Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu undrar jag hur det kommer bli med min salstenta som jag ska ha om 1,5 vecka. 7,5 timme i samma rum som andra människor som jag inte umgås normal med lär ju inte räknas som speciellt säkert, ens om man sitter på avstånd med varandra. Det vore nice om den las på distans faktiskt. Det är himla skönt att kunna äta riktig lunch och sträcka på benen under en tenta. Här i Uppsala har ju reglerna skärpts, så vi får se om skolan gör någon ändring.
 
Nu undrar jag hur det kommer bli med min salstenta som jag ska ha om 1,5 vecka. 7,5 timme i samma rum som andra människor som jag inte umgås normal med lär ju inte räknas som speciellt säkert, ens om man sitter på avstånd med varandra.
Jag tänker att de kanske behöver ändra upplägget, så att det blir färre platser med större avstånd mellan i tentasalarna? Man sitter ju ganska glest även i normala fall, i en tentasal.
 
Jag tänker att de kanske behöver ändra upplägget, så att det blir färre platser med större avstånd mellan i tentasalarna? Man sitter ju ganska glest även i normala fall, i en tentasal.
Jag tänker att det är kollektivtrafiken som ska undvikas eftersom det är FHMs råd för Uppsala i dagsläget. Och hur många studenter har bil??

Så jag ser inte hur man ska kunna ha tenta på plats och följa deras rekommendation.
 
Jag tänker att det är kollektivtrafiken som ska undvikas eftersom det är FHMs råd för Uppsala i dagsläget. Och hur många studenter har bil??

Så jag ser inte hur man ska kunna ha tenta på plats och följa deras rekommendation.
Ventilationen är förmodligen viktig, men om de sprider ut de tenterande på flera salar som @ameo skriver tror jag att det är görligt. Beträffande transport är väl cykel ett av de vanliga fortskaffningsmedlen för studenter.
 
Beträffande transport är väl cykel ett av de vanliga fortskaffningsmedlen för studenter.
Skulle just säga detsamma.
Nu är det förvisso rätt många år sen jag pluggade i Uppsala, men åtminstone då var det extremt mycket cyklande studenter där och stan är väl anpassad för cyklister.
 
Ventilationen är förmodligen viktig, men om de sprider ut de tenterande på flera salar som @ameo skriver tror jag att det är görligt. Beträffande transport är väl cykel ett av de vanliga fortskaffningsmedlen för studenter.
Jag vet väldigt många studenter som inte bor permanent på studieorten överhuvudtaget. Många av mina klasskamrater bor över en timmes bilfärd bort.

Och många är hemma hos mamma och pappa i helt andra län.
 
Fast förskolor ska ta emot barn med fortsatt milda symptom efter 7 dagar hemma. Det är ju inte Försäkringskassans fel att förskolor inte följer rekommendationerna.

Skolbarn ska ju testas.

Skolbarn under 13 år testas tyvärr inte, i alla fall inte i min region. Dock får de ju också gå till skolan igen efter 7 dagar hemma, trots kvarvarande symtom, så ser inte heller riktigt problemet.
 
Vi fick meddelande från kursledare att de inte skulle ändra salstentan i dagsläget. Men hon såg gärna att folk gick eller cyklade dit.

Jag och en klasskamrat skojade om att hon kunde ju börja cykla/gå 1-2 dagar innan tentan :rofl:
Vi får väl se hur detta utvecklar sig.
 
Vi fick meddelande från kursledare att de inte skulle ändra salstentan i dagsläget. Men hon såg gärna att folk gick eller cyklade dit.

Jag och en klasskamrat skojade om att hon kunde ju börja cykla/gå 1-2 dagar innan tentan :rofl:
Vi får väl se hur detta utvecklar sig.

Fast jag förstår inte problemet. Råden för Uppsala är man ska undvika att åka med kollektivtrafik och allmänna färdmedel - inte att man inte får trots att man måste. Att åka kollektivtrafik till en tentamen om man inte kan cykla eller gå är fullt acceptabelt.
 
Ökningen är obehaglig nu, i var by har det gatt fran 17 till 28 posetivt testade pa tva dagar.
Läraren i enda dotterns parallelklass har testat posetivt och nu testas hela parallellklassen.
Pa mannens jobb är det flera som har covid, min man har inte haft direkt kontakt med ngn av dom men dom jobbar pa samma kontor (öppet landskap) och han har haft nära kontakt med personer som haft nära kontakt med dom smittade. Nu har dom tre utbildningsdagar med nästan 30 deltagare, min man tyckte att den skulle ställas in men ledningen bestämde att den skulle genomföras.

Barnen har börjat prata om Halloween, men man och jag är överens om att det inte är lämpligt att ga runt men barnen menar att "alla andra ska ju". Ni som har barn, hur ska ni göra? Och ni som inte har barn i den aldern, vill ni ha besök?
 
Ökningen är obehaglig nu, i var by har det gatt fran 17 till 28 posetivt testade pa tva dagar.
Läraren i enda dotterns parallelklass har testat posetivt och nu testas hela parallellklassen.
Pa mannens jobb är det flera som har covid, min man har inte haft direkt kontakt med ngn av dom men dom jobbar pa samma kontor (öppet landskap) och han har haft nära kontakt med personer som haft nära kontakt med dom smittade. Nu har dom tre utbildningsdagar med nästan 30 deltagare, min man tyckte att den skulle ställas in men ledningen bestämde att den skulle genomföras.

Barnen har börjat prata om Halloween, men man och jag är överens om att det inte är lämpligt att ga runt men barnen menar att "alla andra ska ju". Ni som har barn, hur ska ni göra? Och ni som inte har barn i den aldern, vill ni ha besök?

Mitt barn brukar gå bus eller godis och har planer med en kompis. Men vi ska försöka ordna nåt roligt här hemma till dem istället. Kanske en liten skattjakt (medan vi är utklädda) och sen får de ha filmkväll och äta sitt godis. Mitt barn förstår att det inte är läge att gå och knacka på hos folk. Trist för förra året var hon sjuk och missade det.
 
Fast jag förstår inte problemet. Råden för Uppsala är man ska undvika att åka med kollektivtrafik och allmänna färdmedel - inte att man inte får trots att man måste. Att åka kollektivtrafik till en tentamen om man inte kan cykla eller gå är fullt acceptabelt.
Det tycker du ja, men en tentamen kan lika gärna göras på distans, och därför ser ingen av oss poängen med risken att ta kollektivtrafik till tentan. Man utsätter sig trots att för en risk för att göra en tenta. En risk som helt skulle kunna undvikas.
 
Det tycker du ja, men en tentamen kan lika gärna göras på distans, och därför ser ingen av oss poängen med risken att ta kollektivtrafik till tentan. Man utsätter sig trots att för en risk för att göra en tenta. En risk som helt skulle kunna undvikas.
Skrev en tenta på distans i måndags och det var typ som en salstenta. Gjordes över zoom. Fick visa id som vanligt. Var tvungna till att ha video och ljud på hela tiden. För att gå på toaletten var man tvungen till att be om lov. Bara en åt gången. Gjordes via ortrac och det funkade väldigt bra.

Känns ju lite onödigt med salstenta nu när covid börjar öka igen O_o
 
Det tycker du ja, men en tentamen kan lika gärna göras på distans, och därför ser ingen av oss poängen med risken att ta kollektivtrafik till tentan. Man utsätter sig trots att för en risk för att göra en tenta. En risk som helt skulle kunna undvikas.


Nu svarade jag utifrån att det finns alternativ till att gå eller cykla. Det är vare sig omöjligt eller förbjudet att åka med kollektivtrafiken i Uppsala. Om de som inte behöver åka kollektivt låter bli så blir risken inte särskilt hög för den som inte tillhör en riskgrupp att resa. Sedan kan jag förstå att det kanske inte är så roligt att röra sig bland folk i Uppsala just nu - men det är ju därför som det är skärpta uppmaningar om att hålla avstånd. Så länge restriktionerna är formulerade som de är så finns det inga legitima skäl att utebli vare sig från jobb eller studier om man inte hör till riskgrupper.

Men oavsett, vad tänker du att din lärare skulle svara? Det har trots allt inte gått så lång tid sedan de nya rekommendationerna och en kursansvarig får inte själv fatta beslut om ändrad examinationsform, utan det är fakultetsledningen eller institutionsledningen som gör det. Det är ju möjligt att det kommer ett sådant beslut från din institution eller fakultet, men läraren kan ju inte säga annat än att planen på salstentamen kvarstår så länge inget annat beslut finns.
 
Det tycker du ja, men en tentamen kan lika gärna göras på distans, och därför ser ingen av oss poängen med risken att ta kollektivtrafik till tentan. Man utsätter sig trots att för en risk för att göra en tenta. En risk som helt skulle kunna undvikas.

Läste på DN:s liverapportering nu att Uppsala inför distansundervisning för gymnasieskolan 22-23 oktober (sen kommer höstlov). Om man gör en sån åtgärd bara för två dagar för gymnasiet är det ju lite märkligt att åtgärder inte görs för högskola. Speciellt eftersom den varit ganska "utpekad".

Är ju iofs Uppsala kommun som är huvudman för gymnasieskolan så det är ju på det viset olika frågor. Men blir ju ändå lite märkligt.
 
Läste på DN:s liverapportering nu att Uppsala inför distansundervisning för gymnasieskolan 22-23 oktober (sen kommer höstlov). Om man gör en sån åtgärd bara för två dagar för gymnasiet är det ju lite märkligt att åtgärder inte görs för högskola. Speciellt eftersom den varit ganska "utpekad".

Är ju iofs Uppsala kommun som är huvudman för gymnasieskolan så det är ju på det viset olika frågor. Men blir ju ändå lite märkligt.
Ja det blir lite konstigt.
Vi har ju distansundervisning till stor del, det är just tentan som är på skolan. Det är kursslut. Undrar hur många som kommer gå ut efteråt för att fira, det är ju standard annars, och det är många som inte bryr sig så mkt kring covid-19.
Nu svarade jag utifrån att det finns alternativ till att gå eller cykla. Det är vare sig omöjligt eller förbjudet att åka med kollektivtrafiken i Uppsala. Om de som inte behöver åka kollektivt låter bli så blir risken inte särskilt hög för den som inte tillhör en riskgrupp att resa. Sedan kan jag förstå att det kanske inte är så roligt att röra sig bland folk i Uppsala just nu - men det är ju därför som det är skärpta uppmaningar om att hålla avstånd. Så länge restriktionerna är formulerade som de är så finns det inga legitima skäl att utebli vare sig från jobb eller studier om man inte hör till riskgrupper.

Men oavsett, vad tänker du att din lärare skulle svara? Det har trots allt inte gått så lång tid sedan de nya rekommendationerna och en kursansvarig får inte själv fatta beslut om ändrad examinationsform, utan det är fakultetsledningen eller institutionsledningen som gör det. Det är ju möjligt att det kommer ett sådant beslut från din institution eller fakultet, men läraren kan ju inte säga annat än att planen på salstentamen kvarstår så länge inget annat beslut finns.
Vi har redan hört med institutionsledningen som hänvisar till kursansvarig. Så de pekar bara på varandra.
 
Läste på DN:s liverapportering nu att Uppsala inför distansundervisning för gymnasieskolan 22-23 oktober (sen kommer höstlov). Om man gör en sån åtgärd bara för två dagar för gymnasiet är det ju lite märkligt att åtgärder inte görs för högskola. Speciellt eftersom den varit ganska "utpekad".

Är ju iofs Uppsala kommun som är huvudman för gymnasieskolan så det är ju på det viset olika frågor. Men blir ju ändå lite märkligt.
Fast tanken är kanske att fortsätta ett tag efter höstlovet, åtminstone o smittspridningen inte minskar.
 
Fast tanken är kanske att fortsätta ett tag efter höstlovet, åtminstone o smittspridningen inte minskar.

Jo såklart, jag menade att eftersom man inför det nu för två dagar, och inte väntar tills det ändå är höstlov för mer förberedelse osv så måste det ju ses som en mkt viktig åtgärd. Men samma görs inte för högskolan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 559
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
562
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp