Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jag som är snuvig idag ska vara hemma hela nästa vecka med även om jag känner mig bra i helgen?
Eller?
Du ska vara hemma tills du är feberfri + två dagar till.
Är det bara snuva tolkar jag det som att du kan vara hemma 5 dag + två dagar utan nya symptom, alltså 7 dagar från det att du blev sjuk innan du får återgå till jobbet.
 
Är det någon som vet om man kan testa sig för covid på vilken vc som helst eller om man måste vara listad? Dottern har uppgett lite ont i halsen i dag och var hemma från skolan, var osäker på om det var ont i halsen eller om det bara kändes så, men det verkar helt klart utvecklas åt det hållet. Funderar på att testa mig också när jag ändå släpar henne till VC, men jag är inte listad på samma VC som hon. Kan man testa sig på en VC om man inte har symptom?
 
Fast på 1177 står det såhär:


Hur länge ska jag vänta innan jag kan träffa andra?
Du som har konstaterad covid-19 bör vara tydligt på väg att bli bättre, ha varit feberfri i två dagar, och det bör ha gått så här lång tid sedan du blev sjuk:
  • Sju dagar om du har varit hemma.
  • 14 dagar om du bor på ett äldreboende eller annat särskilt boende med personer som kan vara extra infektionskänsliga.
  • 14 till 21 dagar om du har varit mycket sjuk och fått vård på sjukhus. Prata med läkaren om vad som gäller för dig.
Du som inte har lämnat prov
Vuxna som har symtom men inte lämnar prov ska stanna hemma lika länge som personer med konstaterad covid-19.

Du rekommenderas att lämna prov, även om du bara har lindriga symtom. Ett negativt prov innebär att du inte behöver stanna hemma lika länge. Det räcker att stanna hemma tills du känner dig frisk och är feberfri.



Du eller barnet kan ha kvar vissa symtom
Du kan fortsätta att ha torrhosta, lätt snuva eller nedsatt smak eller lukt efter att du har blivit frisk. Du kan träffa andra igen om det har gått minst sju dagar sedan du blev sjuk och minst 48 timmar sedan du hade några andra symtom.

Detsamma gäller för barn.
Och på 1177.se frågor och svar står också att om man får symptom som går över på ett dygn (helt och hållet och därefter är helt symptomfri), så behöver man inte vara hemma minst 7 dagar. Den regeln inte gäller per automatik vid symptom som kan vara covid, utan beror på fler parametrar. Men att gå till jobbet förkyld som det handlade om, i flera dagar utan att vara säker på att det inte är covid (genom test) och utan att vara hemma minst 7 dagar är inte okej, enligt vad både du och jag skrev.
 
Är det någon som vet om man kan testa sig för covid på vilken vc som helst eller om man måste vara listad? Dottern har uppgett lite ont i halsen i dag och var hemma från skolan, var osäker på om det var ont i halsen eller om det bara kändes så, men det verkar helt klart utvecklas åt det hållet. Funderar på att testa mig också när jag ändå släpar henne till VC, men jag är inte listad på samma VC som hon. Kan man testa sig på en VC om man inte har symptom?

Vad gäller var man är listad vet jag inte och kanske kan det även vara olika i olika regioner fortfarande, men i alla fall min VC/region testar endast i alla fall allmänheten vid faktiska symtom, och då symtom som sammantaget bedöms kunna tyda på pågående covidinfektion. Det verkar vara väldigt högt tryck, vad jag har fått intrycket av (även FHM nämnde ju häromdagen något om att provtagningsindikationerna skulle förtydligas för att inte riskera överbelastning).

Men som sagt, det kanske finns regionala skillnader, även skillnader VC till VC hur god testkapacitet de har.
 
Det här med feber som symptom...

Är det någon som vet om covid-19 ger feber hos personer som normalt inte får feber (inte vid influensa t ex och andra sjukdomar som normalt ger feber)?

Flera länder och företag har ju temperaturmätning som scanningsmetod för att hitta covid19-sjuka, funkar det även på personer som inte får feber?
 
Det här med feber som symptom...

Är det någon som vet om covid-19 ger feber hos personer som normalt inte får feber (inte vid influensa t ex och andra sjukdomar som normalt ger feber)?

Flera länder och företag har ju temperaturmätning som scanningsmetod för att hitta covid19-sjuka, funkar det även på personer som inte får feber?
Vet inte vad statistiken säger idag, men tidigare i år sas det ju att 20% var feberfria, trots smitta.

Att gå ner på såna individuella detaljspecifika frågor som du har känns ju omöjligt, tycker jag.
 
Är det någon som vet om man kan testa sig för covid på vilken vc som helst eller om man måste vara listad? Dottern har uppgett lite ont i halsen i dag och var hemma från skolan, var osäker på om det var ont i halsen eller om det bara kändes så, men det verkar helt klart utvecklas åt det hållet. Funderar på att testa mig också när jag ändå släpar henne till VC, men jag är inte listad på samma VC som hon. Kan man testa sig på en VC om man inte har symptom?
Precis som @aiquen skrev så krävs nytillkomna symtom för testning av pågående infektion. Alltså inget som ska utföras som ett svar om framtiden. Har för mig att jag nånstans läst att man ska ha varit med symtom minst ett dygn innan man kontaktar vården om provtagning.

Angående listning; enligt rutin för min region ska primärvården bidra till minskad smittspridning och enkla vägar till testning, vilket kan tolkas som att du som patient ska kunna vända dig vart som helst, för själva testet. Behöver du sen vård eller smittspåras, ska du vända dig till den vårdcentral där du är listad.
MEN (!) t ex min vårdcentral har mycket begränsat med provtider och det är svårt att få en tid. På måndag har de 20 tider. De tiderna släpps ut på nätet för bokning vardagen innan. Så det är inte helt enkelt här.
 
Det här med feber som symptom...

Är det någon som vet om covid-19 ger feber hos personer som normalt inte får feber (inte vid influensa t ex och andra sjukdomar som normalt ger feber)?

Flera länder och företag har ju temperaturmätning som scanningsmetod för att hitta covid19-sjuka, funkar det även på personer som inte får feber?
Det är säkert högst individuellt och beror nog till stor del på hur hårt infektionen slår. Blir man riktigt illa drabbad så får säkert flertalet feber men gissningsvis inte alla.


Självklart fungerar inte temperaturmätning på den som inte har feber, och eftersom många inte ens registrerar att de är sjuka och får vaga om några symptom så är temperaturscanning en trubbig metod som missar många covidfall och samtidigt fångar upp en många med helt andra sjukdomar.
 
Det här med feber som symptom...

Är det någon som vet om covid-19 ger feber hos personer som normalt inte får feber (inte vid influensa t ex och andra sjukdomar som normalt ger feber)?

Flera länder och företag har ju temperaturmätning som scanningsmetod för att hitta covid19-sjuka, funkar det även på personer som inte får feber?
Nej det funkar ju inte på dom som inte får feber. Har två kollegor som enbart fått lukt- och smakbortfall och inte varit sjuka alls. Den ena testade positivt och den andra testade negativt men hade sedan positiva antikroppar.
 
Är det någon som vet om man kan testa sig för covid på vilken vc som helst eller om man måste vara listad? Dottern har uppgett lite ont i halsen i dag och var hemma från skolan, var osäker på om det var ont i halsen eller om det bara kändes så, men det verkar helt klart utvecklas åt det hållet. Funderar på att testa mig också när jag ändå släpar henne till VC, men jag är inte listad på samma VC som hon. Kan man testa sig på en VC om man inte har symptom?

Kan du inte logga in på 1177.se och beställa ett hemmatest?
 
Precis som @aiquen skrev så krävs nytillkomna symtom för testning av pågående infektion. Alltså inget som ska utföras som ett svar om framtiden. Har för mig att jag nånstans läst att man ska ha varit med symtom minst ett dygn innan man kontaktar vården om provtagning.

Angående listning; enligt rutin för min region ska primärvården bidra till minskad smittspridning och enkla vägar till testning, vilket kan tolkas som att du som patient ska kunna vända dig vart som helst, för själva testet. Behöver du sen vård eller smittspåras, ska du vända dig till den vårdcentral där du är listad.
MEN (!) t ex min vårdcentral har mycket begränsat med provtider och det är svårt att få en tid. På måndag har de 20 tider. De tiderna släpps ut på nätet för bokning vardagen innan. Så det är inte helt enkelt här.
Jag vet att man inte kan ta prov som ett svar om framtiden. Och det var inte alls vad jag tänkte.

Jag tänkte mer om jag är smittad utan symptom, vilket folk hävdar man kan vara.
Jag läste i en migrängrupp på FB att det finns arbetsgivare som kräver av sina migränsjuka anställda att de ska testa sig om de är hemma när de har migrän, trots alltså att de har dokumenterad migrän och att det känns som vanligt när de har migrän, och alltså är enda anledningen till att de är hemma. Jag är en sådan patient och hoppas att det inte införs hos oss, för då skulle jag behöva testa mig jävligt ofta. Jag hade tex ont i huvudet i går. Hade jag haft en sådan arbetsgivare hade den ju kunnat anse att jag skulle testa mig, vad gör sjukvården med alla dem tex?

Väntar på att vc ska ringa upp angående dottern, 10 minuter sedan nu de skulle ringt..... Jag tillhör inte den vc av en anledning, men har inte blivit klar med att byta för barnen och det är väl tur eftersom min vc ligger i nästa kommun och jag har ... ingen som kan köra, får åka tåg dit. Ingen god idé om man tror man har coid-19! Barnens vc ligger en 10 minuters promenad härifrån bara, som tur är.
 
Kan du inte logga in på 1177.se och beställa ett hemmatest?
Jag frågade för att jag tänkte det kunde vara smidigt när jag ändå var där med dottern, visar det sig att hon mot förmodan har det så hade vi ju sparat lite tid.

Men visar det sig att hon har det så får jag ta ett självtest hemma.
 
Vad gäller var man är listad vet jag inte och kanske kan det även vara olika i olika regioner fortfarande, men i alla fall min VC/region testar endast i alla fall allmänheten vid faktiska symtom, och då symtom som sammantaget bedöms kunna tyda på pågående covidinfektion. Det verkar vara väldigt högt tryck, vad jag har fått intrycket av (även FHM nämnde ju häromdagen något om att provtagningsindikationerna skulle förtydligas för att inte riskera överbelastning).

Men som sagt, det kanske finns regionala skillnader, även skillnader VC till VC hur god testkapacitet de har.
Ja jag anade att det var så. Inte fel att testa vid faktiska symptom heller.

Var får de som tror att det är så stor risk att vara smittad utan symptom det ifrån egentligen? Om den risken var stor borde väl vc testa bredare?
 
Det är säkert högst individuellt och beror nog till stor del på hur hårt infektionen slår. Blir man riktigt illa drabbad så får säkert flertalet feber men gissningsvis inte alla.


Självklart fungerar inte temperaturmätning på den som inte har feber, och eftersom många inte ens registrerar att de är sjuka och får vaga om några symptom så är temperaturscanning en trubbig metod som missar många covidfall och samtidigt fångar upp en många med helt andra sjukdomar.
Min normala temp är 36,6, när jag får "feber" har jag enligt sjukvården normal temp. Jag är sjuk och febrig, men alltså normaltemp, vid andra tillfällen kan jag ju känna mig lite trött och sedan inse att jag har feber (normaltemp då, enligt sjukvården), vilket förklarar varför jag känner mig trött, så det är verkligen ett dumt sätt att kolla efter sjuka människor.
 
Ja jag anade att det var så. Inte fel att testa vid faktiska symptom heller.

Var får de som tror att det är så stor risk att vara smittad utan symptom det ifrån egentligen? Om den risken var stor borde väl vc testa bredare?

Jag är inte hundra insatt utan har väl mest bara sett lösryckta inpass här och där gällande asymtompisk smitta, men gör en lös gissning att det kan handla om testkapacitet och att få ut någon konkret nytta av testningen?

Dels är det väl inte helt klarlagt hur bidragande asymtompiskt smittade individer är för smittspridningen i stort (eller hur vanligt förekommande det är), dels går det väl rent praktiskt (utifrån kostnader, tillgänglig kapacitet etc.) inte att testa typ hela befolkningen, d.v.s. även symtomfria, och väl även faktiskt bibehålla/uppnå något riktigt konkret syfte med det?

Vid ett negativt provsvar skulle man ju få fortsätta testa sig regelbundet hela tiden? Testsvaret ger ju bara svar på att man inte har covid vid just den givna tidpunkten, men man kan ju praktiskt taget bli smittad när som helst. Därav att den allmänna rekommendationen är att helt enkelt hålla fysisk distansiering.

Däremot är det ju jättebra att testa brett vid symtom, för att man som sjuk individ ska kunna veta om de symtom man faktiskt HAR är en pågående covidinfektion eller inte, så att man kan agera därefter. Och det trycker ju också bl.a. FHM på är en viktig del i att begränsa smittspridningen.
 
Woop woop, nu behöver man inte längre sitta i karantän när man kommer från Sverige till UK! Hoppas det håller i sig nu för det underlättar mitt liv massor, för att inte tala om alla som inte kunnat åka "hem" och hälsa på på hela året eftersom de inte hade tillräckligt med semesterdagar för både semestern och karantänen.

Jag kastade mig in på Skyscanners hemsida och bokade flygbiljett hem till min farmors begravning, innan resten av alla svenskar i Storbritannien köpte upp alla...
 
Woop woop, nu behöver man inte längre sitta i karantän när man kommer från Sverige till UK! Hoppas det håller i sig nu för det underlättar mitt liv massor, för att inte tala om alla som inte kunnat åka "hem" och hälsa på på hela året eftersom de inte hade tillräckligt med semesterdagar för både semestern och karantänen.

Jag kastade mig in på Skyscanners hemsida och bokade flygbiljett hem till min farmors begravning, innan resten av alla svenskar i Storbritannien köpte upp alla...

Vad skönt!

En av mina bästa vänner som bor i England har precis varit i Sverige för att hennes pappa gick bort (ej Corona). Hon kom tillbaka hem för ungefär en vecka sen och sitter då i karantän. Men för hennes man och barn som bor i samma hus är det helt okej att gå ut. Hennes man har ett jobb där han med viss regelbundenhet åker till Sverige i tjänsten och behöver då inte sitta i karantän. Mannen och barnen har också medan hon var i Sverige vistats på en plats i England med betydligt högre smittspridning än där min vän var i Sverige. Såklart att det med trubbiga regler kan bli så, men min vän har en frustrerande karantänstid :p
 
Vad skönt!

En av mina bästa vänner som bor i England har precis varit i Sverige för att hennes pappa gick bort (ej Corona). Hon kom tillbaka hem för ungefär en vecka sen och sitter då i karantän. Men för hennes man och barn som bor i samma hus är det helt okej att gå ut. Hennes man har ett jobb där han med viss regelbundenhet åker till Sverige i tjänsten och behöver då inte sitta i karantän. Mannen och barnen har också medan hon var i Sverige vistats på en plats i England med betydligt högre smittspridning än där min vän var i Sverige. Såklart att det med trubbiga regler kan bli så, men min vän har en frustrerande karantänstid :p
Ja herregud, det kan jag tänka mig! Just det här att det är fritt fram för den/de andra i samma hushåll att leva som vanligt är märkligt, men jag antar att det är för att inte göra situationen alltför ohållbar för de som bor i kollektiv, stora familjer eller liknande.

Det var verkligen "overdue" att plocka bort Sverige från den där listan med tanke på hur pass relativt låg och stabil smittspridningen varit de senaste månaderna.
 
Woop woop, nu behöver man inte längre sitta i karantän när man kommer från Sverige till UK! Hoppas det håller i sig nu för det underlättar mitt liv massor, för att inte tala om alla som inte kunnat åka "hem" och hälsa på på hela året eftersom de inte hade tillräckligt med semesterdagar för både semestern och karantänen.

Jag kastade mig in på Skyscanners hemsida och bokade flygbiljett hem till min farmors begravning, innan resten av alla svenskar i Storbritannien köpte upp alla...

Jag har omvant problem - min familj i sverige ar inte bekvam med den smittorisk som finns i UK + resa via tag, flyg, tag for att komma hem, sa aven om jag "kan" aka hem, sa blir det vackert till att vanta tills mor o far kanner sig tryggare!

Haller tummar och tar for att jag iaf ska kunna komma hem till julen..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 902
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
555
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp