Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att deras tanke är att skillnaden i dödlighet inte skulle vara så stor så länge man skyddar dom i riskgrupp ordentligt? Man menar ju också att eftersom överdödligheten 2020 inte var större än 1993 så är Covid inte värre än en otäck influensa och att alla restriktioner skadar samhället mer än dom hjälper.
Var hittar du den statistiken? Både Socialstyrelsen och SCB har bara de senaste 20 åren. April 1993 var exceptionell (svår influensa innan influensavaccinet) men jag hittar faktiskt inte för helåret eller uträkningar för överdödlighet (sådant som längre medellivslängd påverkar). Jag gillar siffror och vill uppriktigt kolla själv
 
Jag tror att deras tanke är att skillnaden i dödlighet inte skulle vara så stor så länge man skyddar dom i riskgrupp ordentligt? Man menar ju också att eftersom överdödligheten 2020 inte var större än 1993 så är Covid inte värre än en otäck influensa och att alla restriktioner skadar samhället mer än dom hjälper.
Missade de att överdödligheten troligen varit ännu högre om vi inte haft restriktioner?
 
Var hittar du den statistiken? Både Socialstyrelsen och SCB har bara de senaste 20 åren. April 1993 var exceptionell (svår influensa innan influensavaccinet) men jag hittar faktiskt inte för helåret eller uträkningar för överdödlighet (sådant som längre medellivslängd påverkar). Jag gillar siffror och vill uppriktigt kolla själv
Jag har inte kollat källan själv men läste det här.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-ett-ar-med-svar-influensa-som-under-coronan
 
Missade de att överdödligheten troligen varit ännu högre om vi inte haft restriktioner?
Och så släpptes ju den långt innan siffrorna för december vara klara... Nu är de kanske klara och det dog 2511 pers i dec, på en enda månad, och det med restriktioner. Hur många det hade varit utan restriktioner vågar jag inte ens tänka på. Att jämföra med influensan blir bara konstigt!
 
Du missar att sjukvården med nöd och näppe klarar sig? Och det är med de restriktionerna vi har.
Vad hade du haft för siffror att jämföra med om belastningen nått över vad sjukvården kan hantera (och med beaktande av att det redan är mycket annan vård som lagts åt sidan)? Och vilka konsekvenser på ekonomi och samhälle hade du behövt räkna in med de högre sjuktalen?

Artikelförfattaren resonerar som om det alternativ som jämförelsen ska göras med är samma nivå på dödstal, men med mindre samhällspåverkan och mindre restriktioner. Vilket är en orimlig förenkling.
 
Det ger inga siffror - och det är intressant att jag inte hittar 1993-års siffror på SCB:s hemsida.

Sedan är antalet döda och överdödlighet olika siffror - antalet döda är en ganska klar siffra, men överdödligheten är ett mått på hur många fler än förväntat som dött vilket ger en indikation på effekterna av t.ex. en pandemi, ett vulkanutbrott eller en värmebölja. 1993 är för nästan 30-år sedan, innan t.ex. influensavaccinet, medellivslängden har för de flesta grupper ökat sedan dess. Normalt räknas överdödlighet som ett avsteg från ett rullande medelvärde.

Nästa fråga är vad siffrorna säger oss? Om vi har haft överdödlighet förr (vilket vi har), vilka slutsatser kan vi dra? Det gör inget om gamlisar dör för det gjorde de för trettio år sedan också? Tänk att dödligheten i Sverige inte minskat - trots att åtgärderna mot covid haft effekter på både vinterkräksjukan och säsongsinfluensan.
 
:)Du missar att sjukvården med nöd och näppe klarar sig? Och det är med de restriktionerna vi har.
Vad hade du haft för siffror att jämföra med om belastningen nått över vad sjukvården kan hantera (och med beaktande av att det redan är mycket annan vård som lagts åt sidan)? Och vilka konsekvenser på ekonomi och samhälle hade du behövt räkna in med de högre sjuktalen?

Artikelförfattaren resonerar som om det alternativ som jämförelsen ska göras med är samma nivå på dödstal, men med mindre samhällspåverkan och mindre restriktioner. Vilket är en orimlig förenkling.
Argumentera inte mot mig, det är jag som stör mig på dessa människor :) Men jag samlar på mig era argument så jag kan använda mig av dom vid eventuella diskussioner.
 
Argumentera inte mot mig, det är jag som stör mig på dessa människor :) Men jag samlar på mig era argument så jag kan använda mig av dom vid eventuella diskussioner.
Ursäkta?
Jag påpekar att den referens du drar upp inte duger att föra några vidare statistiska diskussioner utifrån. Och därmed att frågan som ställdes i inägget du svarade på fortfarande kvarstår.

(Är det någon avsikt med att du petat in en smiley som ser ut att vara citerad från mig, eller är det ett redigeringsmisstag?)
 
Min region har idag börjat presentera siffror på antal vaccinerade (med dos 1) på sin hemsida, på samma ställe där de visar siffror på smittade, inlagda, avlidna. Kul att kunna se! 11000 vaccinerade hittills.
 
Ursäkta?
Jag påpekar att den referens du drar upp inte duger att föra några vidare statistiska diskussioner utifrån. Och därmed att frågan som ställdes i inägget du svarade på fortfarande kvarstår.

(Är det någon avsikt med att du petat in en smiley som ser ut att vara citerad från mig, eller är det ett redigeringsmisstag?)
Det var ett resigerinsmisstag. Du vände dig till mig i ditt inlägg och frågar om jag missat att sjukvården med nöd och näppe klarade sig. Det gör jag inte, det är inte jag som tror på att släppa på restriktioner eller att covid inte är värre än en vanlig säsongsinfluensan.
 
Det var ett resigerinsmisstag. Du vände dig till mig i ditt inlägg och frågar om jag missat att sjukvården med nöd och näppe klarade sig. Det gör jag inte, det är inte jag som tror på att släppa på restriktioner eller att covid inte är värre än en vanlig säsongsinfluensan.
Det framstod i sammanhanget som att du menade att AB-artikeln gav siffror som (i större eller mindre grad) kunde duga som ersättning för den statistik som @BornAgain frågade efter.
Det var utifrån det perspektivet som jag kritiserade användandet av artikeln. Inte som någon argumentation för eller emot restriktionerna som sådana.
 
Nu känns det lägligt att hoppas misstankarna är fel, men tyvärr tror jag de är rätt välgrundade. Tidigare har de sagt att den brittiska varianten är 70 % mer smittsam, är de dessutom dödligare lär det bli en rätt trälig sommar:(

"Mutation kan ha gjort coronaviruset dödligare
Enligt brittiska forskare finns det tecken på att den nya ”brittiska” varianten av coronaviruset inte bara är mer smittsamt, utan också 30-40 procent dödligare. Men finns det fog för misstanken?

På en presskonferens i fredags berättade Patrick Vallance, den brittiska regeringens vetenskapliga chefsrådgivare, att den variant av coronaviruset som upptäcktes i landet i höstas av allt att döma inte bara är mer smittsamt, utan också farligare.

– Vi är nu säkra på att den (den ”brittiska” varianten) sprids lättare än den gamla varianten. Vi tror att den smittar mellan 30 och 70 procent lättare, även om vi ännu inte förstår varför, sade Patrick Vallance.

Därutöver, sade han, finns det också bevis för att den nya varianten är dödligare än den gamla. Bevisen är inte starka, men de finns där, enligt Vallance."

https://www.hd.se
 
Intressant debattartikel av en professor i psykologi som pratar om beteendevetenskap och huruvida tvång eller råd är bäst: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/56LwGE/nej-hardare-tag-loser-inte-coronasmittan
Tycker att han har en poäng i detta citat:
Sedan början av Coronakrisen har experter och beslutsfattare gång på gång betonat att våra beteenden är det viktigaste redskapet för att bekämpa spridningen av viruset. Med tanke på hur mycket diskussionen handlat om beteenden är det anmärkningsvärt hur lite debatten underbyggts av vetenskapligt baserad kunskap och perspektiv på just beteendevetenskap.
 
Jag stör mig på en sak: Igår var jag och hämtade ett paket i en liten spel- och tobaksbutik. På dörren och inne i butiken stod det en lapp näåt i stil med: i den här lokalen får det vistas max 15 pers. Kolla innan du går in så vi inte är för många här. HUr tusan ska jag veta hur många som är inne i butiken utan att först gå in och räkna? Just den butiken har en hög hyllamitt i som det kan gömma sig många bakom. Jag gick in och ställdemig i kön till paketutlämningen (som är samma kö som till spel- och tobakskassan så ibland måste man tränga sig förbi om de framför en ska till spel-och tobakskassan när det ärmin tur i paketutlämningskassan. Iaf, jag hämtade mitt paket och gick ut förfarande helt utan koll på hur många som vistades i butiken. Jag tänker ju inte gå runt och kolla i varenda vrå och räkna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 426
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp