Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så här kan det tydlige se ut om en har läkemedel som kan komma i vägen vid vaccination (brev hem):

IMG_0344.jpg
 
Vi har en kollega vars för tillfället hemmavarande ena barn har testat positivt för Covid19, kollegan har inga symptom och är ej testad (än vad jag vet) han är isolerad till att börja med i 7 dagar. Om den smittade personen hemma blir symtomfri och han inte har symtom efter dessa 7 dagar så tror jag han kommer testas då och är han negativ får han komma tillbaka till jobbet
Kollegan återkom i tjänst efter att dottern varit symtomfri i ett par dagar + 7 ytterligare dagar.
han testade sig för antikroppar i fredags och han har antikroppar. Så han har alltså varit sjuk utan att veta om det. Det är intressant kan jag tycka - han lär alltså ha varit på jobbet och varit sjuk då innan han sattes i hemkarantän på pga de i huset som var sjuka
 
Kollegan återkom i tjänst efter att dottern varit symtomfri i ett par dagar + 7 ytterligare dagar.
han testade sig för antikroppar i fredags och han har antikroppar. Så han har alltså varit sjuk utan att veta om det. Det är intressant kan jag tycka - han lär alltså ha varit på jobbet och varit sjuk då innan han sattes i hemkarantän på pga de i huset som var sjuka
Jag tror att det finns jättemånga sådana fall. Kanske jag själv är ett? Jag har inte testat om jag har antikroppar, så möjligheten finns ju att jag också har haft symtomfri corona....
 
Jag tror att det finns jättemånga sådana fall. Kanske jag själv är ett? Jag har inte testat om jag har antikroppar, så möjligheten finns ju att jag också har haft symtomfri corona....

Det tror jag också. Jag är sugen på att testa mig själv för antikroppar samtidigt så vill jag inte stjäla resurser.
 
Kollegan återkom i tjänst efter att dottern varit symtomfri i ett par dagar + 7 ytterligare dagar.
han testade sig för antikroppar i fredags och han har antikroppar. Så han har alltså varit sjuk utan att veta om det. Det är intressant kan jag tycka - han lär alltså ha varit på jobbet och varit sjuk då innan han sattes i hemkarantän på pga de i huset som var sjuka
Slugheten med viruset är en av de saker som diskuteras mest där jag bor. Just att folk går omkring helt symptomlösa och sprider smitta. Det är bland annat så UK varianten fått fäste hos oss :(
 
Slugheten med viruset är en av de saker som diskuteras mest där jag bor. Just att folk går omkring helt symptomlösa och sprider smitta. Det är bland annat så UK varianten fått fäste hos oss :(

Jag vetefan om jag ska testa antikroppar eller inte. jag har haft nån episod av huvudvärk och träffat kollegan vid ett tillfälle på kontoret. Har jag antikroppar förenklar det tillvaron drastiskt faktiskt
 
Kollegan återkom i tjänst efter att dottern varit symtomfri i ett par dagar + 7 ytterligare dagar.
han testade sig för antikroppar i fredags och han har antikroppar. Så han har alltså varit sjuk utan att veta om det. Det är intressant kan jag tycka - han lär alltså ha varit på jobbet och varit sjuk då innan han sattes i hemkarantän på pga de i huset som var sjuka
Eller så härstammar hans antikroppar helt enkelt från en tidigare händelse än den aktuella.
 
Från aftonbladets livechat:
Flera resebolag har sedan årsskiftet uppgett att de ser ett uppsving för bokade sommarresor efter att vaccineringen mot covid-19 kommit igång.
För Vings del har intresset ökat ännu mer nu sedan nyår, rapporterar ETC.
– Efter att vi har börjat vaccinera i Norden har vi sett en positiv trend. Om man tittar på den senaste veckan, jämfört med en månad sedan, ser vi en rejäl uppgång för både sommaren och vintern. Tittar vi på sommaren, från sommarlovets början, ser vi en uppgång på 300 procent, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Ving, till tidningen.
:banghead: :banghead: :banghead:
Jag hoppas att det är bara optimister som planerar att det kan mycket väl bli avbokat 🙄 för jag kommer inte att orka med personer som gnäller över att de inte får resa i sommar, för jag är mycket pessimistisk inför att det kan bli som man vill i sommar.

Plus ... detta är bara en bekräftelse på mina ytterst pessimistiska tankar som jag hade från början att pandemin kommer inte att påverka resandet så värst mycket efter att allt är över. Det kommer att återgå till det normala innan 2020, till nackdel för miljöns skull. :meh:
 
Också från Aftonbladets livechat:
Både tigrar, lejon och personal vid Borås djurpark blev i mitten av januari sjuka i covid-19, skriver Borås Tidning.
Parkens zoologiska chef Therese Hård säger till tidningen att läget är under kontroll, avdelningen Rovdjurshuset isolerades direkt och djuren har fått behandling mot sina symtom.
Personal med koppling till avdelningen har också satts i karantän.
– Vi utgår från att smittan kommit från oss människor, säger Therese Hård till tidningen.
Jag begriper att djur kan också bli smittade, men jag undrar hur många husdjur som har blivit smittade om något så farligt som rovdjur i djurparker (dvs inte några som man sätter sig bredvid i soffan och myser med direkt) "lyckats" bli smittade. Och jag undrar om det finns husdjur som blivit lika dåliga som människor? Eller är det något specifikt för människan? 🤔
 
Också från Aftonbladets livechat:

Jag begriper att djur kan också bli smittade, men jag undrar hur många husdjur som har blivit smittade om något så farligt som rovdjur i djurparker (dvs inte några som man sätter sig bredvid i soffan och myser med direkt) "lyckats" bli smittade. Och jag undrar om det finns husdjur som blivit lika dåliga som människor? Eller är det något specifikt för människan? 🤔
Hittade denna info på SVA (står mest om minkar men jag fokuserade mera på vanliga husdjur)
Det finns även rapporter om att SARS-CoV-2 virus (eller egentligen virus-RNA, vilket är virusets arvsmassa) har hittats i prover från bland annat katter och hundar som provtagits efter det att respektive djurägare insjuknat i covid-19, men också från andra djur, inklusive tigrar och lejon, som varit i samma miljö som smittade människor. Medan hundarna i fråga varit symtomlösa, har påvisande av smittämnet hos kattdjur sammanfallit med övergående symtom från luftvägar eller mag-tarmkanal. Dessutom har smittspridning från katt till katt och från iller till iller visats i experimentella studier.

SVA:s fortsatta bedömning är dock att den pågående covid-19-epidemin drivs av smittspridning mellan människor och att eventuell smittspridning som sker från djur till människa i dagsläget är försumbar.
Och detta:
Gällande husdjur tyder rapporter på att katter är mer mottagliga för smittan än hundar, och att katterna till skillnad från hundarna kan utveckla sjukdomssymtom, om än övergående sådana.
:nailbiting:
Hoppas att ingen katt blivit allvarligt sjuk.

Tillägg, troligen inte;
Smittade katter kan utveckla sjukdomssymtom som i de flesta fall är lindriga och övergående, medan smittspridning i större grupper av mink har förknippats med viss ökad dödlighet.
 
Denna info är inte så känd, men kan vara bra att veta (tänker att många har nog husdjur här på buke):
För att förebygga smittspridning mellan människa och djur eller vice versa är den allmänna rekommendationen att man vid kontakt med husdjur, inklusive produktionsdjur och hästar, följer normala hygienrutiner. Handtvätt med tvål och vatten innan och efter kontakt med djur är en bra grund som är extra viktigt om man är sjuk. Djurägare med bekräftad eller misstänkt covid-19 kan dessutom som en extra försiktighetsåtgärd i den mån det är görbart begränsa sina kontakter med husdjur för att minska risken för att djuren i fråga ska smittas.
Jag menar, jag tänker att man antagligen tänker inte på att kanske inte mysa så mycket med sin hund/katt när man är sjuk.
 
Intressant att veta om vad som kan hända om något husdjur får allvarliga symptom:
I undantagsfall kan analys av prov avseende SARS-CoV-2 (PCR-diagnostik) vara motiverad i kunskapsuppbyggande syfte, exempelvis för katter med allvarlig sjukdom med luftvägssymptom som förknippas med konstaterad eller misstänkt covid-19 hos människa och där andra tänkbara orsaker uteslutits. Provtagningen bör dock ske först efter diskussion, i varje enskilt fall, mellan kliniskt ansvarig veterinär och SVA. Observera att om SARS-CoV-2 påvisas i ett prov från djur måste detta anmälas till Jordbruksverket såsom ny sjukdom i landet. Om analysen skett på SVA anmäls fyndet av SVA, men i de fall prov skickas till utländskt laboratorium är det insändande veterinär som ansvarar för att fallet anmäls till Jordbruksverket.
 
Från aftonbladets livechat:

:banghead: :banghead: :banghead:
Jag hoppas att det är bara optimister som planerar att det kan mycket väl bli avbokat 🙄 för jag kommer inte att orka med personer som gnäller över att de inte får resa i sommar, för jag är mycket pessimistisk inför att det kan bli som man vill i sommar.

Plus ... detta är bara en bekräftelse på mina ytterst pessimistiska tankar som jag hade från början att pandemin kommer inte att påverka resandet så värst mycket efter att allt är över. Det kommer att återgå till det normala innan 2020, till nackdel för miljöns skull. :meh:
På socialamedier har jag under veckan sett så många annonser om konserter, inomhusfestivaler, mässor och annat liknande med datum i augusti/september.
Alltså, jag kanske är pessimistisk men jag tror inte inomhusativiteter för flera hundra personer är aktuellt då.
 
På socialamedier har jag under veckan sett så många annonser om konserter, inomhusfestivaler, mässor och annat liknande med datum i augusti/september.
Alltså, jag kanske är pessimistisk men jag tror inte inomhusativiteter för flera hundra personer är aktuellt då.
Tror inte jag heller, man läser ju redan om hur man kan förvänta sig eventuellt hela året.
 
Fine att man kan hoppas men att spika in och planera så snabbt känns lite väl hoppfullt.
Arrangörerna måste vara ute i god tid förstår jag ju men ändå. Vissa skrev med "biljetterna fortsatt giltiga om vi tvingas skjuta på det."
Jag har svårt att tro att flygföretagen eller liknande som ving inte skrivit in någon särskild klausul om att de kanske inte får pengarna tillbaka... 😅
 
Från aftonbladets livechat:

:banghead: :banghead: :banghead:
Jag hoppas att det är bara optimister som planerar att det kan mycket väl bli avbokat 🙄 för jag kommer inte att orka med personer som gnäller över att de inte får resa i sommar, för jag är mycket pessimistisk inför att det kan bli som man vill i sommar.

Plus ... detta är bara en bekräftelse på mina ytterst pessimistiska tankar som jag hade från början att pandemin kommer inte att påverka resandet så värst mycket efter att allt är över. Det kommer att återgå till det normala innan 2020, till nackdel för miljöns skull. :meh:

Vi har bokat stuga i sommar, visserligen ingen flygresa och utomlands, men ett par timmar hemifrån i alla fall. Har betalt handpenning som vi inte får tillbaka om vi avbokar. Hoppas helt enkelt på att det ska vara genomförbart. Är det inte det är väl det lite surt men det kan vi leva med. Är det genomförbart tror jag det är stor risk att stugorna på det ställe och de datum vi vill åka mycket väl kan vara fullbokade om några månader när vi vet mer om hur vaccineringen går, så det är helt enkelt en chansning! Så kanske många resonerar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 381
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp