Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskare-brottsmisstankt-efter-antikroppsstudie/

Men herregud de här är alltså svenska framstående vetenskapsmän, som genomförde en helt ovetenskaplig undersökning, vilket är ganska basalt i sådana sammanhang, utan också använde undersökningen för att motsäga FHM:s siffror i media, en icke-ovetenskaplig undersökning som dessutom bröt mot gällande rekommendationer och kunde leda till ökad covid risk bland deltagarna. Att de sedan försvaras av en tredje (där alla tre skrivit under det berömda 22 forskarbrevet till NYT) gör att man baxnar.
 
Hur ser det ut i Sverige nu? Tycker att jag hela tiden läser olika, fallen ökar, fallen minskar, helt plötsligt togs manga falsk posetiva bort. Jag har tappat överblicken.
 
Det minskar stadigt - ffa de allvarliga fallen och dödsfallen. Det läggs in väldigt få på sjukhus och många IVA avdelningar har inte en enda Covid19 patient

Jo, minskat antal som kräver sjukhusvard verkar vara en "trend" även i länder med kraftig ökning av posetivt testade. Men i Sverige är det alltsa en stadig minskning även pa posetivt testade?
 
Jo, minskat antal som kräver sjukhusvard verkar vara en "trend" även i länder med kraftig ökning av posetivt testade. Men i Sverige är det alltsa en stadig minskning även pa posetivt testade?

Såhär ser detut i Sverige sen mitten av aug:

60DA1DB1-76BD-4373-8D14-825E389CBD77.jpeg
 
Tack, det var vad jag letade efter. Alltsa ligger det ganska stabilt just nu vad jag kan se, utan direkt minskning men inte heller ngn direkt ökning.
 
Vi har trappat upp testningen (mer än dubbelt å många test som det var i mitten på sommaren v30-v33) och antalet fall är stabilt så det är snarare en minskning.

Det måste väl också bero på vilka man testar? Om det finns 100 sjuka i en stad kommer du ju få en mindre andel positiva svar om du testar 10 000 jämfört med 1000. Men antalet sjuka är ju fortfarande detsamma?
 
Är det helgerna som är de lägsta punkterna mellan varven? Antar att det är för att det kommer in lägre testsvar då pga labben är stängda eller nåt.

Uppmuntrande att se dock, även om det är långsammare så kan jag se med ögonen att de verkar minska.

Lägsta stapeln är söndagar ja :) Och det har mer att göra med eftersläpning att staplarna är högre mot slutet av veckan än att folk faktiskt är sjukare då.
 
Det måste väl också bero på vilka man testar? Om det finns 100 sjuka i en stad kommer du ju få en mindre andel positiva svar om du testar 10 000 jämfört med 1000. Men antalet sjuka är ju fortfarande detsamma?
I Sverige testas i huvudsak folk med symptom som kan förknippas med Covid. Nu utför man ett masstest vid ett universitet och det kan ge en del extra test antar jag.


Vi talar här om absoluta tal vid testning och fler test ger vanligen fler positiva svar än färre test om man inte gör helt annorlunda urval. Och huruvida du fångar lägre andel smittade om du testar 10.000 jämfört med 1000 om det är 100 smittade i en stad beror rimligen på urvalet och inte på antalet testade om du nu inte fortsätter att testa efter du hittat alla eller testar folk 2 gånger.

Hur tänker du att det när du förutsätter att andelen sjuka minskar om man testar fler?
 
I Sverige testas i huvudsak folk med symptom som kan förknippas med Covid. Nu utför man ett masstest vid ett universitet och det kan ge en del extra test antar jag.

Vi talar här om absoluta tal vid testning och fler test ger vanligen fler positiva svar än färre test om man inte gör helt annorlunda urval. Och huruvida du fångar lägre andel smittade om du testar 10.000 jämfört med 1000 om det är 100 smittade i en stad beror rimligen på urvalet och inte på antalet testade om du nu inte fortsätter att testa efter du hittat alla eller testar folk 2 gånger.

Hur tänker du att det när du förutsätter att andelen sjuka minskar om man testar fler?

Det jag undrade var att om man vid en minskande andel positiva svar vid ökad testning verkligen kunde dra slutsatsen att antalet fall absoluta tal minskar.

I Sverige ökar sannolikt testningen nu (förutom undersökningen i Umeå tex) för att höstförkylningarna kommer och folk testar sig utifall att det är Covid. Sommartid hade ju dessa varit symptomfria och inte gått och testat sig. Den gruppen säger ju ganska lite om hur många som faktiskt har Covid.
 
Grabben testade sig idag, svaret kunde ta 1-3 dagar, men jag glömde fråga om svar skickas ut även på helgen eller om vi måste vänta tills på måndag om vi inte hinner få svar torsdag eller fredag?
 
Det jag undrade var att om man vid en minskande andel positiva svar vid ökad testning verkligen kunde dra slutsatsen att antalet fall absoluta tal minskar.

I Sverige ökar sannolikt testningen nu (förutom undersökningen i Umeå tex) för att höstförkylningarna kommer och folk testar sig utifall att det är Covid. Sommartid hade ju dessa varit symptomfria och inte gått och testat sig. Den gruppen säger ju ganska lite om hur många som faktiskt har Covid.
Man kan inte säga något med säkerhet, men logiken säger att ju fler man testar dess fler upptäcker man. Nu jämför vi dessutom främst absoluta tal och smittan ligger ganska konstant trots betydligt fler testade så att tro att covid smittan inte ökar är ett ganska säkert antagande och att den minskat något är troligt.
 
Den här bilden visar väldigt bra antal testade och antal positiva i samma graf. Här syns ju väldigt tydligt att trots ett kraftigt ökat testande så är det absoluta talet positiva ändå färre, vilket tyder på nedgång i smitta. Om man jämför med när testningen "släpptes fri" i juni och många fler testades med också påtagligt fler positiva, jämfört med tidigare. Nu ser vi inte den korrelationen.
iDB-2020-09-06-kl.-20.43.46.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 031
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp