Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har bokat stuga i sommar, visserligen ingen flygresa och utomlands, men ett par timmar hemifrån i alla fall. Har betalt handpenning som vi inte får tillbaka om vi avbokar. Hoppas helt enkelt på att det ska vara genomförbart. Är det inte det är väl det lite surt men det kan vi leva med. Är det genomförbart tror jag det är stor risk att stugorna på det ställe och de datum vi vill åka mycket väl kan vara fullbokade om några månader när vi vet mer om hur vaccineringen går, så det är helt enkelt en chansning! Så kanske många resonerar?
Lite skillnad på en flygresa utomlands och en stuga ett par timmar hemifrån kan jag tycka 😅
 
Angående att vaccinera sig mot covid eller ej. Jag är lite orolig över att man inte vet något om långtidsbiverkningar.
Plus att mRNA-tekniken aldrig använts i vaccin förut, hur påverkar den tekniken oss …?
Plus att jag tar en hel del mediciner, hur kan vaccinet interagera med dessa?
Det tar nog ett tag tills jag blir aktuell för vaccinering så man kanske hinner få mer fakta innan dess.

Du har helt rätt i att det är nytt att använda mRNA vaccin mot virusinfektioner, det är dock inte helt nytt att använda mRNA-vaccin i cancerbehandling, nytt men det har används i ett antal år och där bör man ju också ha fått ganska god uppfattning om ev långtids biverkningar. mRNA är ju inte heller något konstigt, vi tillverkar massor av det hela tiden som ritningar till våra egna proteiner och bryter även ner det i sina beståndsdelar hela tiden eftersom mRNA är en tämligen ostabil molekyl (det är därför vaccinet måste förvaras så kallt). Tekniken bör inte påverka oss, mRNA bryts ned och det finns ingen möjlighet för mRNA att översättas till DNA i våra celler och på det sättet bli kvar i vår arvsmassa som man ser att en del spekulerar i. Vi har inget enzym i våra celler som kan göra detta.
 
Jag har svårt att tro att flygföretagen eller liknande som ving inte skrivit in någon särskild klausul om att de kanske inte får pengarna tillbaka... 😅

De erbjuder kostnadsfri avbokning och ombokning med väldigt lite begränsningar för att de ska kunna sälja. Och går de i konkurs går resegarantin in.

(Har en resa inbokad som var inbokad hösten 2019 men nu efter lagom antal ombokningar kanske blir av hösten 2021. Är tveksam till om det kommer att vara möjligt, men det är ganska trevligt att ha en framtida resa inbokad som man kan drömma om.).
 
De erbjuder kostnadsfri avbokning och ombokning med väldigt lite begränsningar för att de ska kunna sälja. Och går de i konkurs går resegarantin in.

(Har en resa inbokad som var inbokad hösten 2019 men nu efter lagom antal ombokninga, r kanske blir av hösten 2021. Är tveksam till om det kommer att vara möjligt, men det är ganska trevligt att ha en framtida resa inbokad som man kan drömma om.).
Det fetstilade - precis!

Jag köpte en flygbiljett med avgång på försommaren. Om jag åker eller inte beror på läget då. Jag har inte gjort några andra arrangemang ännu utan väntar och ser. Förlorar jag pengarna så gör jag och det är ju mina pengar så eventuella synpunkter från andra om detta är obegripliga. Jag köper aldrig resor jag inte har råd med. Man vet aldrig vad som händer, pandemi eller inte.
 
De erbjuder kostnadsfri avbokning och ombokning med väldigt lite begränsningar för att de ska kunna sälja. Och går de i konkurs går resegarantin in.

(Har en resa inbokad som var inbokad hösten 2019 men nu efter lagom antal ombokningar kanske blir av hösten 2021. Är tveksam till om det kommer att vara möjligt, men det är ganska trevligt att ha en framtida resa inbokad som man kan drömma om.).
Får man pengarna tillbaka om det är fortfarande förbjudet att åka utomlands tex? Eller inte rekommenderat?
 
Det fetstilade - precis!

Jag köpte en flygbiljett med avgång på försommaren. Om jag åker eller inte beror på läget då. Jag har inte gjort några andra arrangemang ännu utan väntar och ser. Förlorar jag pengarna så gör jag och det är ju mina pengar så eventuella synpunkter från andra om detta är obegripliga. Jag köper aldrig resor jag inte har råd med. Man vet aldrig vad som händer, pandemi eller inte.
Om du är helt med på risken det kan innebära (alltså risken att man kan förlora sina pengar) och tar ditt ansvar om pandemin fortfarande pågår då så har jag inget emot det. Jag tänker i förväg på de som kommer att klaga över att de inte får/kan resa eller de som reser trots att det inte är säkert 😅 Pessimist som sagt, och tror inte att alla tänker klokt. Tänker på förra sommaren (2020) tex.
 
Om du är helt med på risken det kan innebära (alltså risken att man kan förlora sina pengar) och tar ditt ansvar om pandemin fortfarande pågår då så har jag inget emot det. Jag tänker i förväg på de som kommer att klaga över att de inte får/kan resa eller de som reser trots att det inte är säkert 😅 Pessimist som sagt, och tror inte att alla tänker klokt. Tänker på förra sommaren (2020) tex.
Vet du, jag bryr mig faktiskt inte om du "godkänner" mina resplaner eller inte.

Varför skulle det inte vara ok att klaga på att man inte kan resa för den som nu har det som intresse? Är det lika icke-ok att klaga på att man inte kan gå på konsert eller på olika sportevenemang? Eller att man inte kan gå ut med ett lite större sällskap på restaurang? Ska de som är ledsna över att det kanske kommer att bli så även i sommar också moraliseras över?

Beträffande minskat resande pga klimatet tycker jag att fokuset på människors fritidsresor är problematiskt. Personligen tycker jag att man borde börja med att se över affärsresandet och hur det kan minskas.
 
Maken och Jag har inte bokat flygresa, daremot har vi planerat en sommarresa tvars over hela USA med husbussen. Vi funderar (det vill saga jag som ar den som planerar sadant har :)) just nu pa att resa over Yellowstone National Park, South Dakota's Badlands, och vaster om Appalachians ner till Florida ...
Eller sa aker vi vanliga vagen over Californien, Arizona, Louisiana och hela I-10 eller I-40 (Jag GILLAR Navajo och Apache reservations langst I-40 ... :p Aker vi soder ut kan jag ocksa jobba in ett besok hos min favorit hund tranare.:sneaky:
 
Vet du, jag bryr mig faktiskt inte om du "godkänner" mina resplaner eller inte.

Varför skulle det inte vara ok att klaga på att man inte kan resa för den som nu har det som intresse? Är det lika icke-ok att klaga på att man inte kan gå på konsert eller på olika sportevenemang? Eller att man inte kan gå ut med ett lite större sällskap på restaurang? Ska de som är ledsna över att det kanske kommer att bli så även i sommar också moraliseras över?

Beträffande minskat resande pga klimatet tycker jag att fokuset på människors fritidsresor är problematiskt. Personligen tycker jag att man borde börja med att se över affärsresandet och hur det kan minskas.
Ok, då klagar jag på de som klagar eller kommer att klaga :D
 
Beträffande minskat resande pga klimatet tycker jag att fokuset på människors fritidsresor är problematiskt. Personligen tycker jag att man borde börja med att se över affärsresandet och hur det kan minskas.

Fast det tror jag Corona kommer ta hand om. Den andel som vill ta upp affärsresandet igen är i egen krets försvinnande liten/obefintlig.
 
Om man är hemma och vabbar för att ens barn är lite snuvig, borde man inte undvika att träffa andra människor med barnet då?
Jag tänker att barnet är ju hemma för att det har symptom som skulle kunna innebära att det bär på något smittsamt medan föräldrarna verkar tänka "hon är bara lite snuvig så hon får inte vara på förskolan, men hon är inte sjuk så vi kan träffa andra människor ändå".

En annan sak som börjat störa mig är "hälsomänniskor" som typ tror att grönsakssmoothies och kallbad kommer hålla dom friska från covid och att man borde släppa på restriktionerna så majoriteten kan leva på som vanligt och så isolerar man alla i riskgrupp helt och hållet istället (dom hänvisar till The Barrington declaration). Förutom att det vore väldigt inhumant mot alla i riskgrupp och att jag inte tror man kan skydda dom på det sättet så tänker jag (utan att ha någon statistik på det) att det är väl ändå rätt många som inte är i riskgrupp men ändå blivit redigt sjuka/långtidssjuka av viruset. Jag vågar inte riktigt föreställa mig scenariot att man skulle släppa viruset helt fritt i samhället och bara hoppas på det bästa?
 
Kollegan återkom i tjänst efter att dottern varit symtomfri i ett par dagar + 7 ytterligare dagar.
han testade sig för antikroppar i fredags och han har antikroppar. Så han har alltså varit sjuk utan att veta om det. Det är intressant kan jag tycka - han lär alltså ha varit på jobbet och varit sjuk då innan han sattes i hemkarantän på pga de i huset som var sjuka

Det här är vanligt. Vid smittspårningar på mitt jobb har flera i personalen visat sig positiva trots att de inte haft ett enda symtom och mått lika bra som vanligt.
 
Jag vågar inte riktigt föreställa mig scenariot att man skulle släppa viruset helt fritt i samhället och bara hoppas på det bästa?
Sjukvårdens ansvar blir inte annorlunda, så resultatet hade blivit ramaskri från allmänheten att för många dör, och helt utarmad vårdpersonal på lång och kort sikt.
 
Sjukvårdens ansvar blir inte annorlunda, så resultatet hade blivit ramaskri från allmänheten att för många dör, och helt utarmad vårdpersonal på lång och kort sikt.
Jag tror att deras tanke är att skillnaden i dödlighet inte skulle vara så stor så länge man skyddar dom i riskgrupp ordentligt? Man menar ju också att eftersom överdödligheten 2020 inte var större än 1993 så är Covid inte värre än en otäck influensa och att alla restriktioner skadar samhället mer än dom hjälper.
 
Jag tror att deras tanke är att skillnaden i dödlighet inte skulle vara så stor så länge man skyddar dom i riskgrupp ordentligt? Man menar ju också att eftersom överdödligheten 2020 inte var större än 1993 så är Covid inte värre än en otäck influensa och att alla restriktioner skadar samhället mer än dom hjälper.
I det resonemanget har man gjort ett gäng tankevurpor. Men jag har för mig att vi redan har diskuterat det så jag låter det vara.
 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...i7dN9doYr3frk7av7EVMsuoCWQMh6IszGSVflp8x0dvIw

Allvarligt talat, hur tänker vissa? Jodå, jag förstår att det kan finnas barn med särskilda behov som behöver en trygg förälder med sig in i skolan, men är det verkligen så många barn med så stora särskilda behov att det har blivit ett problem och en fattig/snål kommun tar till väktare för att lösa situationen? Eller är det även en drös föräldrar som helt enkelt skiter i reglerna?

Höör är ju den kommun i Skåne som klarat sig "bäst" jämförelsevis, vill man inte fortsätta klara sig och ha skolorna öppna?
 
Att det ska vara sa svart att halla sig hemma.

I St Anton är det tydligen manga britter, danskar och svenskar som tydligen maste aka till alperna och aka skidor iar ocksa.
Analys av rörelsemobildata (eller vad det nu kan heta pa svenska) visar nästan normal rörlighet.
Positivt är ända att vilja att vaccinera sig ökar, nu säger knappt 50% ja till vaccin och "bara" 37% säger nej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 425
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp