Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså det här fenomenet förstår jag mig inte på:

"Ett tyskt fläsklägg har testats positivt för covid-19 i Kina. Den frusna köttbiten smittade av sig på en mathanterare på söndagen och har försatt Tianjin i norra Kina i "krigsläge", rapporterar Global Times" (från Aftonbladets sida).

Det känns som om det inte är första gången som Kina rapporterar covid-smitta i livsmedel från andra länder. Problemet borde ju uppstå även på andra ställen i världen, tycker man. Men är det "på riktigt"? Testar Sverige, t.ex., allt importerat kött för covid?

"Ett tyskt fläsklägg har testats positivt för covid-19 i Kina. Den frusna köttbiten smittade av sig på en mathanterare på söndagen och har försatt Tianjin i norra Kina i "krigsläge", rapporterar Global Times" (från Aftonbladets sida).

Det känns som om det inte är första gången som Kina rapporterar covid-smitta i livsmedel från andra länder. Problemet borde ju uppstå även på andra ställen i världen, tycker man. Men är det "på riktigt"? Testar Sverige, t.ex., allt importerat kött för covid?
Det känns inte som att det spelar så stor roll ändå? Viruset gillar ju inte värme. Tillaga maten så borde man vara safe.

Det känns inte som att det spelar så stor roll ändå? Viruset gillar ju inte värme. Tillaga maten så borde man vara safe.
Fast om man köper fruset kött med covid-smitta skulle man kunna smittas av köttet, om jag läser den lilla notisen korrekt? "Den frusna köttbiten smittade av sig på en mathanterare...."

Fast om man köper fruset kött med covid-smitta skulle man kunna smittas av köttet, om jag läser den lilla notisen korrekt? "Den frusna köttbiten smittade av sig på en mathanterare...."
Hur ska det gå till? Vanligen tvättar man väl händerna efter att ha hanterat rått kött och då inte genom att köra kattmetoden. Blir man smittad av rått kött tycker jag mest att det låter som usel hygien

Låter jättekonstigt! Hur skulle det gå till? Viruset måste komma ner i luftvägarna. Inte i magsäcken. Och om viruset sitter på köttbiten, hur skulle det kunna hoppa upp i luften och komma in i luftvägarna?

Eftersom den som skrivit i Aftonbladet, inte fått till grammatiken, det borde skrivas "en frusen fläsklägg...".
Global Times på Twitter, är en statlig kinesisk propaganda kanal, så man ska nog fundera på varför detta läggs ut, snarare än oroa sig för livsmedelssäkerhet.

I propagandan, så hävdar Kinesiska myndigheter, att vartenda fall av Covid-19, som dyker upp i Kina, beror på "utlänningar" eller möjligtvis utländska varor, eftersom man i Kina redan sanerat hela landet i våras. I propagandan existerar ingen inhemsk smitta, och inga inhemska fall...

I så fall är Kina unikt, och mycket "bättre" än alla andra, och det vill myndigheterna att befolkningen ska tro.

Huruvida någon blivit smittad av fläskläggen eller ej, är nog mycket oklart, minst sagt.

Att Aftonbladet rapporterar på ett naivt sätt, gör inte det hela bättre.

Hur ska det gå till? Vanligen tvättar man väl händerna efter att ha hanterat rått kött och då inte genom att köra kattmetoden. Blir man smittad av rått kött tycker jag mest att det låter som usel hygien
Låter jättekonstigt! Hur skulle det gå till? Viruset måste komma ner i luftvägarna. Inte i magsäcken. Och om viruset sitter på köttbiten, hur skulle det kunna hoppa upp i luften och komma in i luftvägarna?
Ja, jag tycker att det låter jättemärkligt. Därav att jag tvivlar på om det ens är på riktigt. Men jag minns att jag har läst om det tidigare också, och i det fallet har jag för mig att det var norsk fisk importerad till Kina?

Ja om du inhalerar köttbiten, hanterar den och petar dig i näsan/munnen utan att ha tvättat händerna emellan osv.

Men sånt bör man ju inte göra ändå pga bakterier, så den hygienrutinen borde väl sitta rätt så bra tänker jag?

'ett fruset fläsklägg' blir det med min grammatik.
Använder du en datoriserad språkkontroll då?

Det heter en fläsklägg...

Säger du ett fläskkotlett också?

Det är "fläsklägg" som styr vilken artikel som ska användas, inte att läggen råkar ha egenskapen att vara "frusen".

Jag äter gärna de flesta styckningsdelarna av gris, och fläsklägg, tillagad på mångahanda sätt tillhör mina favoriter.

Ursäkta OT

Återigen så ska man ta det Kina säger med en nypa salt. Se bara på deras inrapporterade dödssiffror kontra med det vi såg på rapporteringen med all kaos som var i vintras. I kina råder det just nu ett väldigt nationalistiskt narrativ där ont kommer från utlandet. Kritiserar man kina blir det från myndigheternas sida att ”XXXXXX is hurting the feelings of the Chinese people”.

Framtidsspaning . Vaccin kommer till 2:a advent. Jag deklarear att NU är pandemin över. Vi kommer att se mindre och mindre rapportering av sjukdomen. Vaccin kommer lagom flr att rädda julhandeln och nya köprekord kommer att slås julen 2020. Olja, Börsen och guld upp till dubbla och sibirierns is kommer att försvinna inom två år och då innebär minst 10 graders högre medeltemperatur i Sverige. Dvs isfritt på Nordpolen. Krig i Mellanöstern kommer återigen eskalera. Dags att köpa SAS för folk kommer resa. Hu, usch. Spännande va? Får jag rätt?

Framtidsspaning . Vaccin kommer till 2:a advent. Jag deklarear att NU är pandemin över. Vi kommer att se mindre och mindre rapportering av sjukdomen. Vaccin kommer lagom flr att rädda julhandeln och nya köprekord kommer att slås julen 2020. Olja, Börsen och guld upp till dubbla och sibirierns is kommer att försvinna inom två år och då innebär minst 10 graders högre medeltemperatur i Sverige. Dvs isfritt på Nordpolen. Krig i Mellanöstern kommer återigen eskalera. Dags att köpa SAS för folk kommer resa. Hu, usch. Spännande va? Får jag rätt?
Ledsen du får inte rätt, inte o Corona åtminstone. Vaccin kan mycket väl komma men det kommer att ta tid, månader, innan vaccination kommer att komma upp i betydande nivåer i Sverige och internationellt komer det att t betydligt längre tid även i bästa fall. Att vaccinationer ska ha en chans att påverka julhandeln är en utopi, det finns inte tid till det, men kanske till våren.

Och jag tror inte att resandet kommer upp till nivåerna för resandet före corona på länge än. Semesterresorna kan hämta sig hyfsat snabbt men angående affärsresorna så har företag lärt sig att hantera digitala möten på ett helt annat vis och det är både billigare och mer miljösmart.

Nä...

Jag äger redan mycket mer av SAS än jag någonsin önskat, så det hoppas jag inte att min investeringsavdelning med Baylan i spetsen satsar mer på.

Jag tror mer vi pratar om en tidsutdräkt till sommaren/hösten 2021, när vacciner har hunnit distribueras ett litet tag. Och kanske en debatt om vacciners biverkningar och varför Sverige valde att vaccinera mycket med det näst bästa av de fem vacciner som kom. (Dvs hindsight-näst-bästa , men det brukar inte hindra de som vill kräva ut syndabockar).

Eller så ser vi en tredje eller fjärde våg i slutet av 2021 om immuniteten visar sig vara svårfångad med både sjukdom och vaccin.

Jag tror också att vissa av de saker vi gjort kommer att leda till permanenta omställningar till klimatets fördel.

Jag tror också att vissa av de saker vi gjort kommer att leda till permanenta omställningar till klimatets fördel.
Tyvärr tror jag precis samtidigt att vissa av de saker vi gjort kommer att leda till permanenta omställningar till klimatets nackdel.

Den ökande användningen av Internet genererar samma storleksordning av koldioxidutsläpp som sparas inom flygindustrin.
Tyvärr.

Det var därför som den där förväntade koldioxidutsläppsänkningen inte blev av, när flyget dog i april. Det blev mycket mer streamad video istället.

Med 10 graders högre medeltemperatur i Sverige tror jag inte att något av de andra framtidsspaningarna kommer vara nåt vi bryr oss om så där jättemycket. Vi kommer ha hela andra problem omkring oss.

Med 10 graders högre medeltemperatur i Sverige tror jag inte att något av de andra framtidsspaningarna kommer vara nåt vi bryr oss om så där jättemycket. Vi kommer ha hela andra problem omkring oss.
Helt enig, inte bara vi utan resten av världen, men det är en helt annan tråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Som jag nämnde i en annan tråd har min man lunginflammation. Vi närmar oss 20 dagar med feber, kraftig hosta, flämtande andning och... 2
Svar
25
· Visningar
2 004
Kropp & Själ Inspirerad av tråden om att det blivit tråkigare (och lite orolig att jag skapat en sådan här tråd förr) tänkte jag att det kunde vara... 2
Svar
35
· Visningar
1 469
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ 4/3 skadade mitt barn tummen på ett sätt som gjorde att hen var tvungen att sy fyra stygn. Skadan gick ner till benet. Såret har läkt...
Svar
3
· Visningar
550
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka