Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig på en sak: Igår var jag och hämtade ett paket i en liten spel- och tobaksbutik. På dörren och inne i butiken stod det en lapp näåt i stil med: i den här lokalen får det vistas max 15 pers. Kolla innan du går in så vi inte är för många här. HUr tusan ska jag veta hur många som är inne i butiken utan att först gå in och räkna? Just den butiken har en hög hyllamitt i som det kan gömma sig många bakom. Jag gick in och ställdemig i kön till paketutlämningen (som är samma kö som till spel- och tobakskassan så ibland måste man tränga sig förbi om de framför en ska till spel-och tobakskassan när det ärmin tur i paketutlämningskassan. Iaf, jag hämtade mitt paket och gick ut förfarande helt utan koll på hur många som vistades i butiken. Jag tänker ju inte gå runt och kolla i varenda vrå och räkna...
Det känns ju lite väl "enkelt" för butiker om de lägger ansvaret på kunderna? Det måste väl ändå vara butikerna som ansvarar för att se till att max antal kunder inte överskrids :confused: ??
 
Det känns ju lite väl "enkelt" för butiker om de lägger ansvaret på kunderna? Det måste väl ändå vara butikerna som ansvarar för att se till att max antal kunder inte överskrids :confused: ??

Min tanke också. Hur ska jag veta det om jag inte går in och går runt i hela butiken och räknar? D.v.s. riskerar att gå nära precis alla där inne.

En annan sak jag stör mig på idag covid-mässigt var pensionärerna (3 st) som stod och hade ett trevligt samtal precis innanför entrén när jag skulle in på apoteket. Jag bad dem att akta sig så jag kunde gå in utan att gå när dem. De tittade på mig, småskrattade och flyttade sig vars ett steg åt sidan.
 
Jag stör mig på en sak: Igår var jag och hämtade ett paket i en liten spel- och tobaksbutik. På dörren och inne i butiken stod det en lapp näåt i stil med: i den här lokalen får det vistas max 15 pers. Kolla innan du går in så vi inte är för många här. HUr tusan ska jag veta hur många som är inne i butiken utan att först gå in och räkna? Just den butiken har en hög hyllamitt i som det kan gömma sig många bakom. Jag gick in och ställdemig i kön till paketutlämningen (som är samma kö som till spel- och tobakskassan så ibland måste man tränga sig förbi om de framför en ska till spel-och tobakskassan när det ärmin tur i paketutlämningskassan. Iaf, jag hämtade mitt paket och gick ut förfarande helt utan koll på hur många som vistades i butiken. Jag tänker ju inte gå runt och kolla i varenda vrå och räkna...
Jag gick just in i en butik idag som hade laminerade lappar vid entrén med siffror på, som man tog när man gick in och sedan ställde tillbaka när man gick ut. Det var smart tyckte jag!
Dock under den tid jag var där så tog ingen annan kund en lapp ... :cautious: Det var visserligen inte så många där (max 30 stod det) men det kunde man inte veta.
 
Jag gick just in i en butik idag som hade laminerade lappar vid entrén med siffror på, som man tog när man gick in och sedan ställde tillbaka när man gick ut. Det var smart tyckte jag!
Dock under den tid jag var där så tog ingen annan kund en lapp ... :cautious: Det var visserligen inte så många där (max 30 stod det) men det kunde man inte veta.
I Glommersträsk har de tagit det ett steg längre - där får man handla med Ove! :love: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/handla-med-ove-i-glommerstrask
 
Ja, jag kan ALDRIG minnas när jag annars har sett fram emot en vaccinering... Men nu LÄNGTAR jag verkligen. Men det lär ju dröja..... :meh:

Exact samma har. Vi har ett "munskydds ordinance" har i Oregon och kommer alltsa att fortsatta bara munskydd aven efter vaccinationen. Da man inte vet om vaxinet stoppar asymptomatisk sjukdom eller spridning sa har jag absolut ingenting emot det. MEN ... det innebar att vi kan ga ut och ata (2 meter till nasta bord och server med munskydd!) och inte fundera pa om nagon i koket kan ha nyst eller hostat over maten. :angel: 😋
Ska bli SA HIMLA SKONT att inte oroa sig for att mitt obefintliga immunforsvar ska slappa in elandet hos mig. och kunna handla EFTER jobbet och inte bara 7am nar jag inte ar vaken annu. :D
 
En som äger en begravningsbyrå i LA berättar om hur läget ser ut där nu :crazy:
Kroppar efter personer som inte haft råd med vård och sedan inte har plats på någon begravningsbyrå och ligger därför kvar hemma ... Alltså :crazy::cry:
 
Jag stör mig på en sak: Igår var jag och hämtade ett paket i en liten spel- och tobaksbutik. På dörren och inne i butiken stod det en lapp näåt i stil med: i den här lokalen får det vistas max 15 pers. Kolla innan du går in så vi inte är för många här. HUr tusan ska jag veta hur många som är inne i butiken utan att först gå in och räkna? Just den butiken har en hög hyllamitt i som det kan gömma sig många bakom. Jag gick in och ställdemig i kön till paketutlämningen (som är samma kö som till spel- och tobakskassan så ibland måste man tränga sig förbi om de framför en ska till spel-och tobakskassan när det ärmin tur i paketutlämningskassan. Iaf, jag hämtade mitt paket och gick ut förfarande helt utan koll på hur många som vistades i butiken. Jag tänker ju inte gå runt och kolla i varenda vrå och räkna...
Butiker om de inte har personal som kan räkna folk vid ingången skulle ha som en sån där digital räknade som finns innan man kör in i parkeringsgarage som räknar hur många lediga platser som finns tillgängliga.
 
Butiker om de inte har personal som kan räkna folk vid ingången skulle ha som en sån där digital räknade som finns innan man kör in i parkeringsgarage som räknar hur många lediga platser som finns tillgängliga.
Hur ska den digitala räknaren veta om den som passerar går in eller ut? De flesta butiker har inte enkelriktade dörrar utan man passerar åt bägge hållen genom samma dörr, ofta den enda dörren för kunder
 
Hur ska den digitala räknaren veta om den som passerar går in eller ut? De flesta butiker har inte enkelriktade dörrar utan man passerar åt bägge hållen genom samma dörr, ofta den enda dörren för kunder

Vet inte om det är en sådan dom satt upp på vårt ica här. Det sitter en avdelare/rep i dörren. Man går in på ena sidan av räknaren och ut på andra.
Man ser att siffran ändrar sig när man passerar in och samma sak ut. Det är en toppen grej men förmodar att det är dyra grejer så kanske inte en lösning för mindre butiker?
 
Vet inte om det är en sådan dom satt upp på vårt ica här. Det sitter en avdelare/rep i dörren. Man går in på ena sidan av räknaren och ut på andra.
Man ser att siffran ändrar sig när man passerar in och samma sak ut. Det är en toppen grej men förmodar att det är dyra grejer så kanske inte en lösning för mindre butiker?
Ja då funkar det men det är ju inte alla butiker det går att dela av dörren i
 
Vet inte om det är en sådan dom satt upp på vårt ica här. Det sitter en avdelare/rep i dörren. Man går in på ena sidan av räknaren och ut på andra.
Man ser att siffran ändrar sig när man passerar in och samma sak ut. Det är en toppen grej men förmodar att det är dyra grejer så kanske inte en lösning för mindre butiker?
Ja då funkar det men det är ju inte alla butiker det går att dela av dörren i
Nej dt klart... vissa butiker har lite för liten ingång.. undrar hur de håller koll? För det går ju under smittskyddslagen så det antar jag att de måste hålla... hmm 🤔
 
Vår lilla butik har skylt men inget annat. Det är dock så få åt gången att det aldrig uppgår till den summan som man får ha.

Det kan ju vara så många jobbar lokalt, att man måste informera men i praktiken inte behöver räkna eller göra något annat.
 
Var på ICA Maxi för någon dag sedan. Där hade dom en skylt där det stod specat att man fick vara högst 3 personer i pantrummet (som man passerar på väg in och ut). När jag var på väg ut så var det 10 pers där (förvisso flera från samma familj och kanske bara 3 hushåll men det borde väl vara för mycket ändå). Ingen som håller koll så skyltarna blir ju helt verkningslösa.
 
Jag har sett att Ica Maxi här haft personal som räknat och hållt koll på in/ut, det var kring helgerna när det var jättemycket folk och det var en lång kö som ringlade över halva parkeringen för att komma in..

Vi har en liten självbetjäningsbutik där det sitter lappar om att det max får vara 2 personer inne. Vissa sköter sig och står snällt och köar utanför, andra går bara in och verkar inte bry sig. Det stör mig jättemycket, om folk inte sköter sig så är det ju butikerna som åker dit. Och jag vill gärna ha kvar den lilla självbetjäningsbutiken.
 
Nej dt klart... vissa butiker har lite för liten ingång.. undrar hur de håller koll? För det går ju under smittskyddslagen så det antar jag att de måste hålla... hmm 🤔

Den jag var i hade nog inte mer koll än den de kunde ha från kassorna (som liger en bit från entrén). Så möjligtvis går de och stoppar folk om det är för många men det betyder nog att en behöver lämna sin kassa (=det samlas en längre kö).
 
Nej dt klart... vissa butiker har lite för liten ingång.. undrar hur de håller koll? För det går ju under smittskyddslagen så det antar jag att de måste hålla... hmm 🤔

Besökarna går ju också under smittskyddslagen och har eget ansvar, jag kan för mitt liv inte förstå hur det INTE kan fungera då.
 
Vi är en liten butik, max 25 kunder har vi satt (men enligt uträkningarna dom rekommenderar kan det vara 30 så vi har lagt oss lägre) och vi har en korg med julkulor där man går in. Alla kunder tar en kula på väg in och lämnar den på väg ut. Fungerar hyfsat... Vissa glömmer eller förstår inte men de flesta tar kula och jag tror inte att det varit fullt någon gång hittills. Ser att det är färre som har med sig barnen in eller handlar flera i familjen samtidigt, tror att det blev tydligare med kulorna.
 
Besökarna går ju också under smittskyddslagen och har eget ansvar, jag kan för mitt liv inte förstå hur det INTE kan fungera då.

Men hur ska jag veta innan jag går in i butiken om det är 15 pers där inne eller inte? Om jag måste gå in och räkna är det ju redan för sent om jag kommer fram till att det är
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 588
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp