Hur han avvänt statistik, kan vare sig du eller jag uttala oss om i detalj, så den frågan blir bara fånig.
Tar du fram lite detaljerade uppgifter som verkligen går att granska, så går det nog att göra.

Att en och annan gjort anmälningar till IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) (inte IVA - det betyder "intensivvårdsavdelning"), som givetvis kommer att utredas är en annan fråga.
Du verkar ha hängt upp dig på den här Zaremba.

Anmälningarna till IVO tog jag upp i inlägget innan till dig, ganska fånigt att försöka skriva mig på näsan för något du visste var en simpel felskrivning.
 
Det blev inget krav pa masker även ute även om det inte är uteslutet att enskilda regioner inför det pa vissa bestämda platser. Men from fredag gäller skärpta krav pa privata träffar, max 6 personer inne och 12 ute (tex bröllop, födelsedagsfirande, föreningsträffar och sportaktiviteter undantag begravningar). Inom det privata hemmet kan man inte kontrollera och förbjuda men det är en stark rekomendation.
För proffesionella evangemang (teater, bio, konserter, sportmatcher osv) gäller ocksa hardare regler, 1500 ute och 1000 inne är ok men bara med reserverade platser och med mask (ingen försäljning av dryck och inget samlande av människor före/efter/i paus) gäller. Men där har vi redan nu hardare med max 250 personer i var region.

Sen pratade dom mkt om hur viktigt det är att tänka pa varandra och inte bara bry sig om sig själv. Att vi maste hjälpas at. Sana självklara saker som manga numera verkar ha glömt bort.

I eftermiddag är jag inbjuden till min granne pa kaffe (ute :) ), den grannen som har skrivit om tidigare.
Ska försöka undvika coronadiskussioner sa gott det gar, önska mig lycka till :)
 
Det blev inget krav pa masker även ute även om det inte är uteslutet att enskilda regioner inför det pa vissa bestämda platser. Men from fredag gäller skärpta krav pa privata träffar, max 6 personer inne och 12 ute (tex bröllop, födelsedagsfirande, föreningsträffar och sportaktiviteter undantag begravningar). Inom det privata hemmet kan man inte kontrollera och förbjuda men det är en stark rekomendation.
För proffesionella evangemang (teater, bio, konserter, sportmatcher osv) gäller ocksa hardare regler, 1500 ute och 1000 inne är ok men bara med reserverade platser och med mask (ingen försäljning av dryck och inget samlande av människor före/efter/i paus) gäller. Men där har vi redan nu hardare med max 250 personer i var region.

Sen pratade dom mkt om hur viktigt det är att tänka pa varandra och inte bara bry sig om sig själv. Att vi maste hjälpas at. Sana självklara saker som manga numera verkar ha glömt bort.

I eftermiddag är jag inbjuden till min granne pa kaffe (ute :) ), den grannen som har skrivit om tidigare.
Ska försöka undvika coronadiskussioner sa gott det gar, önska mig lycka till :)
Får erkänna att jag blev väldigt förvånad av att läsa att för evangemang tillåts upp till 1500 ute och 1000 inne (såg att lokalt för dig är det 250). Alltså, ur ett smittskyddsperspektiv känns 1500 och 1000 personer som en stor samling där det känns väldigt svårt att inte viss smitta kommer att spridas oavsett försök till avstånd etc. För jämförelse gäller i Sverige max 50 personer för allmänma sammankomster.

Hur är det jobbmässigt - rekommenderas de som kan arbeta hemifrån att arbeta hemifrån alt. är de skyldiga att arbeta hemifrån? Om denna rekommendation/skyldighet finns, hur motiveras den när man samtidigt får ha evangemang på upp till 1500/1000 personer? Jag menar, det måste finnas massa kontor som har färre anställda än 1000 och där man kan tänka sig att det går att vara på kontoret och hålla samma avstånd som på evangemang.

Har även lite svårt att förstå varför privata träffar är så mkt hårdare reglerat. Har man alltså en stor tilltro till de företag, föreningar etc som arrangerar evangemang men mkt lite förtroende till privatpersoner?
 
Får erkänna att jag blev väldigt förvånad av att läsa att för evangemang tillåts upp till 1500 ute och 1000 inne (såg att lokalt för dig är det 250). Alltså, ur ett smittskyddsperspektiv känns 1500 och 1000 personer som en stor samling där det känns väldigt svårt att inte viss smitta kommer att spridas oavsett försök till avstånd etc. För jämförelse gäller i Sverige max 50 personer för allmänma sammankomster.

Hur är det jobbmässigt - rekommenderas de som kan arbeta hemifrån att arbeta hemifrån alt. är de skyldiga att arbeta hemifrån? Om denna rekommendation/skyldighet finns, hur motiveras den när man samtidigt får ha evangemang på upp till 1500/1000 personer? Jag menar, det måste finnas massa kontor som har färre anställda än 1000 och där man kan tänka sig att det går att vara på kontoret och hålla samma avstånd som på evangemang.

Har även lite svårt att förstå varför privata träffar är så mkt hårdare reglerat. Har man alltså en stor tilltro till de företag, föreningar etc som arrangerar evangemang men mkt lite förtroende till privatpersoner?

Stackars @turbofling som får stå till svars för ett helt land ;)

Angående det sista så är väl det relativt vanligt att det är så. Att man får träffas fler under "arrangerade former". Det är ju samma sak i Sverige att du kan ha hur många gäster som helst i princip på en restaurang så länge man lyckas hålla sig till reglerna.
 
Det finns en del som har mask på sig nu, men när man ser dem är det få som bär dem korrekt. De flesta har dragit ner den, nedanför näsan, andra kliar sig runt mun och näsa, eller drar ner den på hakan för att prata i telefon/med vänner.
 
Det finns en del som har mask på sig nu, men när man ser dem är det få som bär dem korrekt. De flesta har dragit ner den, nedanför näsan, andra kliar sig runt mun och näsa, eller drar ner den på hakan för att prata i telefon/med vänner.
Igår klev ett par ur bilen (danskreggad) bredvid min utanför Ica.
Hon iklädd munskydd/mask, han utan.
Hur ska man tolka det?
Har hon tecken på smitta, som hon försöker låta bli att sprida? Det är ju den nyttan en mask kan göra. Men kan hon smittas ska hon ju hålla sig hemma! Och om hon nu är smittsam, då kunde väl gubben handla själv??
Eller tror hon att hon skyddar sig själv genom att ha masken på sig?
Och frågan är varför inte båda personerna i paret gör sammalikadant vad gäller masken?

*ameos måndagssvammel* :p
 
Igår klev ett par ur bilen (danskreggad) bredvid min utanför Ica.
Hon iklädd munskydd/mask, han utan.
Hur ska man tolka det?
Har hon tecken på smitta, som hon försöker låta bli att sprida? Det är ju den nyttan en mask kan göra. Men kan hon smittas ska hon ju hålla sig hemma! Och om hon nu är smittsam, då kunde väl gubben handla själv??
Eller tror hon att hon skyddar sig själv genom att ha masken på sig?
Och frågan är varför inte båda personerna i paret gör sammalikadant vad gäller masken?

*ameos måndagssvammel* :p

För att hon ville och tycker att det känns bättre sa och han inte ville?
 
Igår klev ett par ur bilen (danskreggad) bredvid min utanför Ica.
Hon iklädd munskydd/mask, han utan.
Hur ska man tolka det?
Har hon tecken på smitta, som hon försöker låta bli att sprida? Det är ju den nyttan en mask kan göra. Men kan hon smittas ska hon ju hålla sig hemma! Och om hon nu är smittsam, då kunde väl gubben handla själv??
Eller tror hon att hon skyddar sig själv genom att ha masken på sig?
Och frågan är varför inte båda personerna i paret gör sammalikadant vad gäller masken?

*ameos måndagssvammel* :p
Jag själv har haft funderingen om munskydd för att helt enkelt ha en visuell påminnelse till folk att hålla avstånd. Gärna lite fejkat hostande undertiden ;)

Detta då jag upplever att folk inte alls håller avstånd längre och jag är ju en mästare på att snappa upp infektioner.
 
Jag själv har haft funderingen om munskydd för att helt enkelt ha en visuell påminnelse till folk att hålla avstånd. Gärna lite fejkat hostande undertiden ;)

Detta då jag upplever att folk inte alls håller avstånd längre och jag är ju en mästare på att snappa upp infektioner.

Jag var på båten till Danmark där munskydd var obligatoriskt. Jag kan säga att det var helt klart falsk trygghet då. Många håller fint avstånd men många verkar tro att det är guds gåva till folket och trängs i köer och står precis bakom.
Jag fick hela tiden påminna folk att hålla avstånd från mig.
 
Jag kan förstas inte svara pa allt som regeringen tänker men jag ska försöka svara pa en del.

Jag tycker ocksa att det är för manga pa evangemang men jag tror att det handlar om en avvägning om "skada-nytta", hur mkt samhället förlorar pa att inte ha ngt och hur stor risken är att smittas pa dessa tillställningar. Det handlar inte om att vilken liten förening som helst som kan ordna en tillställning hur den vill utan om proffeconella opera/teater/stora sportföreningar osv. För att ha dessa maste arrangören skicka in ett omfattande säkerhetskoncept som maste godkännas, alltsa inget som sma föreningar gör. Det är ordentliga avstand mellan grupperna (da far bara sitta tillsammans med personer i egna hushallet) och du maste bära mask under hela tiden (from fredag även under tillställningen, fram till dess fram/fran din plats). Det är bara tillatet med sittplatser som är bokade för att kunna underlätta smittsparning.
Vad jag vet sa har det inte förekommit ngn smitta i dessa sammanhang. Besökarna far inte "blanda sig" med varandra i pauser och för att undvika det är nu försäljning av mat/dryck inte tillatet i pauser/förre/efter. Det finns gatt om vakter som kontrollerar. Sen är det saklart väldigt mkt färre tillställningar nu.

Det rekomenderas att jobba hemifran om man har möjlighet men det finns inga krav, i röda/oranga omraden starkare än i gula/gröna. Hur det motiveras vet jag inte men jag gissar att det har att göra med att kontrollerna är starkare pa evangemang än pa kontor och att man ska göra vad man kan.
Opera är svarare att titta pa hemifran och skadespelare behöver ocksa en inkomst.

Den mesta smittspridningen (60%) sker inom privata sammankomster sa det är nog inte orimligt att ha mindre förtroende till att folk inte kan ta ansvar privat.

Just nu är en het diskussion inom politiken hur man ska göra med stängningstider, vissa regioner har satt 22 som stängningstid för barer/resturanger och resten har 01 (tror jag, vi har 22). Manga menar att den tidiga stängningstiden bara gör att folk träffas privat och under mer okontrollerade former ist därför är det bättre att ha senare stängningstid. Vad tänker ni om det?
 
Igår klev ett par ur bilen (danskreggad) bredvid min utanför Ica.
Hon iklädd munskydd/mask, han utan.
Hur ska man tolka det?
Har hon tecken på smitta, som hon försöker låta bli att sprida? Det är ju den nyttan en mask kan göra. Men kan hon smittas ska hon ju hålla sig hemma! Och om hon nu är smittsam, då kunde väl gubben handla själv??
Eller tror hon att hon skyddar sig själv genom att ha masken på sig?
Och frågan är varför inte båda personerna i paret gör sammalikadant vad gäller masken?

*ameos måndagssvammel* :p

Man ska tolka det som att de är två individer. Troligt att de bara har olika uppfattning om mask. Varför skulle man göra lika bara för att man är ett par?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 869
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
554
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp