Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, jag bara skriver som jag tycker att det låter. "Och innan någon skriker att jag ska hålla mig hemma är det inte så enkelt. (...) Jag isolerar mig så gott jag kan men jag måste försörja mig också.", du tror inte andra sitter i samma sits?

Klart att det finns andra i samma sits och det är skit att det inte går att få hjälp. Jag tänker inte gå i personlig konkurs eftersom jag hamnat mellan stolarna.
 
Men det tror jag också är samma för gravida, dvs om du jobbar MED konstaterat covid-smittade patienter (läkare, sjuksköterska, undersköterska) kan du bli sjukskriven för att minska risken för smitta. Men inte på en "vanlig" arbetsplats där de flesta man träffar inte är smittade.

Det var generellt för de inom sjukvården, inte bara för de som jobbar med covid-vård. Och min läkare har uttryckligen sagt att jag bör undvika folk, inkl i jobbsituationer, men att hen inte har rätt att sjukskriva mig förebyggande. Dvs det blir omöjligt att följa råden helt från olika håll.
 
De har väl gått ut med nya rekommendationer att gravida från vecka 36 ska undvika så mycket kontakt som möjligen med människor .. Läste de någonstans (?) Äsch minns inte vart eller så kanske de var på någon nyhetssändning, varför jag reagerade är för att en bekant är gravid och just gått på mammaledighet.
 
Jag har pratat med släkt och vänner om det här. De som jobbar i t.ex. skolan och träffar många många olika människor nära varje dag på jobbet utan några egentliga restriktioner på arbetstid. Jag tror att de helt enkelt är så vana vid att träffa människor att de inte tänker på det på fritiden. De säger också att de ändå träffar så många att de ser ingen mening med att låta bli att åka till köpcentrum/restaurang/bjuda hem folk på middag. Och så säger de ofta att "Ja, men jag kännermig ju helt frisk nu". Jag som jobbat hemma sen februari och jobbar på ett företag som verkligen tagit det här på största allvar från början lever ett helt annatliv än de och tar restriktionerna på större allvar.

Säger jag till dem att det är kanske inte så lämpligt att åka till köpcentrum så får jag svaret: de träffar ändå så många på jobbet att ska de bli smittade så är det där och köpcentrumen är ju öppna så det är ju inte förbjudet att åka dit.
Oj, jisses. Ja, jag kan ju säga att så tänker jag inte ALLS.... Trots att jag jobbar i närkontakt med 1- och 2-åringar varje dag. Men visst har också vi våra restriktioner. Det har väl alla skolor.
 
Det var generellt för de inom sjukvården, inte bara för de som jobbar med covid-vård. Och min läkare har uttryckligen sagt att jag bör undvika folk, inkl i jobbsituationer, men att hen inte har rätt att sjukskriva mig förebyggande. Dvs det blir omöjligt att följa råden helt från olika håll.

Du kan inte som din egen arbetsgivare göra en riskbedömning av din arbetssituation då, och utifrån den diskutera med din läkare om sjukskrivning? Tänker riskbedömning utifrån Arbetsmiljöverkets riktlinjer iom att du är riskgrupp pga medicinering.
 
Oj, jisses. Ja, jag kan ju säga att så tänker jag inte ALLS.... Trots att jag jobbar i närkontakt med 1- och 2-åringar varje dag. Men visst har också vi våra restriktioner. Det har väl alla skolor.

Mitt barns skola har. En annan skola i min stad funkar precis som vanligt utan ändringar, enligt en i personalen. Barnen tar fortfarande knäckebröd själv och tillåts ta upp ett bryta det mitt i tu och lägga tillbaka ena halvan.100 elever i matsalen samtidigt osv. Så är det inte på mitt barns skola.
 
Du kan inte som din egen arbetsgivare göra en riskbedömning av din arbetssituation då, och utifrån den diskutera med din läkare om sjukskrivning? Tänker riskbedömning utifrån Arbetsmiljöverkets riktlinjer iom att du är riskgrupp pga medicinering.

Det skulle jag kanske men helt ärligt är jag för sönderstressad för att rodda med byråkratin det skulle involvera. Det finns inte ork över :(

Jag fortsätter vara så försiktig jag kan (handsprit FTW! :D) och hoppas på det bästa. Med lite tur kommer jag att vara bland de första som vaccineras när det väl kommer vaccin (om de bedömer att jag är riskgrupp vad gäller vaccinering fortfarande då...).
 
Det skulle jag kanske men helt ärligt är jag för sönderstressad för att rodda med byråkratin det skulle involvera. Det finns inte ork över :(

Jag fortsätter vara så försiktig jag kan (handsprit FTW! :D) och hoppas på det bästa. Med lite tur kommer jag att vara bland de första som vaccineras när det väl kommer vaccin (om de bedömer att jag är riskgrupp vad gäller vaccinering fortfarande då...).
Förstår det!

Avseende vaccin borde du vara det, men jag läste att gravida inte kommer vara i prioriterad grupp för covid-vaccin när det väl kommer utan det är de uttalade riskgrupperna och sjukvårdspersonal som är prio 1.
 
De har väl gått ut med nya rekommendationer att gravida från vecka 36 ska undvika så mycket kontakt som möjligen med människor .. Läste de någonstans (?) Äsch minns inte vart eller så kanske de var på någon nyhetssändning, varför jag reagerade är för att en bekant är gravid och just gått på mammaledighet.
Ja, men då får man ta av föräldradagar. Man blir inte sjukskriven eller avstängd från arbetet automatiskt för att man är gravid.
 
Samma som för gravida, avseende säsongsinfluensa är man riskgrupp men inte avseende covid-19 utan då ska man bara vara extra noggrann med att följa råden och undvika att träffa folk.

Här i Österrike räknas gravida som riskgrupp sen ngn vecka tillbaka. Alla gravida om jobbar med "närkontakt" dvs, skola/förskola/butik/sjukvard osv blir friställda om det in te gar att omplacera.
 
Imorgon ska vi fa besked vad som händer efter lockdownen (som gar ut pa söndag). Antal nyinfektioner har minskat men ligger fortfarande för högt och sjukvarden har inte märkt av ngn lättnad.
Idag nytt högsta tal i antal döda (144), 3/4 av alla som dött med Covid här har dött under november. Trakiga siffror.
Sa det blir nog en försiktig öppning igen, men bara barnen far ga till skolan kan jag ga med pa vad som helst (nästan iaf).

Igar vaccinerade vi barnen mot influensa och min granne kände att hon behövde ifragasätta det och menade att vara barn är ju friska och starka. Jag förklarade att vi gör det inte främst för att skydda oss utan tänker mkt pa att skydda andra som av olika anledningar inte kan vaccinera sig. Det det är tydligen det värsta, att vi blir hjärntvättade med information om att skydda andra fast det inte stämmer. Jag tackade vänligt med bestämt och sa att vi inte var hjärntvättade utan välinformerade och har tagit ett beslut utifran det och att jag i forsättningen inte vill ha ngr vaccinationsdisskussioner. Jag hoppas vi slipper dom diskussionerna när det blir mer aktuellt med coronavaccinet.

I helgen startar masstestningarna, men räknar pa att resultatet kommer bli ungefär som i Slovakien och Südtirol. Det skulle innebära att ungefär 60.0000 personer kommer testa posetivt. Blir intressant hur samhället kommer att paverkas av att sa manga pa en gang ska vara i karantän (+ ev. familjemedlemmar och nära kontakter).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp