Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker han ger ett torrt och sakligt intryck. Han framför sitt budskap rakt på sak utan att linda in det i krusiduller och jag varken ser eller hör något osympatiskt i det.

Folk fattar uppenbarligen inte om det ska lindas in, då tolka de restriktionerna som Fan tolkar bibeln. Folk har fattar ändå inte vad som sägs utan uppför sig som idioter trots rekommendationer och pandemi.

Som tillägg. Anders Tegnell har ju sannolikt inte rekryterats på grund av sin förmåga att gå genom rutan, svänga sig med media eller debattera i live-tv. Han framstår ju snarare som stereotypen av doktor i naturvetenskapligt ämne som arbetar på myndighet.

Tack och lov tänker jag.
 
I går på pressträffen ställdes alltså två lika dana frågor av två olika personer när han precis förklarat och givit svar. Att han inte lackade ur och bad varenda jävel hålla käften om de inte har något vettigt att säga är för mig imponerande! :D :angel:

Allt för att slippa hänvisa till annan media ;) Men ja, jag håller med!
 
Om testet inte är korrekt utfört så syns det på testet (man ser vilka övriga celler som ska finnas där typ, ursäkta min bristande fackkunskap ;) ) Då får du inte ett negativt resultat utan just att testet inte kunde analyseras.

Sen förekommer det ju felaktiga resultat också, helt 100 % är ju inga test. Men då ska det inte bero på att du gjort fel.
Tack för lugnande besked! Känns bra att veta ändå :up:
 
Angående det där med 8 personer, läste på krisinformation om att det är bara ett förslag från regeringen ännu och därmed inte något som man måste följa än. Tror att jag uppfattade det rätt?

Isåfall blir det intressant på jobbet... får se vad politikerna gör med sina möten då.
 
Angående det där med 8 personer, läste på krisinformation om att det är bara ett förslag från regeringen ännu och därmed inte något som man måste följa än. Tror att jag uppfattade det rätt?

Isåfall blir det intressant på jobbet... får se vad politikerna gör med sina möten då.
Man "måste" inte följa något alls. Men ju tidigare folk börjar följa den nya restriktionen, desto snabbare kommer den börja göra nytta.
Vitsen med reglerna är ju att de ska följas, inte att folk ska leta kryphål... Antalet personer vi träffar ska minimeras, helt enkelt.

(som krogen som kläckte den briljanta iden om fester på dagtid, bara för att krångla sig igenom nätet av regler...)
 
Jag är mest nyfiken på hur man lyckas få fram uppgifter som är i närheten av säkra. Hur vet man om någon smittas i mataffären, på restaurangen eller på gymmet? Okej om man under veckan före varit helt isolerad och endast gjort en sak men hur sannolikt är det?
Vi har hör en Covid app att ladda ner. Varje vecka kommer sen en rapport i appen om du varit nära en konstaterad smittad person. Om det var ett kort möte, tex ni passerade varandra bara får du meddelade att du gjort det och inte behöver göra något om du inte har symptom. Om du varit nära någon längre tid, ska du testa dig. Så antar jag man även kan spåra var någon blivit smittad.
 
Angående det där med 8 personer, läste på krisinformation om att det är bara ett förslag från regeringen ännu och därmed inte något som man måste följa än. Tror att jag uppfattade det rätt?

Isåfall blir det intressant på jobbet... får se vad politikerna gör med sina möten då.
Vet inte vad du jobbar med men i våras kom SKR ut med information om politiska möten.
 
Nicola Sturgeon meddelade just att Glasgow (och de flesta omkringliggande kommunerna) går in i Level 4 från och med fredag, precis som väntat. Det är den hårdaste nivån som finns utan att vara en full lockdown och innebär bl.a. att alla restauranger, caféer, barer, gym och allt sånt måste stänga. Endast mataffärer, apotek och plantskolor får ha öppet. Den huvudsakliga skillnaden mellan detta och en fullskalig lockdown, som jag ser det, är att vi fortfarande får röra oss utomhus hur mycket vi vill. Det är jag tacksam för, för så som vi hade det i april och maj när vi inte "fick" gå ut mer än en gång om dagen och då enbart för att handla eller träna vill jag inte ha det igen.

Men återigen: stackars, stackars ekonomin och alla det drabbar!
 
Nicola Sturgeon meddelade just att Glasgow (och de flesta omkringliggande kommunerna) går in i Level 4 från och med fredag, precis som väntat. Det är den hårdaste nivån som finns utan att vara en full lockdown och innebär bl.a. att alla restauranger, caféer, barer, gym och allt sånt måste stänga. Endast mataffärer, apotek och plantskolor får ha öppet. Den huvudsakliga skillnaden mellan detta och en fullskalig lockdown, som jag ser det, är att vi fortfarande får röra oss utomhus hur mycket vi vill. Det är jag tacksam för, för så som vi hade det i april och maj när vi inte "fick" gå ut mer än en gång om dagen och då enbart för att handla eller träna vill jag inte ha det igen.

Men återigen: stackars, stackars ekonomin och alla det drabbar!

Sa har vi det ocksa i den här lockdownen. "Allt" är stängt men vi far röra oss ute sa mkt vi vill sa länge vi gör det med personer vi bor med (personer som bor ensamma kan välja ut ett fatal personer att träffa).

Det verkar ocksa som att det är manga barn i skolorna (barnen kan komma till skolan om försäldrarna inte har ngn möjlighet att ta hand om barnen hemma).
 
Vi har hör en Covid app att ladda ner. Varje vecka kommer sen en rapport i appen om du varit nära en konstaterad smittad person. Om det var ett kort möte, tex ni passerade varandra bara får du meddelade att du gjort det och inte behöver göra något om du inte har symptom. Om du varit nära någon längre tid, ska du testa dig. Så antar jag man även kan spåra var någon blivit smittad.
Hur vet appen var man blir smittad om man varit på mer än en plats? Och om man blivit smittad av en konstaterat smittad eller en som inte finns i systemet?
 
Man "måste" inte följa något alls. Men ju tidigare folk börjar följa den nya restriktionen, desto snabbare kommer den börja göra nytta.
Vitsen med reglerna är ju att de ska följas, inte att folk ska leta kryphål... Antalet personer vi träffar ska minimeras, helt enkelt.

(som krogen som kläckte den briljanta iden om fester på dagtid, bara för att krångla sig igenom nätet av regler...)
Flåt, jag menade det som rekommendation etc, jag uppfattade det som att det inte hade gått igenom ännu. FHM verkade ju osäkra på presskonferensen idag om hur den skulle se ut, tolkas som. Dvs att det var bara ett förslag än så länge?
 
Rent kryphålsmässigt så omfattas nog inte sammanträden under ordningslagen, så de "får" nog ha sina möten. Däremot kanske det inte ser så bra ut...
Jag har undrat ett par gånger om de verkligen varit under 50 personer på kommunfullmäktige, men fått höra ett bra antal gånger att de är VIP - håller med om att det inte ser så bra ut.
 
Angående det där med 8 personer, läste på krisinformation om att det är bara ett förslag från regeringen ännu och därmed inte något som man måste följa än. Tror att jag uppfattade det rätt?

Isåfall blir det intressant på jobbet... får se vad politikerna gör med sina möten då.

Fast ett politisk möte är inte en offentlig sammankomst så de påverkas inte av detta.

Sen kan man ju oavsett tycka att de borde göra åtgärder.
 
Vet inte vad du jobbar med men i våras kom SKR ut med information om politiska möten.
Tack för tipset, läste detta där "Det av regeringen meddelade förbudet mot allmänna sammankomster med mer än 50 deltagare påverkar inte möjligheterna eller förutsättningarna för att hålla kommunala sammanträden."
Samma sak gäller nog även om siffran blir 8 i övrigt.

Jag fattar att det är viktigt att maskineriet s.a.s fungerar och rullar på, men jag undrar ändå om inte det finns bättre sätt att genomföra dem på. Digitalt alltså. Eller om det är viljan hos politikerna som saknas lite, pga det blir "trubbel" med tekniken.
 
Svårt när man inte kan jobba hemifrån :cautious:
Har ni speciella situationer/jobb som gör det svårt?:) Eller tänker du att du måste använda kollektivtrafiken?

Vi jobbar hemifrån så långt det går (vilket innebär ca 80 % för min del), men när vi måste vara på kontoret har vi turen att det är stort och luftigt. Vi har också gjort en kalender för att hålla koll på beläggningen. De som måste vara på kontoret har naturligtvis företräde. Vidare har vi tagit bort en del stolar vid lunchbordet, använder konferensrummet för lunch om det känns trångt, spritar alla försändelser som kommer, alla hyrbilar mm. Delar av vårt jobb är utomhus och då ofta med ganska stort avstånd från kontoret. Vi har identifierat transporter och raster som största risken och därför i allt högre grad börjat använda fler bilar ut på jobben. Likaså delar vi upp oss på rasterna så att det inte blir trångt i boden.

Naturligtvis inträffar situationer då man ibland kommer för nära varandra, men vi försöker i möjligaste mån följa rekommendationerna om att hålla avstånd, även i de moment vi inte kan jobba hemma.
 
Har ni speciella situationer/jobb som gör det svårt?:) Eller tänker du att du måste använda kollektivtrafiken?

Vi jobbar hemifrån så långt det går (vilket innebär ca 80 % för min del), men när vi måste vara på kontoret har vi turen att det är stort och luftigt. Vi har också gjort en kalender för att hålla koll på beläggningen. De som måste vara på kontoret har naturligtvis företräde. Vidare har vi tagit bort en del stolar vid lunchbordet, använder konferensrummet för lunch om det känns trångt, spritar alla försändelser som kommer, alla hyrbilar mm. Delar av vårt jobb är utomhus och då ofta med ganska stort avstånd från kontoret. Vi har identifierat transporter och raster som största risken och därför i allt högre grad börjat använda fler bilar ut på jobben. Likaså delar vi upp oss på rasterna så att det inte blir trångt i boden.

Naturligtvis inträffar situationer då man ibland kommer för nära varandra, men vi försöker i möjligaste mån följa rekommendationerna om att hålla avstånd, även i de moment vi inte kan jobba hemma.

På mitt jobb måste vi stå typ 0.5 meter ifrån varandra och jobbet går ej att skötas hemifrån. Så för oss är det rätt kört att försöka hålla dom rekommendationerna. Tror inte att folk skulle bli så glada heller om vi slutade skicka ut massa mediciner som håller folk levande heller.
 
Jag har för andra gången ställt in min lilla 50-årsfirande. Det är bara den familj jag umgås med dagligen (sonen och hans sambo är i samma lokaler som jag på jobbet, dottern är här och hjälper på gården och extrasonen har varit frisk länge). Men, med rådande direktiv, även om det sker om några dagar först, så struntar vi i det, trots att vi är få.

Tråkigt men nödvändigt. Jag letar inga kryphål för en så banal men trevlig sak att göra.

Jag kan ju inte heller göra mitt jobb hemifrån så jag jobbar på som jag gjort hela året. Vi försöker hålla avstånd så gott det går och är hemma direkt vid symptom.
 
På mitt jobb måste vi stå typ 0.5 meter ifrån varandra och jobbet går ej att skötas hemifrån. Så för oss är det rätt kört att försöka hålla dom rekommendationerna. Tror inte att folk skulle bli så glada heller om vi slutade skicka ut massa mediciner som håller folk levande heller.
Nej, går det inte att anpassa verksamheten så gör det inte. Det jag menade var att inte kunna jobba hemma behöver inte betyda i sig att det inte går att hålla avstånd. Även om det gör det i vissa jobb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 328
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
559
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp