Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har heller aldrig sett det som beskrivs. Några ungar som sprungit kanske.
Det är nog ca 12 år sen jag såg ett barn ta en godis ur lösgodislådorna.
Däremot såg jag en man i 40-årsåldern nysa i händerna och sen gå och plocka sin godispåse! Det var tre veckor sen.

Jag såg det senast när jag var på Maxi i Falun... och jag såg det för inte så länge sedan i min byabutik också. Givetvis har det inte hänt varje gång jag handlat men tillräckligt ofta för att det inte ska vara extremt ovanligt.
 
Jag tänker, som tillägg till det, att vi människor är rätt begränsade kring vad vi klarar av. Rent psykologiskt alltså. En del utav oss har goda möjligheter att hålla ut i en pandemi och andra har sämre förutsättningar till det. Det kan ju exempelvis vara en försvarsmekanism att ignorera riskerna med trängsel. En del har kanske annat i livet som har tagit överhanden och man inte klarar av att hantera en enda sak till. Samt att, som jag skrev tidigare, en del kanske helt enkelt saknar tillräcklig intelligens eller empati att förstå.

Åter igen, jag menar alltså inte detta som en ursäkt att inte hålla avstånd. Utan enbart i relation till att folk helt enkelt struntar i andra människor. Jag tror att det är förhållandevis få som medvetet struntar i om de smittar personer i riskgrupp som dör, utan jag tror att det oftare har med andra saker att göra. Därför blir jag inte arg. Sedan anser jag givetvis att alla får skrapa ihop sin intelligensreserv lite och anstränga sig.

Jag har inte lust att att konsekvenserna för deras psykiska tillkortakommanden. Tyvärr är jag en av de som riskerar att råka illa ut om jag blir sjuk.

Och innan någon skriker att jag ska hålla mig hemma är det inte så enkelt. När det gäller vaccinering för säsongsinfluensa räknas jag som riskgrupp och får det gratis. När det gäller covid-19 anser min läkare att jag ska undvika folk... men hen får inte sjukskriva mig i förebyggande syfte eftersom jag inte räknas som riskgrupp i det fallet. Dvs när jag inte kostar så mycket är det ok att jag räknas som riskgrupp, annars inte. Jag isolerar mig så gott jag kan men jag måste försörja mig också.
 
Jag ser dem som avkommor oavsett corona... och ja, jag blir irriterad när föräldrar inte har koll på sina barn i butiker. De klämmer hål på köttförpackningar, plockar godis med händerna samt är i plocksalladsdisken med händerna... och föräldrarna gör inte ett skit (inget av det listade är engångsföreteelser, jag har sett det flera gånger på olika butiker). Det är ok om en förälder inte klarar det perfekt hela tiden men när man ser att de rakt av skiter i det blir jag lack. Hade jag betett mig så när jag var liten hade jag inte fått se insidan på en butik på LÄNGE.

Och ja, jag vet att det finns barn som har NPF:er som gör att de inte klarar av allt men det måste ändå finnas gränser och ovanstående exempel anser jag inte är acceptabelt i någon situation.

Oj förutom att jag handlar själv så har jag förut jobbat 10 år i livsmedelsbutik och känner verkligen inte igen bilden. Hål på köttpackningar har jag nog aldrig varit med om. Petades i lösviktsgodiset gjordes det ju en del men det var nödvändigtvis inte åldersrelaterat... Säger inte att störande barn inte förekom det gjorde det såklart. Men det var verkligen inte de som ställde till mest bekymmer...

Nu under Corona tycker jag verkligen inte att mindre barn har varit något problem när jag varit och handlat. Då är det snarare äldre barn och ungdomar som är där utan sina föräldrar och hänger i stora grupper tätt tillsammans för att köpa en läsk var typ... Trots att det sitter stora plakat utanför butikerna med uppmaningar till skolungdomar att inte handla i grupp. Swish kanske inte har nått den generationen ;)
 
Jag tror du har en viktig poäng där.

Jag ser det bland min släkt och vänner. De som jobbar i t.ex. skolan är generellt sett mindre brydda och oroliga och har i högre grad åkt till köpcentrum, gått ut på restaurang och träffat folk än de som, precis som jag jobbar hemifrån eller på arbetsplatser med tydliga regler och nogranna rutiner för att minska smittspridningen.
Jag erkänner, jag är antagligen en av de personerna.
Jag kan inte jobba hemifrån och åker in varje dag med kollektivtrafiken. Jag handlar mat i närmsta affär till jobbet, som då ligger i ett köpcentrum. Dvs jag går ett par gånger i veckan genom ett köpcentrum (då mataffärerna ligger på andra sidan).

Det är väldigt lätt för mig att känna att det är som vanligt, för vardagen är som förra året för mig personligen fortfarande (även om arbetsuppgifterna ändrats lite grann).

Jag erkänner att jag har tittat in i affärer när jag "ändå gått förbi dem", just då vardagen känns så normal.
Lite lustigt det där.
 
Fel igen. Nu ska tydligen förskolebarn stanna hemma. Förut skulle dom ju inte det. Å andra sidan får väl folk ta hand om sina barn och inte bara lämpa över ansvaret på förskolan och utsätta personalen.

Vad är det som är fel?

Måste säga att med tanke på att du påstår dig befinna dig i det förlovade landet och äntligen sluppit Sverige (annat än försörjningsmässigt då) så spenderar du väldigt mycket tid med att slaviskt följa svensk nyhetsrapportering.
 
Jag erkänner, jag är antagligen en av de personerna.
Jag kan inte jobba hemifrån och åker in varje dag med kollektivtrafiken. Jag handlar mat i närmsta affär till jobbet, som då ligger i ett köpcentrum. Dvs jag går ett par gånger i veckan genom ett köpcentrum (då mataffärerna ligger på andra sidan).

Det är väldigt lätt för mig att känna att det är som vanligt, för vardagen är som förra året för mig personligen fortfarande (även om arbetsuppgifterna ändrats lite grann).

Jag erkänner att jag har tittat in i affärer när jag "ändå gått förbi dem", just då vardagen känns så normal.
Lite lustigt det där.

Det är nog väldigt lätt att det blir så.
 
Jag har inte lust att att konsekvenserna för deras psykiska tillkortakommanden. Tyvärr är jag en av de som riskerar att råka illa ut om jag blir sjuk.

Och innan någon skriker att jag ska hålla mig hemma är det inte så enkelt. När det gäller vaccinering för säsongsinfluensa räknas jag som riskgrupp och får det gratis. När det gäller covid-19 anser min läkare att jag ska undvika folk... men hen får inte sjukskriva mig i förebyggande syfte eftersom jag inte räknas som riskgrupp i det fallet. Dvs när jag inte kostar så mycket är det ok att jag räknas som riskgrupp, annars inte. Jag isolerar mig så gott jag kan men jag måste försörja mig också.
Så.... För dig är det okej att vara ute, men andra bör stanna hemma för de kan ju inte vara ute pga samma anledning som du?
 
Vad är det som är fel?

Måste säga att med tanke på att du påstår dig befinna dig i det förlovade landet och äntligen sluppit Sverige (annat än försörjningsmässigt då) så spenderar du väldigt mycket tid med att slaviskt följa svensk nyhetsrapportering.
Jamen det är ju så enkelt bara att klicka på appen.
 
Oj förutom att jag handlar själv så har jag förut jobbat 10 år i livsmedelsbutik och känner verkligen inte igen bilden. Hål på köttpackningar har jag nog aldrig varit med om. Petades i lösviktsgodiset gjordes det ju en del men det var nödvändigtvis inte åldersrelaterat... Säger inte att störande barn inte förekom det gjorde det såklart. Men det var verkligen inte de som ställde till mest bekymmer...

Nu under Corona tycker jag verkligen inte att mindre barn har varit något problem när jag varit och handlat. Då är det snarare äldre barn och ungdomar som är där utan sina föräldrar och hänger i stora grupper tätt tillsammans för att köpa en läsk var typ... Trots att det sitter stora plakat utanför butikerna med uppmaningar till skolungdomar att inte handla i grupp. Swish kanske inte har nått den generationen ;)

Tyvärr ser bilden ut så här, jag ljuger inte. Det var liknande när jag jobbade i livsmedelsbutik för en herrans massa år sedan, dvs det har inte ändrat sig så mycket.
 
Jag har inte lust att att konsekvenserna för deras psykiska tillkortakommanden. Tyvärr är jag en av de som riskerar att råka illa ut om jag blir sjuk.

Och innan någon skriker att jag ska hålla mig hemma är det inte så enkelt. När det gäller vaccinering för säsongsinfluensa räknas jag som riskgrupp och får det gratis. När det gäller covid-19 anser min läkare att jag ska undvika folk... men hen får inte sjukskriva mig i förebyggande syfte eftersom jag inte räknas som riskgrupp i det fallet. Dvs när jag inte kostar så mycket är det ok att jag räknas som riskgrupp, annars inte. Jag isolerar mig så gott jag kan men jag måste försörja mig också.

Jag tror inte att det är någon som vill bli smittad på grund av andras tillkortakommanden, i synnerhet inte ni i riskgrupp. Jag känner att jag kanske inte gör mig tydlig med vad jag menar. Min förklaring är alltså inte en ursäkt att inte följa restriktioner, utan det är hur jag själv ser på orsakerna bakom trängsel.

Finns det inte någon lagstiftning på att arbetsplatser måste erbjuda sina anställda en säker miljö? En vän till mig pratade om det, vars sambo är gravid och arbetar i skola. Alltså att arbetsplatsen måste erbjuda andra arbetsuppgifter om befintliga arbetsuppgifter inte går att utföra på ett säkert sätt? Vi pratar en del om det i byggbranschen exempelvis, att gravida ska kunna få andra arbetsuppgifter under sin graviditet eftersom deras ordinarie arbetsuppgifter medför en risk för dem. Tänker att Covid-19 och riskgrupper borde kunna innefattas där?
 
Jag tror inte att det är någon som vill bli smittad på grund av andras tillkortakommanden, i synnerhet inte ni i riskgrupp. Jag känner att jag kanske inte gör mig tydlig med vad jag menar. Min förklaring är alltså inte en ursäkt att inte följa restriktioner, utan det är hur jag själv ser på orsakerna bakom trängsel.

Finns det inte någon lagstiftning på att arbetsplatser måste erbjuda sina anställda en säker miljö? En vän till mig pratade om det, vars sambo är gravid och arbetar i skola. Alltså att arbetsplatsen måste erbjuda andra arbetsuppgifter om befintliga arbetsuppgifter inte går att utföra på ett säkert sätt? Vi pratar en del om det i byggbranschen exempelvis, att gravida ska kunna få andra arbetsuppgifter under sin graviditet eftersom deras ordinarie arbetsuppgifter medför en risk för dem. Tänker att Covid-19 och riskgrupper borde kunna innefattas där?

Jag är egen företagare och inte anställd...
 
Och innan någon skriker att jag ska hålla mig hemma är det inte så enkelt. När det gäller vaccinering för säsongsinfluensa räknas jag som riskgrupp och får det gratis. När det gäller covid-19 anser min läkare att jag ska undvika folk... men hen får inte sjukskriva mig i förebyggande syfte eftersom jag inte räknas som riskgrupp i det fallet. Dvs när jag inte kostar så mycket är det ok att jag räknas som riskgrupp, annars inte. Jag isolerar mig så gott jag kan men jag måste försörja mig också.
Samma som för gravida, avseende säsongsinfluensa är man riskgrupp men inte avseende covid-19 utan då ska man bara vara extra noggrann med att följa råden och undvika att träffa folk.
 
Samma som för gravida, avseende säsongsinfluensa är man riskgrupp men inte avseende covid-19.

Det är verkligen inte ok. Jag vill inte ens tänka på konsekvenserna om någon som är höggravid får covid-19. Blir jag sjuk drabbar det ju sas bara mig.

Edit: Tydligen sjukskriver "min" mottagning de som har samma sjukdom och medicinering som jag har om personen jobbar inom sjukvården, då är det tydligen ok. Det ger väldigt dubbla signaler må jag säga.
 
Det är verkligen inte ok. Jag vill inte ens tänka på konsekvenserna om någon som är höggravid får covid-19. Blir jag sjuk drabbar det ju sas bara mig.

Edit: Tydligen sjukskriver "min" mottagning de som har samma sjukdom och medicinering som jag har om personen jobbar inom sjukvården, då är det tydligen ok. Det ger väldigt dubbla signaler må jag säga.
Men det tror jag också är samma för gravida, dvs om du jobbar MED konstaterat covid-smittade patienter (läkare, sjuksköterska, undersköterska) kan du bli sjukskriven för att minska risken för smitta. Men inte på en "vanlig" arbetsplats där de flesta man träffar inte är smittade.
 
Nu misstolkar du mig något grovt... men det är väl lätt när en har skyddsnät att falla tillbaka på.
Nej, jag bara skriver som jag tycker att det låter. "Och innan någon skriker att jag ska hålla mig hemma är det inte så enkelt. (...) Jag isolerar mig så gott jag kan men jag måste försörja mig också.", du tror inte andra sitter i samma sits?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp