Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man ska tolka det som att de är två individer. Troligt att de bara har olika uppfattning om mask. Varför skulle man göra lika bara för att man är ett par?

För att om den ena är orolig och vill vara extra säker och gör allt hen kan för att undvika smitta så hjälper det inte ett dyft om den andra skiter i vilket och drar hem smitta.
 
För att om den ena är orolig och vill vara extra säker och gör allt hen kan för att undvika smitta så hjälper det inte ett dyft om den andra skiter i vilket och drar hem smitta.

Personen som hade mask kanske ser det som en extra trygghet och ingen av dem kanske vill ha diskussionen utan nöjer sig med att båda gör som de känner bäst själva.

Personerna kanske inte alls var ett par utan den ena hade bara skjutsat den andre?

Finns ju massor av möjligheter. Och massor med andra exempel på hur folk agerar efter falsk trygghet oavsett Covid eller inte.

Jag har tex kommit på mig själv med att känna mig ganska trygg på min lokala affär där jag varit ett par gånger i veckan det senaste halvåret. Men när jag är i "nya" offentliga miljöer tycker jag att det är ganska obekvämt. Som att folk alltid skulle vara mindre smittsamma i den affär jag lyckats handla i massa gånger utan att bli smittad. Så otroligt puckat. Men sån är jag ;)
 
Personen som hade mask kanske ser det som en extra trygghet och ingen av dem kanske vill ha diskussionen utan nöjer sig med att båda gör som de känner bäst själva.

Personerna kanske inte alls var ett par utan den ena hade bara skjutsat den andre?

Finns ju massor av möjligheter. Och massor med andra exempel på hur folk agerar efter falsk trygghet oavsett Covid eller inte.

Jag har tex kommit på mig själv med att känna mig ganska trygg på min lokala affär där jag varit ett par gånger i veckan det senaste halvåret. Men när jag är i "nya" offentliga miljöer tycker jag att det är ganska obekvämt. Som att folk alltid skulle vara mindre smittsamma i den affär jag lyckats handla i massa gånger utan att bli smittad. Så otroligt puckat. Men sån är jag ;)
Det är nog människor i allmänhet skulle jag tro!
Det är nog därför problemet med att hålla avstånd kommer nu. Folk har ju varit i affären tusen gånger sen i våras, och klarat sig. Så det är klart att det går bra!

KL*
Blir spännande att se dagens siffror, om det fortsätter att öka eller inte.
 
Det är nog människor i allmänhet skulle jag tro!
Det är nog därför problemet med att hålla avstånd kommer nu. Folk har ju varit i affären tusen gånger sen i våras, och klarat sig. Så det är klart att det går bra!

KL*
Blir spännande att se dagens siffror, om det fortsätter att öka eller inte.

Vill då förtydliga att jag (såklart) är supernoga med att hålla avstånd, tvätta händer, använda handsprit och allt sånt där! Jag menade mer min känsla av att visas i olika miljöer var olika baserat på om det är miljöer jag brukar vistas i. Även om jag följer rekommendationer lika bra på båda :)
 
Vill då förtydliga att jag (såklart) är supernoga med att hålla avstånd, tvätta händer, använda handsprit och allt sånt där! Jag menade mer min känsla av att visas i olika miljöer var olika baserat på om det är miljöer jag brukar vistas i. Även om jag följer rekommendationer lika bra på båda :)
Ja absolut! Jag anklagade dig absolut inte! Folk är väl olika eftertänksamma bara, olika analyserande av sina känslor och reaktioner. Överlag så upplever jag att folk på buke är mer av dessa saker än gemeneman.
 
Stackars @turbofling som får stå till svars för ett helt land ;)

Angående det sista så är väl det relativt vanligt att det är så. Att man får träffas fler under "arrangerade former". Det är ju samma sak i Sverige att du kan ha hur många gäster som helst i princip på en restaurang så länge man lyckas hålla sig till reglerna.
Jag menade inte att @turbofling på något sätt står till svat för detta utan min kommentar var reflektioner på det hen skrev samt lite frågor om hur regeringen motiverade reglerna.

Jag håller inte riktigt med dig om det sista, dvs att det är samma sak i Sveige. I Sverige har vi ju inga begränsningar enligt lag gällande antal personer på privata fester (det är inte direkt möjligt såsom sveriges lagar/grundlag är skrivan att begärnsa privatlivet på det sättet). Vi har dock begränsningar både gällande publika sammankomster samt regler om avstånd etc. för restauranger etc. Dessa regler gäller ju inte privata tillställningar även om man såklart blr följa dem. Så nej, inte alls samma sak.
 
Jag menade inte att @turbofling på något sätt står till svat för detta utan min kommentar var reflektioner på det hen skrev samt lite frågor om hur regeringen motiverade reglerna.

Jag håller inte riktigt med dig om det sista, dvs att det är samma sak i Sveige. I Sverige har vi ju inga begränsningar enligt lag gällande antal personer på privata fester (det är inte direkt möjligt såsom sveriges lagar/grundlag är skrivan att begärnsa privatlivet på det sättet). Vi har dock begränsningar både gällande publika sammankomster samt regler om avstånd etc. för restauranger etc. Dessa regler gäller ju inte privata tillställningar även om man såklart blr följa dem. Så nej, inte alls samma sak.

Jag fattade det, hence the smiley :)

Jag menade mer att reglerna/rekommendationerna är satta efter samma princip, dvs att fler personer tillåts i miljöer som är lättare att kontrollera. Sen finns ju i Sverige bekymret att reglerna blir olika för olika typer av verksamheter pga ordningslagen och vad som räknas som en offentlig tillställning osv. Men det är ju inte för att man bedömer att risken är mindre där :)
 
Jag menade inte att @turbofling på något sätt står till svat för detta utan min kommentar var reflektioner på det hen skrev samt lite frågor om hur regeringen motiverade reglerna.

Jag håller inte riktigt med dig om det sista, dvs att det är samma sak i Sveige. I Sverige har vi ju inga begränsningar enligt lag gällande antal personer på privata fester (det är inte direkt möjligt såsom sveriges lagar/grundlag är skrivan att begärnsa privatlivet på det sättet). Vi har dock begränsningar både gällande publika sammankomster samt regler om avstånd etc. för restauranger etc. Dessa regler gäller ju inte privata tillställningar även om man såklart blr följa dem. Så nej, inte alls samma sak.

Jag tolkade det inte heller sa :)
Här maste man skilja pa tva olika saker. Det som kan styras med lagar är privata fester anordade i tex hyrd lokal/resturang/annan offentlig plats, där gäller detta med 6/12 personer. I det egna hemmet kan man inte styra med lagar, där gäller en rekomendation.
 
Jag kan förstas inte svara pa allt som regeringen tänker men jag ska försöka svara pa en del.

Jag tycker ocksa att det är för manga pa evangemang men jag tror att det handlar om en avvägning om "skada-nytta", hur mkt samhället förlorar pa att inte ha ngt och hur stor risken är att smittas pa dessa tillställningar. Det handlar inte om att vilken liten förening som helst som kan ordna en tillställning hur den vill utan om proffeconella opera/teater/stora sportföreningar osv. För att ha dessa maste arrangören skicka in ett omfattande säkerhetskoncept som maste godkännas, alltsa inget som sma föreningar gör. Det är ordentliga avstand mellan grupperna (da far bara sitta tillsammans med personer i egna hushallet) och du maste bära mask under hela tiden (from fredag även under tillställningen, fram till dess fram/fran din plats). Det är bara tillatet med sittplatser som är bokade för att kunna underlätta smittsparning.
Vad jag vet sa har det inte förekommit ngn smitta i dessa sammanhang. Besökarna far inte "blanda sig" med varandra i pauser och för att undvika det är nu försäljning av mat/dryck inte tillatet i pauser/förre/efter. Det finns gatt om vakter som kontrollerar. Sen är det saklart väldigt mkt färre tillställningar nu.

Det rekomenderas att jobba hemifran om man har möjlighet men det finns inga krav, i röda/oranga omraden starkare än i gula/gröna. Hur det motiveras vet jag inte men jag gissar att det har att göra med att kontrollerna är starkare pa evangemang än pa kontor och att man ska göra vad man kan.
Opera är svarare att titta pa hemifran och skadespelare behöver ocksa en inkomst.

Den mesta smittspridningen (60%) sker inom privata sammankomster sa det är nog inte orimligt att ha mindre förtroende till att folk inte kan ta ansvar privat.

Just nu är en het diskussion inom politiken hur man ska göra med stängningstider, vissa regioner har satt 22 som stängningstid för barer/resturanger och resten har 01 (tror jag, vi har 22). Manga menar att den tidiga stängningstiden bara gör att folk träffas privat och under mer okontrollerade former ist därför är det bättre att ha senare stängningstid. Vad tänker ni om det?
Tack för svar. Jag menar självklart inte att du vet hur regeringen tänker utan mitt inlägg var mer reflektionen, jämförelse samt även en undran hur regeringen motiverar sina beslut/reglera här.

Intressant att man har konstaterat att den största smittspridningen sker inom privata sammankomster. Vet du hur man lyckats konstatera detta?
Är det för att det hitills inte har varit några evangemang (offentliga, publika) alls och att man därför kan dra slutsatsen att smittspridning sker inom privata sammankomster?

Gällande stängningstider så är det inte en enkel fråga enligt mig då den beror på hur smittspridningen ser ut, hur väl restauranger etc. lyckas säkerställa avstånd mellan sällskap. I Sverige har vi inga extra regler gällande stängningstider utan där gäller vad som gällt även inna Corona. Det som finns är regler om avstånd, förbud mot att beställa i baren, att gästerna måste sitta ner etc. Upprätthålls inte regler så ska restaurangen/puben etc. få föreläggande om rättelse/stängas ner.
 
Intressant att man har konstaterat att den största smittspridningen sker inom privata sammankomster. Vet du hur man lyckats konstatera detta?
Är det för att det hitills inte har varit några evangemang (offentliga, publika) alls och att man därför kan dra slutsatsen att smittspridning sker inom privata sammankomster?

Här är smittsparning väldigt viktig, konstateras att du är smittad maste du fylla i ett formulär. I formuläret ska du fylla i alla platser du varit pa senaste 2 v och vilka personer du träffat senaste 48h timmarna. Antar att det första är för att ta reda pa var man kan ha blivit smittat och det andra för att ta reda pa vilka du kan ha smittat. Man jobbar väldigt mkt med att indentifiera cluster och pa det sättet kan man se var "smitthärdarna" finns. Pa det sättet har man sätt att att de flesta cluster finns inom familjer och i umgängeskretsar. Andra plats var fritidaktiviteter och tredje arbetsplatser.
Kollektivtrafik och event kom langt ner pa listan.
 
Är det någon som vet hur smittspårningen går till här i Sverige? Jag känner ingen som haft covid-19 så jag vet inte alls hur det går till i praktiken.
 
Är det någon som vet hur smittspårningen går till här i Sverige? Jag känner ingen som haft covid-19 så jag vet inte alls hur det går till i praktiken.

Tror även detta kan vara olika i olika regioner.

I Stockholm ska man i första hand smittspåra själv steg för steg enligt instruktioner från 1177. . Sedan ska man på 1177 bekräfta att man har genomfört alla steg. Om man har fått positivt provsvar och sedan inte bekräftat att man smittspårat så blir man kontaktad.

Om man inte kan smittspåra själv eller om man inte vill kontakta folk (tex sekretess) så finns det smittspårningsteam som kan hjälpa till.

Men jag har inte råkat ut för detta själv så om det funkar bra vet jag inte :)
 
Intressant att man har konstaterat att den största smittspridningen sker inom privata sammankomster. Vet du hur man lyckats konstatera detta?
Är det för att det hitills inte har varit några evangemang (offentliga, publika) alls och att man därför kan dra slutsatsen att smittspridning sker inom privata sammankomster?

Det är samma i Sverige enligt FHM
 
För att om den ena är orolig och vill vara extra säker och gör allt hen kan för att undvika smitta så hjälper det inte ett dyft om den andra skiter i vilket och drar hem smitta.

Vad det spekuleras. Vi vet väl inte ens om det var ett par, det är också en spekulation.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41qanV/forsakringskassan-aterinfor-krav-pa-lakarintyg

Är de dumma eller?

Ska man nu alltså gå till VC med snuvigt och hostigt barn för att få vabba efter 7 dagar hemma? Skolor tar ju inte emot barn som har det minsta lilla symptom. Läkare lär ju inte skriva läkarintyg på en snuva så folk kommer ju tvingas skicka snuviga barn till skolan/förskolan.
Fast det är inte riktigt FKs uppgift att lösa ifall det finns ett glapp mellan reglerna för när barn är friska nog att vara på förskolan och de är sjuka nog att vara hemma.
Det är ju en politisk fråga om vad reglerna ska vara på de olika ställena.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41qanV/forsakringskassan-aterinfor-krav-pa-lakarintyg

Är de dumma eller?

Ska man nu alltså gå till VC med snuvigt och hostigt barn för att få vabba efter 7 dagar hemma? Skolor tar ju inte emot barn som har det minsta lilla symptom. Läkare lär ju inte skriva läkarintyg på en snuva så folk kommer ju tvingas skicka snuviga barn till skolan/förskolan.

Fast förskolor ska ta emot barn med fortsatt milda symptom efter 7 dagar hemma. Det är ju inte Försäkringskassans fel att förskolor inte följer rekommendationerna.

Skolbarn ska ju testas.
 
Är det någon som vet hur smittspårningen går till här i Sverige? Jag känner ingen som haft covid-19 så jag vet inte alls hur det går till i praktiken.

Jag har ju haft covid och smittsmårningen gick till så att när jag fått ett positivt testsvar fick jag boka ett samtal med en sköterska. Där fick information om att jag skulle stanna hemma tills man varit frisk i minst 48 timmar och så fick meddela vilket län jag blivit smittad i samt vem som kan ha smittat. Sen även att jag skulle åka till sjukhus om jag fick problem med andningen.
I övrigt inget mer. Ingen fråga om vem jag träffat eller personuppgifter.
 
Fast det är inte riktigt FKs uppgift att lösa ifall det finns ett glapp mellan reglerna för när barn är friska nog att vara på förskolan och de är sjuka nog att vara hemma.
Det är ju en politisk fråga om vad reglerna ska vara på de olika ställena.

Jo, men det kommer ju leda till att folk skickar sina barn till skola/förskola tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 861
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
554
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp