Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
På mitt jobb måste vi stå typ 0.5 meter ifrån varandra och jobbet går ej att skötas hemifrån. Så för oss är det rätt kört att försöka hålla dom rekommendationerna. Tror inte att folk skulle bli så glada heller om vi slutade skicka ut massa mediciner som håller folk levande heller.
Har ni fått skyddsutrustning?
Vi har fått munskydd och visir om vi ska vistas närmare någon än 2 meter. Jag har också ett jobb som måste skötas på plats.
 
Har ni fått skyddsutrustning?
Vi har fått munskydd och visir om vi ska vistas närmare någon än 2 meter. Jag har också ett jobb som måste skötas på plats.
@Tonto efter att ha svarat började jag fundera på ungefär samma sak - vad gör arbetsgivaren för att skydda er?

Undrar av rent intresse + att man alltid kan få goda idéer av att höra hur andra löser svåra situationer.
 
Hur vet appen var man blir smittad om man varit på mer än en plats? Och om man blivit smittad av en konstaterat smittad eller en som inte finns i systemet?
Nej alltaå, det bygger ju på att folk laddar hem appen och skriver in sitt testresultat, men det är väldigt många som laddat ner den så det funkar rätt bra. Jag har själv fått meddelade att jag varit nära en konstaterat smittad men det var kort tid. Och förutom att jobba (där garanterat ingen har den, äldre vården) så går jag bara och handlar.
 
Har ni speciella situationer/jobb som gör det svårt?:) Eller tänker du att du måste använda kollektivtrafiken?

Vi jobbar hemifrån så långt det går (vilket innebär ca 80 % för min del), men när vi måste vara på kontoret har vi turen att det är stort och luftigt. Vi har också gjort en kalender för att hålla koll på beläggningen. De som måste vara på kontoret har naturligtvis företräde. Vidare har vi tagit bort en del stolar vid lunchbordet, använder konferensrummet för lunch om det känns trångt, spritar alla försändelser som kommer, alla hyrbilar mm. Delar av vårt jobb är utomhus och då ofta med ganska stort avstånd från kontoret. Vi har identifierat transporter och raster som största risken och därför i allt högre grad börjat använda fler bilar ut på jobben. Likaså delar vi upp oss på rasterna så att det inte blir trångt i boden.

Naturligtvis inträffar situationer då man ibland kommer för nära varandra, men vi försöker i möjligaste mån följa rekommendationerna om att hålla avstånd, även i de moment vi inte kan jobba hemma.
Vi, min grupp, kan inte jobba hemifrån alls (enligt chefen) så vi jobbar 100% på plats. Vi går omkring en del så vi möter på olika personer även om vi försöker hålla avstånden, och så kommer olika anställda som vill ha vår hjälp. (Jag personligen är hörselskadad och behöver stå ganska nära folk för att höra vad de säger tyvärr.)
Vi skulle kunna sitta i ett öppet kontorslandskap men då vi inte har mycket administrativt arbete så sitter vi inte där så mycket, utan det blir mera i vårt lilla kontor där vi blir som max 3-4 stycken samtidigt. Inte så särskilt bra avstånd mellan oss där.
Och så åker jag kollektivtrafiken men det är inte ett så stort problem egentligen tror jag.

Egentligen skulle vi kunna börja turas om att arbeta på plats, bara vara typ 2 personer på plats varje dag (vilket var på tal om i våras). Men jag vet inte om chefen skulle gilla det.
 
Har ni fått skyddsutrustning?
Vi har fått munskydd och visir om vi ska vistas närmare någon än 2 meter. Jag har också ett jobb som måste skötas på plats.

Vi har munskydd sedan I mars typ, men folk sköter såklart inte sig, utan man står med näsan utanför osv. Men vi har en hel del annan skyddsutrustning med då vi hanterar farliga substanser ibland, så det är rätt jobbigt, men vad ska man göra.
 
Tack för tipset, läste detta där "Det av regeringen meddelade förbudet mot allmänna sammankomster med mer än 50 deltagare påverkar inte möjligheterna eller förutsättningarna för att hålla kommunala sammanträden."
Samma sak gäller nog även om siffran blir 8 i övrigt.

Jag fattar att det är viktigt att maskineriet s.a.s fungerar och rullar på, men jag undrar ändå om inte det finns bättre sätt att genomföra dem på. Digitalt alltså. Eller om det är viljan hos politikerna som saknas lite, pga det blir "trubbel" med tekniken.
De måste ju följa kommunallagen och andra regleringar också. Eftersom det handlar om det offentligas beslutsformer så är det en juridiskt komplex fråga. Ingen vill råka göra något som innebär att nämndens alla beslut visar sig vara ogiltiga för att de inte tillkommit under korrekta former.
 
Jag såg Uppdrag Granskning också och jag uppfattade honom dessutom som lite trött på att upprepa samma enkla saker hela tiden, kanske också trött på att försvara sig och förklara sig. Vi är ju inte på dag ett i pandemin och ändå ställs så många gånger samma frågor.

I går på pressträffen ställdes alltså två lika dana frågor av två olika personer när han precis förklarat och givit svar. Att han inte lackade ur och bad varenda jävel hålla käften om de inte har något vettigt att säga är för mig imponerande! :D :angel:
Såg dagens presskonferens och tänkte på vad tålmodig han är med att svara pedagogiskt och tydligt på varianter av samma fråga för 973:e gången som låter som den kommer från någon som inte läst nyheterna senaste halvåret.
Och att han på dåliga frågor svarar som om journalisterna hade ställt den bättre formulerade fråga de inte lyckats producera själv.
 
Tack för tipset, läste detta där "Det av regeringen meddelade förbudet mot allmänna sammankomster med mer än 50 deltagare påverkar inte möjligheterna eller förutsättningarna för att hålla kommunala sammanträden."
Samma sak gäller nog även om siffran blir 8 i övrigt.

Jag fattar att det är viktigt att maskineriet s.a.s fungerar och rullar på, men jag undrar ändå om inte det finns bättre sätt att genomföra dem på. Digitalt alltså. Eller om det är viljan hos politikerna som saknas lite, pga det blir "trubbel" med tekniken.
Det finns de som sköter både nämndsmöten och även kommunfullmäktige digitalt. Det är ju inga hemliga handlingar där så det kan ju lösas på digital väg. Det gäller väl att få rätt på votering osv bara. Annars finns det ju också möjlighet att dra ner på antal ledamöter till ”minsta möjliga” som ändå får fatta beslut. Större lokaler. Lättare för mindre kommuner kanske, men där kan lokalfrågan bli ett problem.
det är jätteviktigt att samhället fungerar även i kris och jag tror många glömmer alla dessa människor som arbetar de fullt för att samhället ska upprätthållas med tex mat, el, vatten osv.
 
Det finns de som sköter både nämndsmöten och även kommunfullmäktige digitalt. Det är ju inga hemliga handlingar där så det kan ju lösas på digital väg. Det gäller väl att få rätt på votering osv bara. Annars finns det ju också möjlighet att dra ner på antal ledamöter till ”minsta möjliga” som ändå får fatta beslut. Större lokaler. Lättare för mindre kommuner kanske, men där kan lokalfrågan bli ett problem.
det är jätteviktigt att samhället fungerar även i kris och jag tror många glömmer alla dessa människor som arbetar de fullt för att samhället ska upprätthållas med tex mat, el, vatten osv.
Lokalfrågan kan inte vara något större problem, det finns väl gymnastikhallar i de flesta kommuner?
 
Det finns de som sköter både nämndsmöten och även kommunfullmäktige digitalt. Det är ju inga hemliga handlingar där så det kan ju lösas på digital väg. Det gäller väl att få rätt på votering osv bara. Annars finns det ju också möjlighet att dra ner på antal ledamöter till ”minsta möjliga” som ändå får fatta beslut. Större lokaler. Lättare för mindre kommuner kanske, men där kan lokalfrågan bli ett problem.
det är jätteviktigt att samhället fungerar även i kris och jag tror många glömmer alla dessa människor som arbetar de fullt för att samhället ska upprätthållas med tex mat, el, vatten osv.
Inte 100% digitalt väl? Kommunjurist där min bror är verksam säger att minst en person måste vara på plats i den fysiska lokalen. (Kan vara reglerna för hur kallelse ska ske som säger att plats för mötet ska anges och då måste mötet sedan hållas på den angivna platsen? Inte helt säker dock)

Vid själva beslutsomröstningen var ett krav för att det skulle vara ok att alla deltagarna kunde ses på bild samtidigt. I deras fall var det inte möjligt med det tekniska system de använde, så de kunde bara skicka hem några av ledamöterna.
 
Jag är glad om folk är så långt ifrån som 0.5 meter så känner mig ärligt talat lite uppgiven. Jag tänker att jag kommer få det, men jag vill åtminstone försöka undvika att smitta någon annan. Vi får ha munskydd om vi vill men det rekommenderas inte eftersom folk då kommer tro att vi är sjuka.
 
Nej alltaå, det bygger ju på att folk laddar hem appen och skriver in sitt testresultat, men det är väldigt många som laddat ner den så det funkar rätt bra. Jag har själv fått meddelade att jag varit nära en konstaterat smittad men det var kort tid. Och förutom att jobba (där garanterat ingen har den, äldre vården) så går jag bara och handlar.
Hur kan man garantera att ingen har Corona? I min värld finns det inga garantier, även om man skulle testa dagligen. Man kan få ner risken betydligt men inte till noll.

Det var en konstig definition på att appen funkar, att många laddat hem den.
 
Inte 100% digitalt väl? Kommunjurist där min bror är verksam säger att minst en person måste vara på plats i den fysiska lokalen. (Kan vara reglerna för hur kallelse ska ske som säger att plats för mötet ska anges och då måste mötet sedan hållas på den angivna platsen? Inte helt säker dock)

Vid själva beslutsomröstningen var ett krav för att det skulle vara ok att alla deltagarna kunde ses på bild samtidigt. I deras fall var det inte möjligt med det tekniska system de använde, så de kunde bara skicka hem några av ledamöterna.
Det går tydligen att komma runt, på något sätt... https://www.linkoping.se/nyheter/nyheter/kommunfullmaktige-blir-digitalt/
 
Den artikeln är ju inte så informativ vad gäller detaljerna. Om bara ordförande är på plats så kan det ju fortfarande kallas digitalt. Om jag minns SKRs instruktioner rätt så är grundförutsättningen att man har tagit beslut om att fullmäktige/nämndmöten får vara på distans. Man behöver också besluta om åskådare,. Men att det alltid var krav på att ordförande ska vara på plats.
 
Den artikeln är ju inte så informativ vad gäller detaljerna. Om bara ordförande är på plats så kan det ju fortfarande kallas digitalt. Om jag minns SKRs instruktioner rätt så är grundförutsättningen att man har tagit beslut om att fullmäktige/nämndmöten får vara på distans. Man behöver också besluta om åskådare,. Men att det alltid var krav på att ordförande ska vara på plats.

Vad är ens på plats om det är en person och ett möte? Måste dessa möten företas på någon speciell helig plats?
 
Vad är ens på plats om det är en person och ett möte? Måste dessa möten företas på någon speciell helig plats?

Kommunallagen medger deltagande på distans, inte att mötet sker helt digitalt. Det måste alltså finnas en fysisk plats för sammanträdet där den som leder mötet befinner sig.

Den fysiska platsen kan ju rent tekniskt vara ordförandens vardagsrum. Men det är kanske olämpligt dels eftersom ledamöter kan kräva att närvara fysiskt. Att kommunallagen säger att deltagare får deltaga på distans är inte samma sak som att de kan tvingas göra det. När det gäller fullmäktige så är de mötena offentliga, och kommunen kan inte neka deltagande på mötena med hänvisning till smittspridning. Och ordförande kanske inte vill ha åhörare från allmänheten i sitt vardagsrum.
 
Inte 100% digitalt väl? Kommunjurist där min bror är verksam säger att minst en person måste vara på plats i den fysiska lokalen. (Kan vara reglerna för hur kallelse ska ske som säger att plats för mötet ska anges och då måste mötet sedan hållas på den angivna platsen? Inte helt säker dock)

Vid själva beslutsomröstningen var ett krav för att det skulle vara ok att alla deltagarna kunde ses på bild samtidigt. I deras fall var det inte möjligt med det tekniska system de använde, så de kunde bara skicka hem några av ledamöterna.
Slarvigt uttryckt av mig men en person ska finnas i lokalen. allmänheten har ju tillträde till kommunfullmäktige så de ska kunna se det på plats om jag minns rätt. Hade jag planerat hade jag haft 3 personer i rummet, ordförande, sekreterare och filmare. Man ska kunna se alla vid röstning osv, vet inte vilka system som har det så faktiskt. Som tur är slipper jag hålla på med sånt också i mitt jobb även om frågan dyker upp ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 332
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
559
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp